פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שקודם שטייניץ יתנצל על ההטעיות שלו
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 24/12/2013 שעה 17:00)


שקודם שטייניץ יתנצל על ההטעיות שלו

ד''ר דוד סיון



שטייניץ דורש ששר האוצר לפיד יתנצל כי הוא הטעה מדינה שלמה (שטייניץ על לפיד...). מעניין שהוא כאילו לא זוכר מה קרה במשמרת שלו בראש אותו המשרד.

במהלך כהונתה שינתה הממשלה ביזמתו של שטייניץ (וראש הממשלה) את התחזיות בקשר לגירעון ובהתאם את המדיניות הפיסקלית (קיצוצי תקציב והעלאת שיעורי מס) יותר מפעם אחת. הפעם האחרונה היתה באמצע 2012. הבסיס להתנהלות הזאת היה באומדני חסר שקדמו לכנס קיסריה ביוני 2012. באותה הזדמנות אמר הנגיד כי כבר במהלך 2010 ... המצב הפיסקלי התדרדר בשנתיים האחרונות, לא רק בשל הירידה בהכנסות כתוצאה מהירידה בצמיחה, אלא גם בשל אומדני חסר לגבי העלויות האמיתיות של ההתחייבויות וההסכמים שהממשלה התחייבה אליהם בשנתיים האחרונות (נאום הנגיד...). הנגיד הוסיף אז שלמעשה מדובר בגירעון מבני ולכן יש לטפל בו.

כדאי להזכיר כי שטייניץ נהג להתפאר על הצלחתו להנהיג תקציב דו-שנתי שמטרתו היתה ליצור יציבות במדיניות תקציבית. בעצם הוא נהג על פי שתי מטרות סותרות וכך 'יצא שכרו בהפסדו'.

המשמעות היא ששטייניץ בחר שלא לתקן את התפתחות הגירעון בתקציב וגם לא לפרסם בציבור בצורה מסודרת שיש פער משמעותי בין הגירעון בפועל והיעד מבעוד מועד. במילים אחרות מדובר בחוסר אמינות של המדיניות הכלכלית. זאת ועוד, למרות התיקונים במהלך 2012, הגירעון בסוף 2012 היה גבוה באופן משמעותי מהיעד (המקורי והמתוקן). מכאן שבהתאם לגישתו כלפי לפיד שטייניץ הטעה את הציבור במהלכן של מספר שנים. על כן מן הראוי ששטייניץ יתנצל על התנהלותו, כי 'נאה דורש, נאה מקיים'.



צדק שטייניץ כאשר טען שלא ראוי לשר האוצר לשנות לעיתים תכופות את תיאור המציאות הכלכלית. מדיניות כלכלית יציבה ועקבית היא יעד שיש לשאוף אליו כל הזמן, כי זה מה שדרוש ליזמים ולחברות העסקיות. דרושים להם כללי משחק ברורים וקבועים כדי להשיג את המירב מהפעילות העסקית. מצד שני, בשנים האחרונות שרי האוצר, כולל שטייניץ לא בדיוק שמרו על העקרונות האלה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מלחמת כלומניק נגד כלומניק, מי ינצח?
ע.צופיה (יום שלישי, 24/12/2013 שעה 20:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציבור לא התייחס ברצינות לשטייניץ כשר אוצר ואינו מתייחס ביותר רצינות ללפיד כשר אוצר.
אז אין שום ערך להתנצלות של אחד או השני.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי