פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרהורים בשולי החדשות של שלהי נובמבר 2013
יוסף אליעז (יום ראשון, 24/11/2013 שעה 8:00)


הרהורים בשולי החדשות של שלהי נובמבר 2013

יוסף אליעז



1. ארה''ב, ישראל ואירן או: אובאמה, קרי ונתניהו

אין ספק שהמצב כרגע מסובך מאד.

על משקל ''כמו פיל בחנות חרסינה'' אובאמה מתנהג כעכבר בחדר מלא מלכודות, והוא כמעט ואינו פוסח על אחת מהן.

א. ארה''ב ומלחמותיה

מצד אחד – ארה''ב נכוותה בכל מלחמותיה האחרונות, מאז שהו-צ'ה-מין הוכיח שניתן לנצח את הענק האמריקאי. אובאמה הודיע על הוצאת כוחות ארה''ב מאפגניסטן, תוך הצגת היציאה כאילו ארה''ב נצחה שם במערכה ובאה העת להשאיר את השלטון (הדמוקרטי?) והבטחון בידי הנשיא הנוכחי והצבא המקומי. כולם יודעים שארה''ב לא ניצחה שם, ואפגניסטן נותרת מוכה וחבולה והשלטון בה ניצב על כרעי-תרנגולת ונתון לחסדי הטליבאן. המצב בשכנתה הגדולה, פקיסטן הגרעינית, מצוי בסכנה אף הוא.

אלא שלארה''ב תרופה פנטסטית המסייעת לדעת הקהל שם להירגע למרות כשלונותיו המדיניים והצבאיים של הנשיא. הנשק הזה קרוי ''הוליווד'': מה שלא עושים המדיניות והצבא עושים השחקנים בסרטי ''גבורה'' כמו ''רמבו'' ושות'. סטאלון ושוורצנגר מנצחים את הצפון קוריאנים ואת הוייטנאמים ועושים מעשי גבורה בפקיסטן, משחררים שבויים ומחוללים נסים ונפלאות על המסך ומזה מתבשמים האמריקאים, תוך זלילת פופקורן. החלומות עדיפים על מלחמות ועל המציאות...

המצב בעירק אינו טוב יותר. סדאם סולק ומאז יד כל איש ברעהו. כולם הכו באמריקאים, וכאשר אלו יצאו חלקית - הסונים והשיעים רוצחים אלו באלו. המצב הגיע לכדי כך שהאמריקאים תוהים אם לא עדיף היה להותיר את סדאם הרצחני על כסאו. גם בלוב אין כרגע דמוקרטיה אמיתית.

מה קורה בסוריה? האמריקאים בבעיה גדולה. מצד אחד קשה להם, ''השוטר של העולם'', במינוי מכח עצמם ועוצמתם, להשלים עם רצח עם בידי שליטו, בעיקר לאחר שזה השתמש בגזים רעילים נגד בני עמו. מצד שני – חלק ניכר מהמורדים באסד, אם לא רובם, משתייכים ל''אל-קעידה'' ותנועות אחיות, זו אותה אל-קעידה שביצעה את הרצח באסון התאומים והכתה בבסיסי הצבא האמריקאי, כולל בְּצוֹר ובדהראן, ובשגרירויות ארה''ב ברחבי תבל.

גם הנשק שסיפקה ארה''ב למוג'הידין המוסלמים באפגניסטן, עוד במלחמתם בפולש הסובייטי, הופנה בסופו של דבר כנגד האמריקאים. כך המורדים בסוריה מדממים ללא סיוע אמריקאי ממשי.

ב. הדיפלומטיה האמריקאית וזו של אובאמה בשאלת הגרעין

הדיפלומטיה האמריקאית לדעתי הצנועה היא מוזרה מאז תחילת המאה הקודמת. הדיפלומטיה כיום, ככל שיש כזו, מעלה תמיהות גם בתוככי ארה''ב, ובעיקר אצל הרפובליקנים.
ארה''ב נכנסה שלא בהתלהבות למלחמת העולם הראשונה ולמעשה הכריעה את הכף לטובת הדמוקרטיות המערביות ותרמה לפירוק האימפריה העותומאנית. עם זה ארה''ב לא נקטה עמדה ברורה בין שתי מלחמות העולם. וילסון האמין בשלום עולמי, במתן חרות ועצמאות לעמים השונים (פרט לאי-אלו שקופחו, כמו הכורדים, הדרוזים ולמעשה גם היהודים) שהשתחררו מהאימפריות ההבסבורגית והעותומאנית והקים את המבנה של חבר הלאומים ששימש בסיס לארגון האומות המאוחדות, ארגון שארה''ב יזמה אך היא עצמה לא הצטרפה אליו ובכך גרעה מכוחו ויכולותיו כבר מיום יסודו.

בין המלחמות הארה''ב הסתגרה בד' אמותיה וסירבה ליטול חלק במחלוקות האירופיות, וכך תרמה, במודע או שלא במודע, לעלית כוחה של גרמניה. היו במדיניות האמריקאית גם גורמים פרו-נאציים ואנטישמים, כמו התעשיין הנרי פורד ויוסף קנדי, אבי הנשיא, ששימש שגריר ארצו בבריטניה.
בסופו של דבר, הודות לצ'רצ'יל מצד אחד ולטדי רוזבלט מצד שני, ולאור טעויותיהם ההיסטוריות של היטלר והיפנים, הצטרפה ארה''ב שוב למלחמה באירופה ובמזרח ושלמה בדם רב את מחיר הסתגרותה הקודמת.

[ארה''ב , כמו בריטניה, לא היתה מעולם פרו-יהודית, לפחות עד שלהי מלחמת העולם והתגלות זוועות השואה לקראת סופה. אמנם יהודים הורשו להגר מאירופה לארה''ב, אך היו תחילה בתחתית החברה. ערב המלחמה סגרה ארה''ב את שעריה (כמו בפרשת האניה סנט לורנס]. במהלך המלחמה היא נמנעה מלהפציץ את מחנות המוות ויש הטוענים שעשתה כן לאור התעמולה הגרמנית שארה''ב נשלטת בידי היהודים.

לאחר המלחמה ארה''ב שיקמה את אירופה, לרבות או בעיקר את גרמניה (''תכנית מרשל'' הידועה), אך לא שיקמה את בריטניה וצרפת וגרמה להן לצמצם ביותר את האימפריות שלהן ולאבד את יתרונן הכלכלי מול אויבותיהן מִזֶּה לא מכבר, גרמניה ויפן.

ארה''ב הגנה בחירוף נפש (כולל נפשם של הזוג רוזנברג) על סודות הגרעין וניסתה למנעם ממדינות אחרות, ובעיקר מבת-בריתה לשעבר בריה''מ.

ארה''ב מממנת למעשה את האו''מ ובראש קואליציות שיצרה בו יצאה לשורת מלחמות להגנה מפני התפשטות הקומוניזם. תחילה הגנה על דרום קוריאה. המלחמה שם הסתיימה בתיקו, אחרי התערבות סין וחייליה. אולם צפון קוריאה הפכה לדיקטטורה קיצונית והצליחה, בשל נרפות אמריקאית, לפתח פצצות אטום והפכה לסיוט מתמשך לשכנותיה ולמערב.

במלחמת וייטנאם ארה''ב הפסידה את המלחמה, אותה ניהלה באכזריות נוראה, בהרג איכרים בפצצות נפל''ם ובפלישה למדינות שכנות. למעשה המדינה הושארה לגורלה, כולל האוכלוסיות שתמכו בארה''ב.

מול קובה ניהל קנדי, שזה עתה התמנה לנשיא, את הפלישה בלב ולב וזו נכשלה. אמנם הוא עמד בנחישות מול הסובייטים בשאלת הטילים בקובה אך כמעט סיבך את ארצו ואת העולם כולו במלחמת עולם גרעינית.

תחת אפה של ארה''ב עלה בידי הודו לפתח נשק גרעיני ושכנתה המפוחדת, פקיסטן, החרתה מהר אחריה והצטיידה גם היא בנשק גרעיני. המדען חאן, מפתח הפצצה, רכש את עיקר השכלתו והכשרתו בארה''ב...

ג. הדיפלומטיה האמריקאית

הדיפלומטיה האמריקאית קצת קשה למעקב ולהבנה. דומה שארה''ב רואה עתה, ואולי בעיקר מאז כהונתו של קרטר, בקיום שלטון דמוקרטי את חזות הכל. בגישה זו היו התקדמויות ונסיגות, בחינת צעד לפנים וּשְׁנָיִּם לאחור. גישתה זו לא מנעה מארה''ב לתמוך בדיקטטורות ורודנים בכל ''רפובליקות הבננות'' ביבשת אמריקה, כולל בשליטי קובה, פנמה, ארגנטינה,יוון ועוד רבים ובו בזמן גם לא הססה לחתור תחת מנהיגים שעלו לשלטון בבחירות דמוקרטיות כמו איינדה בצ'ילה. ריגן אפילו סחר עם אויבתו אירן, באמצעות ישראל, על מנת להשיג מימון ל''קונטראס'' המורדים בגואטמלה נגד שלטון שנבחר כחוק, ועוד בניגוד להחלטות הקונגרס האמריקאי.

עם הגברת הדגש על הדמוקרטיה זנחה ארה''ב את ידידיה המובהקים, שלא שמרו במיוחד על זכויות האדם, למרות שהדבר לא מפריע לה לעשות עסקים עצומים עם סין, שמחנותיה מלאים אסירים המוצאים להורג בסיטונות בהאשמות דמיוניות, כמו בשל השתתפות בפעולות התעמלות שאינן לרוח השלטון, הרג שיצר לה מקורות הכנסה ניכרים ממכר אברי-אדם...

כך זנחה ארה''ב את השאח הפרסי, שאותו ציידה קודם בנשק מודרני, שנפל שלל בידי תומכי חומייני, שבראש וראשונה כבשו את השגרירות האמריקאית ושבו את באיה. זכויות האדם באירן ירדו לשפל שאיש לא חלם עליו בימי השאח. כמובן שמאז שרויה אירן בדמוקרטיה לדוגמא...

כך גם תרמה ארה''ב ישירות לנפילתו של הנשיא מובארכ במצרים, הגם שהיו לה כל הסיבות לחשוש שמצרים תיפול בידי האחים המוסלמים, המבקשים להשליט את משפט השריעה, הכולל קטיעת אברים וגם מוות בסקילה על חשש ניאוף. אותם ''אחים'' הם אבות אל-קעידה הלוחמת בארה''ב ורוצחת אמריקאים ברחבי תבל, כולל ההתקפה על מגדלי התאומים.
אובאמה יצא בראשית דרכו בהצהרה נלעגת כלפי עמי ערב והם הגיבו בשריפת הדגל האמריקאי ותמונותיו של אובאמה. ארה''ב ודאי ראתה באחים המוסלמים מפלגה דמוקרטית למהדרין. אובאמה קידש את הבחירות המפוקפקות במצרים, שהעלו לשלטון את האחים המוסלמים מול רוב מצרי חילוני שהיה מפולג בין כמה מפלגות וראה בהן את התגשמות הדמוקרטיה...הוא שכח שכאשר האיסלם הקיצוני עולה פעם לשלטון אין לצפות עוד לבחירות דמוקרטיות חופשיות.

מבחינה זו האיסלם הקיצוני דומה לשלטון הקומוניסטי או הנאציונאל סוציאליסטי: אם אלו מצליחים לעלות לשלטון תוך ניצול ההליכים הדמוקרטיים- מאותו רגע לא נזקקים כבר לאותם הליכים, גם אם לכאורה מתקיימות ''בחירות''.

הנה לא מכבר היו ''בחירות'' באירן, והמנהיג חמינאי החליט מי ומי יהיו המתמודדים, ורק הם...

והנה התרחש במצרים נס - מה שלא הצליחו הגנרלים הקשישים במצרים, והגנרלים החילונים בתורכיה, התרחש במצרים של מורסי: גנרל סיסי הדיח את הנשיא המוסלמי הקיצוני, שנטל לעצמו רת כל הסמכויות, ובלם את האחים המוסלמים. ארה''ב של אובמה וקרי הפנתה לשלטון החדש עורף. כך הישגם העצום של ניקסון וקיסינג'ר בסילוק הסובייטים ממצרים והעברתה לעולם המערבי השפוי יותר מתמסמס לנגד עינינו ומצרים חוזרת אט אט ובבטחה לחיקה החם של רוסיה, הדמוקרטיה הגדולה של פוטין...

ד. ארה''ב ואירן

המתרחש באירן אינו מוצא חן בעיני ארה''ב יותר משהוא מוצא חן בעיני ישראל. ארה''ב ספגה מכות והשפלות גדולות מהאירנים, החל מהפלישה לשגרירות ארה''ב ביום מהפכת חומייני, ונטילת מאות אמריקאים בשבי לתקופה ארוכה. זכור הכח המשולב קרקע-אויר שנשלח לאירן לא עמד בקשיי הדרך המדברית וכשל עוד בטרם שהגיע לאירן.

ארה''ב, אשר כה התנגדה לחימוש מדינות אחרות בנשק גרעיני, ובימי ג'ון קנדי עשתה צרות צרורות בנדון לידידתה ישראל, וכבר נוכחה מה טעמו של הסיכון כאשר נשק גרעיני מצוי בידי שלטון הזוי ומטורף כמו בידי צפון קוריאה, קנאי ומתנדנד כמו בידי פקיסטן, או כזה שכמעט והגיע לידי קדאפי ולידי סדאם חוסיין, אינה מוכנה לעימות מול הצטיידות אירן בנשק כזה. ארה''ב חוששת מהסתבכות נוספת במלחמה באירן.

הנשיא חלוש מאד. אובאמה סובל מצרות קשות בבית, מול רוב רפובליקני בסנאט, ומול כשלון ספינת הדגל שלו - תכנית ביטוח הבריאות לכל, ומחפש רק כיצד להחלץ מהמיצר תוך התעלמות מהסיכון העולמי שבהחזקת פצצה גרעינית בידי האייתולות באירן.

בכלל דומה כי הנשיא אובאמה עסוק בבעיות מבית ומותיר את הטיפול בשתי בעיות קשות – הפצצה האירנית והמצב במזרח התיכון – בידי שר החוץ קרי. הדבר מזכיר מאד את תקופתו של הנשיא ניקסון שהשאיר את הטיפול במזה''ת בידי יועצו הנאמן הנרי קיסינג'ר שגם החליף, תוך כדי הטיפול, את שר החוץ רוג'רס. אלא שקיסינג'ר, כך נדמה, היה גם יותר חכם מקרי וגם נוטה יותר לצד ישראל. מה גם שהדב הרוסי חשף אז (והיום!!) את ציפורניו.

דומה כי גם העמדה העקרונית של ארה''ב נגד הפצת הנשק הגרעיני נעלמה מהשלטון הנוכחי בארה''ב.

סעודיה היא תופעה מיוחדת במישור המדיני. זו מדינה שכרתה ברית חזקה מאד עם ארה''ב שגם מגינה עליה מחוץ ומבית. עם זה סעודיה מפיצה את האיסלם הקיצוני, הוואהבי, ברחבי תבל, כולל בארה''ב, מקימה ''מדראסות'' לחינוך מוסלמי קיצוני מגיל ילדות רך, וקונה שקט יחסי לשלטונה המושחת במימון כתות מוסלמיות קיצוניות המסוכנות לה והלוחמות בארה''ב בת-בריתה.

סעודיה הסונית חוששת מאד מהגרעין האירני בידי משטר שיעי. בית המלוכה הסעודי חש כי ננטש על-ידי שלטון אובמה. סעודיה כבר פועלת להשגת פצצה אטומית מפקיסטן, שם מימנה את פיתוח הפצצה בידי חאן, ובמקביל פונה לפוטין, שנוא נפשה עד לא מכבר, לרכישת נשק רוסי.
היכן אובאמה וקרי? זה עוסק במדיניות פנים וזה עוסק בלחץ על ישראל ונתניהו בשני מישורים – המו''מ עם הפלסטינים והשתקת המחאה מול ההסכמים המתגבשים מול אירן, הממשיכה להעשיר אורניום ופוטוניום ללא הפסקה...

היש ספק שגם מצרים תפנה עתה את משאביה הדלים, על חשבון אוכלוסייתה הרעבה, להשגת נשק אטומי. ומה עם ארדואן בטורקיה? הוא יסתפק בתעלות מתחת לבוספורוס, אחרי ששכנתו השנואה סוריה כבר נתפסה בנסיונות להקים בסתר מפעלי גרעין?

כלום לאובמה ולקרי יש ספק שאם אירן תתקרב עוד, או כבר תשיג, נשק גרעינו כל מדינות האזור יאוצו להצטייד בו גם הן?
מישהו בבית הלבן זקוק לניעור ולניקוי ראש...

ה. נתניהו ואובאמה

ישראל , מנגד, אינה יכולה לעבור לסדר היום על ההתעצמות האירנית, וְלוּ בשל כך שמנהיג אירן מכריז השכם והערב, אפילו אמש, בערב החתימה על הסכם הקלת הסנקציות שהוטלו על ארצו, על כוונתו להשמיד את ישראל. לנתניהו אין ברירה אלא להמשיך ולהתריע על האסון העולמי הקם ומתהווה באירן. אין ספק שאין מנוס מלהביע קְבַל-עם ועולם את מהות הדברים. הסגנון נתון לויכוח.

עתה, כאשר ארה''ב העייפה ממלחמות, וקרי המחפש הישגים לעצמו ולנשיאו, נכנסים לעימות מול נתניהו. נתניהו, וכולנו עמו, בקושי עצום. דומה שמאז קנדי לא היו ''מניותינו'' בארה''ב במצב כה ירוד. אובאמה ובעיקר קרי רואים בדברי נתניהו מקל בגלגלי השיחות עם אירן והחשש הוא שהיריבות המתגברת עלולה לדחוף את ארה''ב לחיזוק רצונה להשיג הסכם בכל מחיר, מחיר שישראל תהא הראשונה לשלמו, ואחריה ארצות המזרח התיכון ולבסוף- העולם כולו.

ו. תקיפה ישראלית עצמאית באירן

שר הבטחון בוגי יעלון חוזר ומדגיש כי ישראל יכולה, בעת הצורך, להכות לבדה באירן. בכך הוא נותן גיבוי להתראות נתניהו. יש להניח שאין מדובר באיומי סרק, אף שכנראה אין בידינו פצצות עוצמתיות כאלו שתוכלנה לחדור מטרים של בטון מזוין, שנטען כי ארה''ב כבר פיתחה.

עם זה - ראוי לזכור כי בשתי מלחמותינו הגדולות – ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, ניצבנו ''עם הלשון בחוץ''. נזקקנו לאמריקאים לא רק במישור המדיני והגלובאלי (מול איומי בריה''מ אז, שטייסיה ומדריכיה גם נטלו חלק ממשי במלחמה), אלא גם באספקת אמצעי לחימה ותחמושת אשר כלו ממחסנינו.
הבה נניח שנצליח במכת מנע לפגוע ביצור הגרעיני באיראן, ונניח שהדבר לא יגרום להתמוטטות המשטר שם – הניתן להניח שאירן תשתוק ותלקק את פצעיה כפי שעושות סוריה, לבנון וסודן
שספגו מכות קשות אשר גורמים זרים מייחסים לצה''ל?

יש להניח כי אירן לא תשקוט על שמריה. אנו צפויים לתקיפה מצפון, מהחיזבאללה בלבנון ובסוריה ומדרום מהחמ''ס שבעזה וסיני. יש להניח שהכוחות האירניים הנלחמים כיום בסוריה יתוגברו מאד ויפנו נגדנו וצבא אירני עשוי ללחום הן מכוון סוריה והן, אולי, אפילו מירדן. כיום, למרות מלחמת עיראק-אירן בימי סדאם, אפשר שהשלטון השיעי בעיראק יאפשר לְחֵיְלּוֹת אירניים יבשתיים לחצות את עירק ולעבור לסוריה. (ניתן להזכיר את הדיביזיה העיראקית שהפתיעה אותנו, יחד עם הכח האלג'יראי, ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. למזלנו היה זה מעט לאחר שהפלישה הסורית לרמת הגולן כבר נבלמה וצה''ל נערך למתקפה). אמנם צירי הלוגיסטיקה ארוכים מאד , אך הצבאות יכולים להכין בסיסי תיספוק הן בעירק והן בסוריה.

האם אנו ערוכים למלחמה כזו?

ז. עמדתה התמוהה לכאורה של רוסיה ושל פוטין

רוסיה הוכתה מכה אנושה, יוקרתית, צבאית וכלכלית, בהתפרקות בריה''מ למדינות עצמאיות, שחלקן כבר עברו למערב ואפילו נכנסו לברית נאט''ו. פוטין מנסה לנשוך בעקביה של ארה''ב ככל יכולתו ובכל הזדמנות, ומנסה להשיב לרוסיה את כוחה הצבאי, הדיפלומטי ואת מעמדה כמעצמה עולמית שְׁוַת-כח לארה''ב. דומה שזהו שיקול מכריע אצלו, שאינו נעלם בכל עימות בינלאומי. בעימותים בין ארה''ב לסוריה ובינה לבין אירן פוטין אינו חורג מגישה זו.

רוסיה תמיד לטשה עין לנפט האירני ולנמלים האירניים, ובשכבר הימים אפילו פלשה לפרס של אז.
עם זה ''הבטן הרכה'' של בריה''מ בזמנה, ושל רוסיה כיום, הם המיעוטים המוסלמים הקוראים תגר על רוסיה הקומוניסטית בעבר והאתיאיסטית כיום, ועל הדיכוי שהיא מדכאת את המוסלמים בשטחה. לא בִּכְדִי רוסיה יצאה למלחמות עקובות מדם באפגניסטן, בצ'צ'ניה, בקווקז ונתנה בְּאֵלֶם את ברכתה לטבח הסרבי במוסלמים באלבניה ובבוסניה. המוסלמים מהווים איום על שלטונו של פוטין. בו בזמן לאירן (ולתורכיה) יש השפעה ניכרת על אותם מוסלמים. על כן פוטין אינו מעונין עתה בעימות עם אירן, שהוא חומד את הנפט שבשטחה, וחושש מג'יהאד מוסלמי על שלטונו. עם זה אף רוסי אינו מעונין במדינה מוסלמית פנאטית המחזיקה בנשק גרעיני על גבולות רוסיה. אלו שיקולים נוגדים ונראה שפוטין בחר צד – את אירן, ממש כפי שתמיד בחר בערבים לאומותיהם השונות והעדיפם על ישראל. אך נתניהו ממשיך לעלות לרגל לפוטין. דומה שהישגו היחיד בביקורים אלה הוא בכך שהוא מעורר עוד את זעמו של הבית הלבן.


2. על אסירים ובתי סוהר

א. קרי לחץ ולוחץ על ישראל לשחרר אסירים פלסטינים, ובהם רוצחים עם דם על הידיים ודם בלבם ובפיהם.
נתניהו בוגד בעברו כלוחם, ובזכר אחיו יוני שנפל במלחמתו בטרוריסטים, ומשחרר אסירים מסוכנים שגם רצחו, ואשר גם רבים מלוחמינו נפלו במאמץ לאסרם ונוספים, חלילה, עוד יפלו מפעולות הטרור של המשתחררים.

המוזר הוא שבעוד ארה''ב דורשת שחרור רוצחים פלסטינאים לא עולה בדעת נציגיה לשחרר אסיר חולה ומוכה המבלה כבר 29 שנים בכלא, על שניסה לעזור לבת-ברית של ארה''ב, לא לאויבת שלה.
כן, מדובר ביונתן פולארד.

המשך מאסרו ושתיקתה היחסית של ישראל מזכירים את אי-שחרור אסירי המחתרת היהודית במצרים בעת שחרור אלפי השבויים המצריים בתום מלחמת סיני הראשונה, אולי משום שלמשה דיין לא היה נוח שישוחררו על רקע פרשת לבון. הטעם שנותר בפה הוא איום בשני המקרים.

ב. כאשר אריה דרעי, שר הפנים וראש מפלגה גדולה, נשלח לכלא, ועמו גם הירשנזון שר האוצר –חשבנו שכבר הגענו לתחתית חבית השחיתות. אחריהם נשלח לכלא נשיא המדינה. הסמקנו וטמנו ראשינו בחול.
זהו! חשבנו שגרוע יותר לא יכול להיות.
עתה גם רב ראשי לשעבר מצוי במעצר. כן, עדיין עומדת לו חזקת החפות, אך את ראשנו כבר נתקשה לחפוף ולכפוף עוד. אוי !!





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יש סייגים לחוכמה אין גבול לטיפשות.
ע.צופיה (יום ראשון, 24/11/2013 שעה 8:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אובמה הוא ההוכחה לכך שאין גבולות לטיפשות.
_new_ הוספת תגובה



יש סייגים לחוכמה אין גבול לטיפשות.
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 7:44)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצד שני - אובמבה אינו אמריקה. את זה צריך לזכור כל רגע.
_new_ הוספת תגובה



יש סייגים לחוכמה אין גבול לטיפשות.
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 7:58)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לרגע לא שכחתי.
_new_ הוספת תגובה



המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 24/11/2013 שעה 11:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זמן רב אחרי שאזרחי ארה''ב ישכחו את טעמו המתוק של נשיא
כושי דמוקרטי , ימשיכו הם לחוש את הטעם המר של מעשיו .
_new_ הוספת תגובה



הצלחה בלתי רגילה
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 7:46)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אובמה, מי שלא היה ויהיה - הצליח להכניס שחור לבית לבן
_new_ הוספת תגובה



הצלחה בלתי רגילה
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 8:00)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה בדיוק העניין. בגלל החידוש של צבע העור התעלמו מכל היתר.
_new_ הוספת תגובה



אע''פ שהנתון עובדתי
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 8:17)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המילה כושי מיותרת
_new_ הוספת תגובה



אע''פ שהנתון עובדתי
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 12:18)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין שום רע במילה כושי. זו מילה שמופיעה בתורה ואינה באה כדי להעליב או להכפיש אלא לתאר אנשים שמוצאם מארץ כוש באפריקה
_new_ הוספת תגובה



לא נראה לי
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 13:46)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וארץ כוש אינה אפריקה אלא(עד כמה שאני זוכר)אתיופיה לכת שבא והמלך שלמה)
_new_ הוספת תגובה



לפי ויקיפדיה הנ''ל
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 13:50)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בצפון סודן ובתנך כולל סודן אריתריאה אתיופיה וסומליה
רצ''ב
_new_ הוספת תגובה



לא נראה לי
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 14:36)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מאד איכפת לי שיש טעות מושרשת .
גם התמיכה של ויקיפדיה נחמדה אך שגויה .

כוש היא טיבט !
ולכן המשפט ''מולך מהודו ועד כוש'' מתאימה למלך פרסי ששלטונו מהודו עד טיבט .
_new_ הוספת תגובה



איך הגעת למסקנה הזו
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 15:07)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע לא זנזיבר?
_new_ הוספת תגובה



איך הגעת למסקנה הזו
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 6:12)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו לא מסקנה .
קראתי את זה פעם לפני הרבה זמן .
זה נראה לי אז סביר וזה נשאר לי בזיכרון .
המקור ממש לא זכור לי .

לעומת כוש כמקום באפריקה זה הרבה יותר הגיוני .
כדי שחלקים מאפריקה יהיו תחת שלטון פרסי צריך
לכבוש גם את מצרים או לעקוף אותה דרך חציית ים סוף .
ולזה אין סימוכין בשום מקום .
_new_ הוספת תגובה



לא נראה לי
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:13)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלכת רחוק
_new_ הוספת תגובה



לא נראה לי
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 6:13)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טיבט קרובה לפרס יותר מאפריקה ויש אליה רצף קרקעי ברור .
_new_ הוספת תגובה



יש לי בעיה בחשבון
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 20:40)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך זה 127 מדינות ? יש לך השערה אילו מדינות היו בין טיבט להודו?
_new_ הוספת תגובה



יש לי בעיה בחשבון
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 6:39)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית יש לזכור כי חלקים נרחבים מהודו נכבשו על ידי הפרסים המוגולים .
הפרסים שלטו בכל האיזור משנת 1500 עד 1850 בערך .זובין מהטא מהתזמורת הפילהרמונית מוצאו מאותה תקופה .

כלומר כיבוש כזה שהיה לפני 500 שנה יכול להיות גם בפעם קדומה יותר .
מי שמסתכל במפה יכול לראות כי בין פרס וסין נמצאות אפגניסטן , פקיסטן , טורקרמניסטן , טג'יקיסטן , איסלמאבד וקירגיסטן .
העיר קאשי שנמצאת בסין הייתה עיר פרסית .
משפחתה של הזמרת עליזה קאשי מקורה משם והם לא סינים .

כל זה עד הודו זה מרחב עצום עם רצף קרקעי .
היות ובאותם זמנים לפני 3000 שנה מדינות היו למעשה ערים חזקות ששלטו על הסביבה הקרובה הרי 127 מדינות אנן בעיה .
כמוכן צריך לזכור כי ''מדינה'' בערבית זה ''עיר'' .
אינני שולט חזק בשפה הפרסית הקדומה אך ייתכן שגם בפרסית מדינה=עיר .

עוד ברצוני להזכיר כי הפרסים תקפו גם מערבה עד יוון .
המלך ליאונידס במעבר טרמופילאיי בלם חיל רגלים פרסי שמנה כמעט מיליון לוחמים .

מאיפה באו לוחמים אלה ?
_new_ הוספת תגובה



יש לי בעיה בחשבון
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:35)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא חושב שהיה קיים צבא של מיליון חיילים.
תחשוב לרגע על הלוגיסטיקה...
אלכסנדר מוקדון הכניע את פרס עם צבא של 35 אלף, כמדומני
והגיע 200 ק''מ מהגנגס.
_new_ הוספת תגובה



יש לי בעיה בחשבון
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:42)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכנדר מקדון ניצח את הפרסים עם צבא של 10.000 היפוליטים בלבד .
הוא עשה זאת על ידי טאקטיקה בעיקר .
המערך הפרסי התמוטט אחרי שגנרלים פרסים רצחו את המלך .
====================================================
הפלישה הפרסית אכן כללה מיליון אנשים . למרות שבויקיפדיה כתוב שהפלישה כללה 250.000-350.000
ליאונידס בלם אותם עם 300 ספארטאנים , בזכות המקום הצפוף .
הפרסים התקדמו רק אחרי בגידה של אחד היוונים .זה קרה 150 שנה לפני אלכסנדר .
_new_ הוספת תגובה



מצאתי משהוא לשיתתך
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 22:10)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאמור מלאכתם של צדיקים נעשית ע''י אחרים
מעניין שיש דעה ליד הודו רצ''ב
במסכת מובא: '' מהֹדו ועד כוש, רב ושמואל: חד אמר הודו בסוף העולם וכוש בסוף העולם, וחד אמר הודו וכוש גבי הדדי הוו קיימי'' ז''א אחד ליד השני
_new_ הוספת תגובה



מצאתי משהוא לשיתתך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 6:41)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתי חי אותו רב שמואל ולמה לסמוך על דבריו ?
_new_ הוספת תגובה



בערך 200 לספירה
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:00)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולם יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס) מציין את המקום כאתיופיה של ימינו

כאן נותנים את כל האפשרויות וממתי הם
יום טוב
_new_ הוספת תגובה



ד''א זה אותו רעיון
(יום חמישי, 28/11/2013 שעה 17:32)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של שלטון על רוב העולם המוכר
גם כאשר הוא אומר כוש ליד הודו הכוונה(העולם עגול) שליטה מקצה לקצה
_new_ הוספת תגובה



לא נראה לי
יעקב ריגר (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 4:40)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלשלת הרי הינדו-קוש (כוש) נמצאת בהודו.
_new_ הוספת תגובה



התייחסות רצינית ראשונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 6:46)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי הודו-כוש הם רכס מהודו עד אפגניסטן .
דרך אחד המעברים נכנס אלכסנדר מקדון להודו .
נדמה לי מעבר חיידראבד .
_new_ הוספת תגובה



לי נראה שזה באפריקה
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:11)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ברגעים אלו היא עוברת
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 19:06)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מטנזניה לאוקיינוס השקט

תעקוב
_new_ הוספת תגובה



הומור מיותר .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:05)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 7:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 8:11)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גיא בכור הוא, לטעמי, פופוליסטי מדי. יתכן שבכוונה ויתכן שזה אופיו.
אי-אפשר לעשות הכללה על כל היהודים ''שפעלו'' נגד עמם. שבתאי צבי, למשל, היה משיח שקר אך היה הציוני הראשון אחרי למעלה מאלף שנה. הוא, כידוע, דרש מהסולטן אוטונומיה ליהודים בארץ ישראל. בדומה להרצל שלוש מאות וחמישים שנה מאוחר יותר. גם אם התנועה של הרצל הייתה נכשלת הוא היה מוגדר כנביא שקר.
המושג ''בגידה'' אינו ייחודי ליהדות. המושג בא להגדיר אנשים או גופים הפועלים במודע כנגד מדינתם תוך מתן סיוע ישיר או עקיף לאוייבי המדינה.
במסגרת זו נכנסים, למשל, הרבה מעמותות השטנה הפועלות בארץ.
_new_ הוספת תגובה



כדי שימצא ויקרא האור כאור
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 8:32)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חייב להימצא החושך כחושך
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 12:25)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברור בדיוק מה זה ציוני
גם החרדים (אלה שאינם מכירים במדינת ישראל) טוענים שהם ציונים וכמובן זה נכון.
כמו בכל דבר, ההגדרה חשובה מאוד.
היום יש חובת תקנים לכל דבר, כידוע, אבל זה עדין לא חל על הגדרות כמו ציוני וציונות...
כידוע גם המושג עם יהודי לא ברור ונהיר ומתווכחים ללא הפסק
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 14:47)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שאתה טועה.
א. ציוני הוא יהודי שגר בארץ ישראל או מעמיד בראש מעייניו את העלייה לארץ ישראל.
ב.יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה. אין כל פרשנות אחרת!!
קיום או אי קיום כל או חלק או חלק קטן או חלק קטנטן ממצוות הדת אין לה כל נגיעה להיות האדם יהודי!
כל מיני שרלטנים למיניהם מנסים לקבוע כללים והגבלות. הכול שטויות. מי שנולד לאם יהודייה הוא יהודי!
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:11)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא יתכן שאני טועה כשאני אומר שהמושג ציוני אינו ברור ומוחלט
1.אתה מגדיר ציוני כמי שחי בארץ ישראל או מעמיד (פנים) בראש מעייניו...זה כולל בערך את כל היהודים. למרות שלא כולם מעמידי פנים...
2. יהודי הוא גם מי שהתגייר כהלכה ואימו לא יהודיה
3. לא הבנתי מה קשור 'מצוות הדת' לנושא
4. כל מיני.... מנסים... לקבוע כללים והגבלות אבל ביניהם גם אני ואתה
5. בעצם למה אנחנו מתעסקים בשאלה מיהו יהודי?
6. חשבתי שמנסים להגדיר מהו ומיהו ציוני
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 19:36)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. למה לא יתכן? יתכן ויתכן.
ב.קרוביי בארה''ב הם ידידים חמים של מדינת ישראל, מבקרים לעיתים מזומנות בארץ, ילדיהם למדו בבית ספר יהודי אך אין בדעתם לעלות ארצה. הם יהודים חמים אך לא ציונים.
ג.נכון, גם גרים הם יהודים.
ד. יש אנשים שמודדים את מידת יהדותו של אדם כמידת המצוות שהוא מקיים.
ה. לא נכון. אני איני קובע כללים והגבלות מלבד אותם הכללים שמהווים את תמצית קיומה של היהדות.
ן. אתה כתבת שגם המושג יהודי אינו ברור.
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 20:06)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתי עם יהודי - עד כמה שאני זוכר. לא הייתה לי בעיה עם הגדרת היהודי. יש הלכה ברורה
האם ציוני הוא מי שיש בדעתו לעלות לארץ ישראל? מי הגדיר והיכן?
איך מגדירים יהודי שיש בדעתו לעלות ביום מן הימים? מספיק שהוא אומר זאת?
ציונות קיימת מאז גלות בבל כשישבנו על הנהרות ובכינו...
לא כולם עלו אז, כידוע.
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 22:11)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההגדרות שכתבתי הן על דעתי בלבד. איני פוסק ואיני נביא.
לטעמי, יהודי שטוען כי בדעתו לעלות לארץ ישראל ביום מהימים הוא ציוני. צריך להאמין לו, אין ברירה.
שיבת עזרא ונחמיה היא הציונות הראשונה. לאחרי היו רבות, יהודים גלו והוגלו, אך תמיד היו פה יהודים ובכל דור ודור היה מישהו שעלה לארץ.
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:16)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמרתי שהמושג עם יהודי לא ברור ומוגדר לרבים
כי למעשה העם היהודי הוכרז ע''י התורה לעם בעת קבלת התורה. אז כמובן עוד לא היה לפי המושגים הרווחים עם, ולא הייתה לו ארץ...זה קצת מוזר לגבי עם. אבל הוא העם השורשי ביותר שקיים עלי אדמות ואין לו אח ודוגמה בהיסטוריה על כל גרורותיה
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
דוד סיון (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:51)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל המושג עם שהתפתח מאז המהפכה הצרפתית שונה מהמושג עם בעת שהוכרז העםהיהודי על ידי התורה...
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 20:08)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המהפכה הצרפתית התפתחה כידוע כ3200 שנה אחרי קבלת התורה
לכן כמה היא רלוונטית לנושא?
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
דוד סיון (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 4:42)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המהפכה הצרפתית רלוונטית כמועד להתפתחות המושג עם ומשמעותו. זה נכון גם לגבי משמעות המושג ''עם יהודי'' שהוא כיום שונה מאד ממה שהיה.
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המושג אולי שונה - העם לא.
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
דוד סיון (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:08)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם העם היהודי של היום שונה ממה שהיה פעם, לפני אלפי שנים.

עד ששמעתי הרצאה של מישהו מבר אילן חשבתי כמוך. אבל מסתבר שמאפייני אדם ועם משתנים כל הזמן.
_new_ הוספת תגובה



המושג עם החליף משמעות לאורך השנים
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 10:10)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם האדם הוא לא אותו אדם כי תאיו התחלפו 3 פעמים במהלך חייו...
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 19:41)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מספר כללים בסיסיים שמגדירים עם.כגון: מיקום גיאוגרפי, שפה, מנהגים דומים ועוד. לטעמי אותם הכללים הבסיסיים קיימים מאז ומתמיד.
יש ויכוח עצום בין אישים שונים מתי התגבש העם היהודי. לטעמי, בעת יציאתו ממצרים. האקט של היציאה, מה שקדם לו והמסע בסיני הם הביאו לפתחה של ארץ כנען עם חדש.
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 20:12)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים אתך ב100%
כל הכללים האלה הומצאו שנים לאחר שהעם היהודי כבר ישב על האדמה שלו והקריב קורבנות בהר הבית

המופלא שאין להבין אותו שהתורה הכריזה עלינו(שבטי עבדים נמלטים) כעם - ומאז אנו עם. אם מישהו היה ממציא סיפור כזה לעת לילה, נגיד סופוקלס או הומרוס, היינו מתפוצצים מצחוק...
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
ע.צופיה (יום שלישי, 26/11/2013 שעה 22:06)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נכון.
הומרוס המציא סיפור יפה על טרויה והיוונים ואף אחד לא צוחק ההיפך.
איני בטוח שהתורה הכריזה עלינו כעם. יתכן שאנו, עם ישראל, אימצנו את התורה. הכול תלוי בנקודת ההשקפה האישית שלך.
_new_ הוספת תגובה



לא מסכים
יעקב ריגר (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 4:50)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו שלנצרות יש גוונים שונים (קתולים, פרוטסטנטים) כך גם ליהדות. הרפורמים קובעים את יהדותו של אדם לפי רצונו להשתייך לעמנו, כפי שעשינו עם רות המואביה. זה שאתה רוצה שהשרצים לבושי-השחורים יקבעו את יהדותו של אדם היא בעיה פרטית שלך. רוב העם היהודי אינו מסכים עימך.
_new_ הוספת תגובה



לא מסכים
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:38)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שרצים? אתה שם את עצמך בקהלו של חומייני ומדבר בשם יהודים?
_new_ הוספת תגובה



לא מסכים
יעקב ריגר (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 18:58)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק. ''שרצים'' היא הגדרה חזקה מדי. מה דעתך על ''מוכרי קמעות'' או ''רנטגנים''? או ''מרן'' הפוסק בענייני חיטוט באף? אם אלה קובעים את דרכה של היהדות, אנו בצרות.
_new_ הוספת תגובה



ריגר עם יד קלה על הטריגר
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 20:25)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כמו התייר שמגיע לעיר חדשה ונתקל ב-‏2 שוטרים עם שפם. במכתב הביתה הוא כותב: כל השוטרים בעיר הזאת עם שפם...
_new_ הוספת תגובה



אתה לא תתחמק מהעובדות על ידי בדיחה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 28/11/2013 שעה 8:52)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקרב קהלם של רבנים מסוגים שונים יש מאות אלפים של בעלי אמונות טפלות .
אנשים המשתטחים על קברים , זורקים נרות לכבשנים , רוכשים קמיעות , הולכים שבי אחרי מעלים באוב
ומאמינים באמונות הבל שונות ומשונות .
ידע המבוסס על בדיקה רחוק מהם כפיסגת הר האוורסט .
אין הבדל בינם לבין קהלם של עובדי הבעל , העשתורת , פרות קדושות או זאוס .
רק השם אחר אבל ההתנהגות - אותו הדבר .
_new_ הוספת תגובה



אתה לא תתחמק מהעובדות על ידי בדיחה
(יום חמישי, 28/11/2013 שעה 14:00)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היית שם?
_new_ הוספת תגובה



אתה לא תתחמק מהעובדות על ידי בדיחה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 28/11/2013 שעה 15:25)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היית באוסטרליה ?
אולי אין אוסטרליה ?
_new_ הוספת תגובה



כנראה
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:28)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה יכול להחליט שאתה חתול
מי אנחנו שרצים כמונו שנתנגד?
_new_ הוספת תגובה



מעניין שאבותיך
(יום חמישי, 28/11/2013 שעה 16:33)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היו חלק מאותם שרצים לבושי שחורים
יש דברים שעוברים בתורשה ויש כאלה בירושה
כנראה את הבגדים שקיבלת בירושה זרקת
_new_ הוספת תגובה



ראה גם
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש גם דבר שמתכנה מורשת. אפשר להתכחש לה, אבל היא עדין באותו מקום, לא הולכת לשום מקום.
_new_ הוספת תגובה



טעות קטנה
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:26)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במעמד הר סיני התורה הכריזה עלינו כעם
''היום הזה נהיית לעם...''
_new_ הוספת תגובה



טעות קטנה
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 9:12)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתי כבר. איש איש ונקודת מבטו.
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:11)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מי שמגדירים עם כאוכלוסיה של מדינה .
העם הצרפתי הם תושבי צרפת . העם האנגלי הם תושבי אנגליה .
גם סינים בצרפת הם צרפתים .
גם פקיסטאנים באנגליה הם אנגלים .

זו הסיבה שערבים מיהודה ושומרון הם ''פלסטינים''
גם אני , יהודי שנולד בחיפה פלסטיני .
זה אפילו מגובה בהחלטת החלוקה משנת 1947 .
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:39)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו רק אחת ההגדרות.
היום בפלשתינה-ארץ ישראל, כמשל, חיים שני עמים.
כיום, בניגוד לתקופות אחרות בעבר, יש מגמה לתת עצמאות, מלאה או מוגבלת, לכל לאום שבין היתר מתאפיין בגיאוגרפיה אחידה, אך לא רק.
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם נזכה לראות את המגמה הזאת מתפתחת ומתגשמת בבלגיה, רוסיה, ספרד, תורכיה, אירן, סין וכדומה?
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 7:54)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם המעצמות (ארה''ב, האיחוד האירופאי, סין) ימשיכו לעודד מגמה זו התשובה היא -כן.
חשוב לציין כי, לדעתי, המעצמות שהזכרתי פועלות רק נגד חלשים. בשטחן שלהן הם לא יתירו זאת. למשל בבלגיה. לעומת זאת ביוגוסלביה המתפרקת הם עשו כרצונם.
_new_ הוספת תגובה



יש עוד דבר
דוד סיון (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:15)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שאם תביט קדימה, מה שיווצר בעוד עשרות שנים,
המקרה של יגוסלביה ובריה''מ ישאר כיוצא מהכלל. המגמה של איחוד. בין עמים כמו האיחוד האירופי תהיה הרבה יותר נפוצה.

סין היא דוגמה של איחוד כוחני שמחזיק הרבה יותר זמן מיגוסלביה.
_new_ הוספת תגובה



יש עוד דבר
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 9:15)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיחוד האירופאי אינו איחוד לאומי אלא מדיני.
הצרפתים לא יהפכו לגרמנים והאיטלקים לפולנים.
המגמה היא הפוכה. לתת ביטוי מדיני לכל לאום. ע''ע פלשתינאים, צ'צ'נים, קוסובו, כורדים ולפני כעשרים שנה פירוק צכוסלובקיה.
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
דוד סיון (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:10)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיני המגמות עליהן את מאיר קצרת טווח.

כאשר איחוד מדיני יחזיק עשרות ומאות שנים הביטוי הנפרד של הצרפתים מהגרמנים למשל יטושטש והוא יהפוך לאיחוד לאומי. נדמה לי שבריטניה היא דוגמה טובה. אחרי מאות שנים של מלחמות הסיכוי של היפרדות לאומית של הסקוטים וולשים מבריטניה הוא נמוך; אחרי מאות שנים הם מרגישים את המאחד הרבה יותר מאת המפריד.

ארה''ב היא דוגמה טובה ליצירת לאום על פי קווים מדיניים ממקורות לאומיים רבים.

בתמצית תהליך הגולבליזציה הוא מאיץ של האיחוד והוא בלתי הפיך בטווח הארוך הביטוי הלאומי של רוב האנושות ידעך.
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי התקשורת הסקוטים בעוד שנתיים מפרקים את הממלכה המאוחדת.

תהליך הגלובליזציה נמצא כיום בעיצומו, אך לפני כמאה שנים הוא בכלל לא היה ''על הפרק'' בעולם ולכן יתכן מאוד שגם בעוד 100 שנה הוא יחדל מלהיות ''על הפרק''.
לעומת זאת הלאומים קיימים מאות ואלפי שנים.
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
דוד סיון (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 12:16)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תהליך הגולבליזציה הוא תהליך שכולל את כל תחומי החיים. ככזה הוא החל מזמן. במבט היסטורי הוא כבר היה קיים גם לפני 100 שנים.

לאומים בודדים קיימים יותר מכמה מאות שנים (בערך מאז המהפכה הצרפתית) ובודדים קיימים אלפי שנים. גם מהותם של אלה (יהודים, יוונים ופרסים) שונה מאד ממה שהיו בעבר.

הדוגמאות שאתה מציג, שחלקן אינני מכיר, הן מייצגות תהליכים קצרי טווח. המסקנה-דעה שלי מתייחסת לטווח הארוך לתוך העתיד, ומשמעותה שהמגמות קצרות הטווח ידעכו.
_new_ הוספת תגובה



נראה לי כי זה חלק
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:38)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהויכוח בין פוקויאמה(קץ ההיסטוריה ) לבין הנטינגטון (התנגשות הציוויליזציות)

כרגע נראה כי פוקויאמה טעה

לדעתי הטעות הנוראה של אובמה הוא שכנראה קרא את קופויאמה וזה התאים לו ככפפה ליד אבל לא התאים למציאות

יום טוב
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:54)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בוא נדבר על ארה''ב בעוד כמה שנים כשהספרדים יגיעו שם ל60%
ונדבר על צרפת בעוד כמה שנים כשהמוסלמים יהיו שם 40%
ועל ישראל כשהשמאלנים יהיו פה 60%....
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 11:55)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמאלנים לא יהיו פה 60% .
_new_ הוספת תגובה



הצגתי דעה על מגמה ארוכת טווח
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 15:02)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל טיעון אתה מוסיף גם אבסורד כדי להדגיש את צבעי
הטענה
_new_ הוספת תגובה



יש עוד דבר
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 10:16)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיחוד האירופאי מוכיח לדעתי את היפך התיזה הזאת שלך
לעומת זאת נראה שגם הערבים יתפרדו לסונים ושיעיים, כורדים ואחרים. נקווה שזה יגיע גם לתורכיה
_new_ הוספת תגובה



הפוך
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 10:35)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שלמדתי סין אוחדה לראשונה במאה השנייה לפני הספירה
וחולקה במלחמת האזרחים במאה ה20(סין והונג קונג מול טאיוון)

איחוד לאורך זמן של תרבויות ולאומים שונים הוא בעייתי

ישנה נטייה היום להאריך כי בזמן הבינוני (20-50שנים) ישויות לאומיות שאוחדו יפורקו למסגרות העתיקות שלהן

יום טוב
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 10:13)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שגם אנחנו חלשים כי פה הם מנסים להקים 3 מדינות פלסטיניות... שתים כבר יש: ירדן וישראל.
_new_ הוספת תגובה



לא נכון .
ע.צופיה (יום רביעי, 27/11/2013 שעה 10:20)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון מאוד.
_new_ הוספת תגובה



שפרעם- בדם ואש נפדה את פלסטין
(יום חמישי, 28/11/2013 שעה 16:31)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שפרעם- בדם ואש נפדה את פלסטין
(יום חמישי, 28/11/2013 שעה 20:02)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מלחמת תרבויות
_new_ הוספת תגובה



לא מדוייק
(יום רביעי, 27/11/2013 שעה 8:36)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תעודות זהות פלסטינאיות הונפקו ע''י הבריטים בא''י
רצ''ב דוגמא של תעודה
http://www.nostal.co.il/showImage.asp?serial=10434&a...!%3C/div%3EANDportalEQUALS%E0%E1%E9%E6%F8%E9%ED%20%E5%E7%F4%F6%E9%EDANDptypeEQUALSsubject#!prettyPhoto/0/

_new_ הוספת תגובה



האם יש למישהו דוגמא
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 15:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האם יש למישהו דוגמא
(יום שלישי, 26/11/2013 שעה 18:25)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיית הסכיזופרניה היהודית נדונה דומני אצל פרויד.
היא הוגדרה כ'מחלה יהודית' בסוף המאה ה-‏19
אני חושב שקל להבין זאת אם קוראים את התניא. גם שלום עליכם אמר, לא קל להיות יהודי.
פעם שמעתי ממסומם בעל אינטלקט חריף ביותר שאמר (באנגלית זה נשמע יותר טוב) THE OPPOSITE OF EVERYTHING IS THE TRUTH
מי כמונו היהודים יכול להתחבר לזה.
_new_ הוספת תגובה



אובמה-ארה''ב-אירן- ישראל
יוסף אליעז (יום ראשון, 01/12/2013 שעה 19:26)
בתשובה לushargil@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבותי היקרים,
דומני שב''בבא מציעא'' מופיע הביטוי ''פתח בכד וסיים בחבית''.
אנו פתחנו באובמה וסיימנו, בינתיים, במיהו יהודי...

ראו נא על מה המאמר. מסכימים עם תוכנו? חולקים עליו?
מה לנושאים שהועלו בו ולשאלה היכן כוש ב''מגילת אסתר''?

האם אנו דנים עתה באחשוורוש והמן? דומני שכרגע בפרס שולט עתה המן לבדו...

גם כוש של אחשוורוש וזו של אלכסנדר הגדול אינן בהכרח אותה כוש.
איני בטוח שבימים קדומים אותן שרשרות הרים שגיאות נקראו ''הינדו-כוש'', אבל כושים ואשה כושית נזכרים במקרא.
אלכסנדר אכן שלט ממצרים שבאפריקה [אותה ירש תלמי, אחד משלושת היורשים , או ''הדיאדוכים'', אחר היה אנטיוכוס שירש את סוריה רבתי] ועד הודו.
כך שסביר שכוש היא באפריקה, אם נוביה ואם חבש.

אגב - עד היום לא ברור אם הפרעונים, או רובם, היו בהירי עור או שחורי עור.
הנה גם אני ירדתי לבנקט.

שוב- מה כל זה שייך למאמר הפותח?

וכיצד נקלענו לדיון מהו עם ומיהו יהודי?
כרגע הצרות הן עם אירן, לא עם כוש-לנד ולא עם סוגי הרבנים.
אגב - התורה לא נתנה ליהודים. היא ניתנה לתריסר שבטי ישראל, ששבט יהודה היה רק אחד מהם, בטרם נחלקה מלכות שלמה לישראל ויהודה.

בכבוד ובברכה יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה



אובמה-ארה''ב-אירן- ישראל
(יום שני, 02/12/2013 שעה 7:15)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אתה לא יודע מי אתה
כיצד אתה יודע מי בתוכך מתייחס לבעיה עם אירן
ואולי אותו מי - טועה ומטעה?
_new_ הוספת תגובה



אובמה-ארה''ב-אירן- ישראל
יעקב ריגר (יום רביעי, 04/12/2013 שעה 1:51)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמרים ברשת משמשים כמקום מפגש לדיונים ציבוריים. לפעמים הדיונים עוסקים במאמר עצמו, ולפעמים הם גולשים למקומות אחרים. אל תיקח את זה ללב.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי