פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כן למשאל עם
שלמה גזית (שבת, 04/05/2013 שעה 8:00)


כן למשאל עם

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אני דורש שחוק משאל-העם יעסוק ב''כל שינוי במעמד המשפטי של שטחים אלה''. המשמעות הביטחונית, המדינית והמשפטית של סיפוח איננה נופלת מהמשמעות של נסיגה.
בימים אלה מועלית הצעה להרחיב את החוק שאושר בכנסת בנובמבר 2010, אשר קבע כי כל החלטה בדבר נסיגה משטח שבו חל החוק והמשפט הישראלי, יוחל גם על נסיגה משטחים ב''יהודה ושומרון''. זאת ועוד, יש ליוזמי החקיקה כוונה לתקן את מעמד החוק, ולהפכו מחקיקת כנסת רגילה למעמד של חוק-יסוד.

אינני שלם עם נוסח החוק המוצע, אולם אני שלם לחלוטין עם הגישה שאיננה רואה בדיון ובהחלטה בנושא זה החלטה שגרתית שהיא בתחום אחריותה של הכנסת. נושא זה של עיצוב גבולות הקבע של ישראל, וייצוב מערכת יחסינו עם העם הפלסטיני השכן - אם יעלה ויובא להכרעה - יהווה ללא ספק שאלת-יסוד גורלית בחיי האומה. אסור יהיה להתחמק ולטעון כי הכנסת ושרי הממשלה שנבחרו על-ידי העם שנה, שנתיים ואולי אף כמעט ארבע שנים קודם לכן, באווירה ובמצב שונים לחלוטין, יהיו מוסמכים וראויים תמיד להחליט בעניין זה. אלא אם כן, כמובן, יוחלף משאל העם בבחירות כלליות, רגילות או מיוחדות, כאשר נושא זה יעמוד במרכזן.

יש לי שלוש הסתייגויות מנוסח החוק המוצע:

ההסתייגות ראשונה – אני דורש במפגיע כי החוק לא יעסוק רק בנסיגה משטחים ב''יהודה ושומרון'', אלא יעסוק ב''כל שינוי במעמד המשפטי של שטחים אלה'', בין אם אכן ידובר בנסיגה ובין אם ידובר בהחלת הריבונות הישראלית. המשמעות הביטחונית, המדינית והמשפטית של סיפוח שטח, גדול או קטן, ב''יהודה ושומרון'', איננה נופלת מן המשמעות של נסיגה משטח זה.
בסמוך למלחמת ששת הימים הוחל החוק הישראלי על מזרח ירושלים (סיפוח דה-פקטו), ב-‏1982 קיבלה הכנסת החלטה דומה לגבי רמת הגולן. היו אלה שתי החלטות בעלות משמעות גורלית, שראוי היה כי תובאנה להכרעת העם, וראוי היה כי הציבור ידון, יתלבט ויכריע לגביהן.

הסתייגותי השנייה מתייחסת לשאלה מי ומתי מורים להעביר הנושא להכרעת העם. ההצעה, בניסוחה היום, מחייבת כמובן דיון והחלטת ממשלה, ואחר-כך תובא ההחלטה לדיון בכנסת. רק אם הכנסת תמכה ואישרה את החלטת הממשלה, יובא הנושא גם למשאל העם. לעומת זאת, אומר נוסח ההצעה, אם הכנסת לא תאשר את החלטת הממשלה – היא לא תובא להכרעת העם. אני מבקש כי החלטת הממשלה תובא תמיד לאישור העם, בין אם זכתה לאישור הכנסת ובין אם נדחתה על ידה. בכל מקרה, אי אפשר ואסור לוותר על אישור העם.

הסתייגותי השלישית נוגעת לכוונה להפוך את החוק לחוק-יסוד. אני יוצא מתוך הנחה כי אין בכוונת המדינה לדון ולהחליט בשאלות של סיפוח או נסיגה משטחים מדי שני וחמישי. כמעט ואין מדינות שמעלות שאלה זו לאחר שנתקבעו גבולותיהן. עצם הפיכת הנושא לחוק–יסוד תעלה ציפייה לשוב ולשנות את גבולות המדינה פעמים נוספות. זו אכן הסתייגות ''פסיכולוגית'', אולם הסתייגות בנושא בעל חשיבות עליונה.

אם תשונה הצעת החוק, לפחות בשתי הסתייגויותיי הראשונות, אומר חד-משמעית כן למשאל העם.

ועוד הערה – אני מקווה כי נוסח החוק לא יפגע ביכולתם ובזכותם של אזרחי ישראל הערבים להשתתף בהצבעה ובמעמד זהה למצביע היהודי. שאלת עתיד השטחים, מערכת היחסים עם הישות הפלסטינית נוגעת להם לא פחות מאשר לישראלי היהודי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה סותר את עצמך.
ע.צופיה (שבת, 04/05/2013 שעה 9:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהסתייגות הראשונה. אם המשאל יצליח, ישונה המצב ביו''ש. אם לא יצליח, ישאר המצב הקיים. הצעתך אומרת שבכל מקרה המצב ישונה בין אם ימינה ובין אם שמאלה. הדרך הנכונה בעריכת משאל עם היא הצגת שאלה אחת פשוטה,בהירה בניסוחה וממוקדת.

בהסתייגות השנייה אתה מתעלם מעובדת היסוד שהממשלה היא זרועה הארוכה של הכנסת ואינה עומדת בפני עצמה. הרי אם בתיאוריה הכנסת לא ''תאהב'' את החלטת הממשלה היא יכולה בו ביום להפיל אותה.
אני גורס כי כפי שהחלטה לצאת למלחמה לא אושרה במשאל עם הרי גם לתוצאות המלחמה אין צורך במשאל עם.
איני מאמין כי תוצאות החקיקה הנוכחית יהיו אפקטיביות.
_new_ הוספת תגובה



שממה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 04/05/2013 שעה 18:58)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקרוב דוד סיון ישוחח עם עצמו .
האדון הדוגל בחופש הביטוי נשאר עם גרמני שמאלני וגנרל טיפש . שני אנטישמיים .
ושרוול החולצה שלו שמוכן תמיד להקשיב .
_new_ הוספת תגובה



אם משאל או בלי משאל אנחנו נמצאים באותה מלכודת
בצלאל פאר (שבת, 04/05/2013 שעה 20:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולכן אני מקבל את הצעותיו של שלמה גזית משום שהן חסרות משמעות במובן הפוליטי, כי יש היום רוב גם לסיפוח חלקי של שטחים ביו''ש ורוב גם במשאל וגם בכנסת.

ממש לא חשוב מה אנחנו אומרים, אלא חשוב מה הערבים עושים ויעשו.
לפי המציאות היום 'בשטחים' אין רוב ערבי להשלמה עם קיומה של ישראל.
_new_ הוספת תגובה



אם משאל או בלי משאל אנחנו נמצאים באותה מלכודת
ע.צופיה (יום ראשון, 05/05/2013 שעה 6:56)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנחמה שלך היא נחמה לטיפשים.
הכי חשוב הוא מה שאנחנו עושים או נעשה. מה שאחרים עושים הוא בעל חשיבות מדרגה שנייה.
הטוב והרע במשאלי עם כמו בבחירות שאינך מצליח למנחש מחעולם את התוצאות. לכן אל תסמוך על תחושות או על תקשורת.
_new_ הוספת תגובה



להיפך, צופיה, להיפף .... זו נחמת חכמים....
בצלאל פאר (שבת, 11/05/2013 שעה 22:19)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כמו הסיפור על הפר הזקן שנותן לעגלים הצעירים להתרוצץ ולהתעייף ובסוף הפרה נופלת בשלה ל''חיקו''.... לכן צריכים לתת להם, לפלסטינים, לסורים, לאיראנים, לחזבאללה, 'להתרוצץ' ולהתעייף וברגע המתאים ישראל תתקע אותם בקלות רבה יותר.

חשוב מה שנעשה לטובת עצמנו ולא לטובת הפלסטינים (שהיא לא לטובתנו). אל תתבלבל. עבור השלום עם הפלסטינים אין טעם שנעשה משהו מיותר.

בעניין שביננו לבינהם, צריכים לתת לפלסטינים להתרוצץ וברגע המתאים כשהם ירימו ראש נרוצץ להם.

צריך להכיר בעובדהב שאין הפלסטינים מוכנים עדיין לשלום בגלל הדוגמות בהן הם חיים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי