פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אפס מע''מ, יוזמה ברוכה
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 22/03/2014 שעה 9:00)


אפס מע''מ, יוזמה ברוכה

ע. צופיה



תכניתו של שר האוצר, יאיר לפיד, כנראה בגיבוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפטור, זוגות צעירים עם ילד, רווקים וזוגות ללא ילדים מעל גיל 35, מתשלום מע''מ (18%) על רכישת דירה הראשונה בתנאי שאחד מהם שרת בצבא או ב''שרות לאומי'' ושאחד מהם עובד עוררה סערה בכל העוסקים בתחום הכלכלה והנדל''ן.
הויכוח היה האם התקנה החדשה תשפיע על מחירי הדירות וכיצד?
הזכאים (הזוגות הצעירים, הרווקים והזוגות המתבגרים יותר) להנחה ו/או להחזר על רכישת דירתם הראשונה (בתנאי שתהיה חדשה) מהווים כ-‏10% מכלל הביקוש לדירות חדשות. עתה בעקבות הפטור ממע''מ שיקטין עבורם את מחיר הדירה ב-‏18% צפוי הביקוש לדירות חדשות לגדול וכאשר הביקוש גדל המחיר עולה.
אותם הזכאים לפטור או להחזר ''קיימים'' כבר בשוק הנדל''ן כשוכרי דירות. מעברם ''מוקדם'' יותר מאשר תכננו לקניית דירה ראשונה תגדיל את היצע הדירות הפנויות להשכרה, מחיר השכירות אמור לרדת במידת-מה והתשואה למשקיעים ולמחזיקי הדירות תקטן ולכן מחירן אמור לרדת בהתאם.

אם נסתכל על שוק הנדל''ן לאחר שינויים אלו כמכלול הרי העלייה, שלדעתי תהיה קטנה מאוד, במחירי הדירות החדשות תקוזז בירידה, שגם תהיה קטנה, במחירי הדירות הישנות. כך שבסך הכול מחירי הדירות לא ישתנו בגלל הטבה זו.

נקודה לבחינה היא מצבם של ''משפרי הדיור''. כיום הגורם שמאפשר למשפחות החפצות לשפר את מגוריהן (בגודל ובמיקום) הם אותם הזוגות שאינם בעלי דירות והצליחו לגייס (סוף-סוף) משאבים לקניית דירה ראשונה. עתה, בעקבות תכניתו של שר האוצר, הם יפנו את משאביהם לרכישת דירה חדשה במקום ''יד שניה'', אפילו במיקום שונה מתכניתם המקורית, בכדי לזכות בהטבה של המע''מ. דבר זה יקטין את הביקוש לדירות חדשות במידה רבה ממגזר זה ( של ''משפרי הדיור'') ויתכן כי בסיכומו של דבר מחיר הדירות כן ירד!
עלינו לזכור כי מדובר בהטבה שעשויה להגיע עד 250,000 ש''ח, שווה ערך לכ-‏25 חודשי עבודה בשכר ממוצע.

נקודה נוספת לבחינה היא כיצד יינתן הפטור או ההחזר. אפשרות אחת היא דרך הקבלנים, בוני הדירות. בדרך זו קיימות אפשרויות של ''קנוניות'' בין הרוכשים למוכרים לניצול ההטבה שלא למטרתה.
הדרך הנכונה ו''הבטוחה'' יותר היא מתן ההטבה ישירות לרוכשים כנגד מתן ''הוכחות'' לזכאותם, לעצם רכישת הדירה ומעבר למגורים בפועל אליה. במקרה זה ההטבה תינתן רק לאחר ש''נכנסו'' בפועל לדירה והיא יכולה להיות כחלק מתנאי התשלום לקבלן. לטעמי ניתן להסדיר זאת גם באמצעות הבנק שנותן משכנתא לזוג הרוכש. הבנק יקבל את המסמכים המאשרים את זכאותם, יאשרר אותם, ישלם לקבלן את מלוא סכום הדירה וכנגד הצגת הוכחה כי הדירה נמסרה בפועל הוא יקבל את הכסף מהאוצר ויזכה את הקונים (יקטין את המשכנתא).

הגבלת הפטור לאזרחים אשר שרתו בכוחות הביטחון או ב''שרות לאומי'' ואשר בזמן בקשת הפטור עבדו בעצם מוציאה מההסדר, כיום את רוב המגזר הערבי וחלק ניכר מהמגזר החרדי.
יטענו, ובצדק, כי יש להחלטה זו סממנים גזעניים. אך מנגד ההטבה ניתנת לאותם האזרחים שתורמים בפועל לביטחון המדינה ולכלכלתה.

אך, למרות זאת אני בהחלט תומך במהלך זה של הממשלה בהובלת שר האוצר. מעשית השר מעניק הטבה כספית משמעותית לקבוצה מסוימת מאוד של אזרחים אשר נמנית במובהק על ציבור בוחריו. אין בכך כל דבר חדש או חריג. המפלגות החרדיות (ש''ס, אגודה) תמיד דאגו למתן הטבות חריגות לבוחריהן. גם מפלגת ''הבית היהודי'' בגלגוליה השונים בעבר תמיד דאגה שבוחריה ישרתו רק מחצית מהשרות הצבאי המקובל ושתומכיה ביו''ש ועזה ייהנו מהזרמה קבועה ונאה של תקציבים. מפלגת ''העבודה'' על גלגוליה בעבר תמיד דאגה ל''התיישבות העובדת'' גם המפלגות הערביות אילו היו באיזו שהיא קואליציה בכנסת היו דואגות לבוחריהן.

כך שאיני דן את יאיר לפיד לכף חובה. כך נהוג ומקובל במדינת ישראל (וגם בעולם הרחב) מאז הקמתה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  האם לדעתך  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (2 תגובות בפתיל)
  הערות ושאלות  (דוד סיון) (3 תגובות בפתיל)
  השאלה החשובה מה צעד כזה יגרום למחירי הדירות בכלל?!  (בצלאל פאר) (35 תגובות בפתיל)
  מחיר ומכירת דירות בישראל  (יוסף אליעז) (4 תגובות בפתיל)
  המשך הדיון בהצעת החוק  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי