פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7653

מלחמתו של רותם נגד השקיפות
דוד סיון (יום שלישי, 08/04/2014 שעה 15:00)


מלחמתו של רותם נגד השקיפות

ד''ר דוד סיון



החטיבה להתיישבות איננה חלק רשמי ממשלת ישראל. אבל היא פועלת כיחידה ביצועית של ממשלת ישראל והיא מתוקצבת על ידי המדינה. לכן לפני יותר מחצי שנה, באוגוסט 2013, ביקשה שרת המשפטים מועדת החוקה חוק ומשפט לאשר החלת חוק חופש המידע על החטיבה.

אבל כנראה שממשלת ישראל לא מעוניינת בשקיפות כאשר זה נוגע לחטיבה. זה הסבר למה שקרה בועדת חוקה בשבועות האחרונים. לפני שבועיים מצא יו''ר הועדה, חה''כ דוד רותם, הזדמנות שמבין חברי הועדה היו נוכחים רק הוא וחה''כ שולי מועלם-רפאלי, מהקואליציה, והעלה את העניין להצבעה – שניהם הצביעו נגד היענות לבקשתה של שרת המשפטים (החטיבה...).

השבוע כאשר הועדה היתה אמורה לדון בערעורה של שרת המשפטים נעל יו''ר הועדה את הישיבה לפני שהתנהל דיון ענייני ולפני שנערכה הצבעה. הוא גם הסביר מדוע הוא מתנגד לשקיפות בקשר לחטיבה:
אני בוודאי רוצה להסתיר דברים, כי אני יודע שהחטיבה להתיישבות עוסקת בבניה מעבר לקו הירוק, מה שאתם קוראים השטחים הכבושים, ולפיכך אני רוצה למנוע את האפשרות שתוכלו לקבל מהם מידע ולהגיש עם זה בג''צ.
דברי הביקורת של חה''כ אליעזר שטרן מאירים את הבעיתיות שבהתנהלותו של היו''ר:
אני בעד בניה אבל מה יש לי להסתיר? אני לא מתבייש במה שאני עושה. מה זה חוסר השקיפות הזו?... אתה הופך את החטיבה לחשודים בגניבה ובשקר. מה הפחד מביקורת? ההתנהגות שלך מוכיחה שמתנהלים שם דברים לא כשרים.



חה''כ רותם איננו היחידי שחושב ונוהג כך. הציטוט הבא מספר סיפור שמבהיר כי חשיבות ''הסודיות'' ו-''ההסתרה'' בהקשר הזה איננה עניין חדש:
במשרד האוצר מספרים על שר חדש, חובב התנחלויות, שנכנס לתפקיד לא לפני הרבה שנים וזימן אליו לשיחה סודית את ראש אגף התקציבים. כשהדלת ננעלה שאל השר בפאתוס, עכשיו תגיד לי סוף סוף, כמה מיליארדים משקיעה הממשלה בשטחים מדי שנה. ראש האגף הרצה לשר במשך שעתיים על הוצאות הממשלה בשטחים. במהלך כל ההרצאה הוא לא נקב ולו במספר אחד.
אחת הסיבות לחוסר הבהירות היא שתקציבים מגיעים לשטח דרך משרדי ממשלה שונים ולמי שלא השתתף בכתיבת ספרי התקציב קשה להרכיב את התקציב מחדש לפי נושאים (התנחלויות, אזורי פיתוח וכו'). אבל חוסר השקיפות התקציבית היא בעיה הרבה יותר רחבה ורבת שנים. מרכז המחקר של הכנסת עשה עבודה חשובה כאשר פירסם את ה''מונחון לביאור מושגי התקציב''. בעמ' 3 יש הסבר מפורט על ארבע הרמות של התקציב. לצורך העניין נציג בטבלה הבאה דוגמה סכמטית של תקציב משרד המשפטים (הקוד המספרי 09 הוא של משרד החוץ, 11 של משרד מבקר המדינה וכו').

מיון מספרימהות הסעיףתאורסכומים
08סעיף ראשימשרד המשפטים 
0801תכנית פעולהניהול ומטה 
080101תחום פעולההנהלת המשרד 
08010101תקנה תקציביתשכר ... 

לקראת הדיון וההכרעות בעניין התקציב מקבלים חברי הכנסת את חוברות התקציב הכחולות. ''תחום הפעולה'' עשוי לכלול סכומים של מאות מיליוני שקלים ולכן זה יהיה בלתי אפשרי לזהות באופן מעשי סכומים נמוכים יותר ללא מידע מפורט על רמת התקנות. אבל הפירוט בחוברות האלה לא יורד למידע ברמת התקנות שבאמצעותו ניתן לזהות את נושא ההוצאה ואת יעודה.



על הרקע הזה ברור שמלחמתו של חה''כ רותם נגד השקיפות איננה תופעה יחודית. מה שאולי מפתיע ומקומם זה הסגנון הבוטה של התנהלותו. עובדה מעניינת היא שחה''כ רותם תמך לפני מספר שנים ב''חוק השקיפות של תקציבי העמותות החוץ פרלמנטריות''. מסתבר שחה''כ תומך בשקיפות על תנאי: שקיפות בתנאי שהיא מחייבת רק אחרים...

כאן ראוי להזכיר שמטרתם של ערכי הדמוקרטיה כמו חופש הביטוי היא לאפשר בקרה וביקורת על מוסדות ונבחרי הציבור. השקיפות של המערכת הציבורית היא כלי חשוב שמאפשר ביקורת יעילה ומשמעותית ובכך לשפר את תוצאות חופש הביטוי. הרי אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר;...(לואיס ברנדייס, 1913).







http://www.faz.co.il/thread?rep=173588
מסתירים את הכפה
הזוהר הצפוני (יום שלישי, 08/04/2014 שעה 18:44)

כל מה שכתוב נכון.אבל,
מאז ומתמיד היהודים נרדפו על כל דבר.שאצל כל עם אחר בעולם הוא מובן מאליו.היהודים נרדפו בגלל עליה,קליטה ובניה.
כמו שיהודי מסתיר את הכפה שלו,באירופה.וחובש כובע במקום.
כך מסתירים אצלנו את התקציבים לבינוי ביהודה ושומרון.
מה לעשות??
מדינת ישראל מלאה במלשינים בתשלום,בוגדים ושמאלנים.ששמחים לרוץ ולהלשין על כל קראוון ביו''ש.הם אפילו שוכרים מטוסים!! לצלם התיישבות מהאוויר!!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=173602
דוד סיון (שבת, 12/04/2014 שעה 10:44)

שרת המשפטים הגישה לח''כ רותם ''טיוטת צו הקובע... כי החטיבה להתיישבות... היא רשות ציבורית לעניין חוק חופש המידע כבר ב-‏2007 ''... קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי עם הפיכתה לזרוע ביצועית של הממשלה, על החטיבה להתיישבות להחיל על עצמה את חוק חופש המידע'' (http://megafon-news.co.il/asys/archives/208804).


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.