פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מציאות חדשה
שלמה גזית (שבת, 24/05/2014 שעה 8:00)


מציאות חדשה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



שני צעירים פלסטינים נהרגו בפתח מחנה עופר בסמוך לביתוניא, במהלך הפגנות מחאה לציון יום הנכבה. על פי דיווח כוחותינו נהרגו השניים תוך כדי הפגנה סוערת, מלווה ביידוי אבנים על כוחות הביטחון. הם נפגעו מירי כדורי גומי של חיילי המשמר הישראלי שבמקום, כוח לוחמי מג''ב מתוגבר במספר חיילי תותחנים.

היה זה בס''ה אירוע מצער אך לא חריג. תקריות מעין זו פורצות שוב ושוב בשטחי יהודה ושומרון, אלא שלמרבה המזל, מסתיימות מרביתן ללא הרוגים.

בהתאם לשגרה הצה''לית, בכל מקרה בו יש הרוגים נפתחת חקירת מצ''ח. חקירה כזו אכן נפתחה גם במקרה זה.

חוששני כי השגרה של מאות תקריות כגון זו, המוכרת לנו מן העבר, תזכה הפעם לאופי חריג ואיננו יודעים, בשלב זה, כיצד יתפתחו הדברים.

מה נשתנה? ראוי להצביע על שני משתנים העלולים להפוך את חקירתה ואת התפתחותה של תקרית זו לאירוע מכונן.

המשתנה הראשון הוא קיום תיעוד רב. אלה הצילומים של מצלמות האבטחה – אמיתיים ואולי מפוברקים - אשר פעלו במקום, שהובאו לידיעת התקשורת לאחר שכבר פורסמה גרסת דובר צה''ל. צילומים אלה, יחד עם עדויות הערבים שנכחו במקום האירוע, מקשים על קבלת הודעת דובר צה''ל ללא בחינה נוספת. צילומים אלו הופצו לתקשורת הבינלאומית ואף הגיעו לבית הלבן ולמועצת הביטחון של האו''מ. וזו קוראת לישראל לחקור מיד את שני מקרי המוות. במקביל, הודיע אבי אחד הצעירים שנהרגו כי יסכים להוציא את גופת הבן מן הקבר לצורך בדיקה והוכחה כי לא נהרג מפגיעת כדורי גומי.

במצב דברים זה אי אפשר יהיה למרוח את החקירה. לאחר שיושלם ויופץ דו''ח החקירה הצה''לית, יזכה מיד לתגובה תקשורתית ומדינית מן המערכת הבינלאומית.

המשתנה השני, והוא בהחלט שינוי חדש הוא מורא הרשתות החברתיות בישראל. זה לא מכבר נחשפנו לפרשת התמיכה העממית ב''דויד הנחלאווי'', כאשר הופתענו מעשרות אלפי חיילי צה''ל שהצהירו ''גם אני דויד הנחלאווי!''.

תוצאות חקירת צה''ל תובאנה הפעם לא רק לידיעת המערכת הבינלאומית, הן תופצנה מיד ברשתות החברתיות של ישראל. אם יתברר בחקירה כי חיילי התותחנים הפעילו במקרה זה אש חיה, ולא כדורי גומי, כמתחייב על פי ההוראות, וכפי שדיווחו לאחר התקרית, יהיה ככל הנראה צורך להעמיד לדין את ''דויד התותחן''. או אז יהיה עלינו להיחשף לעשרות, ואולי למאות אלפי תגובות בסגנון ''כולנו עם דויד התותחן''. מסופקני אם רב-אלוף גנץ יודע כיצד להתמודד עם בעיה זו.

המציאות הזו היא אותה מציאות מוכרת - שלטון כיבוש בשנתו ה-‏47. הפגנות מחאה החוזרות על עצמן, יידויי אבנים ותגובות השלטון בעשן ובכדורי גומי.
אך אם חשבנו כי משחק זה יוכל להימשך כך לעד, נחתו עלינו שני המשתנים החדשים – התיעוד המלא המצוי כמעט בכל זירת התנגשות ואירוע, תיעוד שאין לנו שליטה עליו, והרשתות החברתיות המדווחות על אירועים בזמן אמת באופן בלתי מבוקר ובלתי נשלט, הגורר אחריו תגובות הזדהות או מחאה המוניות שאין לפיקוד צה''ל שליטה עליהן.

מציאות חדשה זו מנבאת שלב חדש שמאפיינו העיקרי הוא אבדן שליטה ובקרה על הנעשה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


בדיקת צה''ל לאירוע טרם הסתיימה
בצלאל פאר (שבת, 24/05/2014 שעה 13:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל לפי הודעות ראשוניות, צה''ל לא השתמש בכדורים חיים שלטענת הפלסטינים פגעו בשניים.

לפי הסרטונים ששוחררו על ידי הפלסטינים והועברו ל''בצלם'' יש חשד שהם עברו תיקונים, עריכה, שחזור או שהם מלכתחילה מפוברקים - בעיקר כשמדובר באותו מיקום ממש כשאין חיילי/שוטרים ישראל בקירבת המקום, ה'חלל' הראשון נראה כממהר ליפול כששריו מתוחים ולא רפויים וידו הימנית נפרסת למטה כדי לרכך את נפילתו, והצופים מהצד נראים כמחכים לצעק ה''אקשן'' וכולם כאחד רצים לעבר הנופלים כמעשה במאי בתחילת דרכו. גם הפגיעות בול בראש מעלות את החשד שמדובר בהרוגים מחזית אחרת שנקשרו לאירוע המזדמן בביתונייה ולפלסטינים יש סיבה להצניע את אירוע האמת ולנצלו לאירוע השקר. לא פעם אחת האשימו הפלסטינים את ישראל בהרג של אנשים שמתו בבתי החולים ממחלות ומתאונות דרכים, בלי כל קשר לישראל.

לאור נסיון העבר בפיברוק סירטונים, לא צריך למהר ולהסיק שמדובר בפגיעה של שוטרים ישראלים בצמד הערבים הזה. ראוי שהפלסטינים יעבירו את הקליעים לבדיקה ושתעשה עבודה מדוייקת. עקרונית הפלסטינים יכולים להעביר כל קליע שהם רוצים, גם אחד שהם אספו מהשטח מאירועי שנים עברו. רק בדיקה ישראלית תוכל לקבוע אם הכדורים יצאו מרוביהם של השוטרים שהיו הכי קרובים למקום ולזמן האירוע - מדובר בבדיקת 2 קליעים מול מספר קטן של רובים.

בניגוד להסבריו של שלמה גזית אני חושב שדבר לא השתנה. תמונות מאירועי פגיעה היו כבר בעבר. לא צריך לפרשן את אמירת הדובר של משרד החוץ האמריקאית כאמירה חדשנית. היו כבר כאלה בעבר. פשוט צריך שצה''ל ידווח את חקירתו בהקדם האפשרי, עם השת''פ או בלי השת''פ של הרש''פ.

גם הטענה של 'אובדן שליטה ובקרה' היא מופרכת וחסרת בסיס. אם נגיע למצב של 'אובדן שליטה' שמשמעו חידוש האינתיפאדה, הרי שהראשונים להפסיד במשחק יהיו הפלסטינים עצמם. אבו מאזן מבין זאת היטב. השאלה עם הוא בכלל שולט על השטח.
_new_ הוספת תגובה



בדיקת צה''ל לאירוע טרם הסתיימה
ע.צופיה (שבת, 24/05/2014 שעה 13:55)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר נפסיק להתרגש מהצעקנות המזוייפת הזו יפסיקו להציק לנו בנושאים הללו.
האמריקאים והארופאים בעירק, אפגניסטן, פקיסטן ומרכז אפריקה ''קוצרים, בלי חשבון.
חוץ מזה: ע''ע אובמה
_new_ הוספת תגובה



בדיקת צה''ל לאירוע טרם הסתיימה
בצלאל פאר (שבת, 24/05/2014 שעה 14:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון, וראוי שזה יבוא גם בהצהרות רישמיות של דוברי ממשלה. לצערי בישראל לא נהוגות הצהרות של דוברי ראש הממשלה ומשרד החוץ כמו באמריקה. לכן מה שקורה בפועל הוא המצאיות בישראל מול הצהרה באמריקה, כשלא תמיד יש מתאם בין שני המאורעות.
דעתה של ישראל הרישמית לא נאמרת, וזה מותיר את השטח החדשותי פרוץ ליריבי ישראל, ברש''פ, באירופה ובאמריקה.

אל תשכח שפגישת דובר עם קבוצת עיתונאים מרחיבה אח''כ את ההיזון החוזר ומאלצת את הדובר להגיב לשאלות העיתונאים. זה מאפשר לשני הצדדים להסיט את תוכן ההצהרות לכיוון הרצוי לכל צד, ואחר כך עוד לעשות כותרות משנה. בשאלות המשך יש גם לדובר להציף את המדיה בנתונים נוספים, גם אם לא קשורים בהכרח לאירוע המדווח, אבל שמאלצים את הכותבים והקוראים לא להתמקד רק באירוע המסויים.

למשל דובר ישראלי היה יכול בשאלת המשך של כתב לספר לכתבים על מנהגם של הפלסטינים לביים אירועים או לנצל מתים ממחלות או תאונות ודחוף אותם לרשימת הנהרגים מאש צה''ל. בכך יביע הדובר פקפוק עקיף, אבל לא מחייב, בסיפור הנוכחי מביתוניא.
_new_ הוספת תגובה



שרות לקוראים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 26/05/2014 שעה 16:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי