פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משהו על כפרות
אליצור סגל (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 20:54)


משהו על כפרות

אליצור סגל




היות ויש לי סמיכה לשחיטה, והזמנתי את מי שרוצה לשחוט כפרות לפנות אלי, נשאלתי כמה פעמים: מה הן הכפרות? ומה עדיף כסף או שחיטה?

ובכן, שתי סיבות לכפרות:
  • האחת סמלית - קבלית. הכפרות הן מעין קרבן. שפיכת דם העוף ומותו מכפרים על האדם, והרע שעמד לבוא על האדם בא על העוף. מסיבה זו צריך לשחוט תרנגולים הפסולים לקרבן בבית המקדש, ולא למשל יונים הכשרות לקרבן, כדי שלא יהא נראה כמקריב קורבנות מחוץ לבית המקדש.
  • השניה מעשית - הכפרות נועדו להבטיח סעודה בשרית מכובדת לעניים בערב יום הכיפורים. משום שערב יום הכיפורים הוא יום שמחה, ומצווה לאכול בו הרבה. מי שאוכל הרבה בערב יום הכיפורים נחשב לו כאילו התענה יומיים - גם ביום הכיפורים וגם בערב יום הכיפורים. טעם זה משתלב בטעם הראשון, כשם שבקורבנות חטאת כוהנים אוכלים את הקורבן ובעלי הקורבן מתכפרים על ידי האכילה של הכוהנים, כך בכפרות, העניים אוכלים ובעלים מתכפרים.
שני טעמים אלו לא תמיד עולים בקנה אחד. המשנה ברורה מעיר שאם העניים מתביישים לאכול את הכפרות משום שאומרים עליהם שהם אוכלים את עונותיהם של העשירים, עדיף להעריך את שווי העוף בכסף ולתת את הכסף לעניים. אמנם לדעתו אם העניים אינם מתביישים, מוטב לתת את העוף. כיון שאם ייתן להם כסף הרי יצטרכו ללכת לשוק ולקנות עוף ולשחטו שזו טרחה בשבילם. מה גם שאולי העוף ייטרף או יתנבל ונמצא העני מפסיד לגמרי. כך שנוח לעני לקבל עוף שחוט מוכן.

בימינו, רוב הנשים אינן מעונינות כלל לטפל בעוף שחוט לא מרוט ונוטף דם. ואם כן נמצא שבדרך כלל שחיטת הכפרות משמעותה השלכת העוף לאשפה, חוץ אולי מהכבד שקל לצלותו מיד ולאוכלו. לכן נראה לכאורה שלדעת המשנה ברורה עדיף לתת שוי עוף ולא עוף ממש. או אולי כדאי לעשות כפרות על עוף קפוא מהמכולת שאפשר להכניסו ישר לתנור.

אבל, ידוע לי שרבים מהעוסקים ומושפעים מתורת הקבלה והסוד מעדיפים לשחוט ממש, בטענה שהתיקון העליון לא מושג בדרך אחרת.

בתקופת שהותו של נתניהו באחוזת וואי שכרה קבוצת מקובלים מטוס והעלתה עליו תרנגולות כדי לעשות כפרות סביב ארץ ישראל. אבל המטוס שלהם נחת נחיתת אונס לפני שהשלים את סיבוביו. גם כשקרב הגנרל הגרמני רומל לארץ בימי במלחמת העולם השניה והיה חשש שיכבשנה שכרה קבוצת מקובלים מטוס ועשתה כפרות סביב ארץ ישראל ככל הידוע סיבובים אלו עלו יפה ללא נחיתות אונס.

אני אישית למרות שאין לי שום בעיה להשיג עופות ולשחטם לכפרות, מעדיף לעשות כפרות על כסף. כמשתמע מדברי המשנה ברורה מה גם שדעת השו''ע שמנהג הכפרות הוא מנהג שטות שראוי לבטלו ולמנעו ולעומת זאת צדקה תמיד מועילה. וכבר נאמר לנבוכדנצר על ידי דניאל חטאך בצדקה פרוק!

מה שכן, כדאי להקפיד לתת את הכפרות לעניים ממש, ולא תרומה למוסדות שונים כגון ישיבות וכד'. ואם ניתן ראוי לארגן מנות חגיגיות מוכנות שינתנו לעניים לאחר תפילת שחרית ומנחה שיאכלום לסעודות של ערב יום הכיפורים.

אגב, סבתא של אישתי סיפרה שבאלג'יר היו קונים לכל ילד אפרוח בר''ח אלול והוא היה מגדל אותו עד ערב יום הכיפורים ואז היו שוחטים אותו. יום זה היה יום בכי תאניה ואנייה לילדים שבאמת הרגישו כאלו שחטו אותם בעצמם.

ותרומה צנועה לשוויון האישה - מותר לנשים לשחוט, וכן פוסק השו''ע. ומהר''י קפאח מעיד שהכיר בתימן אשת שו''ב שהייתה שוחטת לרבים בזמן שבעלה לא היה בבית. אמנם הקראים והמוסלמים פוסלים שחיטת אישה ומכשירים שחיטת זכר קטן. אצלנו שחיטת קטן בין זכר בין נקבה פסולה ושחיטת גדול בין זכר בין נקבה כשרה. אלא שהרמ''א מעיר שנהגו שנשים לא תשחטנה.

מהתיאורים במסכת פסחים עולה שהמנהג המעשי היה שהגברים טפלו בבשר ואלו הנשים אפו. כיון שכל התיאורים על השחיטה והטיפול בקרבן הם בלשון זכר ואלו התיאורים על אפיה הם בלשון נקבה. לא משום שאסור שיהיה להפך אלא שכך היה הנוהג במציאות.

הרי אתגר חשוב לפמיניסטיות הדתיות להחזיר את עטרת אמותינו הקדושות שבתימן ליושנה ולהקים את המשחטה הנשית הראשונה. אמנם משחטה זו לא תהיה רווחית, כיון שהמוסלמים לא יאכלו ממנה. אבל, מה הוא חישוב כלכלי פעוט ביחס למלחמה הקדושה על השוויון?

ובאותו עניין - כשעלו האשכנזים לארץ, תקופה ארוכה לא יכלו להקים שחיטה אשכנזית. וזאת בגלל בעיית מיהו יהודי. הערבים בארץ לא הכירו בהם כיהודים ולא אכלו משחיטתם (אלו יהודים אלו?) והחכם באשי הספרדי בירושלים סרב לתת הם אישור יהדות כדי שלא לפלג את הקהילה המאוחדת. רק לאחר שוחד ושלמונים רבים הכיר הקאדי המוסלמי הירושלמי ביהדותם של האשכנזים ומלחמת העצמאות האשכנזית הוכתרה בהצלחה.

אולם, בתימן גזרו הישמעאלים על עצמם באיסור דרבנן שלא לאכול משחיטתם של היהודים. למרות שמפורש בקוראנם ששחיטתנו מותרת להם. ואולי מסיבה זו נמצאו בתימן נשים שוחטות, שהרי ממילא לא אכלו המוסלמים גם משחיטת הגברים היהודים.

לכן, אולי עדיף שכל אישה תגדל לול תרנגולות בבית ותשחט בעצמה עוף טרי ישר לתוך הסיר (ובעלה יבשל?).

שנה טובה ומתוקה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יש לי שאלה
אבנר בן בסט (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם מאכל בשר ע''פ התורה והמשניות אמור להיפסק עם בוא המשיח?

דבר המעיד שמאכל זה נחות מלכתחילה.

(ואני דווקא אוכל בשר).
_new_ הוספת תגובה



אכילת בשר - לאבנר
אליצור סגל (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:18)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
שאלתך יפה מאוד. רק מה? לדעתי צריך פשוט להמתין ולראות מה יהיה. עכשיו לא ברור לי לפי איזה קריטוריונים אפשר למדוד מה יעשה המשיח.
אבל, השאלה מה צריך לעשות עכשיו? האם יש ענין להיות צמחוני? קשה לי לכתוב על כך בקיצור אולי נכתוב מאמר נפרד. אבל קוים גסים לדעתי יש איזה ענין למעט באכילת בשר - בודאי בבשר שמיוצר תוך גרימת סבל עצום כמו בפיטום אוזים.
הרב דוד כהן המכונה בפינו ''הנזיר'' בגלל שהיה נזיר. (וכאן צריך לתקן טעות נפוצה - לנזיר היהודי מותר להתחתן - אסור לו לשתות יין ולאכול ענבים וכן להטמא למתים בניגוד למצב בנצרות שלא ברור לי מאיפה צדה את האיסור להתחתן, אבל בכל אופן לא מאיתנו למדה שטות זו). אחד מתלמידיו המובהקים של הראי''ה קוק היה צמחוני אדוק וכתב גם חוברת בשם חזון הצמחונות והשלום'' גם ילדיו אחריו הרב שאר ישוב כהן הרב הראשי לחיפה והרבנית צפיה גורן למרות שהפסיקו להיות נזירים שמרו על צמחונותם. אבל זה נושא ארוך בגליון ארץ ישראל כתב עת לסביבה גליון 2 נסין תשס''ב כתב יואב שורק מאמר על הבנאליות של אכילת בשר בחברה המודרנית והצורך למעט בכך מנקודת ראות מוסרית ועוד.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ועוד שאלה לי אליך
אבנר בן בסט (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:43)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה לנזיר יהודי (מונח די מוזר לי, אבל אני מקבל את הסברך) אסור לשתות יין ולאכול ענבים? הרי בזה מקדשים. האין הנזיר היהודי מקיים ומקדש יין לשבת ולחג?

בנצרות, למיטב ידיעתי וזיכרוני משעורי היסטוריה דווקא, הנזיר מתקדש כולו (בזהותו ובזמנו) לעבודת ישוע ושום דבר ארצי אסור שיעכבו בביצוע עבודת הקודש שלו.
_new_ הוספת תגובה



הנזיר
אליצור סגל (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:58)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
דיני הנזיר היהודי מפורשים בתורה במדבר ו בפרשת נשא. שם מפורש שאסור לנזיר לשתות יין. וכן כידוע נהג שמשון שהיה סוג של נזיר - באופן עקרוני אפשר להינזר לתקופות שלה החל משלושים יום ולא פחות אבל כדי להפסיק את הנזירות צריך להביא קרבן בבית המקדש שאיננו קיים לעת עתה לכן נזיר ''ננעל'' בנזירותו עד שיבנה בית המקדש.
באשר לקידוש שוב שאלה יפה שאלת - לנזיר באמת אסור לקדש על היין - הקידוש על היין הוא תקנת חכמים האיסור על הנזיר לשתות יין הוא דין תורה. שמעתי שהרב הנזיר היה מקדש על מיץ תפוזים.
הנזירות נועדה להטיל כובד ראש על האדם ולכן אסור לו להשתכר. יחסי מין - תשמיש המיטה בלשונם הנקיה של חז''ל הם מצוה ולא קלות דעת וכן אינם נאסרים.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הנזיר
דניאל בן-אליעזר (יום שני, 17/01/2005 שעה 19:22)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נזיר מקדש על לחם.
_new_ הוספת תגובה



תרנגולות או כסף?
איריס ארנסט (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אצלנו עושים כפרות עם כסף לא נראה לי שמישהו היה מסכים לעשות עם תרנגול
לגבי הסיפור של סבתא של אישתך לי קצת קשה עם זה לתת לילדים לגדל תרנגול ולשחוט אותו אחר כך גורם עוגמת נפש גדולה
כשגידלת אפרוח היה קשה לי לאכול עוף (למרות שאני מאוד אוהבת עוף) וכשנטרף התרנגול היה לי מאוד קשה
לחשוב על כך לגדל תרנגול שסופו שחיטה זו משימה בלתי אפשרית לדעתי

דרך אגב אחד הרבנים (אם אני לא טועה הרב כדורי) הודיע לא מזמן שעדיף כסף על תרנגולות
_new_ הוספת תגובה



הרב כדורי - לבקשת עמותת תנו לחיות לחיות
רפי גטניו (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 21:57)
בתשובה לאיריס ארנסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פנה לצבור להמעיט בכפרות עם תרנגולות, ולעשות אותן עם כסף.
הספור הופיע בעיתון ידיעות אחרונות במהדורה המודפסת.
_new_ הוספת תגובה



משהו על שחיטה המונית
אליצור סגל (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 22:21)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לא ברור לי למה יצא קצפם של אנשי תנו לחיות לחיות על הכפרות דוקא. המשחטות היום הם בתי חרושת שבהם נשחטים אלפי עופות תוך שעות ספרות. בפעם הראשונה שראיתי את הדברים הייתי המום - מגיעים מספר טריליריים עמוסים בכלובים שבהם אלפי עופות לפעמים עשרות אלפי עופות ותוך ארבע שעות או פחות שוחטים את כולם. שוחט מנוסה מסוגל לשחוט עד שלושים עופות בדקה. במשחטות המהדרין שוחטים רק שתים עשרה עופות לדקה וזה נחשב לאיטי. מחליפים את השוחט בעמדת השחיטה כל עשרים דקות ונכנס במקומות שוחט חדש והראשון נח ואחרי זמן מה חוזר לעבודה. גם בשחיטתה הבהמות שוחטים עדרים שלמים של מאות כבשים.
אני חושב שאילו השחיטה היתה פרטנית ויחידנית כמו לפני כשבעים שנה ואנשים היו רואים כיצד מגיע הבשר לצלחת התה אכילת הבשר מצטמצמת. הכפרות אינן גורמות ליותר תרנגולות מתות ממילא התרנגולות האלו היו נשחטות השאלה רק האם מודעים לכך כמו בשחיטת כפרות או מטאטאים את הענין מתחת לשטיח אל איזה אזור תעשיה נידח ואכלים בשר במצפון שקט בלי לחשוב יותר מידי.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



איריס, בעצם אני מסכים איתך.
אליצור סגל (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 22:02)
בתשובה לאיריס ארנסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
איריס בעצם אני מסכים איתך. אבל הרעיון המונח בבסיס המעשה הזה הוא שבכך האדם מתכפר. הסבל שהיה אמור לבוא על האדם בא על העוף. האם אינך חושבת שעדיף להקריב עוף ולא ילד?
אני מעדיף כסף משום שלדעתי שמחת ליבו של העני עדיפה על הטעם המיסטי.
איך שלא יהיה
שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



בטוח שעדיף עוף על ילד אבל אני מאמינה שאם
איריס ארנסט (יום ראשון, 08/09/2002 שעה 22:44)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החליטו רבנים שכסף גם מכפר ומהווה תחליף אז כנראה שזה כן ככה ואז אין צורך להעמיד שאלה זו
הבעיה אולי שאת התרנגולות יבשלו לכיפור ואת הכסף העניים יקבלו רק אחרי כיפור
_new_ הוספת תגובה



אדם הראשון היה צמחוני
נסים ישעיהו (יום שני, 09/09/2002 שעה 0:36)
בתשובה לאיריס ארנסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כך כתוב בפרוש (בראשית ב, טז)

לאחר המבול הותר לנח ובניו לאכול בשר (שם, ט, ג)

אז אולי, כשנשוב לגן עדן, נהיה שוב צמחוניים...

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.
נסים
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי