פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בעקבות איילה חסון
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 02/11/2013 שעה 11:00)


בעקבות איילה חסון

ע. צופיה



כמו, ודאי רבים אחרים, הקשבתי בהתפעמות ובהערכה לראיון הרחב והמורכב שערכה העיתונאית איילה חסון הערב בחדשות ''ערוץ 1''.

המרואיין היה בועז הרפז, לשעבר קצין בחיל המודיעין, שהיה בידידות עמוקה ורבת שנים עם הרמטכ''ל לשעבר גבי אשכנזי, אשתו ומקורבים אחרים. שמו של הרפז עלה לתקשורת ולתודעת הציבור כאשר התפרסם מסמך אשר ממנו משתמע כי המיועד להיות רמטכ''ל צה''ל לאחר גבי אשכנזי, האלוף יואב גלנט, חותר להשמיץ את הרמטכ''ל המכהן ואת מתחריו לתפקיד. תוך יום הסתבר כי המסמך מזויף ובעקבות חקירת משטרה קצרה הודה בועז הרפז בזיוף המסמך. לתימהונם של רבים לא נחקרו הסתעפויות שונות שהצביעו בבירור כי הרפז היה עושה דברו הנאמן של הרמטכ''ל וראש לשכתו. המשטרה טענה כי היקף חקירתה הוגבל במפורש על ידי פרקליטות המדינה, דהיינו: היועץ המשפטי.

במקביל התפתחה חקירה, על ידי מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, לגבי אמינותו הציבורית של המיועד לרמטכ''לות, האלוף גלנט, בעקבות כך נפסלה מועמדותו. מבקר המדינה, בניגוד למשטרה כן החל בחקירה על משמעויות שונות בזיוף המסמך וגבה עדויות מאזרחים ואנשי צבא. המבקר הגיע למסקנה כי דרושה חקירה פלילית נרחבת בנושא, אך פתיחת חקירה כזו היא בסמכות היועץ המשפטי בלבד והסמכות לא הופעלה. בינתיים הוכן כתב אישום כנגד בועז הרפז והוא חזר בו מהודאתו בזיוף המסמך.

בראיון שנערך ביום שישי עם הרפז הוצגה בהרחבה עמדתו בכל נושא פרשה זו והסתעפויות שונות שלא היו ידועות בציבור.
הרפז ציין, לא פעם, בראיון כי אינו אדם טיפש וכך צריך לבחון את מה שנאמר על ידו. אני איני מאמין לכל הדברים שנאמרו על ידו. לטעמי, חלקם שקר וחלקם מטעים. הוא טוען שלא זייף את המסמך, אך ידע על קיומו וידע היכן הוא נמצא. הוא, לדבריו הודה בזיוף בכדי לחפות על אשכנזי שהיה במסע סמוי וחשאי להשגת משרת ראש הממשלה. לעומת זאת הוא הודה באיסוף חומרים לגבי אנשים במשרד הביטחון, כולל שר הביטחון ואשתו. בעניין זה יש לזכור כי המשטרה לא הכירה כלל את בועז הרפז, מישהו כיוון אותה אליו.

לדברי הרפז, אשכנזי ואשתו ארגנו קבוצת חברים ותומכים, אנשי צבא, אזרחים, אנשי עסקים ותקשורת, כולל הרפז, ליצירת אווירה ציבורית ש''תריץ'' את אשכנזי מרגע סיום תפקידו כרמטכ''ל לתפקיד ראש הממשלה. אני איני מאמין בכך. לרמטכ''ל יוצא יש תקופת צינון ארוכה, לא קל לבטל אותה, מה עוד שהוא היה בסכסוך עם שר הביטחון. לטעמי אשכנזי חיפש הארכת תפקידו בשנה נוספת (חמישית) ותוך כדי שנה זו היה מביא לביטול ה''צינון'' ולאפשרות ''לרוץ'' לתפקיד ראש הממשלה. ראשית היה צריך ל''הוריד'' את מועמדותו של המיועד לתפקיד מטעם שר הביטחון, לאחר מכן ליצור מצב שאין מועמד מתאים ולכן הארכת תפקידו הוא הדבר המתבקש.
המסמך המזויף נועד להבאיש את ריחו של האלוף גלנט וכפועל יוצא גם את יכולתו של שר הביטחון לבחור את האנשים הנכונים.

לדעתי, הדבר שהפיל את המזימה היה הגילוי המהיר שהמסמך מזויף. הדבר הוצג בחדשות יום שישי בערוץ 2 וכבר במוצ''ש היה ברור שמדובר בזיוף. הדבר אילץ את אשכנזי ליצור קשר מהיר ובטוח מהאזנה עם הרפז. אז נשלחה הודעה טלפונית מרונית אשכנזי להרפז ''גבי רוצה אותך בקווי''. יירוט הודעה זו הבהיר מספר דברים. ראשית שגברת אשכנזי מעורבת עמוקות בעניין, שנית, תוכן ההודעה הצביע בפירוש על קשר מפליל וניסיון לשיבוש הליכי חקירה.

לדברי הרפז, לאחר שהניסיון להפיל את מועמדות גלנט דרך המסמך נפלה החלה חקירה סמויה של אנשים מסוימים בכפר מגוריו (מושב עמיקם) של גלנט. החקירה העלתה מספר מקרים, בעבר, הקשורים לגלנט הגובלים בפלילים. גם פה איש הקשר היה הרפז. הוא נפגש עם תושבים בעמיקם (מקום מגוריו של גלנט) קיבל מהם חומר ולפי הנחיית רונית אשכנזי העבירו ישירות למבקר המדינה. בסופו של דבר, דבר זה אכן הפיל את מועמדות גלנט.

פרשה נוספת שעלתה בראיון היא מעקב אחר אלוף בצה''ל בעת שביקר, בעיקר בחוף הים עם אהובתו. המעקב הניב תצלומים רבים שהגיעו ללשכתו של אשכנזי. עולה השאלה מדוע עקבו דווקא אחר אלוף זה. כנראה שמישהו רצה את תמיכתו בעתיד או את שתיקתו בהווה. לי נראה שהיו רק שני אלופים כאלה. סגן הרמטכ''ל והפרקליט הצבאי הראשי.

הרפז סיפר בראיון כל דבר שיכול להועיל לו בנושא המשפט שהוא עומד בפניו כאשר הוא ממעט ככול האפשר מלהטיל אשמה על אחרים ובעיקר על אשכנזי. השמות המוזכרים ביותר, מלבד אשכנזי ורעייתו הם ויינר ובניהו. הרפז יודע שפסקי דין וגזרי דין במדינת ישראל נחתכים לפי דעת הקהל, קרי: התקשורת. לכן ראיון זה וכנראה אחרים שיבואו בעקבותיו נועדו להציגו כדמות שולית, תמימה, סוג של ''חסיד שוטה'' ולא דמות של תככן וקומבינטור כפי שהיה עד עכשיו.

שאלה מסקרנת מאוד היא מי עצר את חקירת המשטרה והשהה זמן רב את דרישת מבקר המדינה לפתיחת חקירה פלילית בפרשה. בפועל מדובר ביועץ המשפטי לממשלה, וינשטיין. על פניו לא נראית סיבה מובנת מדוע יפעל כך היועץ והתשובה לטעמי היא הוראה מגבוה.
אני מאמין כי היועץ קיבל הנחייה כזו מראש הממשלה נתניהו, בהסכמה אילמת של שר הביטחון, אשר לא רצו לפתוח בשערורייה פוליטית כה עמוקה ורבת משמעות שלא ניתן לחזות לאן היא תוביל בסופו של דבר.

מי, שכנראה, הוציא את הפרשה מקיפאונה היה שר הביטחון אהוד ברק ברגע שהפנים כי סיים את דרכו הפוליטית. ראשית הודח ראש לשכת אשכנזי מהצבא, הפרקליט הצבאי הראשי פתח בחקירה רחבת היקף בצבא, סמויה מעין הציבור. אנו שומעים כי משטרת ישראל ממשיכה חקירה זו במישור האזרחי. כנראה שבעקבות ראיון זה תפתח ''תיבת פנדורה'' תקשורתית שתסחוף לתוכה את כל המערכת הפוליטית.

יש לפרשה זו הרבה משמעויות ערכיות והיא מעידה יותר מכול כי לחלק מצמרת הצבא בזמנו אבדו משמעויות אלו. מנגד איני רואה פה הרבה משמעויות פליליות. אני מנחש שאף אדם לא יעמוד למשפט. הכול יסתיים בעברות משמעת או בעסקאות טיעון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שאלה  (דוד סיון) (7 תגובות בפתיל)
  אני יכול רק לקוות כי אשכנזי לא יהייה לעולם רה''מ של ישראל .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי