פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(ויצא ע''ד) רמיה כדרך חיים
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 08/11/2013 שעה 7:00)


(ויצא ע''ד) רמיה כדרך חיים

נסים ישעיהו



הגויים מנסים ''לתרבת'' אותנו, הם טוענים שזה לא תרבותי שנשלוט בירושלים למשל, ונעזרים בכך ביהודים שונאי יהדות. ואנחנו דנים איתם כאילו באמת יש על מה לדון ומשום מה נמנעים מחשיפת השקרים הבוטים שהם משמיעים
יהודים בעלי תודעה היסטורית, זוכרים את צוררי ישראל שהתאמצו לפגוע בנו כל אחד בזמנו. אמנם בדור האחרון נוטים לזכור רק את הצורר הבולט האחרון, את היטלר ימ''ש, אבל לענ''ד זו תופעה שאינה נובעת מתודעה היסטורית יהודית אלא מזו הישראלית. בתודעה היהודית זוכרים את פרעה ואת המן וגם את אנטיוכוס. ואין פלא, הרי יש לנו חגים לזכר הצלתנו ממזימות הרשע שלהם. ואת הצוררים הנ''ל מתעבים היהודים, לא רק באופן אישי, אלא כאבות טיפוס, דמויות שֶכְּמוֹתָם עלולים לצוץ בכל דור. התודעה הזאת אמורה לסייע לנו בזיהוי מגמות של טיפוסים מהסוג הנאלח ולהעניק לנו את הזמן הדרוש למצוא דרכי התמודדות עם התופעה. כידוע, לא תמיד התודעה הזאת עזרה, לא תמיד הצלחנו למנוע מראש פגיעות בנו. וכבר הזכרנו את הצורר הנורא מלפני כמה עשרות שנים, כמשל.

איזה צורר גרוע יותר


הזכרנו, רק כדוגמא, כמה שמות בולטים של צוררים הצרובים בתודעתנו ההיסטורית, כאשר ראש וראשון להם הוא פרעה, אבל היו – ומן הסתם עדיין ישנם – צוררים שמשום מה אינם קיימים בתודעתנו ככאלה. אחד מהם מככב בפרשת השבוע שלנו, לבן הארמי; אודותיו אנחנו קוראים בהגדה של פסח את הקביעה כי הוא היה גרוע מפרעה, ''ש(כן) פרעה לא גזר (מיתה) אלא על הזכרים, ולבן ביקש לעקור את הכל''. הרבה פירושים נאמרו להסברת משפט זה; מפשט הכתובים בפרשת השבוע ברור שלבן לא ביקש להשמיד את ישראל פיזית, הוא ''רק'' ביקש לבולל אותנו בין העמים. וזה נחשב גרוע יותר מפרעה שחיפש עצות להשמדתנו הפיזית. זהו הפירוש המקובל למשפט הזה, שפגיעה רוחנית גרועה יותר מפגיעה פיזית. אלא שלענ''ד יש בזה הרבה מֵעֵבֶר, והמֵעֵבֶר הוא בצורת הצגת הדברים על ידי הצורר.

צורר בתחפושת


לבן הארמי היה דודו של יעקב, אחי אמו; יעקב בורח אליו מפני שאיפת הנקם של עשו ומספר ללבן את כל הסיפור. לבן מגיב בדרך די צפויה (בראשית כ''ט): יד וַיֹּאמֶר לוֹ לָבָן, אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה; וַיֵּשֶׁב עִמּוֹ, חֹדֶשׁ יָמִים. בחודש הזה יעקב אינו מתבטל, הוא מסייע ללבן בביצוע משימות שונות עד שלבן מתעורר: טו וַיֹּאמֶר לָבָן, לְיַעֲקֹב, הֲכִי-אָחִי אַתָּה, וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם; הַגִּידָה לִּי, מַה-מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ. הוגן מאד, לא? יעקב זוכר ש-מעבר להתרחקות מאחיו הזומם להרגו, יש לו עוד משימה חשובה, לשאת אשה; וזה השכר שהוא מבקש: יח וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב, אֶת-רָחֵל; וַיֹּאמֶר, אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה. לבן מסכים בשמחה; בשבילו זו הזדמנות (עסקית) מצוינת, הוא מקבל – באותו מחיר – גם עובד יעיל ונאמן וגם שידוך טוב לבת, מה רע?! יט וַיֹּאמֶר לָבָן, טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ, מִתִּתִּי אֹתָהּ, לְאִישׁ אַחֵר; שְׁבָה, עִמָּדִי. והעיסקה יוצאת לדרך לשביעות רצון כל הצדדים.

תמימותו של יעקב


חלפו שבע שנים, הגיע מועד הפירעון ויעקב מבקש לקבל את שכרו, לשאת את רחל לאשה. טוב, חתונה זה לא דבר פשוט: כב וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת-כָּל-אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם, וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה. לכאורה, לכבוד חתונתם של יעקב ורחל, אבל ללבן היה רעיון אחר, יש לו בת גדולה יותר, לאה, וצריך למצוא לה פתרון: כג וַיְהִי בָעֶרֶב--וַיִּקַּח אֶת-לֵאָה בִתּוֹ, וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו; וַיָּבֹא, אֵלֶיהָ. יעקב, תמים שכמותו, אינו מרגיש בתרמית בזמן אמת: כה וַיְהִי בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה-הִוא לֵאָה; והוא בא בטענות אל לבן: וַיֹּאמֶר אֶל-לָבָן, מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי--הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ, וְלָמָּה רִמִּיתָנִי. איזו שאלה, רק איש ממש תמים יכול לשאול כך, ''למה רמיתני''; מה זאת אומרת למה? הוא רימה אותך כי חשב שזה משתלם לו. נקודה. אבל הנחות היסוד של יעקב קצת שונות מאלה של דודו שכעת הא גם חמיו. השאלה היא אם ילמד לקח וידע להתמודד בהמשך.

היתממות של רמאי


גם קודם ידע יעקב עם מי יש לו עסק, הוא הוזהר על כך מראש, אבל כנראה חשב ''לי זה לא יקרה''; אלא שהידיעה שיש לו עסק עם רמאי לא הצילה אותו, זה קרה לו, לבן רימה אותו ובגדול. לבן, כדרכם של רמאים, מתחמק, הוא מטיל את האחריות על הסביבה ועל מנהגים קדומים: כו וַיֹּאמֶר לָבָן, לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ--לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה. ובו במקום הוא מציע פתרון: כז מַלֵּא, שְׁבֻעַ זֹאת; וְנִתְּנָה לְךָ גַּם-אֶת-זֹאת, בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי, עוֹד, שֶׁבַע-שָׁנִים אֲחֵרוֹת. ליעקב אין ברירה וכדי לזכות ברחל הוא עובד שבע שנים נוספות, ובאותה נאמנות: כח וַיַּעַשׂ יַעֲקֹב כֵּן, וַיְמַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת; וַיִּתֶּן-לוֹ אֶת-רָחֵל בִּתּוֹ, לוֹ לְאִשָּׁה. ארבע עשרה שנים עבד יעקב עבור לבן תמורת שתי נשיו והעשיר את לבן עושר גדול. עד כדי כך שבתום התקופה, בעת שיעקב מבקש לשוב לארצו ולבן רוצה שישאר, הוא אומר לו (פרק ל' כז): ...אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ; נִחַשְׁתִּי, וַיְבָרְכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ.

תרבות של רמיה


יעקב נשאר לעבוד אצל לבן והפעם תמורת שכר מוסכם, שאמור היה להיות הוגן. וזה מה שדרש יעקב בשכרו: לב אֶעֱבֹר בְּכָל-צֹאנְךָ הַיּוֹם, הָסֵר מִשָּׁם כָּל-שֶׂה נָקֹד וְטָלוּא וְכָל-שֶׂה-חוּם בַּכְּשָׂבִים, וְטָלוּא וְנָקֹד, בָּעִזִּים; וְהָיָה, שְׂכָרִי. הסימנים האלה מאפיינים רק חלק קטן מהצאן ואותן ביקש יעקב בשכרו. לבן הסכים והעסקה יצאה לדרך. אלא שמהר מאד התברר כי שכרו של יעקב תופח מעבר לצפוי, כי פתאום רוב הצאן שנולדו נשאו את אותם סימנים שקודם היו במיעוט. לבן הזדרז לשנות את התנאים, להחליף את משכרתו של יעקב בהתאם לשינויים שהתחוללו בצאן. כך זה חזר על עצמו פעמים רבות. ובלשונו של יעקב (פרק ל''א): ז וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי, וְהֶחֱלִף אֶת-מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים; וְלֹא-נְתָנוֹ אֱלֹקִים, לְהָרַע עִמָּדִי. ח אִם-כֹּה יֹאמַר, נְקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ--וְיָלְדוּ כָל-הַצֹּאן, נְקֻדִּים; וְאִם-כֹּה יֹאמַר, עֲקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ--וְיָלְדוּ כָל-הַצֹּאן, עֲקֻדִּים. ט וַיַּצֵּל אֱלֹקִים אֶת-מִקְנֵה אֲבִיכֶם, וַיִּתֶּן-לִי.

הבריחה מהרע


לבן ניסה לבנות יחסי תלות בינו ובין יעקב, לשלוט בו; שיעקב יהיה תלוי בלבן לפרנסתו ולא יהיה עצמאי מדי, שלא יפתח רעיונות. הוא לא לקח בחשבון את הנחת היסוד של יעקב, שהגורם המחליט היחיד הוא הקב''ה ורק בו הוא תלוי, ומרצונו המלא. עם זאת, יעקב כבר הכיר את לבן היטב והבין שלא יתן לו לשוב לביתו עם כל רכושו; לכן הוא מערים על לבן, אוסף את כל מה שיש לו ומסתלק כשלבן נמצא רחוק ממנו: יז וַיָּקָם, יַעֲקֹב; וַיִּשָּׂא אֶת-בָּנָיו וְאֶת-נָשָׁיו, עַל-הַגְּמַלִּים. יח וַיִּנְהַג אֶת-כָּל-מִקְנֵהוּ, וְאֶת-כָּל-רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ--מִקְנֵה קִנְיָנוֹ, אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם: לָבוֹא אֶל-יִצְחָק אָבִיו, אַרְצָה כְּנָעַן. הדבר נודע ללבן והוא פותח במרדף: כג וַיִּקַּח אֶת-אֶחָיו, עִמּוֹ, וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו, דֶּרֶךְ שִׁבְעַת יָמִים; וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ, בְּהַר הַגִּלְעָד. המפגש ביניהם טעון ביותר, כדאי לקרוא הכל במקור, לענייננו חשוב לדעת שכאן הוא חושף את פרצופו האמיתי.

חשיפת הרוע


לבן אומר ליעקב: כט יֶשׁ-לְאֵל יָדִי, לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע; וֵאלֹקֵי אֲבִיכֶם אֶמֶשׁ אָמַר אֵלַי לֵאמֹר, הִשָּׁמֶר לְךָ מִדַּבֵּר עִם-יַעֲקֹב--מִטּוֹב עַד-רָע. בשלב מסוים גם יעקב כועס והוא מטיח בלבן דברים קשים. בין השאר, אחרי שהוא מזכיר ללבן את ההתנהלות הנכלולית שלו לאורך השנים, הוא אומר לו: מבלוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹקֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק, הָיָה לִי--כִּי עַתָּה, רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי; אֶת-עָנְיִי וְאֶת-יְגִיעַ כַּפַּי, רָאָה אֱלֹקִים--וַיּוֹכַח אָמֶשׁ. לבן מגיב במלים החושפות את המניעים הכי נסתרים שלו: מג וַיַּעַן לָבָן וַיֹּאמֶר אֶל-יַעֲקֹב, הַבָּנוֹת בְּנֹתַי וְהַבָּנִים בָּנַי וְהַצֹּאן צֹאנִי, וְכֹל אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה, לִי-הוּא; וְלִבְנֹתַי מָה-אֶעֱשֶׂה לָאֵלֶּה, הַיּוֹם, אוֹ לִבְנֵיהֶן, אֲשֶׁר יָלָדוּ. וזו הסכנה הגדולה הטמונה בלבן יותר אפילו מבפרעה, החתירה לבטל את מציאות היהודים בדרכי נועם כביכול, לבולל אותם בתרבות הארמית.

לא לשקר


דיברנו בעבר על כך שמלחמת התרבות הזאת של דורנו, היא המכונה בחז''ל ''מלחמת גוג ומגוג''. במסגרת המלחמה הזאת הגויים מנסים ''לתרבת'' אותנו, הם טוענים שזה לא תרבותי שנשלוט בירושלים למשל, ונעזרים בכך ביהודים שונאי יהדות. ואנחנו דנים איתם כאילו באמת יש על מה לדון ומשום מה נמנעים מחשיפת השקרים הבוטים שהם משמיעים. אלא שהסכמה שלנו לשיח השקרי הזה אינה יכולה להביא תוצאה טובה עבורנו. להיפך, היא רק מזיקה לנו. עלינו ללמוד מיעקב אבינו, שסירב לשתף פעולה עם השפה השקרית של לבן וכך הצליח לגבור עליו. הוא גם ידע להטיח בלבן את רמאותו בלי כחל וסרק: מא זֶה-לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה, בְּבֵיתֶךָ, עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ; וַתַּחֲלֵף אֶת-מַשְׂכֻּרְתִּי, עֲשֶׂרֶת מֹנִים.

לדבוק באמת


השבוע ראיתי כמה כותרות חדשותיות שעוררו אצלי את השאלה אם מנהיגינו שומעים את מה שהם עצמם אומרים. משהו מעין ''תשמענה אזניך מה שפיך מדבר''. למשל, באירן חגגו משמרות המהפכה והשמיעו קריאות ''מוות לאמריקה''; ראש הממשלה שלנו ניצל זאת כדי לגלות לאמריקאים שזו האווירה האמיתית בטהראן וביקש שלא יאמינו לדברי הנועם שלהם. מצד שני, הוא עצמו מנהל דיאלוג עם הפלשתינים שהקריאות שהם משמיעים ביחס אלינו אינן פחות חמורות מאלה האירניות כלפי ארה''ב. אז איפה פה האמת? והוא באמת מצפה שיאמינו לו? קל מאד לטעון ביחס למדינות המערביות כי הן נוהגות כלפינו כמו לבן הארמי, אבל אינני יודע אם אפשר לצפות מהן ליחס אחר כל עוד אנחנו דבקים בשפה השקרית, שכאילו יתכן שלום עם השונאים המושבעים שלנו. הגיע הזמן שנלמד מיעקב אבינו, נביט למציאות בעיניים ונדבר אמת; כי רק בדרך זו נזכה לשלום אמיתי.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הגנטיקה של צאצאי אברהם .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 08/11/2013 שעה 7:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז ככה ==>

צאצאי לאה – ראובן , שמעון , לוי , יהודה , יששכר , זבולון .
צאצאי רחל – בנימין , יוסף .
= = =
אשת יצחק – רבקה אחות לבן , כלומר 50% גנים משותפים .
לכן ליעקב 25% גנים כמו ללבן הארמי .
ללאה ולרחל 50% גנים כמו ללבן אביהן .
לכן לראובן , שמעון , לוי ויהודה 37.5% גנים משותפים עם לבן הארמי .
וגם לבנימין ויוסף 37.5% גנים משותפים עם לבן הארמי .
האחרים – דן , נפתלי , גד , אשר בני יעקב והשפחות נושאים 12.5% גנים של לבן הארמי .

זה לעומת יצחק אשר לו 50% גנים של אברהם .
יעקב אשר לו 25% גנים של אברהם .
ולבני יעקב רק 12.5% גנים של אברהם .

וזו תמונת המצב אחרי פרשה זו .
_new_ הוספת תגובה



טעות קטנה
(יום שישי, 08/11/2013 שעה 12:09)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1.עד כמה שידוע לי התפלגות גנטית אינה 50% מכל צד וגם לא קרובה לזה
2. גם לבן הארמי אותם גנים הקשורים לתרח
3.אחד הפירושים של בראשית מדוע בכלל מדבר על המוצא הוא שלא יבוא אחד ויאמר שהוא טוב יותר או גדול יותר או חכם יותר , כולם באו מהאדם הראשון

יום טוב
ושבת שלום
_new_ הוספת תגובה



בנוסף
(יום שישי, 08/11/2013 שעה 12:18)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שידוע לי (וברור כי אני די בור בנושא) החוק הראשון של מנדל לא עובד במדויק(זוהי הנחה מחייבת שאם לא לא ניתן לפתח משוואות יש לציין כי גם עיקרון הארדי וינברג מסתמך על הנחה זו
הייתי שמח לו היו מפנים אותי לסטטיסטיקה נבדקת ובאיזה רמת מובהקות זה די מעניין

שבת שלום
_new_ הוספת תגובה



אין טעות .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 08/11/2013 שעה 15:37)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצאצאים יש 50% גנים של כל הורה ברביה זוגית .
נא לא לבלבל עם גנים שליטים ונסוגים .
ברביה כזו לכל הורה יש אותם 23.300 גנים . מסודרים ב-‏23 כרומוזומים .
לאחר ההפריה לצאצא יש 46 כרומוזומים .
כל גן מופיע פעמיים . והם מכונים אלל ALEL .
התכונות הפיזיות של הצאצא נקראים פנו-טיפ והם מושפעים מאלל שליט יותר מאשר מאלל נסוג .
למשל זווג של שיער שחור ובלונדי יוצר יותר צאצאים שחורי שיער אבל לכל הצאצאים יש גם את הגנים לשיער בלונדי .

כמו כן גילה מנדל שכל תכונה גנטית בלתי תלויה בתכונה גנטית אחרת .

==========
יש לזכור כי בזמן ההפריה מחליפים הכרומוזומים של הזכר והנקבה חלק מהגנים שלהם באפן הדדי . דבר הנקרא ''שיחלוף'' Recombination .
===========
חוק הארדי-ווינברג עוסק בתפזורת של האללים בחברה סגורה .
דבר המסביר מדוע יש תכונות אופיניות לקבוצות מאותו איזור גיאוגרפי , למשל ניגרים שחורי עור , סקנדינבים בלונדינים ועוד .
_new_ הוספת תגובה



אין טעות .
(שבת, 09/11/2013 שעה 18:02)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יכול ואני טועה אני לא ביולוג

אולם היכן יש מחקרים המוכיחים את התזה של מנדל?(חלוקה 50%)
אני אסביר את הבעיה שלי
לפי שכתבת לכל הורה יש 23 אלפי גנים מסודרים ב 23 כרומוזומים ז''א בכל כרומוזום משתתפים 2000 גנים אלף מכל הורה
מה שזה אומר שלכאורה 50% מהגנים אינם משתתפים בצאצא כלל
מה קובע איזה גן ישתתף ואיזה לא ישתתף?
מה שאני יודע שיכול להיות XXY או XXXY וכ''ד שאז אין 50% וזה מועד למחלות לדוגמא תסמונת קליינפלטר
לכאורה ישנו גן נסוג אבל קיים מה הסיכוי שהוא ימשיך בדור הבא ואם ימשיך מה הסיכוי שיהיה אלל נסוג?

יום טוב
ושבוע טוב ונפלא
_new_ הוספת תגובה



אין טעות .
(שבת, 09/11/2013 שעה 18:21)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רצ''ב מאמר המראה חלק מהבעיה
_new_ הוספת תגובה



אין טעות .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 7:42)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא כמו שכתבת .
לכל אדם יש 46 כרומוזומים בכל תא בגוף מלבד תאי הרביה !
בתאי הרביה יש רק 23 כרומוזומים .
אחרי הרביה נוצר תא הנקרא זיגוטה . זה מתרחש כאשר הזרעון נכנס לתוך הביצית . ברגע זה כבר יש 23+23=46 כרומוזומים . נקודת החיבור נקראת כרומטה .
לכן 50% מהגנים הם של האשה + 50% מהגנים הם של הגבר .
חלוקת הגנים בכל כרומוזום אינה אחידה . יש כרומוזומים קצרים ויש ארוכים .
יש תכונות של היילוד המושפעות מגן בודד ויש תכונות המושפעות משילוב של עשרות גנים .
צבע האישון או צבע השיער מושפע מגן בודד .
גובה האדם מושפע משילוב של כתריסר גנים .

בכרומוזומים מופיע כל גן שתי פעמים ובניסוח יותר מדוייק שתי אללים .
יש שתי אפשרויות -
1 - שהאלל מהאם והאב זהה . ואז התכונה ביילוד מובהקת . למשל גן הגורם לאנמיה חרמשית . ואז היילוד ימות צעיר .

2 - שהאלל מהאם והאב לא זהה . ואז היילוד מקבל את ההשפעה של האלל השליט . אבל הוא נושא גם את הגן הנסוג ויכול להעבירו הלאה לצאצאיו . הסיבה היא כפי ציינתי בגלל הכפילות בכרומוזומים .
במקרה של אנמיה חרמשית מצב כזה גורם לאנמיה מוחלשת . היילוד חי ועמיד בפני הפרזיט הנושא את מחלת השינה .

בכל מקרה חובה לזכור תמיד כי התהליך מאד מסובך וארוך . ויש בזמן הביצוע טעויות , הרי מדובר במיליארדים של קשרים כימיים .
_new_ הוספת תגובה



אני מתדבר על רביה ולא שאר התאים
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 9:18)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

(זה כמובן לא התחום שלי ואני לא בה להתווכח אם מלומדים ממני אלא מתוך קריאה והבנה מסוימת)

וברביה 50% מכיוון שיש 46 כרומוזומים ורק 23 משתתפים מכל הורה
יש מקרים שאין 46 כרומוזומים ונתתי דוגמא

לפי מנדל הגנים בכרומוזומים המשתתפים ברביה יהיו ללא חוקיות ז''א יתנהגו כמשתנה מקרי בלתי רציף (השאלה ממתמטיקה )
ואולם במחקים כיום (והאתי לדוגמא מאמר מסוים- הדעה היא כי מנדל טעה, והסיכוי של אלל נסוג להשתתף ברביה מאוחר יותר (וכן הגנים שלו) , אינם עונים לכללים אחרים בתורה הביולוגית והדברים לא ברורים כל כך
ישנה גם הבעיה הסטטיסטית , מכיוון שזה משתנה מקרי אזי הסיכוי לאלל שליט ואלל נסוג נכל משתתף ברביה הוא זהה במקרה זה אני אמצא אמור לא למצוא דומיננטיות שולטת באחד הצדדים המשתתפים אולם זה מתברר כלא נכון
אני גם מצפה כי אלל נסוג יעלם מהתורשה (אם הוא נסוג אז הוא אינו מתאים) ולא נמצא בזה מובהקות
השאלה המעניינת היא לא כמה כרומוזומים משתתפים אלא האם האללים השליטים קשורים למין בצורה מסוימת כלומר האם אלל הבא מהאב הוא שליט יותר או נסוג יותר או שאינו קשור למין המשתתף, או מהי ההשפעה ארוכת הטווח של ההיריון הנמצא דווקא בגוף האישה על הגנטיקה, ז''א ברור כי האוכל, הסביבה , הלחצים הנפשיים של האם משפיעים על העובר וכנראה משפיעים על הגנטיקה (זה כבר מוכיח כי ההשפעה הנשית על הגנטיקה גבוהה יותר משל הגבר)
ז''א זה שכל משתתף '' נותן'' 23 כרומוזומים'' אינו אומר את שיעור ההשתתפות הפעיל שלו מבחינה גנטית
_new_ הוספת תגובה



דוגמא לבעיה
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 9:43)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא היחס הלא נכון בין זכרים לנקבות כדלקמן:
יחס הבנים-בנות בלידה אמור להיות 1:1.מהסיבה שמחצית מזרעוני הזכר נושאים את הכרומוזום הגברי (Y) ואילו המחצית השניה נושאים את הכרומוזום הנשי (X). מכיוון שהביצית תמיד נושאת את כרומוזום X, מחצית ההפריות יצרו עובר בעל כרומוזומים XY (גבר) והמחצית השניה יצרו עובר בעל כרומוזמים XX (אישה). הסיכויים של העוברים לשרוד את ההריון הם תאורטית שווים והיחס בלידה אמור להיות יהיה 1:1. אבל זה אינו נכון למה?
מתברר כי הסיכוי למחלות גנטיות אצל הזכר גבוהה משמעותית מאשר אצל הנקבה למה?
השרידות אצל הזכרים נמוכה יותר מאשר הנקבות למה?
זה נוגד את החוק הראשון של מנדל ואת עיקרון פישר וזה מפיל את עיקרון הרדי וינברג
_new_ הוספת תגובה



המחקר של
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 10:44)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ד''ר רכבי מוכיח כי עיקרון מנדל אינו נכון ובנוסף ך DNA קיים עוד מנגנון תורשתי (מקביל לעיקרון למארק)הממשיך תכונות נרכשות
_new_ הוספת תגובה



אני מתדבר על רביה ולא שאר התאים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 11:47)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסברתי נקודה זו .
כל גן מופיע פעמיים בכל כרומוזום , מלבד בתאי הרביה .
כלומר ברצף הגנטי , בכל נקודה מסויימת הנקראת ''לוקוס'' יש שני אללים זהים אחד מהזכר ואחד מהנקבה .
הם יכולים להיות אללים זהים או שונים .
זה המצב בכל התאים מלבד תאי הרביה .
בתאי הרביה יש רק אחד . האחד הזה יכול להיות אלל דומיננטי או נסוג . וזה מה שיופיע אצל הצאצא .
=========
מנדל ערך מחקרים על צאצאים של אפונה . כלומר על פרי האפונה עצמו .
מנדל לא ערך מחקרים על DNA של האפונה .
========
בהחלט יש השפעה של מקום הרחם אצל האשה , אבל זה רק קובע את אספקת החומרים לעובר ולא את תוכנית העבודה .

אתה יכול לזרוע שדה עם חיטה ושדה עם שעורה .
איכות הקרקע , המים ושעות השמש יקבעו את כמות הגרעינים אך לא ייקרה שבשדה שעורה תצמח חיטה ולהיפך .
_new_ הוספת תגובה



זה עוד לא עונה
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 12:57)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הבעיות שכתבתי
בנוסף אם עיקרון למארק עובד אזי חוק מנדל ועיקרון פישר לא עובדים
(ז''א קיים משהוא מעבר ל DNA ש''מעביר'' אינפורמציה נלמדת- )

ואולי אנו רואים רק חלקי דברים
_new_ הוספת תגובה



זה עונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 14:58)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הזכרת את למארק והתעלמתי מזה , מתוך נימוס .
תיאורית למארק פסולה מיסודה .
אין מה לדון בהקשרים איתה .
===========
יש השפעות של מצוקה . היה על זה דיון כאן לפני כשנתיים .
זה לא נחקר במידה מספקת ועוד ייחקר .
עד אז עמדתי היא כי DNA מטפל גם בזה .
_new_ הוספת תגובה



מצטער אולם
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 15:17)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תאוריית למארק חוזרת לאחר מספר ניסיונות הן שהזכרתי והן ראה ויקיפדיה
ובעיקר
בשנים האחרונות חלה התחדשות בעניין בתחום אחד של תאוריית הלאמארקיזם; הורשת תכונות נרכשות. מחקרים חדשים בתחום האפיגנטיקה טוענים שישנה אפשרות שתכונות התנהגותיות נרכשות יכולות להיות מועברות בתורשה. מחקר אחד מדבר על תרנגולות; גידול תרנגולות בתנאי לחץ הוביל להולדת צאצאים עם התנהגויות חדשות שמותאמות לתפקד בתנאים של מחסור במזון למשל. ההנחה היא שגנים מסוימים עלולים להיות מושפעים מהתנהגות מסוימת ותכונה זו תועבר לצאצאים על מנת להגביר את היכולת שלהם לשרוד במצבים קשים.

מחקר אחד בחן האם גישה מוגבלת למקורות מזון ומים אצל תרנגולות תשפיע על התנהגותן ותביא לשינויים גנטיים, והאם שינויים אלה יועברו בהורשה לצאצאיהן של התרנגולות. התנהגויות שונות יכולות להתבטא בשינויים באופן החיפוש אחר האוכל למשל – התמקדות במקומות מוכרים שבהם נמצא המזון במקום חיפוש אחר מקורות מזון חדשים. התרנגולת היא חיה שקל לחקור כיוון שבעזרת אינקובציה ניתן להפריד לחלוטין את הביצים והצאצאים מההורים וכך למנוע מצב של למידת התנהגות מההורים. הניסוי הראה כי תכונות מסוימות והתנהגויות חדשות של תרנגולות אכן הועברו בצורה מסוימת לצאצאים, אף שלא היה שום מגע ביניהם והצאצאים לא היו באותם מצבי לחץ שהיו הוריהם (כך שהתנהגות שנצפתה בהורים לא אמורה להיות קיימת אצל הצאצאים).

כמו כן כפי שהזכרתי
מחקר שהוביל דר. עודד רכבי (כיום ראש מעבדה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב) במסגרת פוסט דוקטורט באוניברסיטת קולומביה ופורסם בכתב העת היוקרתי
Cell, מצביע על קיומן של מערכות תורשתיות נוספות שפועלות
במקביל ל-DNA, ומוכיח שבאמצעותן מתקיימת גם תורשה של תכונות נרכשות.
זאת לאחר שנים רבות בהן שלל המדע תורשה של תכונות נרכשות.
ממחקר זה עולה כי על מנת להבין גנטיקה של תכונות מורכבות יש צורך לחקור גם את ה-RNA ולא רק את ה-DNA.
חלק מהמחקר של ביתי לדוקטורט בתחום ה RNA הוא בהנ''ל
_new_ הוספת תגובה



אל תצטער . לא קריים למארקיזם .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 11/11/2013 שעה 16:31)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפיגנטיקה זה דבר אחר .
המחקר בתחום זה הוא בתחילתו .
מה שכרגע לא ידוע זה - ''האם יש בגנים ''הנחיות'' להעברת תכונות המתאימות לתנאי לחץ ומחסור ?''
כמוכן -
עבור כל תכונה העוברת מדור לדור בתורשה יש למצוא ולהציג את האופן שזה קורה .

איחולי הצלחה לבתך .
_new_ הוספת תגובה



אל תצטער . לא קריים למארקיזם .
(יום שני, 11/11/2013 שעה 17:15)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. תודה
2. המחקר שלה הוא ב RNA והתנהגות נלמדת גנטית
3.כפי שאני מבין המחקרים הם בראשיתם אולם חלק ניכר מהחוקרים סוברים כי ישנם כנראה מערכות נוספות מעבר ל RNA ול DNA
3.אני מעולם לא הבנתי ביולוגיה , זה היה מתנגש אצלי תמיד עם ההבנות שלי בפיזיקה ומתמטיקה, לדוגמא החוק השני של הטרמו דינמיקה
בנושא הזה למשל יש ניסיון לטעון (אריק שניידר וכן קיי)כי מערכות טרמודינמיות עוברות ''אבולוציה'' באמצעות מקור חיצוני (שמש) וכן מכוון שהחוק הוא במערכות סגורות יש להתאימו למערכות פתוחות(הבעיה היא שמערכת סגורה או פתוחה תלויה בהגדרת המערכת- )עוד עיקרון שקבעו כדי שלא תהיה בעיה הוא עיקרון הארגון העצמי- אולם הבעיה היא שכדי שזה יתקיים לעולם לא יהיה שיווי משקל טרמודינמי(ובכלל לא יתקיים שיווי משקל)אבל הנחת יסוד היא כי גוף שואף תמיד לשיווי משקל , והתשובה כי הוא ישאף אך לא יהיה אינה יכולה להתקיים(אין מצב מתמטי שיכול לתאר זאת כפונקציה- ואם כך לא ניתן לדבר על זה כמחקר

דרך אגב הנסיון הזה של קיי ושניידר מחליף לכאורה את הדרווניזם ואת הלרמקיזם וטען טענות אחרות להתפתחות פיסיקלית שנובע בכלל מחוקים אחרים

יום טוב
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שזה היה לפני 3 שנים (דיון 6299)
דוד סיון (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 19:29)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. כפי שטוען רכבי מדובר בהשפעת ה-RNA על התורשה (http://www.themarker.com/magazine/1.1922124):
''בשביל להבין גנטיקה של תכונות מורכבות צריך להסתכל גם על האר.אן.איי ולא רק על הדי.אן.איי. זה משהו שאפשר לעשות וצריך לעשות כבר עכשיו''.

ב. זה לא בדיוק למארקיזם אבל זה מציג מנגנון נוסף שמשפיע על התורשה - כזה שמסביר העברת תכונות נרכשות.
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שזה היה לפני 3 שנים (דיון 6299)
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 11/11/2013 שעה 16:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א - אינני מתנגד להוכחת תפקידו של RNA בעיצוב תכונות היילוד .
ב - המדענים עדין לא במצב של הסכמה רחבה לטענות רכבי .
ג - יש עוד לפחות מנגנון אחד - המיטוכונדריה .
ד - עדין לא נשללה האפשרות שגם תכונות המיוחסות לאפיגנטיקה הנן ביסודו ד.נ.א .
למשל - שמנגנון האפיגנטיקה נוצר על ידי ד.נ.א .

והערה שהיא גם שאלה -
היות וה-DNA ארוך מאד ורובו הגדול אינו גנים האם DNA ללא החלקים שברווחים בין גן לגן יניב אותן תוצאות ?
אם כן - אלה חלקים מיותרים .
אם לא - סימן שהם חלק ממנגנון התורשה .
_new_ הוספת תגובה



נזכרתי במשהוא משעשע .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 11/11/2013 שעה 16:43)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשעת הכנת נפטר להיותו מומיה במצרים הקדומה , נהגו להשליך את המוח ''כי הוא מיותר'' .
אולי גם החלקים ב-DNA שאינם גנים ''מיותרים'' ?
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שזה היה לפני 3 שנים (דיון 6299)
דוד סיון (יום שני, 11/11/2013 שעה 18:20)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. מה שיותר חשוב מה אומר המחקר. בהקשר הזה רכבי נשמע יותר מוסמך ממך או ממני, למשל רכבי.
- על פי רכבי ה-RNA משפיע על התורשה

ב. עם כל הכבוד לא הראית כי ''המדענים עדין לא במצב של הסכמה רחבה לטענות של רכבי''.

ד. בנתיים המומחים מייחסים את האפיגנטיקה לחלקים בתא שמחוץ ל-DNA, כמו ה-RNA. בנתיים ממשיך להתרחב המחקר בכיוון הזה של תכונות העוברות בתורשה בלי מעורבות של שינויים בגנים וב-DNA.
_new_ הוספת תגובה



99.9% מגיעים מהאשה
משורר מזרחי (שבת, 09/11/2013 שעה 21:50)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התורשה היא דבר מסובך וקסום.כי דרך לימוד התורשה,ניתן בעצם לנבא את העתיד של הוולד.
האשה נותנת ביצית,רחם,הריון והנקה.
הגבר נותן זרעון קטן וזהו.
לכן 99.9אחוז מהאדם מגיעים מהאשה!!

חוקרי גנטיקה לא בודקים בכלל את האבא.הכל בא מהאמא.

לדוג'
אמא שיש לה גן הומוסקסואלי.
כל בן שני,יהיה הומו(גלוי או בארון).הבן האחר יהיה רגיל.הבת תהיה רגילה אבל תשמר את הגן ההומוסקסואלי ותעביר אותו לכל בן שני שיוולד לה.
זה מסביר מדוע ההומואים לא נעלמים, למרות שהם עקרים למעשה.
_new_ הוספת תגובה



מה שמעניין
(שבת, 09/11/2013 שעה 23:32)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא השפעה של כימיה על הגנים לדוגמא לפי שקראתי באזור מפרץ חיפה חלו שינויים גנטיים של הדגים כתוצאה מהאשפה הכימית הנזרקת לים

בתקוה לעולם טוב יותר

שבוע טוב
_new_ הוספת תגובה



מה שמעניין
(שבת, 09/11/2013 שעה 23:32)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא השפעה של כימיה על הגנים לדוגמא לפי שקראתי באזור מפרץ חיפה חלו שינויים גנטיים של הדגים כתוצאה מהאשפה הכימית הנזרקת לים

בתקוה לעולם טוב יותר

שבוע טוב
_new_ הוספת תגובה



נכון מאד .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 8:00)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עלינו לזכור כי כל גוף חי עשוי מחומרים כימיים .
גוף חי הוא גם צמחים , גם חידקים , גם דגים , גם חרקים וכו'' . לא רק יונקים .
במיוחד חשוב להבין כי ה-DNA הוא שרשרת עם 3.000.000.000 זוגות נוקליאוטידים הבנויים כ''א מ-‏22 אטומים + המחברים 2 ''מוטות'' שהם מולקולת סוכר ומולקולת זרחה חלשה .
כלומר מדובר על סדר גודל של טריליון אטומים בשרשרת אחת של DNA
חומרים מזהמים יכולים להחליף אטומים בתוך ה=DNA וזה משנה את מבנהו וכך גם את השפעתו על היילוד .
_new_ הוספת תגובה



99.9% מגיעים מהאשה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 7:49)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאד לא מדוייק .
אמנם העובר גדל ברחם האשה אבל את התכונות הקובעות את מהותו הוא מקבל משני ההורים .
כאילו שני אנשים שרטטו יחד תוכנית לייצור רדיו אבל את הרדיו בונה רק אחד לפי השרטוט המשותף .
אני לא בקי בסיבות להולדת הומוסקסואלים .
אבל
לפי מחקרים התברר כי גם הומוסקסואלים מקיימים יחסי מין הטרוסקסואלים . מעט אך לא אפס .
כמוכן התברר כי להומוסקסואלים יש יותר זרע והוא יותר פעיל מהממוצע . גם זה משפיע .
_new_ הוספת תגובה



יעקב הרמאי
משורר מזרחי (יום ראשון, 10/11/2013 שעה 20:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צר לי.אך מפשוטו של כתוב.יעקב אבינו, נוהג כנוכל.ומאז... תדמית היהודי הנוכל,הסוחר,הערמומי דבוקה בנו לנצח.
א.זה התחיל בבטן האמא.יעקב העוקב ניסה לרמות ולצאת ראשון...
ב.קנה את הבכורה בפרוטות,מאח שלו,(זה בושה לרמות את אחיך)תוך ניצול מזעזע
ג.התחזה לאחיו וגנב את הברכה.
ד.השפיל את אשתו הראשונה.לאה.
ה.עשה אפליה בוטה ומקוממת לטובת הבן יוסף.ועורר פרשה שלמה.

יעקב הוא אבי האומה.אנחנו נקראים על שמו,עם ישראל.התכונות של יעקב,הן התכונות שלנו.לטוב ולרע.
יעקב איש תם ישב אהלים.
_new_ הוספת תגובה



יעקב הרמאי
(יום ראשון, 10/11/2013 שעה 20:16)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כבר תקרא טוב ותאשים את האמא
_new_ הוספת תגובה



והגדת לבניך
משורר מזרחי (יום רביעי, 13/11/2013 שעה 13:36)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האשה מולידה.כשהילד בוגר,האבא הוא שאחראי לחינוך שלו.
האבא הוא ''זכר'' כי הוא הממונה על הלימוד וזכרון.
_new_ הוספת תגובה



והגדת לבניך
(יום רביעי, 13/11/2013 שעה 13:48)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכת קידושין
חייב אדם ללמד את בנו אמנות
חייב אדם ללמד בנו תורה
חייב אדם ללמד את בנו שחיה

ואם אינו יודע לוקח מי שילמדו(שלוחו של אדם כמותו)
ועוד אמרו אין אדם מתקנא לא בבנו ולא בתלמידו(שגם קרוי בנו)

יום נפלא
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי