פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_763

חמור כחול-לבן / טור שבועי
אריה פרלמן (יום שישי, 06/09/2002 שעה 0:21)


חמור כחול-לבן



אריה פרלמן






בכל שנה חוזר על עצמו הטקס הקבוע: ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, מתמקמים צלמי הטלויזיה למיניהם בשכונות החרדיות של ירושלים, ובמיוחד בהתנחלות החרדית עמנואל - ומצלמים את החרדים ממשיכים בעיסוקיהם הרגילים על רקע הצפירה הנשמעת: מדברים, הולכים, יושבים.
מיד לאחר מכן - מוזמנים אל תכניות ההתקוטטות בטלויזיה, שלושת הצדדים השגורים: הצלמים הגיבורים שהצליחו לבצע משימה עיתונאית קשה ומסובכת; נציגי השמאל החילוני הזועמים, שבימים כתיקונם אינם ידועים כאבירי המיליטריזם היהודי; ונציג אחד או שניים מהחרדים, אשר מותקף הן על ידי הצלמים המזועזעים, הן על-ידי המנחה ההמום, וכמובן על-ידי השמאלנים שטופי-הפטריוטיזם והלומי-הזיכרון ההיסטורי.

וכמו בהצגה השנתית של פורים בבית-הספר, עם אותן הדמויות ואותו הנוסח, מנסה החרדי להתגונן ולהסביר שהצפירה היא ''דרכי הגויים'', ואילו הוא וחבריו אומרים תהילים לזכר חללי ישראל במשך כל השנה - ולא רק כמצוות אנשים מלומדה, שתי דקות בשנה.

לא משנה שגם במקומות חילוניים אפשר למצוא אוכלוסיות האדישות לצפירה, ולא משנה שישנם חרדים רבים שעומדים. הדיונים הללו מסתיימים בדרך כלל בנזיפה (מוצדקת, אגב, לגופו של עניין) כלפי החרדים, ובדרישה כזאת או אחרת, מפי מרואיין זה או אחר - מן הסתם משמאל בדרך כלל - למשהו בנוסח ''לקצץ בתקציבים הממשלתיים לעמנואל / מאה שערים / גאולה: אם הם לא מכבדים את המדינה - אל לה למדינה לכבד אותם בכספם''.

נשמע הגיוני, לא? לפחות בעידנא דריתחא, לא כן?

ובכן - לא ממש. כיוון שבמה חטאו כל אותם החרדים תושבי עמנואל שלא צולמו הולכים בצפירה? הייענש צדיק עם רשע? חלק אכלו בוסר - ושיני כולם תקהינה? מבלי להתייחס לעצם ההצעה - שלילת תקציבים עקב אי-עמידה בצפירה - מדוע לשלול תקציבים ממי שהיה באותו הזמן בבית? אם מוסכם על רובנו שאין זכות לאף איש ''לחדור אל תוך הצלחת'' ולפשפש האם כשר האוכל אם לאו - הרי מדוע שייענש תושב עמנואל שישב בניחותא על כורסתו, בביתו הפרטי, בעת הצפירה?

בוודאי תמהים חלק מן הקוראים מה צורך ראיתי לי לטפל באריכות בנושא שכלל איננו נמצא בראש החדשות, אף בשולי החדשות איננו.
ובכן, מצוי הנושא גם מצוי, אך לאו דווקא בהקשר זה.

ביום ד' בבוקר פסק בג''ץ שמותר לגרש לעזה בני-משפחה שהיו מעורבים בטרור, אך אסור לגרש בן-משפחה של מחבל, אך ורק בגלל שהוא בן-משפחה. ענישה סביבתית לשם הרתעה היא פסולה על-פי בג''ץ, ומותר רק גירוש על-רקע מעורבות אישית.
לכאורה, הדבר ברור לחלוטין.

אבל רק לכאורה.

בשעתו דרש ח''כ רן כהן להקפיא הטבות לכל תושבי עמנואל, עקב אי-עמידת חלק מהם בצפירה.
האם יתמוך רן כהן בהקפאת תקציבים, האפלת החשמל, או כל עונש סביבתי אחר, לכפר שממנו יצאו מחבלים? ודאי סביר יהיה לומר, שמחבל-רוצח אחד שווה מאה יושבי-קרנות בעת הצפירה, לא כן?

אין צורך לברר לעומק את התשובה לשאלה הזאת: ''ענישה קולקטיבית - הצילו'', זו תהיה התגובה המיידית להצעה שכזו.

אין זה התחום היחיד שבו מתגלים העקרונות הנעלים של השמאל כגמישים להפליא, כאשר מתעורר הצורך להעניש יהודים. הנה, למשל, כאשר ביקשו ''נשות הכותל'' להתפלל בחלקת הנשים עם טלית ותפילין, עורר הדבר חרון-אף קדוש בקרב אחינו השמאלנים, משהו בנוסח: ''לא יעלה על הדעת שאיומים באלימות ימנעו את קיומו התקין של שלטון החוק, ואת מימוש זכויותיהם הלגיטימיות של אזרחי ישראל לחופש פולחן''. הם תבעו לאפשר את קיום התפילה, עם אבטחה משטרתית, על אפם ועל חמתם של החרדים המשתוללים והזועמים.

ואולם, כאשר מעוניינים נאמני הר-הבית לעלות ולהתפלל על הר-הבית, והרי נהוג מזה שנים שהם עולים בזוגות, תחת פיקוח, ולא גורמים לשום בעיה - מתהפכים הקטבים, ולפתע כן מעוניינים אנשי השמאל לדכא ולמנוע את זכויותיהם הלגיטימיות של אזרחי ישראל לחופש פולחן, כיוון שהמוסלמים מאיימים באלימות. כאן, זה ''כן יעלה על הדעת''.




לאחרונה, פסק שופט בבית משפט ספרדי, כי אסור למפלגה התומכת בטרור להיות חברה בפרלמנט הספרדי. בניגוד לבג''ץ שלנו, לא התרגשה מערכת המשפט הספרדית מ''חופש הביטוי'' של תומכי טרור למיניהם, ובכך פתחה את הדלת בפני הפרלמנט הספרדי, שהכריע ברוב עצום, מקיר אל קיר - להוציא את מפלגת בטסונה אל מחוץ לפרלמנט, ולאסור על פעילותה.

ראשי השלטון הספרדי שבו והטעימו, כי לא יאפשרו למפלגה התומכת בטרור הבאסקי, של מחתרת אט''א - להיבחר לפרלמנט הספרדי. הם דיברו על מוסר, על אי-לגיטימציה לרצח, על מימוש זכותה של דמוקרטיה להתגונן בפני כוחות השואפים להחריבה, ועוד מיני הצהרות, שעשויות להישמע מוזרות מעט לקורא הישראלי... ששכח את ההבדל שבין הקוטב הצפוני לזה הדרומי, ואת המרחק שבין רוצח לפאציפיסט, ובין שלום למלחמה.

אך בעצם, מהי מפלגת בטסונה זו? האם זו מפלגה העוסקת בטרור? התשובה היא לא.
האם זו מפלגה התומכת בטרור? התשובה היא גם כן - לא.

אם כך, מה הבעיה?

הבעיה היא כי מפלגה זו ''מסרבת לגנות'' בעקביות את הטרור הבאסקי, ותומכת בעקביות בעצמאות לחבל הבאסקים.

מה פשע פשעה המפלגה?! לקורא הישראלי הממוצע יקשה להבין. שרק יהיה ברור: עצם התביעה לעצמאות חבל הבאסקים איננה נחשבת לפשע בספרד: המפלגה הבאסקית ה'מתונה', שמקפידה לגנות את הטרור, לא עומדת על הכוונת.

ובכן, תמיד אומרים לנו שאל לנו - למרות הזעם ותחושת הנקם הצודקת - להידרדר לרמה של אוייבינו הברבריים. תמיד מטיפים לנו שאל לנו להידמות למשטרים הרודניים וצמאי-הדם של סביבותינו.

אני בהחלט שותף להטפה זו, גם אם היא נובעת מהתחכמות מוסרנית וצבועה. אלא ששפר מזלי, ונפלה בידי היכולת, המותרות, לאפשר זאת לעצמי.

הבה נלך בדרכי הדמוקרטיה הספרדית, האירופית, הפורחת, ונוציא אל מחוץ לכנסת את כל המפלגות אשר ''מסרבות לגנות'' את הטרור הערבי (והרי זהו הקטן שבחטאיהן). הבה נשלול את חסינותם של חברי הכנסת הערביים (או היהודים... כזכור, אני דוגל בשיוויון בין יהודים לערבים...) אשר ''מסרבים לגנות'' את הטרור הערבי.

אין כאן משום תביעה למנוע מערביי מדינת ישראל את ייצוגם הפרלמנטרי. יתכבד נא הח''כ הסורר להסתלק מהכנסת, ויעלה ויבוא אל הדוכן הבא אחריו ברשימה.

יסית ויתלהם - יסולק, ויבוא הבא אחריו.

וכך הלאה. אני כולי תקווה ואמונה, שהמועמד השמיני ברשימה, או השמונים ושלושה, או התשעים ושבעה (ישנם הרי 120 מועמדים לכל מפלגה) - ילמד את הלקח.




ולסיכום: שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה, שנת ביטחון, שנת שלווה, שנת ציונות ושנת עליה, שנת כלכלה ושנת חינוך, שנת נעימים ושנת ישרים.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.