פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עוד על השוויון בנטל
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום שלישי, 28/05/2013 שעה 14:00)


עוד על השוויון בנטל

ע. צופיה



מאז שבוטל ''חוק טל'' שהסדיר את אופן גיוס (או אי-גיוס) הציבור החרדי לצבא מתנהל ויכוח ציבורי בנושא זה המקיף את כל שכבות הציבור. הנושא שימש כאמתלה לפרוק הקואליציה הגדולה שהקימו נתניהו ומופז ובסיכומו של דבר גם גרמה להתרסקותו הפוליטית של מופז ובמידה מסוימת גם של נתניהו.

מפלגת ''יש עתיד'' בהנהגת שר האוצר הנוכחי, יאיר לפיד, העמידה את עניין השוויון בנטל כטריגר ראשי בתעמולת הבחירות שלה וכנושא ראשי בהסכם הקואליציוני שחתמה עם ''הליכוד-ביתנו''. בעקבות הקמת המשלה החדשה, הוקמה ועדת שרים לנושא השוויון בנטל ועתה גיבשה הצעת חוק שתועבר, ראשית כל, לאישור הממשלה.

בימים אלו נטש ויכוח בין שרים בוועדה על אופן כפיית השרות על הציבור החרדי. האם לפי שיקול דעתו של שר הביטחון, האם באמצעים כלכליים או על ידי נקיטת צעדים פליליים כלפי המשתמטים. לעניות דעתי, באם הויכוח גלש לסעיף זה פירושו של דבר שבסופו של דבר החוק שיחוקק, במידה ויחוקק יהיה חסר ערך.

כל מי ש''בתוך עמו הוא חי'' יודע שאין כל בעיה לכל בחור (או בחורה) חילוני, דתי או בעתיד חרדי מלחמוק מהשרות הצבאי. קיימות דרכים רבות וידועות לעשות זאת ולא אני אהיה זה שידריך מישהו לכך.
גם משרות מילואים אין כל בעיה לחמוק, זמנית או לתמיד. כל מי ששרת או משרת במילואים ורואה כיצד חבריו לתחילת השרות ''נעלמים'' אט-אט, במשך השנים, יבין זאת.

לכך מתעוררת השאלה, אם כל כך קל לחמוק הכיצד יש כל כך הרבה חיילות וחיילות?
התשובה אינה נעוצה בחוק שרות הביטחון או בפחד מהמשטרה הצבאית. התשובה נמצאת בחינוך הקיים בציבור החילוני ובציבור הדתי לאחריות ציבורית ולאומית. חינוך זה ''דורש'' מהצעירים שהגיעו לגיל הבגרות להקריב מספר שנים מחייהם למען הכלל. במקרה הזה, הגנה על המדינה מפני אויביה. אי-עמידה ב''דרישה'' זו מסיבות ''לא מקובלות'' יוצרת לצעיר או לצעירה תדמית לא חיובית שבאה לידי ביטוי חריף בחברה הסובבת אותו, במקום העבודה או הלימודים ודוחפת רבים מאלה לעזוב את הארץ.

לכן, אם באמת קיים רצון אמיתי, ולא סתם שנאת חינם, לקדם את גיוסם של החרדים בכלל ובני הישיבות בפרט, לצבא, יש לבצע זאת על ידי הסברה מתאימה שתיצור אוירה אוהדת בקרבם לשרות בצבא ותתגמל חברתית את המתגייסים.

החוק המוצע כלל אינו מציע שוויון בנטל השרות הצבאי.

מצד אחד הציבור החילוני שמתגייס בגיל 18 לתקופה של 3 שנים. מצד שני ציבור חובשי הכיפות הלומדים ב''ישיבות הסדר'' שמשרתים 16 חודשים בלבד ואשר עתה מוצע להאריך את שרותם בחודש. מצד שלישי הציבור החרדי שיהיה חייב להתגייס עד גיל 21 לתקופה של 3 שנים. צעירים חרדים בגיל 21, כיום, נשואים ואבות ל 2 ילדים. אני מניח שבמצב משפחתי כזה הם יהוו נטל על המערכת ולא תוספת כוח.

כל המצב הזה אינו מבשר נשיאה שווה ''בנטל'' אלא ניסיון של כלל הפוליטיקאים להיות ''בלי'' אך להראות ''עם''.

הדרך הנכונה היא לפתח תכנית חינוכית-הסברתית שתבהיר לכל שכבות האוכלוסייה, כולל הערבית, כי מתן שלוש שנות חיים למען הכלל בשמירת ביטחון המדינה או שרות אחר אינם בזבוז אלא זכות שניתן להתפאר בה כל החיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כל נושא ''שיוויון בנטל'' הוא שקרי ומגעיל .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (11 תגובות בפתיל)
  על שוויון בנטל  (דוד סיון) (11 תגובות בפתיל)
  אי גיוס שווה לכל האזרחים היא חרפה לישראל  (בצלאל פאר) (28 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי