פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7404

על יעילות בנמלי ישראל
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 23/07/2013 שעה 15:00)


על יעילות בנמלי ישראל

ד''ר דוד סיון



בערך כשנתיים לאחר הקמת ממשלת שרון הראשונה, בתאריך 17.2.2005, אושרה בחקיקה הרפורמה לפיצול והפרטת רשות הספנות והנמלים. הרפורמה אושרה במידה רבה בזכות שר האוצר באותה העת, בנימין נתניהו, שהשקיע לא מעט ''עבודה'' כדי לקדם את התיקון המתאים לחוק. ראוי שנזכור שסיבה מרכזית לחקיקת הרפורמה היתה הצורך של עם ישראל, בעל הבית, לייעל את עבודת הנמלים. סיבה מרכזית נוספת היתה הצורך לפרק את כוחם המופרז (מונופול...) של ועדי העובדים. אבל כיום, כ-‏8 שנים לאחר אישור הרפורמה, חלקים עיקריים בה טרם זכו ליישום.

למעשה במקום מונופול ציבורי אחד נוצרו שלושה מונופולים אזוריים ולכן חלק ניכר מתהליך ההתייעלות הצפוי (בגלל הגברת התחרות). גם הגורם העיקרי לחוסר היעילות, כוחם של ועדי העובדים לא ממש נחלש. למרות החגיגות בעקבות החקיקה, ב-‏2005, ההשפעה החיובית של הרפורמה לא ממש מורגשת (עתידם של נמלי ישראל). לכן לפי דעתי בחרה ממשלת ישראל הנוכחית לעקוף את הבעיות עם ועדי העובדים ולהוציא מכרזים להקמת נמלים פרטיים בסמוך לנמלים הקיימים בחיפה ובאשדוד.

לכן קצת הופתעתי כאשר קראתי את הידיעה כי נמל חיפה במקום הרביעי במדד יעילות נמלים שנערך עבור ה-OECD. מחיפוש נוסף התברר שעיקרה של הידיעה צורף לאתר נמל חיפה בויקיפדיה, אלא שבה כבר נכתב שנמל חיפה מדורג 4 בעולם.

מיד עלו בראשי מספר שאלות שהעיקריות הן:
  • מה קורה כאן, ממשלת ישראל לא מרוצה מהישגי היעילות הנמל החיפאי?
  • מה עם היעילות של נמל אשדוד שבלט לאחרונה בחדשות?
כמו שאני נוהג במקרים כאלה אני מחפש את המקור. המחקר שעסק ביעילות 126 מנמלי העולם בדק את יעילות הנמלים במספר תחומים – מכולות ובצובר (נפט, פחם, גרעינים ומחצבים). התברר שנמל חיפה מדורג רביעי מתוך 41 נמלים שנבדקו רק בתחום המכולות, ו-‏34 מתוך 41, בתחום הגרעינים (צובר). בשאר התחומים בהם עוסק נמל חיפה (למשל דלק, כימיקלים ועוד) הוא לא הוזכר במחקר. נמל אשדוד שנכלל במחקר לא דורג כלל.



כנראה שהעיתוי של פרסום הידיעות על הדירוג של נמל חיפה היה חלק מהפעולות של ועדי העובדים שנועד למנוע את הקמת הנמלים הפרטיים, או להציב תנאים חדשים להקמתם. בהקשר הזה כדאי שנזכור שבשנת 2005 כבר סוכמו תנאי הסכמת העובדים. בין השאר מדובר בתוספות ובמענקים בסך של 1.2 מיליארד ש''ח (עתידם של נמלי ישראל).

כמובן שאי אפשר וגם אין צורך להתעלם מההישגים של נמל חיפה. עם זאת ראוי לבחון התוצאות לאור ההנחות שאפשרו לכותבי המחקר לערוך את הדירוגים. מצד שני, כל עוד עובדי הנמל מונעים ביצוע החלטות של בעל הבית, עם ישראל באמצעות הממשלה, על ממשלת ישראל להמשיך בתהליך שבסופו אמורים לקום בחיפה ובאשדוד נמלים פרטיים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=171109
השורה התחתונה היא - כסף .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/07/2013 שעה 16:10)

קשה למצוא כמה סך כל התשלום השנתי גובים שלושת הנמלים בישראל .
עוד יותר קשה לגלות כמה כסף יחסוך הקטנת שכרם של עובדי הנמל . דבר זה חשוב במיוחד על רקע הדמגוגיה בהקשר זה .
כמוכן כדאי שנדע האם הנמלים עובדים בניצלות גבוה .
נדמה לי שבנמלים הנצילות היא סביב 50% . כלומר אפשר להכפיל את פעילות הנמלים בלי תוספת מזחים , מעגנים ומנופים .
אם השערתי הנסמכת על שברי ידיעות נכונה הרי שהקמת נמלים נוספים היא רק במטרה להשבית את הנמלים הקיימים .
זה נראה לי לא ראוי .
===============================

כמוכן שינוע הגרעינים בנמל חיפה אינו עבודת סאוורים רגילה .
נדמה לי כי את השינוע מבצעים עובדי ממגורת דגון ולא עובדי הנמל ובכל מיקרה זה סוג עבודה אחר .

http://www.faz.co.il/thread?rep=171114
השורה התחתונה היא - כסף .
ע.צופיה (יום שלישי, 23/07/2013 שעה 17:20)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

הנמלים בכל העולם היו תמיד אמצעי להפעלת כח וסחיטה מהרשויות ומהמשתמשים.
די אם נזכיר את לך ואלנסה הפולני שדרך פועלי נמל גדנסק הפיל את ממשלת פולין הקומוניסטית דאז.
די אם נזכיר כי במלחמת העולם השנייה פועלי נמל ניו-יורק סחטו את שיחרורו של מנהיג המאפיה, לאקי לוציאנו שהיה הבוס של הנמל, מבית הכלא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=171119
השורה התחתונה היא - כסף .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/07/2013 שעה 19:19)
בתשובה לע.צופיה

תשובתך אינה כלכלית אלא פוליטית .
ובפוליטיקה תמיד שרים את מה שרוצה מי שמחזיק בביצים ..............


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.