פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(במדבר ע''ד) חשיבות המשפחה בעם ישראל
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 23/05/2014 שעה 7:00)


(במדבר ע''ד) חשיבות המשפחה בעם ישראל

נסים ישעיהו



וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹקִים פְּרוּ וּרְבוּ... כלומר זוגיות טבעית, הקמת משפחה והולדת ילדים, זה מה שהקב''ה מצפה מאיתנו וזה בדיוק מה ששוללים אלה שדורשים לשנות את הגדרת המשפחה. הם אינם רוצים לפרות ולרבות, הם רוצים את הכיף שלהם וכל היתר אינו מעניינם. גישה זו כשלעצמה לא היתה מזמינה התייחסות; הבעיה היא שהם מתעקשים לכפות את גישתם החדשנית על הכלל
בשבת זו אנחנו קוראים את פרשת במדבר ובכך מתחילים בקריאת החומש הרביעי מבין חמשת חומשי התורה. את הפרשה הזאת קוראים תמיד לפני חג השבועות, בדרך כלל בסמוך ממש, אבל השנה יש שבת נוספת לפני החג ובה נקרא את פרשת נָשֹׂא. על כל פנים מכאן ברור שפרשת במדבר מהווה הכנה קבועה לחג השבועות, לקבלת התורה. וכך נפתח ספר במדבר: א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד: בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לֵאמֹר. ב שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם--בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. בפסוק הראשון יש ציון מדויק של המקום והמועד שבו דיבר ה' אל משה את כל הבא בהמשך. ומה שבא בהמשך, זה מיפקד כללי ואחר כך אירגון מפורט של עם ישראל לקראת המסע במדבר במבנה כמו צבאי.

גם במדבר להיות בני אדם


בדרך כלל אנחנו רגילים שפרשה פותחת בפסוק קצר: וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵאמֹר. כאן יש לנו כמה פרטים נוספים: בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית; וצריך להבין מה מוסיפים לנו הפרטים האלה. מסתבר שציון כל הפרטים בדבר המקום והמועד המדויקים שבהם קיבל משה את הציווי הזה, הוא משמעותי מאד להבנת הציווי הבא בהמשך. כאמור, מדובר באירגון מפורט של עם ישראל בְּמִדְבַּר סִינַי; ככלל, המדבר אינו מקום מושב בני אדם, ומי שמשום מה חי במדבר – עלול לאמץ לעצמו הנהגות של שוכני המדבר, של חיות ובהמות. אבל מבני ישראל נדרשת התנהגות יהודית גם כאשר הם במדבר. בְּאֹהֶל מוֹעֵד; במרכז הרוחני שהוקם במהלך השנה הראשונה ליציאת מצרים, כתיקון לחטא העגל שהיה באותה שנה. בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, חודש אחד לאחר הקמת המשכן בחודש הראשון של אותה שנה.

חיוניותו של המרכז הרוחני


עלולים להתבלבל ולחשוב שאמנם מרכז רוחני יכול להיות טוב. למי שאוהב את זה, מתחבר לזה, אבל הקשר עם המרכז הזה אינו מחייב את הכלל, הקשר נתון לבחירה אישית של כל אחד כפרט. ואמנם כעיקרון זה נכון, התורה הרי נותנת בחירה חופשית, אבל קיומו של עם ישראל כיחידה לאומית מותנה במרכזיותו של המשכן, של מרכז רוחני. לכן מדגישה התורה כי הדיבור של ה' עם משה כשליחו אל עם ישראל – לארגן אותם במסגרת מנהלית וצבאית ראויה – היה בְּאֹהֶל מוֹעֵד ובסמוך לאחר הקמת המשכן. וכמובן, גם בהמשך מודגשת מרכזיותו של המשכן, שכן לאחר המפקד והאירגון של כלל ישראל בארבעה מחנות, הציווי הוא (פרק ב'): ב אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם, יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: מִנֶּגֶד, סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ. וכך, מרכזיותו הרוחנית של המשכן מומחשת על ידי מרכזיותו הפיזית.

היסוד של עם ישראל


גם בפסוק השני יש כמה פרטים הקוראים להתבונן בהם; כמו למשל, מדוע תהליך המפקד נקרא נשיאת ראש, שְׂאוּ אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל? וגם מדוע רֹאשׁ ולא רָאשֵי? אבל הכי חשוב לנושא שלנו הוא מה שהתורה מדגישה שהמפקד צריך להיות לְמִשְׁפְּחֹתָם, לכאורה, בלי קשר למטרתו של המפקד. כי מה נוגעת השייכות המשפחתית? הרי מה שחשוב זה המספר הסופי, לא? לא במקרה שלנו, אומר כ''ק אדמו''ר מליובאוויץ', הרי כאן התורה מצווה על תהליך הבניה של עם ישראל, עם העבדים שאך זה נחלץ משיעבוד מצרים. כאן לא מדובר ביחידים המתאגדים למטרה מזדמנת, שאז אפשר להסתפק בספירת היחידים וקבלת סך הכל שלהם, כאן מדובר ביחידים שהסך הכל שלהם הוא עם ישראל. ובעם ישראל, אומרת לנו התורה, המשפחה הגרעינית היא המרכיב הבסיסי והחשוב ביותר. בלעדיה אין עם.

משפחה מורכבת מגבר ואשה


גבר ואשה, שני יחידים הנבדלים זה מזו בתכונות הנפש וביכולות שלהם, ולפיכך הם נבדלים זה מזו גם ביעודים שלהם ובשליחות המוטלת עליהם למלא בעולם הזה, מתאחדים ומקימים משפחה. שיתוף הפעולה ההרמוני שנוצר ביניהם, ההשלמה ההדדית, הם סוד כוחה של המשפחה. כאשר הם משלימים זה את זו מתוך כבוד והתחשבות בשליחות וביעוד של בן/בת הזוג, נוצרת משפחה בריאה ומאושרת. והמסר הזה הומחש לנו כבר במעמד הר סיני, שלזכרו אנחנו חוגגים את חג השבועות והפסוק הראשון בפרשה מזכיר לנו אותו. שם ה' אומר למשה: כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. בית יעקב אלו הנשים, שנקראות כך כי עליהן נשען הבית היהודי, והן אלו שאליהן פונים ראשונה להגדיר להן את שליחותן. רק אחר כך בני ישראל, כלומר הגברים עם השליחות היעודית שלהם.

לזהות את התכלית

האמת היא שהדגש על חשיבות המשפחה מתחיל הרבה קודם, משחר היווצרותו של עם ישראל. הרי ראשית הוויתו של עם ישראל מתחילה מהחיבור בין אברהם ושרה, שני יחידים שהפכו למשפחה. שניהם עסקו בהפצת האמונה בא-ל אחד, כמו שכתוב: וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן. עשו ביחד, כל אחד בתחום שלו, כמו שאומרים לנו חז''ל: ''אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים''. אנחנו צאצאים של אברהם ושרה; וכמו שהקב''ה הבטיח לאברהם, קיומנו הוא נצחי. מכאן עולה שהניסיונות התוקפניים והמתוקשרים לערער את התא המשפחתי הבסיסי באמצעות חוקים משונים שמנסים להגדיר מחדש את הרכבו של התא הזה, שגבר עם גבר ואשה עם אשה יוגדרו כמשפחה, מטרתם האמיתית היא לערער את בסיס קיומו של עם ישראל. לתשומת לבם של הנסחפים בתמימות אחרי ''מהרסייך ומחריבייך''.

פועלים נגד הטבע


דומני כי בדיקה, אפילו שטחית, תגלה כי יש זהות לא מפתיעה בין הדורשים להכיר בזוגות חד מיניים כמשפחה ובין אבירי זכויות הפולשים למיניהם. ולא משנה אם הפולשים באים מסודן או משכם, בשני המקרים, גם בשינוי הגדרת המשפחה וגם בהענקת זכויות לפולשים, המטרה היא לערער את בסיס קיומו של עם ישראל בארצו. ספק בעיני אם יש ביניהם מי שאינו מודע לתכלית הנ''ל; קודם כל כי אינם טיפשים, אבל גם כי הם שוללים בפירוש את היחוד של עם ישראל, ודי בזה כדי ללמד מהי תכלית מעשיהם, מהו היעד הסופי שלהם. לנו ברור לגמרי שדרכם לא תצלח, ולא משנה מי מהשרים וחברי הכנסת יתמוך בהם ואילו חוקים תחוקק הכנסת. דרכם לא תצלח כי אי אפשר להביא ליישום רעיון שהוא הפוך לחלוטין לרצון ה' כפי שהתורה מציגה אותו. והרי כבר בבריאה הטביע הקב''ה את הזוגיות הטבעית.

אי אפשר להצליח נגד רצון ה'


בסיפור בריאת האדם כתובה בפירוש הכוונה העליונה וגם הדרך למלא אותה (בראשית א'): כז וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹקִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם. כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹקִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹקִים פְּרוּ וּרְבוּ... כלומר זוגיות טבעית, הקמת משפחה והולדת ילדים, זה מה שהקב''ה מצפה מאיתנו וזה בדיוק מה ששוללים אלה שדורשים לשנות את הגדרת המשפחה. הם אינם רוצים לפרות ולרבות, הם רוצים את הכיף שלהם וכל היתר אינו מעניינם. גישה זו כשלעצמה לא היתה מזמינה התייחסות; הבעיה היא שהם מתעקשים לכפות את גישתם החדשנית על הכלל, שעם ישראל יקבל כלגטימי את שינוי הגדרת המשפחה ואת היחס המפלה לטובה את הפולשים, וזה מה שמקומם. והרי שני הדברים הם נגד רצונו יתברך; הגדרת המשפחה כנ''ל, והפולשים הם גזלנים, מנסים לגזול מאתנו את הארץ שנתן לנו ה'.

מה שנראה טוב ומה שטוב באמת


המעניין הוא שהרעיונות החדשניים האלה יסודם באנוכיות המובנית בחינוך המודרני, זה שמדגיש את ההגשמה העצמית ואת זכותו של הפרט לעשות מה שטוב לו לדעתו ובלבד שלא יפגע בזולתו. היום נשארה השאיפה לעשות מה שטוב לו; פגיעה בזולת – מי קובע מהי פגיעה? זה שאתה נפגע זו בעיה שלך, אני לא התכוונתי ולא מתכוון לפגוע, בסך הכל אני רוצה לעשות מה שטוב לי. זכותי. מלמדת אותנו התורה שהתכלית היא אחרת לגמרי, התכלית היא להגיע לאחדות שמכוחה אפשר להצליח בכל דבר, אפילו בדברים שליליים ר''ל. וזה מתחיל במשפחה כמובן, האחדות בתוך המשפחה הגרעינית ומשם והלאה במעגלים מתרחבים עד לאחדות של כלל ישראל, מה שאיפשר את קבלת התורה במעמד הר סיני, כידוע. הדגשת זכותו של הפרט לעשות מה שטוב לו, פירושו לפרוש מהקו שהקב''ה מתווה, וזה מנוגד לחלוטין להוראה זו של התורה ונדון לכישלון.

המרכז יגבר על השוליים


אומרים שאצל עמים אחרים, במדינות מתקדמות יותר, חוקים כאלה כבר נחקקו מזמן. רק אנחנו מפגרים עדיין ומשתרכים אחרי הקידמה. מעניין, האם אכן מדובר בקידמה או שמא בנסיגה? כי באותן מדינות, כידוע, תהליך ההכחדה העצמית כתוצאה מצימצום קיצוני של הילודה, נראה כבר בלתי הפיך. הם יכולים להתעלם מהמציאות, אבל התעלמות ממנה לא תשנה אותה. כאמור, בעם ישראל זה לא יכול לקרות כי הקב''ה הבטיח שקיומנו הוא נצחי, והעובדה היא שיש הרבה יותר משפחות נורמליות המולידות ילדים, כן ירבו. התופעה המשונה הזאת של ''משפחה חדשה'' קיימת בשולי השוליים הסהרוריים. היא אינה יכולה להשפיע על קיומו של עם ישראל ואפילו לא על ריבויו.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי