פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רק לא ממשלה רחבה
שלמה גזית (שבת, 09/02/2013 שעה 8:00)


רק לא ממשלה רחבה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



המסר של העם לבנימין נתניהו: אם תרכיב ממשלה, אנו מבקשים לראות הכרעות. הכרעות כאלה אינן ניתנות למימוש על-ידי ממשלה רחבה.
לפני כשבועיים וחצי הלכנו לקלפי לבחור את 120 חברי הכנסת ה-‏19. ביום שלמחרת החל התהליך המייגע של הקמת הקואליציה והרכבת הממשלה החדשה. שמענו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסביר כי זו הכנסת ה-‏19 מאז 1949, וכי אנו עומדים לאשר בקרוב את הממשלה ה-‏34 מאז הבחירות ל''אסיפה המכוננת'', אורך החיים של כל אחת מן הממשלות היה איפוא בממוצע כשנתיים בלבד!

32 רשימות התמודדו בבחירות האחרונות, ו-‏16 סיעות נכנסו לכנסת. לאף לא אחת מהן יש רוב מוחלט, ואי אפשר יהיה להרכיב ממשלה אלא בקואליציה שתכלול מספר מפלגות. אני שומע את הפוליטיקאים, ובראשם את בנימין נתניהו - עליו הטיל נשיא המדינה את התפקיד להרכיב את הממשלה הבאה – מנתחים ומסבירים את תוצאות ההצבעה כאילו רצון העם הוא ''ממשלה רחבה!''. דרושה – כך הם אומרים - ממשלה רחבה ככל האפשר, כי ''רק ממשלה רחבה תאפשר יציבות ואורך חיים לכנסת''.

יסלח לי כבוד ראש הממשלה, דעתי והמלצתי הפוכות משלו. אכן, קואליציה הנשענת על 80 ואולי 90 חברי כנסת תבטיח יציבות, תבטיח כי הכנסת ה-‏19 תכהן בבטחה ארבע שנים וחצי, עד לבחירות שבאוקטובר-נובמבר 2017. אלא שממשלה הנשענת על קואליציה כה רחבה תבטיח לנו דבר נוסף – ממשלה זו לא תוכל לקבל הכרעה אף לא באחת מן השאלות המרכזיות והכבדות שעל סדר יומנו הלאומי. היא לא תוכל להכריע בשאלת השוויון בנטל, היא לא תתערב בשאלות דת ומדינה, היא לא תוכל לתקן את שיטת הממשל האומללה שלנו, והיא לא תוכל להכריע בנושא המדיני שלפנינו. זו תהא ממשלת הישרדות, ממשלה שתתנהל לה בנחת עד שגל צונאמי ימוטט אותה - ואותנו.

טוענים ומסבירים לנו כי אל מול האתגרים הביטחוניים והקיומיים העומדים בפנינו - כן, גרעין ואיראן – דרושה הממשלה הרחבה ביותר. דווקא כנגד טענה זו אני מערער במיוחד – אל מול אתגר ביטחוני אמיתי מתלכד כל העם, בין אם נציגיו בכנסת שייכים לקואליציה ובין אם לאופוזיציה. דווקא בנושא זה אין מקום לדאגה.

אני מנתח ומבין אחרת את תוצאות הבחירות ואת רצון העם. ראינו הפעם שיעורי הצבעה גבוהים יחסית, ומצאנו שכבות מצביעים חדשות - מצביעים אשר ביקשו לבטא ציפייה ותקווה חדשות. זהו סוד ההצלחה של יאיר לפיד ונפתלי בנט – הם ביטאו את הציפייה לשינוי. זהו הרצון האמיתי של העם, וזה המסר של העם לבנימין נתניהו: אם תרכיב ממשלה, אנו מבקשים לראות ממשלה המסוגלת לקבל הכרעות. אלא שהכרעות כאלה, בכל אחד מן הנושאים שעל סדר היום, אינן ניתנות למימוש על-ידי ממשלה רחבה, ממשלה אשר מרכיביה כוללים - בכל אחד מן הנושאים - את נציגי הבעד ואת נציגי הנגד.

זו ההכרעה האמיתית העומדת היום בפני נתניהו – האם הוא אכן מבקש להביא שינוי, ואם כן – בכל אחד ואחד מן הנושאים שיבקש להעביר – איזו עמדה הוא יעדיף ומי השותף הפוליטי שיאפשר לו להשיג זאת. זה מה שהעם מבקש היום מראש הממשלה – הכרעות!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  עוד מנה של שטחיות  (ע.צופיה)
  כזבים וטיפשות  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי