פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הטיפול בגז של האיש מוושינגטון הבירה
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 31/08/2013 שעה 12:00)


הטיפול בגז של האיש מוושינגטון הבירה

ע. צופיה



האירועים שהתחוללו בעולם המוסלמי והערבי מאז פרץ ''האביב הערבי'' ובפרט המצב בסוריה ומצרים מבהיר פעם נוספת וביתר עוצמה עד כמה ארצות העולם ''המערבי'' ובפרט ארצות הברית אינן מבינות את המנטאליות המוסלמית והערבית, את הלך הרוחות בציבור זה ולכן גם אינן מבינות את משמעות ההתרחשויות.

במצרים ההמונים הפגינו כנגד שלטונו (הדמוקרטי) הבלתי פוסק והמושחת של מובארק וגרמו להתפטרותו בלחץ הצבא. הנשיא שנבחר במקומו בבחירות דמוקרטיות מלאות עסק מיומו הראשון בהפיכת מצרים למדינת הלכה מוסלמית בנוסח ימי הביניים והדבר נחשב בעיני העולם המערבי וארה''ב בפרט כניצחון הדמוקרטיה על הדיקטטורה. כאשר ההמונים יצאו שוב לרחובות והפעם הפגינו נגד הנשיא הנבחר ומעשיו ושוב התערב הצבא הפעם זו כבר הפיכה צבאית.

ונשאלת השאלה האם הטיפשות היא זו המדברת מגרונו של נשיא ארה''ב או סוג של אהדה סמויה?

בסוריה שלטה משפחת אסאד בתמיכת המיעוט העלאווי כארבעים שנה. האירועים בתוניסיה, במצרים וארצות אחרות המריצו את הרוב הסוני להתמרד ולנסות לממש את כמותו באוכלוסיה לזכויות אזרח. באשאר אסאד, נשיא סוריה, בדומה לקאדפי שליט לוב, החליט לדכא בכוח את ניסיונות ההפיכה נגדו. בלוב התערבו הארצות האירופאיות בעלות האינטרסים בנפט הלובי ובשם זכויות האדם מוטטו את צבאו של קאדפי.
בסוריה אין להם אינטרסים והצבא הסורי חזק בהרבה מהצבא הלובי לכן בשם הצדק והימנעות מלהתערב בעניינים פנימיים הן אינן מתערבות באופן צבאי, אולי מספקות מעט נשק לסונים ובני בריתם.
אך לסוריה יש כמויות גדולות של נשק כימי. היה חשש שהם ישתמשו בו כנגד המורדים. נשיא ארה''ב, אדם שהגנה על החלשים והמסכנים היא בראש ''מעייניו'' הזהיר את הסורים, בלשון חריפה, מפני שימוש בגז.

בשנה האחרונה היו עדויות על שימושים קטנים ונקודתיים בגז מסוג סארין. העדויות היו די מוגבלות והקורבנות מועטים לכן לא ננקטה כל פעולה כנגד הצבא הסורי. אך לפני כשבועיים בזדון או בשגגה היה שימוש נרחב בגז זה שגרם למאות רבות של הרוגים ואלפי נפגעים אחרים. בתחילה ניער את עצמו, נשיא ארה''ב, מהתחייבותו משנה קודמת, אך התגובות השליליות בקרב בני בריתו הבהירו לו שלא נותרה ברירה בידו ועליו לפעול.

במשך השבועיים האחרונים אנו עדים בתדהמה ובפליאה לנפתוליהם הפומביים של אותם מנהיגי ארצות שלקחו על עצמם את התפקיד של ''המחנך'' העולמי וכאשר מגיע ''רגע האמת'' ויש לפעול כנגד ''הילד הסורר'' הרי אנוכיותם ופחדם מתגלה לעיני כול.
הדוגמא הבולטת והחשובה ביותר היא, כמובן, נשיא ארה''ב, ברק אובמה, שמצד אחד כבול בהתחייבותו הפומבית הנמהרת והבלתי חכמה משנה שעברה לבין פחדו מכול דבר שנגוע בהפעלת כוח ולטעמי גם בסוג של אהדה סמויה לעולם האיסלם.

אין שום חידוש בהתנהלות זו של נשיא ארה''ב. מיום כהונתו הראשון הוא הפגין קבל עם ועולם את אי-הבנתו (בלשון המעטה ובלתי מעליבה) הבסיסית במדיניות-חוץ ובפוליטיקה עולמית. די אם נציין את פעילותו במזרח התיכון שהביא להתבצרותם של הפלסטינים בעמדותיהם הארכאיות ונפילתם של מיטב תומכי ארה''ב באזור. גם התנהלותה של צפון-קוריאה כלפי ארה''ב ובעלי בריתה במזרח הרחוק היא דוגמא איך ''עכבר שואג'' יכול להבריח חבורת מבוגרים פחדנים.

אתמול שמענו בשידור חי את נאומו של שר החוץ האמריקאי, גון קרי, אדם מרשים מאוד שהבהיר כי העונש על השימוש בגז סארין בסוריה קרוב מאוד. מיד לאחר מכן שמענו את נשיא ארה''ב ''שהוא טרם החליט''.

יתכן מאוד ש''מתבשל'' פתרון פוליטי מאחורי הקלעים ואולי דווקא בוועידה בשבוע הבא במוסקבה יבוא הסוף לסכסוך הנוכחי ואולי בכלל לפתרון המצב בסוריה. איני מאמין שפעולה צבאית כנגד סוריה תפתור משהו. נשיא דוגמת ברק אובמה אינו מסוגל לבצע משהו בחוכמה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אביב ערבי זה בושם ורדים לעומת מה שקורה באמת בשטח  (בצלאל פאר) (11 תגובות בפתיל)
  אובמה דיבר .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי