פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקו האדום – וידוי של אובמה
שלמה גזית (שבת, 31/08/2013 שעה 7:00)


הקו האדום – וידוי של אובמה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



''הצבתי 'קו אדום', הזהרתי את בשאר אסד פומבית לבל יפעיל את הנשק הכימי שמצוי בארסנל הצבאי שלו. איימתי עליו כי אם לא ייענה לאזהרה, נמנע זאת ממנו בכוח.

הצבתי 'קו אדום' במנותק מן המלחמה המטורפת המתנהלת כבר למעלה משנתיים בסוריה. אין לנו עמדה בעניין תוצאות המערכה – איננו יודעים מה עדיף לסוריה, לאיזור ולנו, בארה''ב – ניצחון שיאפשר את שרידותו של המשטר הקיים או הבסת אסד בידי המורדים המתקוממים? ואם יופל אסד – מי ומה יבואו במקומו? כלום יש סיכוי שייכון שלטון יציב בדמשק, כי תקום שם מדינה אחודה, או, אולי, נראה שם תוהו ובוהו?

קיבלנו החלטה שלא להתערב במערכה הצבאית המתנהלת במדינה. איננו מוכנים להגיע לעימות בעניין זה עם רוסיה, עם סין ולהישאר ללא גיבוי מועצת הביטחון.

מזה כמחצית השנה שיש עדויות כי הנשק הכימי הופעל ע''י השלטון בדמשק. ניסינו להתעלם מכך, בשיטת ''מלטה יוק''. ואז בא קצין מודיעין ישראלי ודיווח פומבית כי יש בידי ישראל הוכחות חד-משמעיות כי המשטר השתמש בנשק הכימי. לא הייתה לנו ברירה. נאלצנו להודות בכך, אלא שבינתיים לא עשינו דבר.

כיצד לנהוג היום? הפרסום החדש, העדויות החד-משמעיות והתמונות המביכות של למעלה מ- 1400 הרוגים בפרוורי דמשק הם חצייה בוטה של ה'קו האדום' שהצבתי.

יש לי בינתיים מספר ימים עד שיופץ דו''ח החקירה של משקיפי סבא''א. עד שיובא הדו''ח לדיון במועצת הביטחון ועד לווטו הרוסי והסיני שיחבל בהצעה לפעול בכוח נגד המשטר.

בנות-בריתנו באירופה – בריטניה, איטליה, גרמניה ואחרות – מתנודדות, ולא תשתתפנה אתנו במבצע צבאי. אם נחליט לפעול, נצטרך ככל הנראה לפעול לבד.

ואם נפעל – מה תהא מטרת הפעולה שלנו?

אינני מוכן להפעיל חיילים אמריקאים בסוריה. מכאן שללא צבא וללא השתלטות בשטח, איננו יכולים להשמיד את מצבורי הנשק הכימי שבידי הסורים.

אנו יכולים, ככל הנראה, לפגוע בנשיא אסד ולחסלו במקום המסתור שלו, בארמונו שבדמשק. זו עשויה להיות התערבות אשר תכריע את גורל המערכה המתנהלת. האומנם זה רצוננו? האומנם זה הפיתרון האופטימאלי למשבר?

נוכל להסתפק בפעולת ענישה מקומית וחד-פעמית. פעולה שלא תשפיע ולא תטה את הכף במלחמה המתנהלת. ואז מה? תהא זו הפגנת אי יכולתנו לשנות ולהכתיב תנאים.

וכלום יכולים אנו להתעלם מן האזהרות הרוסיות? מתגובה צבאית סורית, מתגובת חיזבאללה או מתגובה איראנית כנגד ישראל, כנגד ירדן? ואז, האם נוכל לעצור את ישראל מלהגיב ואף מלחסל את השלטון בדמשק?

וכל זה הבאנו על עצמנו משהצבנו 'קו אדום' שלא ציפינו כי נעמוד בפני הצורך לממש את האיום שלנו, לא חזינו את הנסיבות בהן נידרש לעשות כן.

כלום למדנו את הלקח לעתיד – לא לאיים אלא אם כן אתה יודע בוודאות כי תהיה מוכן גם לפעול אם יידרש. אין דבר מסוכן מהצבת 'קו אדום' שמחייב אותך להגיב ולפעול בתנאים הכי פחות נוחים והכי פחות רצויים''.

הערה: טור זה נכתב קודם ששמעתי את אמש את מזכיר המדינה, ג'והן קרי, מביע במילותיו שלו את אותה דילמה...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אכן, שלמה גזית, מעלה סוגיות כבדות שאין להן תשובות החלטיות
בצלאל פאר (שבת, 31/08/2013 שעה 10:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור שארה''ב התסתכה בעניין הסורי בדרך הגרועה הביותר בגלל שלאובמה אין מדיניות ברורה לעניין המזרח התיכון וספק אם יש לו בכלל מדיניות ברורה לכל דבר אחר. אובמה מלכד את עצמו בחודשים האחרונים כשדחה מעורבות אמריקאית בעצירת הפעלת הנשק הכימי ע''י אסד, לאו דווקא בדרך צבאית, מתוך התחמקות ילדותית שאין לו הוכחות שבכלל השתמשו בנשק כימי, ומשהבין שיש הוכחות לשימוש בנשק כימי התחמק בטענה שלא ברור מיהו הגורם המשתמש בנשק כימי.

עכשיו, בעקבות מידע מודיעיני ישראלי ברור וחזק, לא יכול אובמה לברוח מהפסאדה שניווט את עצמו אליה. אילו לא היה מבטיח שארה''ב תפעל גם צבאית נגד נשק כימי סורי, הרי שהמידע החדש לא היה מחייב אותו לפעול. מה עוד שהמידע הזה הוא חסוי ואינו ידוע לכלל הציבור, ולכן הוא גם לא חייב להתעמת על בסיסו מול אזרחי אמריקה. אבל מרגע שהקרין את ההבנה שאם תהיה לו הוכחה לשימוש בנשק כימי, הרי שבכוונתו לפעולץ והפעם זה קרה ובגדול - יותר מ-‏1400 אזרחים בדמשק נהרגו מהחומר הכימי סארין.

לגבי המידע הישראלי ברצוני להעיר הערה אחת שתבטל את הקונספירציה הספירואית (בכתבה השניה למטה) כאילו ישראל דחפה את אובמה לפעולה בסוריה (אם תצא בסוף). ארה''ב וישראל חולקות מידע מודיעיני משותף בצורה סורה מאז שנות ה-‏60. העדכונים ההדדיים הם שוטפים ונוגעים לעניינים המשתופים של שני הצדדים. עם השנים התרחב והתעמק שיתוף הפעולה, והמודיעין המועבר מצד לצד הוא מהרגישים והמסווגים ביותר. המודיעין מדוסקס בין גורמי המחקר המודיעיניים של שני הצדדים. ישראל יירטה מודיעין בו אפשר להבין בבטחון מלא שמשטרו של אסד הוא שמפעיל נשק כימי נגד אזרחים בסוריה. המודיעין מספר מי ידע, מי אישר ומי שיגר. מתוך המודיעים, כפי שהתפרסם בתקשורת, אין הוכחה שאסד עצמו נתן הוראה חריגה והלגדיל את מינון החומר הכימי. להיפך, בכיר סורי שואל למה ההפגזה הכימית השיגה תוצאות 'טובות מדי'?

השאלה היא האם לישראל יש אחריות או השפעה דוחפת להחלטת אובמה לתקוף בסוריה (אם תהיה התקפה בכלל), רק משום שהביאה את המוידעין הרלוונטי והאמין הזה?

ספירו אומר שכן והוא גם ממציא שישראל דחקה באובמה לקבל החלטה לתקוף. אז קודם כל לגבי עמדתה של ישראל והטענה כאילו ישראל לחצה על ארה''ב להחליט לתקוף היא עורבה פרח, שכן אין לספירו הוכחות לכך. מעבר לכך טענתו נוגדת את כל מה שהתפרסם לגבי עמדת נתניהו וממשלת ישראל לגבי סוריה - והעמדה היא שהסורים ימשיכו להילחם ולהתיש את עצמם והעיקר שאסד יישאר בתפקיד כי הוא הרע המוכר שתמיד עדיף על הרע יותר הנסתר. מעבר לכך ישראל לא אומרת לארה''ב מה לעשות, כמו שארה''ב לא אומרת לישראל מה לעשות. אין כפייה הדדית, בטח לא למדיניות של חריגה מקונצנזוס ומהבנות. תקיפה צבאית במדינה שלישית היא חריגה ומחוץ לקונצנזוס את מערכת היחסים וההבנות בין ארה''ב לישראל.

מסתבר שאובמה דחק את עצמו לפינה, כפי שרומז שלמה גזית. המציאות הברורה לא מותירה לאובמה כמעט מוצא אחר מלבד לקיים את איומיו. מכאן שסביר שארה''ב תתקוף תקיפה קצרה ומוגבלת רק כדי להראות שמילה זו מילה. אי תקיפה יפגע עוד יותר המעמדה הרעוע של ארה''ב.
_new_ הוספת תגובה



אכן, שלמה גזית, מעלה סוגיות כבדות שאין להן תשובות החלטיות
ע.צופיה (שבת, 31/08/2013 שעה 12:48)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה, אני ואולי גם אחרים מבזבזים את זמנם בניתוח מניעי פעולתם של ספירו ושל טיפש (אובמה).
דוקא ניתוח מניעיהם מאדיר ומהדיר את אופן התנהלותם של מניגי ישראל בעת הזו.
_new_ הוספת תגובה



אכן, שלמה גזית, מעלה סוגיות כבדות שאין להן תשובות החלטיות
בצלאל פאר (שבת, 31/08/2013 שעה 14:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מימילא כותב חלק גדול מהדברים האלה באנגלית ומפיץ את זה לאנשים באירופה ובאמריקה. אז למה להשאיר לעצמי גם עותק בעברית?
_new_ הוספת תגובה



בוא נשאל את נוסטראדמוס
משורר מזרחי (יום ראשון, 01/09/2013 שעה 10:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כולם לא יודעים מה לעשות.לא אובאמה,לא קרי ולא האלוף גזית.
אז צריך להקשיב לתחזית של נוסטראדמוס מלפני כ500 שנה.
וזוהי התחזית בשלושה שלבים-
1.הר גדול יפול מהשמיים ויפגע קשות ( פיגוע התאומים,11.09)
2.מהומות פוליטיות קשות בכל ארצות ערב.וזה קורה עכשיו
עד כאן נוסטראדמוס צדק בשניים מתוך שלוש.

שלב 3- למסלמים יקום מנהיג מכוער,חלוש ולא מוכר והוא האנטי-כריסט.
האיש הזה יאחד את כל ארגוני האסלאם הקיצוני.מאל קאידה ועד החמאס.
והם יצאו לכבוש את ירושלים ואירופה.
לסיכום-אסאד יפסיד.והמורדים ינצחו.וישליטו אסלאם קיצוני.

כל הנבואה הזאת קיימת כדי. ** שנדע למנוע אותה **
צריך לעצור את ארגוני האסלאם הקיצוני בכל הכוח!!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי