פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חוק בחירת הנשיא
שלמה גזית (שבת, 31/05/2014 שעה 7:00)


חוק בחירת הנשיא

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ב-‏10 ביוני תבחר הכנסת בנשיא המדינה העשירי. הנשיא הבא אשר יהיה נשיאה ה-‏11 של ישראל, ייבחר רק ביוני 2021. זה לא יקרה בתקופת הכנסת הנוכחית וככל הנראה גם לא בימי הכנסת שלאחריה. מכאן שהעלאת הצעה לשינוי הדרך לבחירת הנשיא ה-‏11 בכנסת הנוכחית, לא אמורה להדאיג מי מן המפלגות הקיימות ואף לא מי מחברי הכנסת המכהנים. זו אפוא שעת כושר ליזום שינוי החוק הקיים, וזה הרקע לפנייתי למי מחברי הכנסת ליזום ולהציע שינוי ברוח זו.

הצעת השינוי שלהלן מתכוונת להעביר את בחירת הנשיא מן הכנסת אל העם. בכך גם תצמח תקווה לאפשר גם ללא פוליטיקאים להיות מועמדים ראויים להתמודד ולהיבחר.

להלן טיוטה המציגה את עיקרי הצעתי:
א. נשיא המדינה המכהן ימנה, תשעה חודשים לפני תום תקופת כהונתו, ועדה מיוחדת אשר תציע חמישה מועמדים לתפקיד נשיא המדינה. בראש וועדה זו יעמוד נשיא בית המשפט העליון. שאר ששת חברי הוועדה יהיו פוליטיקאים שחדלו להיות פעילים, אנשי רוח, ואנשי תקשורת ואקדמיה.

ב. הוועדה תבקש מן הציבור להציע בפניה שמות מועמדים אפשריים לנשיאות, תוך הנמקת התאמת המועמד/ת לתפקיד. הוועדה גם תקבע מועד אחרון להגשת ההמלצות.

ג. הוועדה תדון בחשאי בשמות שהובאו בפניה ותבחר חמישה מועמדים מתוכם. חמישה אלה יובאו לבחירת הציבור.

ד. הוועדה תדאג לקיים ראיונות-עומק עם כל אחד מחמשת המועמדים. סיכום תמציתי של ראיונות אלה יהווה התעמולה היחידה אשר תוצג בפני הציבור לקראת הבחירות. חמשת אישי הציבור שיעמדו לבחירה לא ינהלו תעמולת בחירות פומבית עד ליום הבחירות לנשיאות.

ה. מנגנון הבחירות במשרד הפנים, המופקד על ארגון הבחירות הכלליות לכנסת, ישמש גם כמנגנון שיארגן את בחירת הנשיא.

ו. המועמד שיזכה ב-‏50% ומעלה מקולות הבוחרים ייבחר לנשיא המדינה. אם לא השיג אף מועמד רוב זה – יערך כעבור שבועיים סיבוב בחירות נוסף, בו ישתתפו רק שני המועמדים אשר זכו במספר הקולות הגבוה ביותר.

ז. הזוכה בסיבוב השני – ייבחר לנשיא המדינה.
אני קורא לח''כים המכהנים בכנסת ליזום היום תיקון ברוח זו. זו שעת כושר להעלות את הנושא ואף לזכות ברוב הנדרש לשם כך. לא איעלב אם הח''כים יכניסו תיקונים בהצעתי כל עוד יישמר העיקרון – הוצאת בחירת הנשיא מן הכנסת והעברתה לעם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  למה ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (2 תגובות בפתיל)
  נשיא כוכב נולד  (הזוהר הצפוני)
  הסיוט של ביבי-מערכון  (הזוהר הצפוני) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי