פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לא להפיל את הגדר
שלמה גזית (יום שישי, 08/03/2013 שעה 9:53)


לא להפיל את הגדר

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ההכנסה השנתית לנפש בג'ונגל שסביבנו היא פחות משליש מזו שבישראל. חוקי הכלכלה הם חד-משמעיים: מי שרק יוכל - ינסה להסתנן ל''וילה'' הישראלית. הגדר – חיונית איפוא.
גדר הביטחון בגדה המערבית הוקמה במהלך האינתיפאדה השנייה, במטרה למנוע את חדירתם של מחבלים-מתאבדים לתחומי ישראל. הגדר (אף שטרם הושלמה), יחד עם מבצע ''חומת-מגן'' (שנועד לשוב ולהשתלט על מוקדי הטרור בערים הפלסטיניות, ולעצור כמה מהעומדים בראש המאבק הפלסטיני המזויין) - השיגו את המטרה. נוצר שיתוף פעולה פורה עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, ואנו מצויים, מזה כמעט עשר שנים, בתקופת רגיעה ביטחונית יחסית.

משה ארנס, שר הביטחון לשעבר ופובליציסט פורה, קרא ב''הארץ'' להפיל את הגדר – 'להפיל את המפלצת שעלתה מיליארדים'. טיעוניו היו שניים – הוא מערער על תרומתה הביטחונית של הגדר (מה גם שטרם הושלמה), והוא מלין כנגד ההגבלות החמורות שהגדר מטילה על האוכלוסייה הפלסטינית החיה בצדה האחר של הגדר.

קריאתי שלי הפוכה לשלו – לא רק שלא צריך להפיל את הגדר, אלא שחיוני להשלימה ולתחזקה. יחד עם זאת - יש מקום - ויש צורך - לשוב ולבדוק את תוואי הגדר, הקיימת והמתוכננת, כדי לתקן ולמנוע את אותם עיוותים ואת הפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית שעליהם הצביע ארנס.

המטרה הראשית והמוצהרת בהקמת הגדר הייתה כאמור ביטחונית, ואלו מטרה נוספת, ובלתי מוצהרת, הייתה פוליטית – להשתלט על שטחים ביהודה ושומרון אשר יאפשרו את הקמתן ואת הרחבתן של ההתנחלויות. השיקול שלי נגד הפלתה של הגדר איננו מתייחס כלל לאיום הטרור. יחד עם זאת, את הגדר חיוני להשלים, לתחזק ולקיים – גדר זו נועדה להציל את קיומה של המדינה היהודית.

לפני כשנתיים קיבלה הממשלה – ובצדק – החלטה להקים גדר גם לכל אורך גבולנו עם חצי האי סיני. עם השלמת גדר זו חוסלה כמעט לחלוטין חדירת ''מסתנני עבודה'' מכיוון זה. לאחרונה נתקבלה החלטה להקים גדר דומה גם ברמת הגולן. גם שם אין זו גדר ביטחונית, אלא גדר המיועדת למנוע מסתננים מסוריה למטרות ''התנחלות'' בשטחנו.

השלב הבא יהיה, ככל הנראה, הקמת גדר בערבה, גדר שתמנע את ההסתננות של אותם אפריקאים שגבול סיני נסגר בפניהם. יש היום כבר תובנה כי גדר זו היא חיונית.

מה שנותר – ועדיין שנוי במחלוקת מטעמים אידיאולוגיים – זו ההפרדה המוחלטת בין תחומי מדינת ישראל היהודית-דמוקרטית, לבין אפשרות ההסתננות ממזרח, מתחומי הגדה המערבית. הסכנה תהא כפולה – ככל שייסגרו הגבולות האחרים כך תתועל תנועת המסתננים לעבר הפרצה היחידה שתיוותר בגדה המערבית, אלא שבגזרה זו נעמוד גם בפני הסכנה של מימוש דה-פקטו של ''שיבת'' הפלסטינים לתחומי ישראל. מה שמונע את השלמת הגדר בשטח זה הוא מניע פוליטי-אידיאולוגי - גדר כזו תתווה גבול ברור. גדר-גבול כזו תמנע הסתננות ומעבר ממזרח – מערבה, אך בה בעת היא תמנע גם המשך הסתננות ממערב – מזרחה, ותחסום את תנופת ההתנחלות היהודית הפרועה בכל רחבי הגדה המערבית.

ישראל – ברוח הגדרתו של אהוד ברק – היא ''וילה בג'ונגל''. ישראל היא מדינה אשר אוכלוסייתה נהנית מהכנסה שנתית לנפש של $30,000. ההכנסה השנתית לנפש בג'ונגל שסביבנו היא כדי שליש מסכום זה, ואף פחות. חוקי הכלכלה, במקרה זה, הם חד-משמעיים: מי שרק יוכל - ינסה להסתנן, לחדור ולהתנחל בתחומי ה''וילה'' הישראלית. וזה יהיה סופה של ה''וילה'', סופה של ישראל היהודית-דמוקרטית.

מי שקורא להפיל את הגדר, קורא בה בעת לפתוח את הוילה לבאי הג'ונגל. ואת זאת אסור לנו להתיר. אנו נשרוד רק אם נהיה מוקפים חומה סביב סביב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי