פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7540

ראש הממשלה החליט להקטין את שיעור גידול התקציב
חדשות / המערכת (יום חמישי, 26/12/2013 שעה 9:00)


ראש הממשלה החליט להקטין את שיעור גידול התקציב



ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע לטובת האוצר והחליט לאמץ את כל השינויים שהציע המשרד בהקשר של נוסחת הגידול בתקציב על מנת לצמצם בחדות את קצב הגידול בהוצאה ממשלתית - כך נודע ל''גלובס''. לפיכך, תקציב המדינה לשנים הבאות יגדל בקצב של בין 2.5%-2.6% בלבד לעומת קצב של 4% שנתי כפי שנקבע בנוסחה הנוכחית. המשמעות היא שניתן יהיה להימנע מהעלאות מסים נוספות בעתיד.
...
אך הדרך להשיג יעדים פיסקאליים אלו, שונה בהשקפת שני המוסדות הכלכליים העיקרים. בבנק ישראל סברו כי אי אפשר להפחית באופן מהותי את רמת ההוצאה הממשלתית האזרחית שהיא מבין הנמוכות ביותר ב-OECD, זאת, מבלי לפגוע ברמת השירותים הממשלתיים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=172618
סוכריה לפתאים.
ע.צופיה (יום חמישי, 26/12/2013 שעה 16:07)

הגידול הצפוי בתקציב נובע מהתחייבויות עתידיות ודאיות של הממשלה ומין הרצון להגדיל את רמת החיים של האזרחים בדרכים שונות באמצעות הזרמת כסף ציבורי לכלכלת המשק.
הקטנה מלאכותית של הגידול המתבקש בתקציב המדינה אינו תואם את משנתו הכלכלית של ראש הממשלה. הסכמתו נראית לי יותר כתכסיס פוליטי כלפי שר האוצר ויועציו.
אני גם מהמר כי שנת 2015 תהיה שנת בחירות או שנת הכרזה על בחירות ולכן צמצום תקציבי יזום הוא ממש לא במקום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=172619
אני חושב שאתה טועה
דוד סיון (יום חמישי, 26/12/2013 שעה 18:39)
בתשובה לע.צופיה

הכלל הפיסקלי הקודם התמקד ביכולת הגידול בהוצאה (לפי שיעורי הצמיחה) ואילו הכלל החדש מתמקד בגידול ההוצאה הרצוי.

אני חושב שהעיקרון שמניע את ראש הממשלה הוא זה של הקטנת ההוצאה הציבורית ביחס לתמ''ג. הוא פעל על פי העיקרון הזה כאשר היה שר האוצר בראשית העשור הקודם וגם במהלך הקדנציה הקודמת שלו כראש ממשלה (למשל במהלך 2012 ראש הממשלה הסכים לצימצום ההוצאות והעלאת שיעורי מס).

במהלך השנים 202 - 2009 ירד שיעור ההוצאה הציבורית ביחס לתמ''ג (http://www.adva.org/default.asp?pageid=1001&itmi...). למיטב זכרוני המגמה הזאת נמשכה גם בימי הממשלה הקודמת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=172620
אני חושב שאתה טועה
ע.צופיה (יום חמישי, 26/12/2013 שעה 20:20)
בתשובה לדוד סיון

איני זוכר יותר מדי אחורה. אך ב-‏2012 היה גרעון גדול ובלתי צפוי בתקציב שאילץ את הממשלה לנקוט צעדים פיסקאליים תחת לחץ.
לעומת זאת איש אינו יודע מה יהיה, אם יהיה, גרעון בתקציב 2015. הקיצוץ, לעומת תקציב 2012 יזום. זה ההבדל הגדול.
בשנים 2004-2006(כאשר נתניהו היה שר אוצר) ירד שיעור ההוצאה הציבורית בלית ברירה. עתה העניין יזום ומתוכנן לזמן שיש לגביו, כיום, מעט מאוד נתונים מבוססים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=172621
אני חושב שאתה טועה
דוד סיון (יום שישי, 27/12/2013 שעה 7:49)
בתשובה לע.צופיה

א. הגירעון ב-‏2012 לא היה בלתי צפוי. מי שצריך היה לדעת ידע
כפי שטען הנגיד.
הקיצוץ באמצע אותה השנה ודאי שהיה יזום כמו כל קיצוץ אחר.

ב. אני חושב שאתה טועה גם בקשר לירידה בשיעור ההוצאה הציבורית בשנים קודמות. גם אז ההורדה בשיעור ההוצאה הציבורית היתה יזומה:
''השימוש בכלל הפיסקלי המגביל את תקרת ההוצאה הציבורית אכן הביא לתהליך של צמצום גדול במשקל ההוצאה הציבורית בתוצר מ-‏50.5% בשנת 2002 ל-‏42.7% בשנת 2009'' (http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02509.pdf).

ג. כמובן שהמדיניות המוצגת בראש הפתיל היא יזומה כקודמותיה על סמך הנתונים שקיימים ולכן מבוססים.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.