פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ראש השנה לאהבת הדקלים
גמל צהוב / שמעון מנדס (יום שלישי, 22/01/2013 שעה 8:00)


ראש השנה לאהבת הדקלים

שמעון מנדס



אהבת דקלים
בָּאֲדָמָה הַתְּחוּחָה שָׁרַשֵּׁינוּ הִתְגָּפְפוּ
וְהָרוּחַ הֵנִיעָה כַּפּוֹתֵינוּ לָגַעַת
דִּקְלָה גַּם דֶּקֶל יַחְדַּו הִסְתּוֹפְפוּ
בְּהוֹד זְקִיפוּתָם אַהֲבָה מְלֹא-קֻבָּעָת

בְִּנאוֹת הַשְּׁמָמָה פַּת-מַיִם נַחֲלֹק
וְחֻפּוֹתֵינוּ שִׁמְשִׁיָּה לַשֶּׁמֶשׁ הַקּוֹפָחָת
בְּעִתּוֹת סוּפָה אֵיתָנִים נַעֲמֹד
וּבַשַּׁלְוָה עֲנָפֵינוּ יִתְלַטְּפוּ בְּיַחַד

מַשָּׁק אֲמִירֵינוּ כִּנְשִׁיקַת הַשְׂפָתַיִם
מִשְׂחַק הָאַהֲבָה הַמַּקְדִּים לַתָּמָר
אַך יוֹצֵא חֲלָצֵינוּ הַפּוֹרֵחַ שִׁבְעָתַיִם
בָּא לָעוֹלָם רַק בִּזְכוּת הַפַּרְפַּר.
בסוף השבוע, ביום ששי, יחגוג עם ישראל את ראש השנה לאילנות. זהו חג המציין את הקשר בין האדם לאדמה. השורה כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה מוכרת בקרב הצבור הישראלי משירו של המשורר נתן זך, יותר מאשר המקור שממנו שאב המשורר את הביטוי הנפלא הזה. הביטוי המשווה את האדם לעץ השדה, נכתב במקור בספר דברים, שם מצווה היהודי כי במקרה של מלחמה לבל יכרות עץ, כי העץ דומה לו, וממנו יאכל. הנביא ירמיהו מתאר את האדם המאמין כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם במובן שחייו יהיו משגשגים ויציבים כי דבר לא יחסר לו. ישעיהו הנביא מציין את עם ישראל, כתזכורת הנצח בדומה לעץ: כִּימֵי הָעֵץ יְמֵי עַמִּי.

ארבעה מועדי ראש השנה מכירה היהדות. האחד באלול הוא ראש השנה לקיום מצוות מעשר הבהמה. האחד בתשרי, הוא ראש השנה לשמיטה וליובל ולנטיעת הירקות. האחד בניסן הוא ראש השנה למלכים, המתחילים את מלוכתם, ולרְגָלִים. כידוע שלושת החגים הגדולים של עם ישראל, שבהם הוא מצווה לעלות לירושלים הם סוכות, פסח ושבועות. חגים אלה נקראים שלושת הרגלים. אבל ראש השנה החשוב ביותר העולה על כולם בחשיבותו הוא ראש השנה לאילנות – האחד בשבט. כי עד לחודש זה תמו ימי החורף העיקריים, ומתחילה התחדשות הטבע, שהאדם הוא חלק ממנו. בית הלל ובית שמאי נחלקו האם לחוג את המועד באחד לחודש או בט''ו לחודש. דעת בית הלל גברה, ומאז אנו חוגגים את ט''ו בשבט כראש השנה לאילן. יש האומרים שבט: ראשי תבות שמועות ובשורות טובות.

לא הרבה אנשים יודעים, כי גם בעולם הדומם יש זכר ונקבה בדיוק כמו בעולם החי. כאשר עבדתי בערבה כמה שנים, שם למדתי כי בין עצי הדקל יש עצי זכר ועצי נקבה. בניגוד לעצי הנקבה, עצי הזכר לא נותנים פרי. אבל עצי הנקבה אינם יכולים להרות את הפרי ללא עץ זכר בקרבתם. וכך בכל מטע דקלים המורכב משורות שורות, בכל שורה יש עץ זכר אחד, שהפרפרים והדבורים וחרקים למיניהם הנוחתים על פרחי הזכר, ואחר כך הם מבצעים הפריה בנחיתה על פרחי הנקבה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי