פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הדילמה המודיעינית ב''עמוד ענן''
שלמה גזית (שבת, 17/11/2012 שעה 10:00)


הדילמה המודיעינית ב''עמוד ענן''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לפני שבוע, מיד לאחר שלחצתי על מקש ה-send להפצת הטור שכתבתי, התכוונתי לייחד את הטור החדש לשאלת המדיניות ארוכת-הטווח של ישראל כלפי רצועת עזה. אלא שאז נחת עלינו ''עמוד ענן'', והחלטתי שאין זו שעה ראויה למתוח ביקורת על המדיניות במהלך הלחימה, מה גם שאנו מצויים חודשיים לפני הבחירות הכלליות.

במקום זאת, ובשולי המבצע המתנהל בשטח, אתייחס לסוגיה בעלת חשיבות ראשונה במעלה – לשוני הגדול שבין המחקר המודיעיני להערכת המודיעין.

אין ספק, שלב הפתיחה של ''עמוד ענן'' מצדיק הענקת צל''ש מיוחד לקהילת המודיעין. אני מניח שצל''ש זה מגיע לשב''כ, לאמ''ן ואולי גם במיוחד ליכולת לתרגם מידע מודיעיני מפורט ומדויק לפקודת-מבצע לכוח הלוחם. מערכת האיסוף והמחקר של גורמים אלה בקהילת המודיעין העמידה לרשות הדרג המחליט בנק מטרות שניתן לפגוע בכל אחת ואחת מהן בדיוק מוחלט. בשלב זה – שימש מודיעין זה את מטוסי התקיפה של חיל האוויר. זהו הישג בעל השלכות אסטרטגיות, זהו הישג מודיעיני-מבצעי שאפשר לדרג המדיני לאשר תקיפות כירורגיות, אלמלא כן – ספק אם היה המבצע זוכה לאישור ויוצא לדרך.

לא כן הערכת המודיעין. לעומת המחקר המודיעיני – אין ההערכה מדויקת ואף איננה מתיימרת להיות כזו. ההערכה מצויה כולה במישור הספקולטיבי. המודיעין נדרש לתת הערכה ותשובה לדרג המדיני, תשובות למספר שאלות קריטיות, תשובות שעמדו ביסוד האור הירוק המדיני, ותשובה אם וכיצד להסלים את המבצע, האם, מתי ולאיזו מטרה להפעיל את כוחות הקרקע, וכמובן, מתי ובאילו תנאים מחליטים על הפסקת האש.

השאלה הראשונה הייתה כמובן כיצד יגיב חמאס על התקיפה, האם יפעיל את טילי הפאג'ר שברשותו לפגיעה באזור תל-אביב? אני מניח כי הנחת-היסוד הייתה כי התקיפה הכירורגית שלנו לא תבטיח חיסול מוחלט של מאגר הטילים ארוכי הטווח שברצועה. ושאלה שנייה – כלום יחתור החמאס להשיג הפסקת-אש או שיבקש דווקא להסלים?

המודיעין ללא ספק הציג את הערכתו. אני מניח שהשכיל להבהיר כי זו הערכה בלבד. אין, ולא יכול להיות בידיו מידע ודאי לגבי התגובה הצפויה.

מכלול הבעיות בהקשר לשאלה השנייה לא פחות חשוב – מה תהיה התגובה המצרית לתקיפה? מה תהיה תגובתה המדינית, מה תהיה תגובת הרחוב הקהירי, האם יהיה מוחמד מורסי מסוגל לבלום את לחצי כיכר תחריר , וכלום נראה הידרדרות צבאית גם בגבול סיני?

גם בנושא זה הוצגה הערכה מודיעינית. על בסיס הערכות אלה יצאנו ל''עמוד ענן'' ועל בסיס הערכות אלה עוקב הדרג המדיני בדקדקנות ושוקל את צעדיו הבאים. שוב, אין חומר במחקר המודיעיני היכול לתת תשובה מוסמכת, ומראש לשאלות אלה.

וזה מביאנו למכלול השאלות השלישי, בהערכת המודיעין. כיצד ישפיע המבצע על המעגל החיצון – על הנהגת אש''פ ברמאללה, על ירדן ויציבות משטרה, על תגובות נצראללה בלבנון, וכמובן – על המערכת הבינלאומית – ארה''ב, מדינות אירופה וזירת האו''מ.

הערכת המודיעין היא שמשפיעה גם על החלטת הדרג המדיני – מתי ובאילו תנאים מסיימים את המבצע.

איננו יודעים מה היו ההערכות שהוצגו בפני הדרג המחליט, איננו יודעים אם הקברניטים – ראש הממשלה, שר הביטחון ושרי התשיעייה – פעלו על פי הערכות אלה. רק בסיום הלחימה נוכל גם ללמוד מה היו ההערכות ועד כמה תאמו למה שהתפתח.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 17/11/2012 שעה 10:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערכות המודיעין טובות כמו הניחוש האם האשה ההרה נושאת בן או בת .

זה כאשר כולם רואים שהיא בהריון .

ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח

גאון הגזית הזה . ממש גאון .
_new_ הוספת תגובה



ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח
יוסף אליעז (שבת, 17/11/2012 שעה 18:43)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למפלגה הקטנה,
ראשית - גם אם אינך מסכים עם דברי גזית אין מקום לזלזל לא באיש ולא בכח מחשבתו. הוא גם מילא בכבוד תפקידים בכירים ותרם תרומתו הגדולה לבטחון ישראל.

שנית- חידושים לא היו במאמר. המאמר בא להבהיר לאזרח מן השורה מספר דברים שאולי איינם ברורים לו, הגם שאולי הם ברורים לך.

שלישית- בכל הכבוד לך, ואני רוחש לך כבוד, אין לתקוף את האיש גם אם דבריו לא נראו לך.
יש לך משהו נגד הכתוב- כתוב דבריך, תקוף את המאמר , אך לשם מה לתקוף את הכותב?

בכל הכבוד יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה



ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח ח
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 17/11/2012 שעה 19:13)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רציתי להגיב והחלטתי למחוק את שכתבתי .
================
במלחמת יום כיפור היה סגן נדמה לי ששמו סימן-טוב , שזעק ''המצרים באים , המצרים באים'' .
וגנרל מסויים חסם את המידע בהעריכו שזו שטות .
_new_ הוספת תגובה



מגבלות הדילמה של ''עמוד עשן''
בצלאל פאר (שבת, 17/11/2012 שעה 20:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני שמח שיש אלוף פוליטי ששש להעניק ציונים לשבח לגופי המודיעין לאור מה שנראה לפחות עתה כהצלחה מבצעית מרשימה לפעילות ההתקפית של צה''ל ברצועת עזה. למיטב ספירתי עד כה נתקפו בדיוק מרשים קרוב ל-‏800 מטרות, מפירים של רקטות ועד מבני ממשל הטרור בעזה. הפלסטינים ספגו כ-‏40 הרוגים ו-‏100 פצועים מספר נמוך לכל הדיעות, בודאי אם ננקה מהן את אלה שחוסלו בכוונה תחילה משום תפקידיהם בארגון החמאס.
חבל שהוא לא משבח את ראש הממשלה ושר הביטחון שבנו לאורך חודשים ארוכים את האופציה לתקיפה מאסיבית נגד החמאס (וכל ארגוני הטרור האחרים בעזה), ידאו את מוכנות המודיעין והיחידות המבצעות בצבא, וקיבלו החלטות לבצע לאור כלל השיקולים - הפנימיים, היחסים עם מדינות ערביות כמו מצרים וירדן, ושיקולים אסטרטגיים וקשרים ביננו לבין מדינות המערב בעיקר - אותם מציג שלמה גזית.

לגבי ''המחקר המודיעיני'', כפי לשונו של גזית, מדובר התהליך ארוך של בניית 'בנק מטרות' שממפה את כל המטרות הראויות המהוות נקודות לבניית הכוח של האוייב. מרגע שנאספים מירב ומיטב המודיעין על המטרות, הן עולות לאישור הדרגים הגבוהים בצבא (עד הרמטכ''ל) ולאחר אישור הן מעודכנות תדיר ונמסרות ליחידות המודיעין המבצעי ביחידות הביצוע הרלוונטיות בצבא.

הערכת המודיעין היא דעת החוקרים את המתודולוגיה המדינית והצבאית של האוייב. כאן נכנסים הרבה יותר פרמטרים לתוך שיקולי ההערכה ושקילת חלקם היחסי הראוי בתמונת המודיעין הכללית על האוייב. הערכת מוידעין כשמה היא הערכה, ניסיון לצפות מה יקרה לאוייב במידה ויתקיימו תנאים א', ב', ג' וכו'. ישנה הערכת הסבירות והערכת סבירה-קיצונית, וכל תפקידן הוא להאיר את עיני הקברניטים המדיניים והצבאיים לאופי המשטר מהצד השני וניסיון לשרטט לפי זה את מעשיו ותגובותיו בהתקיים תנאים כאלה ואחרים.

כמובן שהערכות מעין אלה אינן נבואות המגשימות את עצמן, אבל הן נותנות כללי התמודדות ראויים עם המציאות הפעילה והמשתנה, באופן שיינתן לקברניטים 'נוסחאות כלליות' לפרש תהליכים ולעצב מדיניות כנגדן או לניצולן.

הבעיה הקרדינלית בהערכות מודיעין כאלה היא שמוערך עצמו לא יודע בעצמו כיצד הוא יתנהג מחר מול בעיות שיצוצו מולו. סביר בהחלט שקברניט האוייב יפעל לפי הערכים שלו, לפי האינטרסים שלו, של מפלגתו ושל מדינתו ואם המודיעין הנגדי יודע להגדיר אותם, הוא יכול להעריך בסבירות גבוהה את התנהגותו הלאה. אלא שיש פעמים שמשתנים ההגדרות האלה, דבר שמתקיים כמעט כל הזמן, והמודיעין לא מבחין בשינויים האלה בשם 'התיקונים' הזעירים שחלים במדיניות האובייקט הנעקב. יש פעמים שאפילו מקורביו של אותו מנהיג מופתעים מפעילותו. מקרה כזה היה כשסאדאת הודיע מעל בימת הפרלמנט בקהיר שהוא רותצה להגיע לירושלים כדי לעשות שלום עם ישראל. שום מודיעין בעולם לא יכול לחזות שינוי כה קיצוני במידה והוא נעשה בראשו של המנהיג עצמו והוא מפתיע גם את מקורביו. אבל בכל זאת המודיעין העריך שפני סאדאת להסדר מדיני עם ישראל מתוך ניתוח הדברים שאמר סאדאת בפרלמנט, במפלגה ולעיתונות החל מ-‏1975, ומתוך זה שמצרים הפכה להיות מדינת חסות אמריקאית. למרות הפגישה של יועצו של סאדאת עם משה דיין וראש המוסד יצחק חופי במרוקו, אף אחד לא העלה בדעתו שסאדאת יכריז בפרלמנט את אשר הכריז ותוך 3 ימים גם יגיע לירושלים. המודיעין צדק אז שפני סאדאת להסדר מדיני, אבל טעה בכל שלא חזה לכאורה את הגעתו המהירה של סאדאת לישראל. זוהי 'טעות' נסבלת שכן היא מגשימה בעוצמה גבוהה יותר את הערכת המחקר המודיעיני. מקרה הפוך הוא הערכת חסר שטענה שאין פני מצרים למלחמה במהלך השנה (1973) ולמרות המידע הרב ששלל את ההערכה הזאת נכשל המודיעין לתקן את הערכתו, את ''הקונספציה'' שלו בדבר היתכנות גבוהה למלחמה.

כשהחליט רבין לקבל את ההצעה שהביא יוסי ביילין לפניו בעניין השיחות שמתקיימות עם נציגי ערפאת באירופה, החליט רבין להמשיך במסלול השיחות הסודיות עד להבשלת המהלך להסכמה עקרונית חתומה בלי ליידע את ארגוני המודיעין שעיסוקם היה לתת הערכות מצב גם בנושא המדיני הפלסטיני. ניתוק המודיעין מהשפעה, בדיקה והבעת דיעה סביר שפגע ביכולת רבין והממשלה לטפל בצורה סדורה בסעיפי ההסכמות עם ערפאת.
_new_ הוספת תגובה



40 קמ' * 40 קמ'
????? ???? (יום שני, 19/11/2012 שעה 1:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסתובבת היום בעולם הערבי קונספירציה שאומרת כי ישנו קשר משולש בין ישראל חמאס וארה''ב ללחוץ את מצרים לקיר בשביל שתכנס למערכה ולפתוח אגב זאת את המעבר לפילשתינאים לסיני ולהקים בחצי האי מיני-פלסטין על שטח התחלתי של 40 קמ' מרובע.

שמעתי את זאת בתוכנית טלויזיה ערבית בערוץ ''אלמוסתקילה''- זו תוכנית של רב שיח מדיני בה השתתפו אינטלקטואלים מצריים וגם הקול של האחים המוסלמים בממשל נשמע בשיח הזה שלמרבה ההפתעה לא דחה על הסף את מיתאר הקוספירציה.

הופתעתי עוד יותר לשמוע האשמה נוקבת וישירה כנגד החמאס שהתגרה דווקא בתקופה ''העדינה'' הזו בישראל ואני משתמש בתרגום המילולי לביטוי ''עדינה'' שהשתמשו בו בערבית, וכוונתם למצב הכללי הירוד שמצרים נמצאת בו הן כלכלית והן צבאית; כן אמרו בפרוש שמצרים היום אינה ערוכה ולא מוכנה גם לא מסוגלת לפתוח במערכה צבאית נגד ישראל. הם דיברו רבות על האופוריה שהשתלטה על המצרים טרום מלחמת 67 ושהביאה עליהם את התבוסה ההיא, ולא פחות הם הישוו את האופוריה ההיא לאופוריה שמורסי שלהם מנסה להפיח ברחוב המצרי של היום והסכנה הנשקפת להם מזאת. את ההאשמה הנוקבת הזו נגד החמאס ביססו על הטילים שמשתמש בהם חמאס הלא הם של האיראנים השיעים שמבקשים להשתלט על העולם המוסלמי ומשתמש בסוריה חיזבאללה וחמאס ככלים לכל דבר והנשיא מורסי, אמרו בפרוש, נופל בפח האירני במודע או לא.

האוזן שלי הישראלית נפלה על דיון אינטלקטואלי ענייני כה מעמיק שלצערי הדיון הישראלי שאני חשוף אליו בטלויזיה בפורומים באמצעי התקשורת - כה רחוק ממנו. לא שמעתי את יערי - האוזן הערבית שלנו אצל האוייב - נכנס לנושאים הללו ואף איננו ער לקיומם. כך הוא וכך כל השרים והכתבים והמנתחים חדי הלשון שלנו בתקשורת האלקטרונית או הכתובה. העם הישראלי ומנהיגיו חושבים שהערבי הוא לא אדם חושב וזו הפשלה העקרית שלנו ואם כל הפשלות.
_new_ הוספת תגובה



40 קמ' * 40 קמ'
בצלאל פאר (שבת, 24/11/2012 שעה 12:07)
בתשובה ל????? ????
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תיאוריות קונספירציה מוכרות לכולנו ואין בהן כל חדש. מעניין שאלה שמספרי הסיפורים קונספירטיביים לא מאמינים בהם, שהרי הם עצמם נאלצים להמציאם כדי להשפיע על ההמונים.
עניין עמדות מצרים והחמאס הובאו בתקשורת הישראלית וברור לנו שהפסקת האש אינה מאהבת ערב אלא משנאת ישראל. הערבים מפחדים שהדם של היהודים יעלה להם לראש והם יתחילו לנהוג כמנהגם בשדה המערכה. כל עוד ישראל פועלת לפי כללים מוסריים גבוהים מאוד בשדה המערכה, ימשיכו הערבים להיות חיות-פרא שמנצלים את אצילותו של דוד החזק. ירידה לעומק הטיעונים של מורי דרך וכהני דעת בטליוזיה הערבית חשובה מאוד רק לצורך הכרדת דרך חשיבת ועולם התרבותי-רוחני של אוייבינו. אני יודע ומקווה שהמודיעין הצבאי, ''חצב'', עוקב ורושם כל דבר ראוי וחשוב לידיעת הראויים לדעת.
מי שלא יודע מספיק ורוצה לדעת יכול לראות הרבה יותר באתר נהדר http://www.memri.org/ .

למיטב, הנשיא מורסי חלש מתמיד. הוא שולט על מצרים שקופתה מרוקנת, האבטלה גבוהה מתמיד; המוני רעבים רוצים פיתה, בצל ומים; התיירות כמעט ובטלה; ההפגנות ההמוניות מתחדשות כשמורסי מכריז על עצמו דיקטטור.

כשישראל פתחה ב''עמוד עשן'' מורסי המתלהם דרש מישראל להפסיק כי אם לא 'הוא ינקוט בצעדים קיצוניים יותר מגירוש השגריר'. כעבור יומיים הוא נרגע והסכים להצעת אובמה שאי אפשר לסרב לה להכין את החמאס להגיע להסכמה שהוא יפסיק לשגר טרור לעבר ישראל. מורסי עשה את עבודתן של ארה''ב וישראל ולחץ על החמאס והג'יהאד האסדלאמי להפסיק לחלוטין את הטרור. ישראל לא התחייבה לדבר, מלבד לדסדס עם מצריים אפשרות לרופף את הסגר החלקי על על עזה. בינתיים בלחץ אמריקאי הסכים מורסי לפתוח את מעבר רפיח ולהתחיל להעביר דרכו סחורות, תוך מחוייבות מצרים לבדיקת כל הנכנס והיוצא מעזה.

כל אלה אינן הצלחה מסחררת לא לחמאס ולא מצרים. מורסי התקפל מעמדות ארוכות שנים של ''האחים המוסלמים'' וכעת הוא צפוי לאופוזיציה גם מצידם, ולא רק מרוב העם המצרים שרותה רק אוכל ועבודה!
_new_ הוספת תגובה



40 קמ' * 40 קמ'
????? ???? (יום שני, 26/11/2012 שעה 16:54)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי הבעיה התחילה מרגע שאובמה החליט ליישר קו עם הערבים ואת זאת עשה מהשבוע הראשון של כהונתו הקודמת.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי