פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ארץ הצבי ווילהלם טל
אליצור סגל (שבת, 31/08/2002 שעה 23:10)


לק''י
בשבת בבוקר הלכתי להתפלל בטל בנימין. טל בנימין היא גבעה החולשת על המקום שבו נרצחו טליה ובנימין כהנא על ידי צלפי המשמר הנשיאותי של ערפאת לעיני חמישה מילדיהם.

הדרך מעפרה לשם עוברת דרך מספר קילומטרים של שטח פתוח (יש ערוב המחבר את עפרה למקום) בדרך ראיתי עדר צבאים. לפי ספירתי היו שם כחמישה עשר צבאים. החיים פה לימדו אותי מדוע ארץ ישראל נקראת ארץ הצבי - כל מקום שעדיין לא הפך לשממת בטון ומלט הצבאים מצליחים לחיות שם.

במדרש מסופר שעשיו היה מיומן במידה כזאת ביריית חיצים, שהיה יכול לירות חץ ולשחוט חיה תוך כדי ריצתה - לא לפגוע בלבד: לשחוט - כלומר לחתוך את הצואר באופן שהשחיטה תהיה כשרה! זמן רב חשבתי שזו דרשה בעלמא. עד שלמדתי שחיטה, ובגמרא חולין מסופר כבדרך אגב שרבא היה בודק את החיצים של ר' יונה בר תחליפא ור' יונה בר תחליפא היה שוחט בחץ עוף תוך מעופו! ממש תמונה לצייר! רבא בודק את החץ - כשר? כשר! איזה ציפור אתה רוצה לארוחת צהרים? הרי הציפור לפניך שחוטה! לשויצרים יש גיבור לאומי בשם וילהלם טל שקלע בתפוח שעל ראש הבן שלו - אבל מה הוא כושר הקליעה של וילהלם טל ביחס לכושר הקליעה של ר' יונה בר תחליפא!

בנוגע לעשיו לדעתי היות ויצחק הסתובב על קו באר שבע חברון - האזור הקרוי היום דרום הר חברון, הרי יתכן שהיה צפוי שעשיו יביא לו בשר של גדיי יעלים וזו הסיבה שרבקה ביקשה שיעקב יביא גדיי עזים, כיון שלפי ההשערה העז אינה אלא ביות של היעל.

לעדר של יצהר בא והצטרף עפר צבאים - במדרש נאמר על ואהבתם את הגר, משל לרועה שבא צבי והצטרף לעדרו והיה הרועה מחבבו יותר מכולם. שאלו אותו מדוע? אמר את הגדיים אני יילדתי וגידלתי אבל הוא מרצונו עזב את ההרים ובא לעדר, כך הקב''ה אוהב גרים. מתברר שחז''ל המשילו משל במציאות שהיתה מוכרת להם. אבל כשהצבי גדל עזב את העדר שם אולי כדי למצוא בת או בן זוג? ואולי עוד ניפגש בשטח הפתוח.
אליצור

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מיומנות עשיו לעומת תחבולת  (אורי מילשטיין)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי