פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האומנם אנו טיפשים?
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום חמישי, 07/03/2013 שעה 4:13)


האומנם אנו טיפשים?

ע. צופיה



אני שואל את עצמי ואיני מוצא תשובה, מדוע ובאיזו זכות דוברי המפלגות ''יש עתיד'' ו''הבית היהודי'' חושבים אותי ורבים רבים מאזרחי ישראל לטיפשים.
אנו שומעים כל הזמן את הויכוחים על עניין ''השוויון בנטל''. או במילים פשוטות האם, כמה, מתי ואיך יגויסו החרדים לצבא או לשרות לאומי. איני מזלזל בעניין זה, אני אפילו מזדהה עם המתווה של לפיד, של פלסנר ושל יעלון. את המתווה של קנדל איני מכיר.

אך, האומנם זו הבעיה העיקרית של מדינת ישראל בפרוס עלינו שנת 2013?
האם במאבק על פסיק זה או אחר במתווה שווה להדיח ציבור שלם מהשתתפות בממשלה?

ומדוע הם חושבים שאנו טיפשים?

משום שהם מאמינים שאיננו ערים לבעיות האמיתיות והחשובות של המדינה כיום. הבעיה החשובה ביותר שבפניה תעמוד הממשלה הבאה ותצטרך להכריע בה היא עניין פיתוח הפצצה האטומית על ידי אירן. אני מאמין שאם לאיראן תהיה פצצה גרעינית מצבה של ישראל יהיה גרוע פי עשר יותר מאשר מצבה לאחר מלחמה עם אירן למניעה או דחייה של ייצור הפצצה.

היה נדמה לתקופת-מה כי איראן מרפה קמעא ממאמציה לפיתוח הגרעין, אך בזמן האחרון אנו שומעים כי בדעתם לפתח עוד 3000 סרכזות. איני יודע מהן בדיוק סרכזות, אך המספר 3000 מפחיד אותי. אנו קוראים כי הם מעבירים את ייצור חלקי הפצצה למעמקי ההרים למקומות שאף פצצה שלנו או של האמריקאים לא תוכל להגיע. אנו רואים את הזלזול שנציגיהם נוהגים בשיחות עם המעצמות בנושא.

אין-ספק שלא ירחק היום וממשלת ישראל תצטרך להכריע כיצד עליה לנהוג ולפעול בנושא זה. האם לא מן הראוי שהממשלה הרחבה ביותר שניתן להקים תכריע בעניין כה גורלי?
שמעתי את החכמולוג אורבך אומר שגם מהאופוזיציה ניתן לתמוך בכך. כנראה נשאר אותו פלייטוניסט שהיה.

נושא שני במעלה העומד להכרעה בפני הממשלה שתקום הוא מערכת יחסינו עם הפלשתינאים. ידוע שמיד לאחר הקמת הממשלה נזכה בביקורו של ברק אובמה, נשיא ארה''ב בארצנו ובאזורנו.
מי שמאמין שהנשיא אובמה ידון עם ראש ממשלת ישראל בנושא ''השוויון בנטל'' הוא ממש תמים.
הנשיא אובמה ירצה לשמוע כיצד ממשלת ישראל מתכוונת לקדם את ההסדר בינה לבין הרשות הפלשתינאית על בסיס שתי מדינות (''נאום בר-אילן'') ועיקרון גבולות 67 (כפי שהצהיר רה''מ ביוני 2012 בוושינגטון).

מעניין יהיה לראות איך הברית בנט-לפיד תפעל בנושא זה. מראיון של הרב פירון הבנתי שפה מסתיימת הברית ואיש איש לנפשו.
איני יודע מה תחליט הממשלה בנושא זה אך האין זה מן הראוי שההחלטה תקבל על ידי כמה שיותר חברי כנסת?

נושא שלישי בחשיבותו הוא קביעת עקרונות תקציב המדינה לשנה-שנתיים הקרובות. על פי החוק הממשלה שתקום תצטרך להעביר את חוק התקציב תוך חודשיים. על פי מה שמפורסם בתקשורת התקציב הזה יכאב מאוד לכולנו בכיס. בפני הממשלה מספר אפשרויות. בכל אחת מהאפשרויות הכאב בכיס לציבור מסוים יהיה גדול יותר מאשר לכיסו לציבור אחר. האין זה חכם שהחלטות כה גורליות לכיסו של כל אחד מאיתנו יתקבלו על ידי רוב גדול של חברי כנסת ולא ע''י אליטה מסוימת?

במקום הרביעי עומדים מבחינתי שני נושאים ברמת חשיבות שווה: ה-''שוויון בנטל'' ו-''הצדק החברתי''. הממשלה הקודמת עשתה רבות בנושא הוזלת מוצרים שונים. הן על ידי הגברת התחרות, הן על ידי ''חוק הריכוזיות'' הגבלת שכר בכירים ועוד. אך הדרך עוד ארוכה ויש לצפות מהממשלה הבאה להמשיך בקו זה.

ביטול ''חוק טל'' על ידי בית המשפט העליון היה הזדמנות להגדיל את ''השוויון בנטל'' על ידי קביעה מכסות כאלה או אחרות לגיוס הציבור החרדי לצבא או לשרות לאומי. אך תפסת מרובה - לא תפסת. הניסיונות לכפות פתרונות על הציבור החרדי לא נתקבלו ואילו על הידברות איש לא דיבר וחבל.
שישים וחמש שנה חיינו ''בשלום'' עם האי-שוויון בנטל והגענו רחוק. האם עוד מספר שנים זה יהיה אסון?
אם הברירה העומדת בפני היא של שוויון מלא בנטל או פירוד בעם, אני מוכן לחיות באי-שוויון בנטל אך רוצה עם מאוחד!
אני מאמין שלמרות שדוברי ''יש עתיד'' ו''הבית היהודי'' חושבים אותנו לטיפשים. אבל אנו לא טיפשים כלל ובהזדמנות הראשונה שתיקרה לידינו נוכיח זאת להם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא מדובר בטפשות!  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי