פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עוד על הסכסוך עם הפלשתינאים
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום שישי, 20/12/2013 שעה 11:00)


עוד על הסכסוך עם הפלשתינאים

ע. צופיה



מזה כחצי שנה מתנהל משא ומתן בין נציגי מדינת ישראל לבין נציגי הרשות הפלשתינאית על עתיד יו''ש.
מאז שנת 1991 היו אין-ספור משאים ומתנים (מדריד, אוסלו, חברון, וואי, קינג-דיויד ועוד ועוד)התוצאה המעשית של כל המשאים ומתנים הלו היו יצירת סוג של ממשל אוטונומי לרוב ערביי הגדה המערבית. המו''מ הנוכחי חפץ להביא ליצירת יישות עצמאי לחלוטין לפלשתינאים בשטחי יו''ש.

ממה שניתן להבין מהכתוב בתקשורת אין במו''מ הזה שום פריצת דרך. מדינת ישראל מתעקשת על סידורי ביטחון מחמירים, לפחות בעשור הראשון להסכם ועל שינוי גבולות באופן שיקיף את רוב היהודים החיים בשטחים שנכבשו ממלכת ירדן במלחמת ששת הימים. נרמז כי מדינת ישראל תסכים להעביר, בתמורה, שטחים ממדינת ישראל לפלשתין.

מנגד, בעמדות הפלשתינאים, רשמית, אין כל תזוזה. הדרישות שלהם בשנת 2013 הן אותן הדרישות שהועלו בשנת 1991 בועידת מדריד. נסיגה מלאה, עצמאות מוחלטת, פתרון בעיית הפליטים הפלשתינאים שעזבו בשנת 1948, בחלקה בתחומי מדינת ישראל ולדעתי, בהמשך, תבוא גם התייחסות לפלשתינאים החיים בתחומי מדינת ישראל. ברור לכל יהודי החי במדינת ישראל כי מילוי תביעות אלו במלואן פירושן העלמות מדינת ישראל מהעולם תוך עשור אחד או שניים.

נרמז בתקשורת כי מתנהל מו''מ מקביל, חשאי וכי שם הושגו הבנות מסוימות. נקווה.

למילה שלום בהיבט המדיני יש פירושים שונים.
יש לנו הסכם שלום עם מצרים. שליטי מצרים לדורותיהם (סאדאת, מובארק, מורסי ועתה סיסי) הקפידו על כל פסיק ונקודה בהסכם. אך העם המצרי לא השלים עימנו. אין שלום בין העם המצרי לעם היהודי והישראלי בפרט, אך הסכם זה הוא הדוגמא החיובית ביותר להסכמים כאלה.

יש לנו הסכם שלום עם מלכת ירדן. גם במקרה זה מקפידים על מילוי ההסכם כלשונו. חלק מהעם הירדני שמוצאו בדווי והחרד לשלטונו נוהג בידידות רבה עם הישראלים, אך החלק בתושבי ירדן שמוצאם פלשתינאי ואשר שיעורם באוכלוסיה גדל כל הזמן אינם רוחשים ידידות אלינו אלא ההיפך - איבה.

אנו במצב שלום עם כל מדינות אירופה אך למרות זאת אנו חשים את השנאה המבעבעת מתחת לקרקע שם.

לטעמי הבעיה היא בצד הפלשתיני. מדינת ישראל הוכיחה יותר מפעם כי אם יש צורך, למען קידום הסכם מדיני, לעקור ישובים היא מבצעת זאת כיאות. לכן הישובים ביו''ש שיהיה צורך לפנות יפונו כפי שפונו ישובים אחרים בעבר. מסיבה זו הבניה הנוכחית היא חסרת חשיבות מההיבט המדיני.

לעומת זאת טרם ראינו אפילו צעד אחד קטן של ויתור מצד הפלשתינאים. אני חושב שהדבר נעוץ בחוסר האונים הפוליטי של מנהיגי הפלשתינאים בהווה. הם יודעים שאין בכוחם לממש את הדברים שיכתבו בהסכם ושמירת מעמדם הנוכחי מותנה בעמדות הקיצוניות שיביעו. הרי אבו-מאזן מפחד לערוך בחירות, כמתבקש, לנשיאות ולפרלמנט מחשש סביר מאוד שיפסיד. אין לי ספק שהאמריקאים והאירופאים מבינים זאת אך אינם מסוגלים להעמיד אלטרנטיבה אחרת לאיסלאם הקיצוני של החמאס .

נשיא ארה''ב אובמה רוצה באמצעות הסכם כלשהו בין ישראל לפלשתין לרשום את שמו בהיסטוריה העולמית ושר החוץ ג'ון קרי מנהל באמצעות התהליך את מסעו למועמדות לנשיאות ארה''ב בבחירות הקרובות. האירופאים יודעים שאין להם כל השפעה על הפלשתינאים לכן הם מנסים להשפיע על הנעשה באזור באמצעות לחץ על ישראל. עוד סימן לחולשתה של מדינת ישראל.

לדעתי אין ברירה אלא להתכונן ברצינות למהלך חד-צדדי שיקבע את גבולות המדינה הפלשתינאית ואת אופן התנהלותה וטובה שעה אחת קודם כי לא נראה שתוצאות המו''מ הנוכחית יטיבו עם מדינת ישראל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הערה ושאלה  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  מי הם הפלסטינים?  (ushargil@gmail.com)
  לערבים יש דרישות .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (2 תגובות בפתיל)
  הפתרון האחרון  (משורר מזרחי) (3 תגובות בפתיל)
  עוד תגובה ראויה לנושא  (ushargil@gmail.com) (3 תגובות בפתיל)
  חומר למחשבה מעמיקה  (ushargil@gmail.com) (10 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי