פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי רצח ראש הממשלה
שלמה גזית (שבת, 22/06/2013 שעה 7:00)


בשולי רצח ראש הממשלה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



פרק 3 של ''שומרי הסף'' הוקדש לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, לפני 18 שנים. ''כוכב'' הפרק היה כרמי גילון, ראש השב''כ דאז.
הצפייה בפרק הביאתני לחמש הערות. שתיים עלו בדברי ראש השב''כ, ושלוש – הרהורים בעקבות הפרשה.

1. נמצאו אשמים בתפקוד לוקה וכושל, שאפשר ליגאל עמיר לבצע את זממו, אנשי האבטחה הצמודה לראש הממשלה בעת האירוע. גילון הלין קשות על שאפשרו ליגאל עמיר להסתובב במקום שעה ארוכה מבלי שאיש בדק או התעניין בנוכחותו. חמשת אנשי האבטחה אפשרו ליגאל עמיר להגיע סמוך לגבו של ראש הממשלה מבלי שאיש יבדוק מה חפצו, ולבסוף, לאחר שירה את הכדור הראשון מאקדחו, לא נמצא אף מאבטח ש''יגיב מיד ויכניס כדור לראש הרוצח''. במערכת המודיעינית מכנים את מה שקרה במקום כ-Unawareness, כתגובה לאירוע שאיננו מצוי בתודעה. עד לרצח רבין רווחה האמונה כי יהודי לא ירצח יהודי על רקע פוליטי. אנשי מערך האבטחה נדרשו להשתחרר מתפישתם זו, ואי אפשר לעשות זאת במהלך השניות הבודדות שנדרשו לרוצח כדי לבצע את זממו. אגב, גם ראש הממשלה עצמו היה נגוע באותה אמונה, ש''יהודי לא ינסה לרצוח ראש ממשלה על רקע פוליטי'', על אף שהיה כבר מקרה קודם – יונה אברושמי שהרג את אמיל גרינצווייג.

2. כרמי גילון מבקר קשות את ועדת החקירה שחקרה את הרצח, ולא בדקה כלל את מסע ההסתה שקדם למעשה הרצח, והניע את יגאל עמיר ליזום את צעדו. ביקורת זו הייתה ללא ספק במקומה. לצורך בדיקת התנהגותם הבלתי נאותה של המאבטחים לא היה צורך בוועדת חקירה מכובדת. מיד, בצמוד למעשה, בדק השב''כ את מה שקרה, ושינה מן היסוד את שיטת האבטחה ואת דרך תפקודם של המאבטחים. לעומת זאת, נמנעה הוועדה מהמלצות כלשהן כיצד - ובאחריות מי - נמצא הטיפול בהסתה הפוליטית.

3. המשך ישיר להערה הקודמת: מה שהניע את יגאל עמיר היה רצונו למנוע בכל דרך את מימושו של הסכם אוסלו, הסכם פוליטי שהיה כרוך בוויתור על עיקר השטח הכבוש בתחומי ארץ-ישראל – בגדה המערבית וברצועת עזה. אין עוררין על כך כי הסכם אוסלו לא מומש. יחד עם זאת, מסופקני אם ניתן לקבוע כי ההסכם נדון היה לכישלון אלמלא נרצח יצחק רבין. זאת ועוד, הטבח שעשה ברוך גולדשטיין במערת-המכפלה הוליד גל פיגועי תגובה ונקם פלסטיניים, והידרדרות משני הצדדים. לאחר רצח רבין, נוצרה שעת-כושר קצרה שניתן היה לנסות ולנצלה לצורך השגת הסכם. שמעון פרס, אשר ירש את רבין, לא השכיל לנצל שעת כושר זו.

4. עלינו לצאת מתוך הנחה כמעט ודאית – כל הסכם מדיני בעתיד, לרבות החלטה על מהלך יזום וחד-צדדי, אשר יהיה כרוך בויתור על ''חלקי מולדת'', יביא לתגובה עממית קשה וככל הנראה גם אלימה, ומשני הצדדים: ההתנגדות לחלוקתה של ארץ-ישראל תלווה גם בהתנגדות ערבית לחלוקתה של פלסטין. ההנהגה המדינית חייבת לזכור זאת. אין זו סיבה שלא לחתור להסכם. אולם תידרש היערכות מראש להתמודד עם התנגדות זו, יידרש שיתוף פעולה משני הצדדים אל מול האלימות הצפויה, ותידרש חריקת-שיניים והמשכת המעשה המדיני, על אף ההתנגדות האלימה.

5. לפני שמונה שנים חווינו את ההתנתקות הצבאית והאזרחית מתחומי הרצועה. בצד היהודי ראינו גם התנגדות בכוח ליציאה, אף שלא כללה אבדות בנפש. המתנגדים להסכם מדיני חדש מקווים כי הלקח שנלמד ברצועה ימנע בעתיד ניסיון ישראלי של פינוי שטחים בגדה המערבית. ואילו בצד הפלסטיני נמשך מאבק החמאס ברצועה: תביעה במישור הטקטי לפינוי ישראלי מלא, אשר יכלול הסרת המצור היבשתי, הימי והאווירי. ובמקביל, המשך המאבק האסטרטגי לחיסולה של ישראל ושחרור פלסטין כולה. והמסקנה – ברורה. אל לנו לצפות כי מימושו של הסכם מדיני עתידי יביא להפסקה מיידית של מעשי האלימות. להיפך.

ועוד הערה: לכל הטוענים כי ההתנתקות מן הרצועה כשלה, ראוי להזכיר כי הצעד של אריאל שרון שיחרר את ישראל ממיליון וחצי פלסטינים במשוואה הדמוגרפית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


וגם הציל מאות מאלמנות ויתמות
ע.צופיה (שבת, 22/06/2013 שעה 7:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל כך יזכר אריאל שרון כאיש גדול בהיסטוריה של עם ישראל.
_new_ הוספת תגובה



אם אצטט את עמנואל קאנט זה כבוד גדול מדי בשבילך .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 22/06/2013 שעה 12:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא כתב בין השאר ''אנו רואים את המציאות דרך משקפיים שאי אפשר להסירן''
ואיך זה מתקשר למאמר ?
1 - רצח ראשי מדינה היו וייהיו . מי שחשב שזה לא ייקרה לא ראה נכון את המציאות .
על פי עדויות אנו יודעים שהנושא נדון לפחות באופן שטחי ונפסל .
2 - הסתה היא עבירה על החוק . העובדה שהסתה היא בלתי חוקית אינה עדות לכך שאסור להסית .
לנשוא ההסתה יש ענין שלא תהייה הסתה . למסיתים יש ענין הפוך .
3 - הרצח מנע את מימוש הסכם אוסלו . זו עובדה . רצח לינקולן למשל שנעשה אחרי המלחמה ההיא לא מנע אותה .
רצח היטלר לא קרה ושליש מהיהודים הוכחדו .
4 - מי פסק שויתור על חלקי מולדת הוא צעד מדיני נכון ?
כאן בולטת הראיה דרך משקפיים שאין להסירן .
טרנספר הוא פתרון טוב יותר ליהודים בישראל .
5 - אריאל שרון הביא לנסיגת צהל מרצועת עזה במקום להביא לנסיגת הפלסטינים משם .
מאז נדרשו שני מערכות צבאיות כדי לרסן אותם .
ושאיפותיהם לחסל את ישראל לא נדמו .
=========================================================
לגנרלים יש מוגבלות מחשבתית . הם יודעים לקדם רעיונות אך לא להגות אותם .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



בשולי רצח רבין
בצלאל פאר (שבת, 29/06/2013 שעה 14:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. אכן השב''ב כשל בגדול. לא רק בגלל שלא נתנו את דעתם ברצינות לגבי התלונה של קצין צבא ששמע את ''התימני'' בשירותים של שתחנה המרכזית בתל אביב.... ועוד כמה שבועות לאחר מכן עמד לו שם ''תימני'' במורד מדרגות העיריה דקות ארוכות ומחכה על שרבין יירד במדרגות למכוניתו...., אלא בגלל התערבותם בהעלאת המתח הפוליטי בציבור בין משמרות המהפכה השמאלנית ובין משמרות הקונסרבטיבים הימנים. היה פגם גדול בהפעלת אבישי רביב כראש ארגון ימני שפועל נגד רבין. השב''כ הקים את ארגון הדמה הזה במחשבה שיצטרפו אליו מתנגדי רבין. אבל מה שקרה בפועל, אבישי רביב והשב''כ קבעו את מדיניות הפעילות של הקבוצה הזאת, וזו לא נבעה משום גורם פוליטי ימני אמיתי אותנטי כלשהו. כלומר, השב''כ הפסיק לאסוף מודיעין על יעד מודיעין אלא יצר את היעד בעצמו. זהו מהלך אנטי-מודיעיני. מרגע זה השב''כ התחיל לייצר אירועים במקום לבלוש אחריהם. השב''כ יצר תמונות של רבין במדים נאציים והביא אותם לאסיפות פוליטיות של הליכוד. מוכר האירוע בו נתניהו ושרון עומדים על מרפסת בכיכר ציון, מלוא פרוז'קטורים מאירים את פניהם, ובשולי העצרת חוגגים אבישי רביב ואנשיו עם תמונות של רבין בגלביה או במדים נאציים. מעניין שאת התוצרת ראו האנשים שצפו בביתם בטלוויזיה ולא אלה שנכחו בהפגנה! זה לא הימין שיצר את זה, אלא השב''כ. מיד קפצו סוכני השמאל והאשימו את נתניהו ושרון שהם מכפישים ופוגעים ברבין, והם בכלל לא ראו את השלטים! מוכרת גם הסאגה ההזוייה של קבוצת ימין קיצוני 'אייל' שהוציאה ''פולסה דה נורה'' נגד רבין על קבר אחד בצפון. מסתבר שגם ארגון זה לא היה קיים מעולם אלא מפרי דימיונו של השב''כ, אבל הרעש שהארוע הזה יצר בציבור העכיר את האוירה והקצין את שני הצדדים.
סיפור אחר הוא על ארון הקבורה לציונות שנשאו מפגיני ימין בצומת רעננה. ומה היתה טענת סוכני השמאל? שנתניהו ראה שקוראים לרציחתו של רבין ולא אמר דבר. הכיתוב שהיה על ארון המתים היה ''רבין קובר את הציונות''. אבל מה בין זה לבין רצח רבין? הטענה שהסכם אוסלו הוא קבורה לציונות היא טענה לגיטימית , מה עוד שהיה משום אמת רבה בטענה זו.
2. למזלו של כרמי גילון הועדה לא חקרה כלל את מה שקדם להסתה ולרצח, כי אז כרמי גילון לא היה סולח לעצמו.
3. הסכם אוסלו נידון לכשלון מתחילתו. הרצח אולי הסיט את הויכוח, אבל המציאות היא שהפלסטינים מעולם לא הכירו בזכותם של יהודים להקים מדינה לא-אסלאמית בארץ ישראל. לא רק הפלסטינית, המוסלמים בכלל, לא מכירים בזכות זאת. מספיק להשתכל מה קרה וקורה למיעוטים אחרים במזרח התיכון מאז תחילת המאה ה-‏20, זמן לידתו של עם ערבי.
4. עוד שתי סיבות שמראות עד כמה יהיה קשה להגיע להסכם על ויתור טריטוריאלי ישראלי. המסקנה היא, שישראל צריכה לספח כמה שיותר שטח עם כמה שפחות פלסטינים. כך נאלץ להחזיר כמה שפחות מתנחלים ממולדתם לארצם.
5. לא רק החמאס דוגל בהמשך המאבק האסטרטגי לחיסולה של ישראל ולשחרור פלסטין כולה, אלא גם הפת'ח ואבו מאזן בתוכם. ההבדל הין הזרמים הם רק טקטיים. הפת'ח בחר לנצח את ישראל ב''מדיניות השלבים [להשמדת הישות הציונית], 1974''. כעת אנחנו נמצאים בשלב קריטי של ניסיון לדחיקה טריטוריאלית של גבולות ישראל של הפסקת האש, 1949. לאחר מכן בתואנה של מימוש 'גבולות החלוקה, 1947'' ומימוש 'זכות השיבה', ימשיכו הפלסטינים ב'מדיניות השלבים' הלאה. שלום והכרה בזכות קיום ישראל לא יהיו, כי משמעותם הכרה וקבלת קיומה של ישראל והפסקת מצב המלחמה.
הערה: עניין המשוואה הדמוגרפית היא סיסמה שאינה אומרת כלום, אם הכוונה היא שתמיד יהודים הם שיטרונספרו. אם מדברים על טרנספר, גם חלקי, ראוי להשית אותו על שני הצדדים, כדי למקסם את העקרון מפני הדמוגרפיה לפיה המתנחלים היהודים יחיו בישראל והשערבים ביו''ש יחיו בפלסטין. כלומר, אם בעתיד ישראל תיסוג מחלקים מיו''ש ותעביר את גבולה, אפילו אם חד-צדדית, ממזרח לקו הפסקת האש 1949, יהיה נכון לפנות מתנחלים שגרים ממזרח לקו זה ולהעבירם מערבה, ובאותה מידה לפנות ערבים ממערב לקו הגבול החדש ולהעבירם מזרחה לרשות הפלסטינית.
הבעיה היא שדוגמת עזה היא בעלת שני להבים בשתי קצותיה. מצד אחד היא משרתת את תומכי התיאוריה הדמוגרפית, אבל מנגד היא מראה שכל נסיגה חד-צדדית מאפשרת לכוחות היותר קיצוניים בחברה הערבית המקומית להשתלט ולקבוע את הדרך. הנסיגה יצרה עכשיו קבוצה גדולה של ערבים עצמאיים שמתחזקים במכונת המלחמה שלהם ובסופו של יום יפעלו נגד ישראל. מכאן שהנחת הנכונות של הצעד הזה אינה ברורה ממש.
תגובה 170721
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי