פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
To Be or Not To Be
שלמה גזית (שבת, 29/06/2013 שעה 10:00)


To Be or Not To Be

אלוף (דימ.) שלמה גזית



הברירה שבפנינו איננה בין ישראל היהודית או הדמוקרטית. גבול המדינה שיתפרס בין הים לנהר מאיים על עצם הקיום הלאומי
דבריהם של דני דנון ונפתלי בנט בטאו את הלך הרוחות בקואליציה הממשלתית – אכן, יש בקואליציה זו רוב ברור המתנגד לחלוקת הארץ, ולדאבון לב – זהו רוב ברור המבקש ליצור עובדות בשטח אשר תסכלנה סיכוי להגיע להסכם המבוסס על העיקרון של שתי מדינות לאום – יהודית ופלסטינית, זו לצד זו.

הטיעון העיקרי המועלה נגד המדינה האחודה המוצעת, מדינת כל תושביה, הוא שמדינה זו תידרש לקבל החלטה – יהיה עליה לבחור בין היותה מדינה יהודית או מדינת כל תושביה ואזרחיה. עם כל מעשי הלוליינות של תומכי פיתרון זה, אפילו יהיה למרכיב היהודי רוב בקרב תושבי המדינה האחודה, עדיין יימצא בקרבה מעוט גדול (40% ואף יותר) שאי אפשר יהיה להתעלם ממנו לאורך זמן. השאלה איננה רק אם תוכל ישראל להמשיך ולהתקיים כמדינה דמוקרטית, השאלה המטרידה היא אם בתנאים אלה תוכל מדינת ישראל בכלל להתקיים.

אני מתעלם לצורך הדיון מן האיום הביטחוני. אני סבור כי צודקים אלה הטוענים כי במציאות הקיימת אין איום ביטחוני המאיים על עצם הקיום. השאלה היא איזה קיום יהיה לה למדינה ומה צפוי לה ולאוכלוסייתה בתנאים אלה?

לאורך זמן אי אפשר יהיה לתמרן ולמנוע זכות בחירה מכלל התושבים הערביים שימצאו בשטח. ואין מי שיכול להוכיח בוודאות כי תושבים-אזרחים אלה לא יממשו את זכותם. הטענה לפיה המסורת הערבית מאופיינת באחוזי הצבעה נמוכים במיוחד הופרכה במהלך השינוי אותו אנו חווים בשנתיים האחרונות – בכיכר ובקלפי, העם הערבי מבקש לומר את דברו.

אל מול איום וסכנה זו תצטרך ישראל לוותר על הדמוקרטיה.

בעצרת האו''מ זכו הפלסטינים לרוב מוחץ של מדינות אשר הכירו בפלסטין במעמד של מדינה משקיפה באו''מ ובגבולות יוני 67'. רק האיום בוטו אמריקאי מנע מרוב זה החלטה המכירה בפלסטין כחברה במעמד מלא. כלום ניתן לסמוך על וטו אמריקאי בעתיד, גם אם ולאחר שישראל תספח את מלוא השטח? ומה המשמעות שתהיה לכך על מעמדה המדיני של ישראל ועל מצבה הכלכלי?

סיפוח השטח ישים קץ לרשות הפלסטינית. ישראל תיאלץ לשאת שוב בעול החזקתם של כל תושבי השטח המסופח. היש מי שמתכנן כבר היום כיצד לסתום את הבור התקציבי החדש או הנוסף שייווצר?

אינני יודע מה יישאר מן השדולה היהודית הפועלת למען ישראל במדינות המערב. כבר היום קמה J-Street הפועלת בארה''ב לעומת AIPAC. זו תחילתה של תנועה יהודית התומכת בשמאל המדיני בישראל, ותהליך זה יחריף ונראהו ככל הנראה מתפשט גם לקנדה ולאירופה.

ולבסוף – לכל אורך שנות קיומה של ישראל ידענו תופעה של ירידה מן הארץ. במצב המדיני, הביטחוני והכלכלי שייווצר נראה ככל הנראה ירידה מסיבית של ישראלים. מי שיישארו יהיו החרדים, אנשי הימין הלאומי וזקנים וחלשים שאין להם לאן לפנות.

ישראל היא היום מדינת הלאום של העם היהודי. היא תישאר כזאת רק כל עוד יש בה רוב יהודי מוצק.

החלטה של סיפוח חד-צדדי של שטחי יהודה ושומרון תפתח תהליך של איבוד- לדעת מדיני ולאומי. הבעיה אז לא תהיה בין ישראל ''יהודית ודמוקרטית'' לעומת ישראל הבלתי דמוקרטית. הבעיה הלאומית שלנו תהא בעיה שיקספירית – לחיות או לחדול, To be or not to be!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


! To see or not to see
בצלאל פאר (שבת, 29/06/2013 שעה 12:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, הפתרון שמציעים כמה אנשי קואליציה הוא פתרון מסוכן, אבל הייתי מקל על כולנו ומוסיף 'פתרון שווא'. ישראל אינה יכולה לספח את כל יו''ש על כל תושביה. אני מניח שגם חלק מהמציעים, יודעים זאת וכל הצעתם היא רק להכניס ''סוס מת'' לויכוח, מתוך הנחה נכונה שאין שום סיכוי להידברות של ממש בין ישראל לבין הנהגת אש''פ. אני הייתי אומר שדברי דני דנון ונפתלי בנט מייצגים יותר קבוצה ימנית בגוש הימין שרואים את סיפוח כל יו''ש כחלק מהקמת מדינה פלסטינית בירדן, אבל מוקדם להם להודות בכך בפה מלא. ה''אביב הערבי'' מפיח רוח חיים באפשרות הזאת. מצבו של עבדאללה הולך ונעשה קשה יותר. החברה הפלסטינית בירדן היא רוב ברור שמאורגן בקבוצות פוליטיות בחסות תנועות הטרור הפלסטיניות. ישנה הגירה כפויה של סורים לתוכה שמקשה עליה כלכלית, מחלישה את השלטון המרכזי, ומעוררת מחאה עממית, שתקדם שינוי (ירדן בעלת כ-‏6.5 מיליון תושבים [מקום 106 במדרג העולמי], 89.3 אלף קמ''ר [מקום 112],
תל''ג לנפש לשנת 2012: – 5,579 דולר [מקום 96], 2 מיליון פלסטינים במחנות הפליטים (נחשבים כפליטי 1948, לפי דו''ח אונר''א, בניגוד לחוק הבינ''ל], ועוד כ-‏2.8 מיליון פלסטינים ילידים מקומיים).

במצב כזה סיפוח בכח של יו''ש או חלקו בצעד חד-צדדי יעורר התקוממות פלסטינית שתגלוש למלחמת אינתיפאדה. אולי כדאי מצד ישראל לחכות לאינתיפאדה שתפרוץ מכוח היאוש הפלסטיני לקדם את ''מדיניות השלבים'' שלהם. במצב זה יתכן שיהיה נכון מצד ישראל לפגוע קשות בתנועות הטרור הפלסטיניות ביו''ש, כולל במנגנון הרש''פ, ולהניע בריחת תושבים גדולה מזרחה (כמו שרבים ברחו במלחמת ששת הימים והוחזרו ב''מדיניות הגשרים הפתוחים'', כמו שרבים עזבו מסיבות כלכליות בשנות ה-‏80 וחלקם חזרו לאחר מלחמת המפרץ הראשונה - 1991, כמו שרבים נוטשים גם היום ואף אחד לא כותב על זה). בכל מקרה, הפלסטינים שישארו ביו''ש לאחר סיפוחה לישראל יהיו במעמד אזרחי ירדן הפלסטינית ותושבי ישראל (זמניים או לא זמניים, הכל לפי מה שיוסדר לאחר שוך הקרבות).

עלינו לזכור שהמזרח התיכון המוסלמי עדיין לא בשל לקבל את קיומה של ישות מדינית לא-אסלאמית (מספיק לראות מה קרה וקורה למיעוטים הנוצריים הערבים הלא-מוסלמים בעיראק, לבנון, מצרים, עזה ויו''ש; היחס לכורדים המוסלמים הלא-ערבים; ולמיעוטים אתניים אחרים . מאחר שהמוסלמים נוקטים באלימות כדי לממש את האידיאולוגיה שלהם, ראוי שישראל תתחיל גם היא להתנהג באלימות מול האלימות הזו. משמעה של אלימות היא להיות נחרצים ולהגיע להישגים נדרשים בטרם נוצרים את האש. משמעה של אלימות היא לא לוותר לערבים, במקום שהם לא מוותרים לנו. משמעה של אלימות היא להניח לערבים לטרנספר את עצמם, ולא להרגיש אשמים במשהוא.

אני רוצה להרגיע את שלמה גזית ולהסביר לו שוב שלהחלטת עצרת האו''ם אין שום משמעות חוקית מחייבת. כמו ש''החלטת החלוקה '' היתה רק בגדר המלצה חמה, שהבריטים שמחו לקבל כי היא שרתה את מטרתם לנטוש את פלשתינה בה הם סתם התבוססו בדמם ולא הרוויחו כלום בתמורה , כך גם החלטת ההכרה בפלסטין חסרת שום משמעות פוליטית. מה שיקבע הלאה הוא מה שיקרה בשטח ביננו לבין הפלסטינים. וכאן לנו יש יכולת וכוח להשפיע על התנהלות הדברים לפי האינטרסים שלנו.

מעמדה הבינ''ל של ישראל ייקבע רק לפי כוחה הצבאי והכלכלי. האיום על חרמות כלכליות כבר לא עובד, כי החרמות האלה לא עובדות. מספיק לראות מה קורה באיראן, שמוצאת דרכים לשווק את הנפט שלה. מצבם הכלכלי הקשה שלא אזרחיה היא תוצאה של התנהלות כלכלית לא טובה שראשיתה כבר לפני 15 שנים, ולא תוצאה של חרם חלקי על איראן. גם החרם על תוצרת מוצרים של מפעלים יהודיים מיו''ש לא תופסים ממש, בשל היכולת של רוב המפעלים להגדיר את עצמם ישראליים ולעקוף את החרם החלקי.
_new_ הוספת תגובה



! To see or not to see
בצלאל פאר (שבת, 29/06/2013 שעה 12:30)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיום בירידה ובאיבוד מעמדה של ישראל
-------------------------------------

האיום בירידה טוטלית מהארץ הוא רעיון שיווקי שחוזר שוב ושוב ע''י מטיפי שמאל. זה היה בשנות ה-‏60 שלפני הכיבוש, וזה היה בשנות ה-‏60 שלאחר הכיבוש. זה היה לפני 1973 ולאחריו. זה היה בשנות ה-‏89, ה-‏90 , וזה היה כהכנה להצהרתו של שרון על נסיגה מעזה, והינה זה חוזר שוב עכשיו. אבל בפועל הרבה יותר יהודים עלו ארצה מאשר ירדו ממנה (יש גם רישומים לא אמינים לגבי היקפי הירידה. בד''כ יורד מוכרז זה שיצא ולא חזר ארצה תוך שנה. והללו, למרות שלא ירדו, ממהרים להתווסף לרשימת היורדים בניגוד לרצונם, גם לאחר ששבו כבר ארצה).
בפועל ישראל הפכה למדינה נורמלית בה התל''ג הוא מבין הגבוהים בעולם, למרות השתלבותם החלקית של חרדים ושל ערבים בעבודה. בישראל נוצרו תשתיות כלכליות, תעשייתיות ומחקריות כבירות, שבחלקן מובילות בעולם בתחומן, והללו גורמים להתחזקותה הכלכלית של ישראל. מרכזים אלה תורמים הרבה למערב, והמערב לא ימהר לוותר על השתתפותו בהם. אירופה הסטנדרטית כבר איבדה מזמן עניין במִסכנוּת הפלסטינית, אמריקה עדיין נותרה בריאה ושפויה (למרות חלקין חולים בה בקצוות הימניים והשמאלניים הקיצוניים בה). יכולתה הצבאית של ישראל אינה תלויה כבר ברצונה של אמריקה. אמריקה תורמת 3 מיליארד דולר בשנה לתעשייה הצבאית שלה, בזכותה של ישראל. הסיוע הצבאי לישראל, בשונה מיתר כל הסיועים הצבאיים של אמריקה לכל מדינות העולם, כולל למדינות אירופאיות, תורם רבות לכלכלה ולביטחונה של אמריקה. 3 מיליארד הדולר על שמה של ישראל מוצאים ברובם (יותר מהנדרש לפי החוק האמריקאי שמדבר על הוצאת 70% מהסיוע בארה''ב) ישירות לתעשיית הנשק האמריקאית. ביטול 3 מיליארד דולר היום לתעשיות הצבאיות משמעותו עוד משברון כלכלי ועוד פיטורי אלפי עובדים, שיפריע לממשל לחלץ את עצמו מהמשבר הגדול. אמריקה רוכשת כ-‏2000 פריטים צבאיים וטכנולוגיים מישראל בכמיליארד וחצי דולר לשנה, ובחלקם היא משתלטת על זכויות ייצור או הגבלת מכירות, באמצעות מתן סיוע מיוחד להרחבת ייצורם. ככה הם עשו עם ה''חץ'', ''שרביט קסמים'' (''קלע דוד''), ''כיפת ברזל'', מערכות מתקדמות ליירוט טילי קרקע-קרקע ומטוסים. רק בשלושת מערכת הטילים האלה הרוויחו האמריקאים טכנולוגיות יירוט חדשות, טכנולוגיית האצת טיל, תפיסת יירוט משוכללת ואפקטיבית במחיר של כמיליארד דולר. אם האמריקאים היו מנסים להגיע לזה לבד הם היו נאלצים להשקיע הרבה יותר כסף (עשרות מילאירדי דולרים) והרבה יותר זמן פיתוח ובדיקה. ואת כל אלה הם מקבלים מישראל כמתנה זולה. למשל האמריקאים מרכיבים היום את ה''חץ'' ו''שרביט קסמים'' במפעלים משותפים בארה''ב (בשל היותם טילים במשמעות אסטרטגית הם העדיפו לשים את היד עליהם ולהרכיבם אצלם, שלא כמו הטילים הטקטייים קצרי הטווח של ''כיפת ברזל'', שכרגע האמריקאים לא רואים בהם שימוש לעצמם, אבל המסגרת הסיוע לישראל הם מתנדבים רק לתרום כסף ולהמשיך לייצרם ב''רפאל'', בעבור קבלת זכויות). חלק גדול מהפריטים מיוצרים בארץ ונשלחים לארה''ב להרכבה בחברות המשותפות האלה. בתמורה לשת''פ הזה ישראל מנועה למכור את אותם אמצעים למדינה שארה''ב מתנגדת.

מהבחינה הזאת ישראל היא ערך ביטחוני וכלכלי לארה''ב, לא רק בגלל מצבה הכלכלי הקשה הזמני של ארה''ב, אלא משום תרומתה של ישראל בידע טכנולוגי, מדעי, צבאי לארה''ב, תרומה שאם ארה''ב תעדיף להפסידם רק משום שהם יעדיפו את העדפת הפלסטינים על פני ישראל, ישראל תיאלף לחלוק אותם עם אוייבותיה של ארה''ב – סין, רוסיה ואחרות. ההתגוששות הגלובלית בבוץ הפלסטיני היא רק מנטרה שגדלה מעבר לממדיה הטיבעיים והרציונליים, והיא משיגה רק את ההיפך. לעומת זאת, הבעיה הפלסטינית מכשירה את התעלמות העולם ממקומות בהם קבוצות אדם פוגעות בקבוצות אדם אחרות, בממדים קשים יותר ובהיקפים הרבה יותר גדולים. זוהי עוד נקודת חולשה לפסיכו-פלסטיניות שפושה בקרב אין-טלקטואלים אנטי-ישראלים חרופי שכל.

אז מספיק עם אגדות שקספיריות והרגעת הנפש !!!!

תגובה 170191

תגובה 169644

תגובה 168767
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי