פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מסיפורי ספירו
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום רביעי, 16/10/2013 שעה 13:00)


מסיפורי ספירו

איך נעשיתי בעל טור בעיתון חרדי?

גדעון ספירו



ביום שבת 7 בינואר 1989 בבוקר שמעתי נקישות בדלת דירתי בירושלים. מאחר ולא ציפיתי לאורחים נהגתי בזהירות הראויה לאיש שמאל שמוטרד מעת לעת בכל מיני איומים, ושאלתי ''מי שם''? ''משטרה'' ענה לי הקול מעבר לדלת. הסתכלתי בעינית, וראיתי שני שוטרים במדים. פתחתי את הדלת, והשוטרים הגישו לי זימון לבוא למחרת למשטרה לחקירה. ''באיזה עניין''? שאלתי, והם סירבו לענות, אני מניח שגם לא ידעו.

למחרת התייצבתי כנדרש במשטרה ושם התברר לי כי החקירה נוגעת לפנקס שירות 2 שפרסמה תנועת ''יש גבול''. נשאלתי כל מיני שאלות הקשורות לתנועה ולפנקס, מי כתב, באיזה בית דפוס, מי הדובר וכיוצא באלה שאלות, ועל כולן סירבתי לענות בנימוק שמדובר בחקירה פוליטית. שוחררתי בערבות עצמית. גם ישי מנוחין הוזמן לחקירה באותו עניין.

למחרת החקירה, יום שני 9 בינואר 1989, הופיעה ידיעה על כך ב''הארץ'', (מאת לילי גלילי), בה צוין בין השאר כי שלחתי מכתב תלונה לכל השרים וחברי הכנסת מהסיעות הדתיות, על כך שמטרידים שוטרים לחלל את יום השבת בעניין שאין בו פיקוח נפש. ואכן, במכתבים אל כל חברי הסיעות הדתיות בכנסת, אגודת ישראל, ש''ס והמפד''ל תהיתי הכיצד כופים על שוטר יהודי במדינה המגדירה עצמה יהודית, לנסוע ביום שבת קודש (פרשת וארא) למילוי משימה (שהתבררה גם כחסרת שחר) שניתן לבצעה בימי חול? כמובן שבמכתב גם הדגשתי את הסכנה שבחקירות פוליטיות מצד המשטרה והשב''כ. היום הקורבנות הם אנשי ''יש גבול'', כתבתי, ומחר זה יגיע לבני הישיבות.

המכתב גרם למבול של שאילתות מצד חברי הכנסת הדתיים לשר המשטרה דאז, איש מפלגת העבודה חיים בר לב (רמטכ''ל לשעבר). השר נקלע למצוקה ונזקק לתשובות פתלתלות, שהרי ברור לכל בר בי רב שלא הייתה כל הצדקה לאותו חילול שבת. אם זיכרוני אינו מטעני, בסופו של דבר השר התנצל בפני חבריו הדתיים לקואליציה, וגם התחייב כי דברים כאלה לא יישנו.

מכתבי הפך אותי לשעה קלה לחביבם של כלי תקשורת חרדים. מה פתאום, הם התעניינו, חילוני ואיש שמאל כמוני מוטרד מחילול שבת?
הסברתי להם כי יום השבת הוא יום מנוחה מעמל השבוע, וגם מבלי להיות דתי יש לאפשר לעובד לממש את יום המנוחה ולא להטרידו בענייני עבודה, אלא אם כן מדובר בפיקוח נפש. ניצלתי את ההזדמנות וניסיתי לקעקע את הסטריאוטיפ שיש לחרדים על אנשי שמאל, כאילו מדובר בזוללי דתיים. למשל, אמרתי להם, אני תומך בפטור משרות צבאי מטעמי דת ומצפון ולכן תומך בפטור לבני הישיבות שתורתם אומנותם, אבל מבקש להרחיב את העיקרון גם לפציפיסטים ומתנגדי כיבוש.

השבועון החרדי ''יום השישי'' פרסם את מכתבי במלואו (13 בינואר 1989) וגם ראיין אותי. (אמנון אברמוביץ הקדיש לנושא קטע שנון במדורו השבועי ב''מעריב'' – 20 בינואר 1989). כעיתונאי הצעתי לעורך ''יום השישי'' אתגר: לפרסם טור שבועי, בתקווה שייצר דיאלוג בין איש שמאל חילוני לבין הציבור החרדי. תן לי לחשוב, אמר, וכעבור מספר ימים השיב: בוא נעשה ניסיון, אבל אם יהיה שיטפון של מחאות מצד הקוראים, זה ייפסק. ועוד תנאי: אסור לפגוע בכבודם של רבנים. הסכמתי.

וכך נולד הטור ''חילוני לא חרד'' שהחזיק מעמד קרוב לשנתיים. (הטור הראשון פורסם ב-‏10 בפברואר 1989, והטור האחרון ב-‏26 באוקטובר 1990). לא זו בלבד שלא הייתה מחאת קוראים, אלא שרבים ראו בכך שינוי מרענן. להוציא ביקורת על רבנים, בעיקר כאלה המוגדרים ''גאוני הדור'', נהניתי שם מחופש שעלה לעתים על זה שעמד לרשותי בעיתונים חילונים בהם כתבתי. יכולתי לבקר בחריפות את הצבא, השב''כ והמשטרה, את הכיבוש, את מערכת המשפט כולל שופטים, את האפליה נגד ערבים, לכתוב בגנות הגזענות, נגד נשק גרעיני, בוודאי שלא הייתה בעיה להצליף בממשלה (שבה השתתפו גם החרדים) בנושאי ביטחון, במדיניותה הכלכלית שהעשירה את הטייקונים ורוששה את העניים, ולדבר בשבח רעיוניות שמאליים כמו שוויון, אחווה, דמוקרטיה (מדינת כל אזרחיה) ושלום.

''יום השישי'' כבר לא קיים, אבל אנצור בליבי פרק מרתק כיצד פעילות ב''יש גבול'' וחקירה משטרתית מסוכנת הובילה לטור עיתונאי שבין השאר גם תמך בסרבנים. במסגרת הטור טבעתי את האמרה כי אם אצטרך לבחור בין הרב שך שמתנגד להתנחלויות ולכיבוש משום שיש בהם התגרות אסורה באומות העולם לבין פקודות הרב אלוף, אני בוחר ברב שך. חבל שמי ששמים עצמם כממשיכי הרב שך, סטו מדרכו והלכו לשטחים הכבושים.



עד כאן רשימה שהופיעה באתר יש גבול. בעקבות הטור בשבועון החרדי ''יום השישי'' נחשפתי לציבור חרדי יוני שקולו לא נשמע ברמה וסברתי שראוי לנסות ליצור מעין חזית חילונית חרדית נגד הכיבוש מבלי לטשטש את המחלוקות בסוגיות דת ומדינה אבל לנהל את המחלוקת בווליום יותר נמוך. ידעתי שהרב שך מתנגד להתנחלויות משום שיש בהן התגרות אסורה באומות העולם. בכנס העולמי של אגודת ישראל שהתקיים בירושלים (השנה לא זכורה לי) מיוחס לו המשפט הנפלא בעברית אשכנזית ''עם ישרואל היה לפני השטוחים (שטחים בעברית מקובלת) ויישאר גם אחרי השטוחים''. נפגשתי עם נתי גרוסמן, מי שהיה אז עורך ''יתד נאמן'' ביטאון ''דגל התורה'' שהרב שך היה מנהיגה הרוחני, והוא הרחיב את השכלתי בתחום זה של גדולים בתורה שפרסמו דברים נחרצים נגד מלחמות ושפיכות דמים.

ביקשתי מגרוסמן להסדיר לי פגישה עם הרב שך, אף כי הערכתי שהסיכוי לכך לא גבוה. והנה הפתעה. נתי גרוסמן הודיע לי כי הרב שך מסכים לקבל אותי בביתו בבני ברק. יחד נסענו לפגישה. ציפיתי, שהרב, בהתחשב במעמדו הרם ביהדות החרדית, מתגורר בדירה מרווחת, אבל הופתעתי מהצניעות בה הוא חי, שנושקת בסגפנות. מדרך הטבע פגישה עם אדם שגילו באזור ה-‏90, לא יכולה להימשך זמן רב. החלפנו אי אלו דברים, אבל חשיבותה בעצם קיומה. הרב קיבל מגרוסמן מידע עלי והסכמתו לפגוש אותי התפרשה על ידי כי אין לפסול על הסף את הרעיון שבשמו באתי.

עם שך
העיתונאי גדעון ספירו בפגישה עם הרב אליעזר שך בבני ברק, 1990
השמועה שנפגשתי עם הרב שך עשתה לה כנפיים. היו כאלה שהרחיקו לכת והפיצו שאני בעיצומו של תהליך חזרה בתשובה. המקומון הירושלמי מרשת שוקן ''כל העיר'' פרסם כתבה תחת הכותרת ''מה קורה לספירו''? (29 ביוני 1990). בראיון עימי הפרכתי את השמועות של חזרה בתשובה וקיבלתי במה בה הסברתי את הרעיון של חזית יונית חילונית חרדית נגד הכיבוש. בעקבות הראיון נתקלתי בתגובות החל מ''רעיון מעניין'' וכלה ''באתה נאיבי''.
במבחן התוצאה האחרונים צדקו. קולם של הניצים הלאומנים והגזענים באגודת ישראל גבר. איש לא יכול היה להתחרות עם הסתותיו של ח''כ פרוש. שני חברי הכנסת מ''דגל התורה'' (נציגיו של הרב שך באגודת ישראל) העדיפו להצניע את עמדותיהם היוניות ולהתרכז בסוגיות של תקציב לישיבות ולא במאבק נגד הכיבוש.

על אף האכזבה, הרעיון המשיך לנקר בראשי. באחד השיטוטים שלי בירושלים פגשתי את חברי אמנון אריאלי, שזה זמן רב לא ראיתיו. אמנון הוא חוזר בתשובה יחיד ומיוחד, אורגינל אמיתי. הוא היה חבר בכיר, כלומר מרכזי, בבוהמה השמאלית בירושלים. דומני שהוא אחד משניים או שלושה חוזרים בתשובה שהיו אנשי שמאל והחזרה בתשובה לא שינתה את עיקרי השקפת עולמם בענייני כלכלה ושלום. היו סוציאליסטים חילונים עתה הם סוציאליסטים דתיים. אמנון היה איש רעים ונשאר כזה גם עם כיפה וציציות. נכנסנו לבית קפה (לא לפני שבדק את רמת הכשרות) וסגרנו פערי מידע איש על רעהו. הוא ידע על הטור שהיה לי בשבועון החרדי ''יום השישי'' ולפתע הוא מציע לי, למה שלא תכתוב אצלנו? מי זה אצלנו? שאלתי. מתברר שאמנון עובד כעורך בעיתון של ש''ס ''יום ליום''. הצעתו הזרימה שוב אנרגיה לרעיון ברית יונית חרדית נגד הכיבוש ונתתי את הסכמתי. המעבר מדיבור למעשה היה קצר והטור הראשון התפרסם ב-‏1 ביולי 1993.
כמו בשבועון ''יום השישי'' גם כאן היה לי מרחב חופשי רב ואיש לא התבלבל באשר לאופיו השמאלי של הטור. המגבלה היחידה – לא לתקוף רבנים, בעיקר לא כאלה הקרובים לש''ס. בש''ס יש אגף של ימין קיצוני המתקרב קרבה מסוכנת לשטח המחיה של הפשיזם. הייתי מוכן לכך שאגף זה ימחה ויגרום להפסקתו של הטור. זה לא קרה.

הטור החזיק מעמד למעלה משנה עד ל-‏4 באוקטובר 1994. הטור שהתפרסם ביום זה עבר על קוד הלכתי שלא ידעתי על קיומו, גם אצל אמנון זה לא הדליק נורה אדומה, וגם המפקח הרוחני היושב במערכת העיתון ובודק שהכתוב לא יחרוג מההלכה והפסיקה, נרדם בשמירה. למחרת הופעת הטור הייתה סערה זוטא מצד מספר רבנים. במה חטאתי? הטור הוקדש לחשודים בחברות במחתרת ימנית שנעצרו לאחר שהתגלה מצבור תחמושת. בין השמות שהוזכרו היה פרופסור תושב הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. אותו פרופסור הוא גרמני שהתגייר והצטרף לימין הקיצוני. בעוד שבגרמניה עם דעות של ימין קיצוני היה מנודה, בישראל הוא נחשב לפטריוט. זהו, אם תרצו, בקליפת אגוז ההבדל בין גרמניה של היום לישראל. כתבתי שאין אנו זקוקים ליבוא גזעני, די לנו מהייצור מקומי. מתברר כי ביהדות אין להזכיר לגר את היותו גר. כך הסתיים הרומן שלי עם ש''ס.

הסתיים? כמעט. בטוריי בעיתונות החרדית יצאתי להגנה על שר הפנים אריה דרעי. אז עוד לא דובר על לקיחת כספים לכיסו, אלא על מינהל לא תקין במשרדו וניתוב כספים למוסדות שש''ס הייתה מעוניינת ביקרם, תוך עקיפת חוקי התקציב. מוטי גילת, אז כתב ''ידיעות אחרונות'' (כיום משכיר את שרותיו לחינמון ושרותון של נתניהו ''ישראל היום'') נעץ את שיניו בדרעי ולא הרפה. ראיתי בכך גבורה על חלשים. שהרי אין כמעט שר, מאז קום המדינה ועד היום שלא העדיף בהקצאת תקציבי משרדו למקורבים, הן במישור של מינויים אישיים ובין בתמיכה במוסדות וארגונים שנמנו עם מעגל בוחריו. סברתי שלשלוף את דרעי לחקירה פלילית, הוא משגה ואפליה וכי יש להסתפק בביקורת של מבקר המדינה כפי שהיה נהוג עד כה. לאור טוריי בהם הבעתי את התנגדותי לסטנדרט הכפול, אחד לדרעי ואחד לאחרים, קיבלתי טלפון מבנו של הרב עובדיה יוסף, הרב דוד יוסף, ששאל אותי אם אני מוכן להצטרף לוועד ציבורי למען דרעי, ונתתי את הסכמתי.

מה קורה
כלהעיר, 29.6.1990

היו כל מיני נשמות טובות ששאלו אותי, חצי בקריצה וחצי בכאילו הומור, כמה הרווחתי מהתייצבות לצדו של דרעי? בדרך כלל עניתי ברוח דומה. לאחד אמרתי שטרם הגשתי את החשבון, לשני שאנחנו בעיצומו של מו''מ באיזה מטבע ישולם לי ולשלישי השיבותי שמחר דרעי יבקש את אישורה של הממשלה למינויי כמנכ''ל משרד הפנים. האמת היא כמובן שהכל נעשה לשם שמיים. נפגשתי עם דרעי במשרדו פעם אחת. בשיחתנו שאלתי בין השאר האם לקח כספים לכיסו (וכאמור אז טרם הועלה חשד זה ואני התעקשתי לעשות אבחנה בין שחיתות אישית לבין מנהל לא תקין במשרדו), והוא השיב בחס וחלילה. בשיחתנו העליתי את סוגיית מינוי ראשי ערים ומועצות מקומיות על ידי שר הפנים לרשויות לא מתפקדות, והוא שאל אותי אם יש לי עניין בכך, כי הוא מחפש עתה מועמד לראש מועצה ממונה באבו גוש. עניתי לו כי מעבר לעובדה שאין לי עניין בכך (על אף השכר והתנאים הנלווים המפתים) אמרתי לו שיהיה זה משגה למנות יהודי למשרה, יש בכך ביטוי להתנשאות כאילו אין ערבי המתאים לתפקיד זה.

לקראת סוף 1997, כאשר מאחורי 11 שנות פעילת התומכות במרדכי ואנונו ובמזרח תיכון חופשי מנשק אטומי ביולוגי וכימי, עלה בי רעיון די מטורף, אני חייב להודות, לבקש מדרעי פגישה עם הרב עובדיה יוסף ולבקש ממנו תמיכה בשיחרור מרדכי ואנונו מטעמים הומניטאריים, לאחר 11 שנות בידוד בכלא. הרעיון נולד לאחר שאלפי בקשות לחנינת ואנונו שנשלחו מרחבי העולם אל נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרי המשפטים והביטחון לחון את ואנונו, מאנשי שם, אמנים, סופרים, אישי דת, שרים, חברי פרלמנטים, כלות וחתני פרס נובל כמו גם פעילי זכויות אדם מפשוטי העם, לא נענו. הגם שידעתי שהסיכוי לגייס את הרב עובדיה הוא נמוך ביותר, בסדר גודל של זכייה בפיס או בטוטו, סברתי כי ראוי לנסות בתקווה שהסולידריות המזרחית תגבר על ההיבטים האחרים. משקלו של הרב בפוליטיקה הישראלית הוא כזה שתמיכה שלו בשיחרור ואנונו שקולה כנגד כל הבקשות מחו''ל.

התקשרתי לדרעי וביקשתי ממנו שיסדיר לי פגישה עם מרן (כתוארו בפי מעריציו ותומכיו). לאיזה צורך הוא שאל. החלטתי לא לגלות ולהסתפק בעילה הסטנדרטית של בקשת ברכה. דרעי אדם עסוק. הייתי צריך להזכיר לו מספר פעמים, שמא שכח, והתשובה גם היא סטנדרטית: לא שכחתי, אבל הרב עסוק והתור גדול. סופו של סיפור שהפגישה נקבעה והתקיימה ב-‏8 בפברואר 1998. הוכנסתי ללשכתו של הרב,חדר גדוש ספרים, ספרי הלכה כמובן. בחדר נכח אחד מעוזריו, שנענה לבקשתי לצלם את המפגש. כשרק הזכרתי את השם ואנונו, הוא נאטם, אבל ביקש לברך אותי בטקס המקובל; כרעתי ברך והוא הניח את ידו על ראשי, מלמל ברכה שהתקשיתי בזיהויה, העוזר צילם והפגישה הסתיימה. לא היו הפתעות, המשימה נכשלה.

מותו של הרב עובדיה יוסף החזיר אותי לפגישה עימו. פולחן האישיות סביבו הזכיר לי ימים עברו. כפי שסטלין לא היה שמש העמים, הרבי מלובביץ (שגם איתו נפגשתי ב-‏1968 עת כיהנתי ככתב ''על המשמר'' בארה''ב) אינו המלך המשיח, כך להערכתי הצנועה והלא קובעת הרב עובדיה יוסף לא היה גדול הדור. (בהמשך ההסבר). היו הפרזות לרוב, כולל מספר המשתתפים בהלוויה. 800 אלף זו הגזמה פראית, ואני מעדיף הערכה של חברה שעוסקת בכך בכלים מדעיים והיא העריכה כי מספר המשתתפים היה בין 200 ל-‏250 אלף שזה גם הרבה אבל היו כבר הלוויות בסדר גודל כזה. עו''ד חרדי שהתראיין בתכניתם של לונדון וקירשנבאום אמר שאיש כמו מרן מופיע אחת ל-‏500 שנים. נשמע מוגזם על פניו.

אדם לא יכול להיות גדול הדור במאה ה-‏21, גם לא במאות קודמות, אם הוא מפנה עורף לתרבות האוניברסלית. קיימת אי הלימות בין גדול הדור לבין המפלגה שהקים והנהיג שאין בה ייצוג לנשים, מגבה במשך שנים את אלי ישי, גזען נוקשה שלא היה בתרמילו כשר פנים קמצוץ של חמלה ללא יהודים סובלים. מרבים לזקוף לזכות מרן מהפכה חברתית, אבל אני מתקשה לאתר אותה, שהרי מצבם של המזרחיים, שלמענם לכאורה קמה ש''ס, לא השתפר כזית במשך עשרות השנים בהן כיהנה ש''ס בממשלה. הפערים רק העמיקו. החליפות המחויטות של מנהיגי ש''ס מסמיקות מחמת הבושה. רשת החינוך שש''ס הקימה, ללא ספק הישג מבחינתה, מוציאה תוצרים בעייתיים בכל הקשור להשכלה כללית והשתלבות בחברה המודרנית.

הגידופים כלפי יריביו מטילים צל על גדולתו. את הערבים כינה עמלקים, לשולמית אלוני איחל מוות והפיכת יום מותה למשתה, יוסי שריד הושווה להמן הרשע ואת שופטי בית המשפט העליון כינה בועלי נידות. יש לי ביקורת נוקבת על מערכת המשפט, אבל היותו של שופט בועל נידה אינו מלמד על דרכו השיפוטית.

אין ספק שמרן הפך לדמות שמגנטה ציבור גדול שחש מוזנח ומופלה. הוא נטע בהם גאוות יחידה אבל בפועל זה היה מעין פלסבו, שהרי כאמור לעיל מצבם הכלכלי ומעמדם בהיררכיה החברתית והפוליטית לא השתפר.

אשר על כן אני מבחין בין גדול הדור לבין גדול בתורה. מקובלים עלי דברי רבנים ומומחים להלכה כי מרן היה גדול בתורה, פוסק נועז, עוקר הרים. כחילוני אני חייב לשאול, איזו תורה? שהרי 70 פנים לתורה. מנקודת מבטו של אדם נאור, יש בתורה פנים יפות וכעורות. התורה של היהדות החרדית דוחה את מדע ביקורת המקרא. זו תורה המאמינה שאלוהים יצר את האדם,שהומוסקסואלים דינם מיתה, שהשמדת העמים בספר יהושע הייתה צודקת כי כך ציווה אלוהים. תורה שיש בה ממזרים ועגונות וגם פוצעת ילדים בגיל 7 ימים. מרן התיר עגונות בעקבות מלחמת יום כיפורים, וגם מנע הכרזה על ילדים כממזרים, על כך הוא ראוי להערכה. מנקודת מבט חילונית יש לבטל קטגוריות אלה שאין להן מקום בחברה דמוקרטית. טרם נמצא הגאון שיוציא פסק הלכה המבטל את הממזרות ומעמד העגונות, וספק אם יימצא, שהרי מדובר באבני היסוד של מצוות דתיות. מכאן גם החשיבות של הפרדת הדת מהמדינה.

עובדיה יוסף כתב 40 ספרים שיש להם חשיבות מרובה לציבור החרדי, משום שהם דנים בסוגיות הלכתיות אבל ברובם אינם רלבנטיים לציבור חילוני. דווקא בפסיקה חשובה שלו מ-‏1979, שיש לה רלבנטיות לכלל הציבור, חילוני כחרדי, בה קבע כי מותר להחזיר שטחים מחמת פיקוח נפש, חזר בו ב-‏2003 במכתב אל מתנחלי השטחים הכבושים.

עבור הנוהים אחריו עובדיה יוסף הוא כל הסופרלטיבים שהם מרעיפים עליו. כאשר אני שומע את אילנה דיין ושדרנים אחרים, חילונים גמורים, אוכלי טריפה ובועלי נידות, מאמצים את הסופרלטיבים שחסידיו של הרב עובדיה יוסף מייחסים לו, זה נשמע מזויף, לא אמין וחנפני.

להשקפתי אין דבר כזה ''גדול הדור'', אלא יש אנשים חשובים שבולטים בתרומתם הייחודית. אחד מהם הוא מרדכי ואנונו, האישיות הבולטת ביותר שהוציאה יהדות המזרח, משום שהוא פרץ את הגטו הדתי והעדתי, לעבר האוניברסאליות. הוא תרם תרומה חשובה למאבק העולמי והאזורי לחיסול הנשק הגרעיני ולהצלת האנושות מכיליונה. לא במקרה הוא זכה להוקרה ולפרסים לרוב מארגוני זכויות אדם ומדי שנה הוא מועמד לפרס נובל לשלום, אבל דווקא לו מתנכרת מדינת ישראל והקהילה המזרחית בתוכה.

ביום שיחרורו של מרדכי ואנונו, 21 באפריל 2004, עמדו בשער כלא שיקמה באשקלון שתי קבוצות משני עברי הכביש. קבוצה אחת של מתנגדי ואנונו, רושפת שנאה, מרביתם יוצאי ארצות ערב, וקבוצה שנייה של תומכיו שעם חבריה נמנו פעילים נגד נשק גרעיני, יהודים וערבים ביחד עם תומכי ואנונו מחו''ל, בעיקר מארה''ב ואנגליה. מתנגדי ואנונו זיהו את ח''כ עסאם מחו'ל, וקראו לעברו קריאות גזעניות, נגדו ונגד ערבים בכלל. כאשר הערתי להם כי הם יורים ברגליהם כי הם בעצמם יהודים ערבים, הם הגיבו באלימות מילולית, גידופים מתחתית בור הקללות, ולאחר מכן בזריקת אבנים. אלמלא המשטרה שחצצה בינינו הם היו צולים אותי וזורקים את גופתי למאכל החיות.

כמה עצוב שמכונת התעמולה הישראלית הצליחה להחדיר בהם סוג של שנאה עצמית המופנית נגד עמי ארצות מוצאם. בהקשר זה הם התגלו כתלמידים מהירי קליטה. זה היה מעין טקס קבלה לחברה הישראלית, אבל זה לא עזר להם להיכנס להיכל התהילה הישראלי אשכנזי. הגזענות נגד ערבים (בעסקת חבילה גם נגד שחורים והקהילה ההומו-לסבית) הוזנה על ידי נציגי ש''ס בכנסת ואלה קיבלו מציבור מצביאיהם היזון חוזר של הסכמה גורפת, שמצידה הקצינה את עמדות ההנהגה, ששוב קיבלה עידוד מהשטח. בתהליך זה של חד גדיא הפכה ש''ס לסמן הימני של הגזענות הישראלית. הרב עובדיה יוסף, שמרבים לדבר על מתינותו, לא עצר את רכבת השדים הזו.

הגזענות נגד ערבים לא נעצרה שם והיא מכה גם בבית פנימה נגד אתיופים. דיירי בית באשדוד, מרביתם יהודים מזרחיים, הקימו קול זעקה כאשר משפחה אתיופית ביקשה לקנות שם דירה. הם ניסו לחבל בעסקה בנימוק שכניסת משפחה אתיופית תוריד את ערך דירותיהם.(אינני זוכר אם הצליחו). כך נסגר הפער בין הגזענות המתנחלית אגודאית והממסד השלטוני לבין ציבור משמעותי של יוצאי ארצות ערב ונציגות ש''ס בכנסת. בתחום זה הפכו ממובלים למובילים.

מנהיגותו הרוחנית משולבת בשליטתו הפוליטית העניקה למרן את הסמכות לנווט אחרת. הוא היה יכול להיות הדסמונד טוטו הישראלי המנצל את מנהיגותו למאבק למען זכויות אדם. בסופרמרקט הקרוי יהדות יש די והותר עוגנים המאפשרים זאת. בשביל זה צריך להיות פתוח לעולם, לראות בכל בני האדם מי שנבראו בצלם הזכאים לזכויות אדם ללא קשר אם עברו ברית מילה אם לאו, אם יהודים המה אם לאו. מרן בחר באופציה של הסתגרות והתנתקות מהעולם החוץ תורני הלכתי. מהיבט זה אין הבדל בין החרדות האשכנזית והספרדית. אני בספק אם מרן או מי מעוזריו קראו את ההצהרה האוניברסאלית בדבר זכויות האדם שהתקבלה באו''ם ב-‏1948 כלקח מתקופת השואה. ואם קראו לא הפנימו. איזו החמצה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מפאת גילו של ספירו
(יום רביעי, 16/10/2013 שעה 13:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אזכיר את שירו הנודע אבן עזרא - בן אדמה המושר ע''י הספרדים ביום כיפור אחרי מוסף ולפני מנחה

ולכן אולי אין לכעוס עליו

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ

ולהלן כל הפיוט

בן אדמה

בֶּן אֲדָמָה יִזְכֹּר בְּמוֹלַדְתּוֹ

כִּי לְעֵת קֵץ יָשׁוּב לְיוֹלַדְתּוֹ

''קוּם וְהַצְלַח!'' אִמְרוּ לְבֶן חָמֵשׁ

מַעֲלוֹתָיו עוֹלִים עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ

בֵּין שְׁדֵי אֵם יִשְׁכַּב וְאַל יָמֵשׁ

צַוְּארֵי אָב יִקַּח לְמֶרְכַּבְתּוֹ.

מַה תְּאִיצוּן מוּסָר לְבֶן עֶשֶׂר?

עוֹד מְעַט קָט יִגְדַּל וְיִוָּסֵר

דַּבְּרוּ לוֹ ''חֵן חֵן'' וְיִתְבַּשֵּׂר

שַׁעֲשׁוּעָיו – יוֹלְדָיו וּמִשְׁפַּחְתּוֹ.

מַה נְּעִימִים יָמִים לְבֶן עֶשְׂרִים

קַל כְּעֹפֶר דּוֹלֵג עֲלֵי הָרִים

בָּז לְמוּסָר, לוֹעֵג לְקוֹל מוֹרִים

יַעֲלַת חֵן חַבְלוֹ וּמַלְכֻּדְתּוֹ.

בֶּן שְׁלשִׁים נָפַל בְּיַד אֵשֶׁת

קָם וְהִבִּיט – הִנּוֹ בְתוֹךְ רֶשֶׁת!

אִלְּצוּהוּ סָבִיב בְּנֵי קֶשֶׁת

מִשְׁאֲלוֹת לֵב בָּנָיו וְלֵב אִשְׁתּוֹ.

נָע וְנִכְנָע מַשִּׂיג לְאַרְבָּעִים

שָׂשׂ בְּחֶלְקוֹ – אִם רַע וְאִם נָעִים

רָץ לְדַרְכּוֹ וַיַּעֲזֹב רֵעִים

עַל עֲמָלוֹ יַעְמֹד בְּמִשְׁמַרְתּוֹ.

בֶּן חֲמִשִּׁים יִזְכֹּר יְמֵי הֶבֶל

יֶאֱבַל כִּי קָרְבוּ יְמֵי אֵבֶל

בָּז בְּעֵינָיו אֶת כָּל יְקָר תֵּבֵל

כִּי יְפַחֵד פֶּן קָרְבָה עִתּוֹ.

שַׁאֲלוּ: מֶה הָיָה לְבֶן שִׁשִּׁים?

אֵין בְּעֵצָיו בַּדִּים וְשָׁרָשִׁים

כִּי שְׂרִידָיו דַּלִּים וְנֶחְלָשִׁים

לֹא יְקוּמוּן אִתּוֹ בְמִלְחַמְתּוֹ.

אִם שְׁנוֹתָיו נָגְעוּ אֱלֵי שִׁבְעִים

אֵין דְּבָריו נִרְאִים וְנִשְׁמָעִים

רַק לְמַשָּׂא יִהְיֶה עֲלֵי רֵעִים

מַעֲמָס עַל נַפְשׁוֹ וּמִשְׁעַנְתּוֹ.

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ.

אַחֲרֵי זֶה כַּמֵּת יְהִי נֶחְשָׁב

אַשְׁרֵי אִישׁ נֶחְשָׁב כְּגֵר תּוֹשָׁב

אֵין בְּלִבּוֹ רַעְיוֹן וְלֹא מַחְשָׁב

רַק בְּאַחְרִית נַפְשׁוֹ וּמַשְׂכֻּרְתּוֹ
_new_ הוספת תגובה



אבן עזרא?
דוד סיון (יום רביעי, 16/10/2013 שעה 14:35)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אבן עזרא?
(יום רביעי, 16/10/2013 שעה 14:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה רבי יהודה הלוי
_new_ הוספת תגובה



שירו של אבן עזרה המושר ביום כיפור
(יום רביעי, 16/10/2013 שעה 14:43)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני כל נדרי הוא
לך אלי תשוקתי

רצ''ב
דוד תודה על התיקון
_new_ הוספת תגובה



אולי כעת תבין מדוע השחצנות מיותרת!
דוד סיון (יום רביעי, 16/10/2013 שעה 14:43)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ד''א
(יום רביעי, 16/10/2013 שעה 15:17)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את שני השירים הללו מייחסים הן לאברהם אבן עזרה והן לרבי יהודה הלוי ( במחזורים שונים מס גרסאות)
מקובל היום לשייך את לך אלי לאבן עזרא ובן אדמה ליהודה הלוי

אולם במחזור שיש לי (ליוורנו ישן)של אבי סבי ז''ל מופי כי השיר בן אדמה מיוחס לאבן עזרה

בכל אופן תודה רבה
_new_ הוספת תגובה



ראיונות עם גדעון ספירו
גדעון ספירו (יום חמישי, 17/10/2013 שעה 18:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



גדיון אדיף שתקרא את השיר
(יום חמישי, 17/10/2013 שעה 19:53)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כולם על הגדר שווים
בצלאל פאר (יום רביעי, 23/10/2013 שעה 0:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספירו מראה לנו שיחסה של המשטרה לשמאלנים שעל הגדר היא כמו לחרדים על הגדר. המשותף שלהם שהם על הגדר, בשולי החברה, בועה פוליטית, קלישאה חברתית שמתנפחת ומתפוצצת.

אמנון אברמוביץ שנון כמו צנון. בכל יום שישי הוא נעשה חד פחות ולחוץ יותר.

החרדים אינם ימנמנים, ותודה לספירו שמזכיר את זה שוב לשמאלנים. אבל כמו שיש חרדים תומכי כיבוש, כך יש חרדים שונאי ישראל, דורשי התפרקותה מנשק גרעיני אם יש לה וכמובן התרפסות לפני הפלסטינים והתכופפות לפני איראן. ההוכחה: אלוהים לא נתן את השכל בהכרח לחרדים לו.

לשמאלנים מותר לעשות לעשות את הכל ''לשם שמיים'', אבל ימנמן שיעשה זאת לשם שמיים זה תמיד יהיה בעבור שלמונים, לפי השמאלנים.

אצל הדתיים 250,000 זה 800,00 כמו שאצל השמאלנים 100,000 זה 400,000 (ההפגנה הגדולה ביותר בכיכר מלכי ישראל 1982). מבחינת הגוזמה, מדובר באותה תכונה אצל השניים.

שולמית אלוני, יוסי שריד ודומיהם היו ראויים להכפשות עובדיה יוסף, כגודל דרכם להכפיש את החרדים והימנים.

מרדכי וענונו הוא העובדיה יוסף של המכורים ל'מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני'.

לא צריך שום ''מכונת תעמולה ישראלית'', שגם לא קיימת, כדי להשניא את הערבים על יהודי ערב. יהודי ערב ספגו מספיק רדיפות ושואות-קטנות לאורך 1400 שנות אסלאם.

אני בהחלט מקבל את קביעתו של ספירו שעובדיה יוסף לא פרץ החוצה מקהילתו ולא היה מנהיג רוחני ברמה שרבים מחוץ לקהילתו יחפצו לשמוע את דבריו. רוב פסיקות הדין של עובדיה יוסף הלן שוליות. הספרים שכתב נקראים רק על ידי חלק קטן של מאמיניו ואולי משפיעים בשוליים גם על החקיקה הדתית שאינה משותפת לכל היהודים. עובדיה יוסף חסר את הרובד של ההשכלה ותרבות העולם, אין לו ספרים בעניין הפילוסופיה של האמונה וראיית עולם רחבה מעבר לקירות ד' אמותיו בקבלן, שבלעדם רב אינו יכול להיות ''פוסק הדור''.
_new_ הוספת תגובה



כולם על הגדר שווים
דוד סיון (יום רביעי, 23/10/2013 שעה 4:54)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עובדיה לא הכפיש את שריד ואלוני אלא הסית נגדם.
_new_ הוספת תגובה



דווקא את יוסי שריד ושולמית אלוני הבאת?
בצלאל פאר (יום חמישי, 24/10/2013 שעה 13:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעוד שעובדיה יוסף היה מוכר כפלטן שטויות מפיו ואף אחד לא התייחס לזמירותיו בצורה רצינית, כולל לא אברכי בתי התמחוי שלו, הרי שדיבריהם של יוסי שריד ושולמית אלוני נתפסים תמיד כרציניים לפחות באוזני מעריציהם. אולי דווקא משום שלא הירבו בפליטות סרוחות כנגד יריביהם, ולא הפכו אותם לבדיחה נקלית. לכן דווקא השניים האלה צריכים להיות זהירים יותר בהתבטאויותיהם.

עובדיה יוסף היה מפליק בלחיים של מקורביו ואורחיו, וכך היה מפליק להם גם בפליטות הפה שלו. הרי הוא אמר על נתניהו ופרס ואפילו על חיילי צה''ל דברים קשים בדיוק כמו שהוא אמר על יוסי שריד ושולמית אלוני, אבל אז אף אחד לא חגג על קללותיו אלה , להוציא כמה סוכני שמאל שניצלו זאת לתעמולתם.
ההבדל הוא שלצמד חמד שריד-אלוני, שגם התקשה לפעול יחדיו, הפרחת מטבעות לשון סרוחות הפכה גם היא אצלם לאתגר תרבותי, בדיוק כמו אצל עובדיה יוסף. אפשר לומר שהרבה רמ-וזרים של השמאל התחרו בינהם מי מכפיש יותר את הימין והחרדים ומנגד רק עובדיה יוסף נענה להם כדרכם.

דוגמית מציטוטיו של יוסי שריד:
*''הרב עובדיה הוא נשמה רעה שטרם החלה לתקן את חטאיה!''
*''הרב עובדיה – פרא אדם''.
*''מתי לאחרונה ראית ימני הולך לתיאטרון?''.
*''מול דיונים בגרושם והגלייתם של הערבים... טרנספר... עלינו לקום ולומר בחריפות ובפשטות: 'זה רעיון בלתי אפשרי, מפני שאנחנו לא ניתן לכם. אפילו אם נצטרך להשתטח תחת גלגלי המשאיות. אפילו אם נצטרך לפוצץ את הגשרים, אפילו אם נצטרך לפלג את המדינה ואת הצבא'. הימין הישראלי צריך לדעת שיש מעשים, שאם ינסה לעשותם הוא יגרום להתפרקות המדינה''.

דוגמית מציטוטיה של שולמית אלוני:
* ''החרדים יונקים מאותם יצרים אפלים שינקה הזוועה הנאצית הפשיסטית''.
*''החרדים עלוקות... יושבים עלינו כפרזיטים שותי דמינו תרתי משמע... שופכי דמים תרתי משמע''.
*''עורכי דר-שטרימר היו נהנים לקרוא את הכותרות הללו של תעמולת הליכוד''.
*''נתניהו הזכיר לי את מוסוליני, והוא תלמיד מצטיין של גבלס''.
*''אלי ישי פועל לפי חוקי נירנברג וסרט ההסברה של ש''ס הזכיר לי סרט תעמולה נאצי''.
*''רק במדינה כזאת יכול רוצח ומבצע פשעים להגיע לדרגה של שר ביטחון. דבר זה מבטא את התייחסותינו לערבים בישראל מהם אנחנו פוחדים פחד מוות שיתרבו ולכן מציעים שרים בממשלה לגרש אותם או להקים פרלמנט ליהודים בעולם ולהעניק להם אזרחות ישראלית כדי לשמור על הצביון והרוב היהודי. זהו שיגעון והוכחה למעשה לקיומם של 'הפרוטוקולים של זקני ציון'.''
* ''שרים בממשלה הנוכחית שייכים לאסכולה הפאשיסטית (...) אנו איננו שונים מדרום אפריקה ביחס לערבים ולפלשתינים (...) זה שגעון שמעיד על כך שהפרוטוקולים של זקני ציון קיימים''.

ועוד ציטוטי דוגמה דוגמטיים של השמאל..... http://hayamin.org/forum/index.php?topic=30447.25 שבינהם לציטוטי עובדיה יוסף אין הבדל, או בעצם גרועים הרבה יותר .....
_new_ הוספת תגובה



הצגת ציטוטים מחוץ להקשרם היא דמגוגיה!
דוד סיון (יום חמישי, 24/10/2013 שעה 14:31)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצגת ציטוטים בצורה הזאת היא דמגוגיה שמטרתה להכפיש ולעיתים להסית.

זה דומה לאמירה של בנט ''הפכתם להיות פיגוע כלכלי...''. שהוצגה כאן (דיון 7480).
_new_ הוספת תגובה



הצגת ציטוטים מחוץ להקשרם היא דמגוגיה!
בצלאל פאר (יום שישי, 25/10/2013 שעה 10:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראוי שהמכפישים/מסיתים לא יזילו דימעה כאשר הם מוכפשים ועוד ינסו אחר כך להצטייר כמלאכים תמימים. הציטוטים נועדו לרמוז שאין למתלהמים כל הצדקה לתקוף מתלהם אחר ובודאי זה שאינו מקבוצת המתלהמים שלהם. אני בהחלט מבין את תגובתך ומבין ממנה שההסתה השמאלנית היא לגיטימית, גם אם איני מסכים איתך.

הביטוי ''פיגוע כלכלי'' הוא ביטוי חריף אבל בהחלט לא הכפשה ובודאי לא הסתה בסטנדרטים הפרלמנטריים בישראל ובמערב. היה ראוי יותר שבנט יאמר לכלכלנים המוכשרים מאוד מאוד איתן כבל, זהבה גלאון ומיקי רוזנטל שפשוט יישבו בשקט כשהוא מדבר כלכלה ושלא ינסו לפָגע בה, ולא יאמר להם לגופם שהם 'פיגוע' כלכלי. בכל מקרה אין כאן שום הסתה לפי הנהוג בכנסת. דרך אגב גם כשהח''כים האלה וחבריהם אמרו על ''ממשלת ביבי'' שהיא ''פיגוע אסטרטגי'' או ''פיגוע כלכלי'' השמיים לא רגשו ולא ירד גשם.
_new_ הוספת תגובה



הצגת ציטוטים מחוץ להקשרם היא דמגוגיה!
דוד סיון (יום שישי, 25/10/2013 שעה 18:19)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצגת ציטוטים מחוץ להקשרם, כפי שעשית, היא דמגוגיה.
דמגוגיה היא כלי לא מכובד, וזה נאמר בלשון המעטה. אם יש לך צורך לבקר מישהו ראוי שתסדר ללא דמגוגיה.

השימוש שעשה בנט בביטוי ''פיגוע כלכלי'' הוא גם הכפשה וגם הסתה. בנט הוא אולי שר הכלכלה אבל בהחלט לא מבין גדול בכלכלה, במיוחד בהקשר שהוא השתמש בביטוי.

השימוש בביטוי ''פגוע אסטרטגי'' אם מישהו השתמש בו כפי שבנט השתמש ב''פגוע כלכלי'', גם הוא הכפשה והסתה.
_new_ הוספת תגובה



דווקא את יוסי שריד ושולמית אלוני הבאת?
ע.צופיה (יום חמישי, 24/10/2013 שעה 15:44)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שאחרי 120 נמצא את שלושתם במדור הליצנות.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי