פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ההאטה במשק נמשכת
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 27/05/2014 שעה 15:00)


ההאטה במשק נמשכת

ד''ר דוד סיון



צמיחה מי שעוקב אחרי החדשות ודאי שמע שצמיחת הכלכלה הישראלית הולכת ונחלשת כבר מספר שנים. בכנס האגודה הישראלית לכלכלה אמרה הנגידה, קרנית פלוג, שזה המשכו של תהליך שהחל כבר בשנת 2011 (דברי הנגידה...). נתוני ה''הודעה לתקשורת'' של הלמס מאפשרים את הצגת תמונת המציאות הזאת באמצעות הגרף שכותרתו ''שיעורי צמיחה...'' מצורף בזאת.

הגרף מראה את שיעורי הצמיחה של התמ''ג (התוצר המקומי הגולמי), של המשק, מאז ראשית 2011. הוא מראה גם את שיעורי הצמיחה של רמת החיים (התמ''ג לנפש) ושל המגזר העסקי לאותה התקופה. קל לראות ששיעורי הצמיחה של שלושת המשתנים הם בירידה – שצמיחתם הולכת ונחלשת. המגמה היא . של שלושה משתנים מראה תמונה מציאות רחבה יותר

מבט כללי על הנתונים מבהיר שחלקו של התמ''ג העסקי בתמ''ג מגיע לכדי 74%. לכן אפשר לצפות שצמיחת המשק (התמ''ג) תהיה מושפעת מאד מהצמיחה בתמ''ג העסקי. אכן מהגרף אפשר לראות שגורם מרכזי לצמיחה במשק זה המגזר (התמ''ג) העסקי (קו אדום). כאשר הוא בעליה הוא בדרך כלל מושך את שיעור הצמיחה הכללי של המשק (קו ירוק) כלפי מעלה וכאשר הוא בנסיגה, בירידה, הוא מושך את שיעורי הצמיחה של המשק כולו כלפי מטה.

גורם מרכזי לצמיחה במגזר העסקי היא פעילות ההי-טק שמייצרת ליצוא לאירופה ולצפון אמריקה. הנתונים מראים שהצמיחה במשקים האלה חלשה ואפילו שלילית כבר מספר שנים (Eurostat News Release). זאת סיבה מרכזית שהצמיחה הכלכלית במשק שלנו נחלשת והולכת. הסבר נוסף הוא שהמאמצים לפנות לשווקים אלטרנטיביים (במזרח...) עוד לא הביאו הישגים משמעותיים ''מספיק''.

כאשר הצמיחה בירידה והאוכלוסיה בעליה רמת החיים, התמ''ג לנפש (קו כחול), מן הסתם יורדת. העובדות האלה מסבירות את הדיווחים, ב''הודעה לתקשורת'' (עמ' 2), על ירידה בצריכה הפרטית, ובמיוחד בצריכה הפרטית לנפש, בחודשים האחרונים. הירידה בצריכה הפרטית מהווה גם גורם מרכזי למגמת הירידה בשיעור האינפלציה במחירים לצרכן (על פי מדד המחירים לצרכן), כפי שניתן לראות בגרף, שכותרתו ''אינפלציה'', המצ''ב. נוסיף שהתקרבות המגמה היורדת לצד השלילי מראה שיש סיכוי כלשהו שתתרחש דיפלציה, ירידת מחירים (שיעורי האינפלציה שליליים) מתמשכת. זאת אפשרות שאולי צריכה להדאיג.

אינפלציה מדוע 'זה צריך להדאיג'? כי דיפלציה מתמשכת פוגעת במשק. איך?

בדרך כלל, ירידת מחירים, נגרמת על ידי האטה בפעילות הכלכלית, או ע''י ירידה בביקושים. ירידה כזאת יכולה להיגרם מירידה בצריכה. עודפי ההיצע שנוצרו בשל כך גורמים ליצרנים להוריד מחירים כדי לא לצבור מלאים וגם לירידה ביצור ובתעסוקה. כתוצאה שיעורי הצמיחה יורדים וגם לתחום השלילי – נוצר מיתון. אבל בזה לא נגמר הסיפור.

ההכנסה של העובדים שפוטרו והעסקים שפיטרו אותם יורדת ולכן יורדים הביקושים (שלהם). נוצר תהליך של היחלשות המשק שמזין את עצמו. דפלציה גם גורמת לגידול בערכם הריאלי של החובות - תהליך שגם הוא גורם לירידה בביקושים ובצמיחה.

בנתיים הירידות במחירים הן ספורדיות וכפי שמראה קו המגמה (שחור) שיעורי האינפלציה הממוצעים הם בתחום החיובי – אין דפלציה. אני גם סומך על קובעי המדיניות הכלכלית שדפלציה לא תתרחש בעתיד הקרוב. עם זאת הירידה בצמיחת רמת החיים לרמה אפסית כן צריכה להדאיג את קובעי המדיניות.

נתונים ביחס לשוק העבודה מציירים תמונה יותר אופטימית. מדיווח של הועדה המוניטרית של בנק ישראל מתברר שבחודשים האחרונים (רביע ראשון של 2014) יש שיפור במצבו של שוק העבודה – בין השאר גידול במספר המשרות. עובדה הזאת שאינה מתאימה לירידה בשיעורי הצמיחה שהצגנו כאן. לכן יתכן שבקרוב נראה שינוי חיובי במגמת הצמיחה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי