פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עוד על אי-שוויון בנטל
דוד סיון (יום חמישי, 07/03/2013 שעה 10:00)


עוד על אי-שוויון בנטל

ד''ר דוד סיון



הבחירות האחרונות מלמדות שכ-‏890 אלף קולות כשרים (23.45% - 31 ח''כ) ניתנו למפלגות שבראש מצען היתה ההבטחה לפעול לתיקון אי-השוויון בנטל. הכוונה היתה, כמובן, לדאוג שחובת הגיוס לצה''ל תוטל גם על החרדים ש''תורתם אומנותם''. לפי הידוע כעת המועמד לתפקיד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתקשה להקים ממשלה שלא תכלול הבטחה להנהיג שוויון בנטל בהסכם הקואליציוני במפורש.

המציאות היא קצת יותר מורכבת. בנוסף להסדר תורתו אומנותו, קיימת גם האפשרות לדחות את השירות הצבאי על ידי הצטרפות לישיבות ההסדר של הציונות הדתית, או לאחת מהמכינות הקדם צבאיות. במסמך מחקר של הכנסת (''יישום חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם (חוק טל)'') נכתב שלפי נתוני 2012 על פי חוק טל אפשר לדחות את השירות (לבני 18) לכ-‏8,360 גברים חרדים. מאחר שבפועל כ-‏1,300 מהם התגייסו הרי שמדובר בכ-‏7,000 חרדים שיקבלו פטור במהלך השנה. ישנם עוד כ-‏2,200 בני 18 שהצטרפו למעגל תלמידי ישיבות ההסדר. סה''כ כ-‏9,500 בשנה שתורתם אומנותם. ישנם עוד כ-‏2,800 בני 18 שקיבלו דחיית שירות כדי ללמוד במכינות קדם צבאיות.

כמו שכולנו יודעים לגבי שתי הקבוצות הקטנות מדובר בדחיית שירות בלבד לאחר שעברו את התהליך המיון המתאים בלשכת הגיוס. ואילו כ-‏7,000 בני ה-‏18 החרדים פטורים למעשה מהתהליך הזה. בכל שלושת המקרים הגופים המוכרים (הישיבות או המכינות), הלימודים מתוקצבים על ידי המדינה. במקרה של המכינות המדינה מכסה כ-‏50% מהעלויות.

ממצאי מסמך המחקר עולות שתי מסקנות חשובות:
קישורים:
א. בקרב החרדים ''תורתו אומנותו'' היא התארגנות ממסדית להשגת הפטור הגורף משירות בצה''ל,

ב. בקרב הקבוצות האחרות לא מדובר בפטור ממסדי אלא בהצטרפות של יחידים שמיישמים שילוב של ''תורתו אומנותו'' עם השירות בצה''ל.


כדי לקבל תמונה יותר שלמה ראוי להזכיר שצה''ל מגייס כשרונות צעירים לתזמורת צה''ל, לתיאטרון צה''ל ולמטרות דומות אחרות שמאפשרות לצעירים שהתקבלו להמשיך להתפתח מקצועית. זה כולל ספורטאים מצטיינים, זמרים ועוד. אבל השורה התחתונה היא שחוץ מהחרדים כל השאר עוברים תהליך מיון קפדני ובניגוד לחרדים הפטור משירות איננו דבר מובן מאליו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא רק שירות צבאי .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (5 תגובות בפתיל)
  אני אוהב היסטוריה , כי אפשר ללמוד ממנה .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי