פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(בלק ע''ד) נקמה זו לא מלה גסה
נסים ישעיהו (שבת, 05/07/2014 שעה 22:00)


(בלק ע''ד) נקמה זו לא מלה גסה

נסים ישעיהו



שבוע כל כך עמוס, ומה יש להוסיף אחרי אחרי ים המלל שנשפך בהתייחס לאירועים הכואבים והסוערים של השבוע? נזכרתי במה שכתבתי לפני מה שנראה כעת כעידן ועידנים, בשבוע בו סערה הארץ בהזדהות עם דוד הנחלאווי. זה לא היה מזמן, רק לפני כחודשיים, ובכל זאת, רצף האירועים, תכיפותם ועוצמתם, גורמים לזה שנדמה כאילו זמן רב חלף מאז. את המאמר ההוא סיימתי בפיסקה הבאה: כמה זמן עוד יקח עד שכלל היהודים יתעוררו? לדעתי, לא הרבה. על פניו נראה שזכה דוד הנחלאווי להיות הגפרור שהצית את אש המחאה וזו תלך ותתגבר. אולי יהיו ירידות בגובה הלהבות, אבל בסופו של דבר נגיע בע''ה לשלטון יהודי אמיתי בארץ ישראל כולה ((אמור ע''ד) שלושה רבדים בחינוך). מסתבר שהתהליך לא המשיך כפי שחשבתי, מסתבר שהיהודים בארץ ישראל פיתחו סוג משונה של השלמה עם המציאות.

הגשמת חלומו של בלעם

האמת היא שהשלטונות עשו הכל כדי לבלום את התגברות המחאה והצליחו, אבל אוי להצלחות כאלו. כי הרי מה שצריך להיות פה יהיה בסופו של דבר, ומה שיהיה זה לא הזיות השלום של הגברת ראשת התנואה, אלא מה שהקב''ה הבטיח לנו בתורה הקדושה, בין השאר בפרשת השבוע דוקא מפיו של בלעם שכל כך רצה לקלל אותנו ולהביא למצב בו נתמכר לדמיונות שוא אודות שלום בין ישראל לעמים. בלעם עצמו ידע שהקב''ה לא ירשה לזה לקרות, שלא יאפשר לאף הוזה לבטל את היחוד של עם ישראל ולהעמידו על מישור אחד עם עמים אחרים. אבל הוא ניסה. וככל שמדובר במערכות השלטון והתקשורת אצלנו, נראה לכאורה שבלעם הצליח, שכל מה שרוצות מערכות אלו, הוא להיראות טוב בעיני הגויים, גם על חשבון חיים של יהודים פה ושם. שהרי זו משמעותה האמיתית של הבלגה, לא?

יסודות חזקים

בלעם ידע שהאפשרות הזאת, הגשמת חלומו לפגוע בעם ישראל, יכולה להתקיים אך ורק על בסיס ניתוק או לפחות העלמת הקשר שלנו הקב''ה. במצב כזה אנחנו חשופים לפגיעות שונות ומשונות ר''ל. בזמן אמת הוא לא מצא שום פירצה כזאת והודיע לבלק חד משמעית שאינו מוצא דרך לפגוע בנו, כי (במדבר כ''ג): יט לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב, וּבֶן-אָדָם וְיִתְנֶחָם; הַהוּא אָמַר וְלֹא יַעֲשֶׂה, וְדִבֶּר וְלֹא יְקִימֶנָּה. אופייני לבני אדם לחזור בהם מדברים שאמרו והבטיחו, אבל הקב''ה אינו חוזר בו מההבטחה שנתן לאבותינו הקדושים. הרי כל העוצמה שלנו מיוסדת על אותה הבטחה, ואת זה בלעם כבר אמר לבלק: ט כִּי-מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ, וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ: הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב. הצֻּרִים והגְּבָעוֹת, מפרש רש''י, הם משל לאבות ולאמהות שהם היסוד של עם ישראל. והיסוד הזה כל כך חזק, שאין כוח חיצוני שיכול למוטט אותו.

היחוד של עם ישראל

במלים אחרות, בלעם ראה שלגויים אין שום יכולת לפגוע ביהודים, אלא אם כן הללו חשפו את עצמם לפגיעה. וזה גם אחד הפירושים למחצית השניה של הפסוק: הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב. כל עוד העם הזה שומר בדבקות על יחודו ואינו מתדמה לגויים, יִשְׁכֹּן; וּבַגּוֹיִם, אבל אם ינסה להשתלב בסביבה הגויית, לֹא יִתְחַשָּׁב, הוא מאבד את חשיבותו בעיניהם. זה פירוש על דרך הדרש. הפשט של הפסוק הוא, כמו שמתרגם אונקלוס ומובא בפירוש רש''י, שעם ישראל קיים לנצח; שאינו יורד מבימת ההיסטוריה כמו שיורדים עמים אחרים. וכנ''ל, הקביעה הזאת מבוססת על ההכרה ש-לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב, וּבֶן-אָדָם וְיִתְנֶחָם; שהקב''ה שומר לנצח את הברית שכרת עם אבותינו. ובמסגרת ההוראה ''לחיות עם הזמן'' כלומר למצוא בפרשת השבוע הנחיות כיצד להבין את מאורעות ההווה, אנחנו מנסים להבין את מה שקורה אצלנו בשבועות האחרונים.

נקמה ותקומה

כאמור, הרבה מאד מלים נאמרו ונכתבו בהתייחס למאורעות הקשים של השבועות ושל הימים האחרונים. החטיפה והרצח של שלושת הנערים זיעזעו קשות את כל מי שלב יהודי פועם בחזהו וגל של קריאות נקם עלה מהשטח. אמנם יצר הנקמה נתפס כמשהו פרימיטיבי אצל החכמים בעיניהם, אבל האמת היא שהאותיות המרכזיות במלה הזאת הן אותן אותיות מרכזיות שבמילה תקומה או קוממיות. החכמים בעיניהם קוראים להימנע מהסלמה וראשת התנואה אפילו טרחה להזכיר את גדולתו של שרון, שהבליג על פיגועים קשים יותר. טוב, היא היתה שותפה מרכזית שלו בעיקרת היהדים מגוש קטיף. והיא רק שכחה להזכיר שההבלגה עלתה בעשרות הרוגים ושהיא נגמרה במלחמה עם הרבה הרוגים שיכלו להיחסך אלמלא ההבלגה. אז השלטון הצליח למוסס, שלא לומר לדכא, את המחאה שהחלה בהזדהות עם דוד הנחלאווי, אבל ''רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום''.

קריאת השכמה

למרבה הצער, השלטון שלנו אינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו ולומר שלא ידיו שפכו את דמם של הנערים. כי אחרי חודשים ושנים של ''הכלה'' ''הבלגה'' ועוד מלים יפות שממציאים כדי לתרץ את רפיון הנפש, הם, אנשי השלטון ציפו שהערבים יאהבו אותנו כי אנחנו נמנעים מתגובה כשהם זורקים עלינו אבנים, מקללים ומדביקים לנו כינויים מעולמם המעוות. מה עוד שאנחנו ממשיכים לספק להם את כל צרכיהם, אז אין מצב שלא יאהבו אותנו. ורק דבר אחד הם לא מוכנים, להסיק את המסקנות מההיסטוריה הקרובה. הרי ככל שנתנו להם יותר, הם פגעו בנו יותר. וההפגזות שם בדרום מוכיחות את זה כל הזמן. אבל גם לשם משדרים שלא מעוניינים בהסלמה, רוצים לסגור עניינים בשקט. איכשהו המוח שלהם מסרב לקלוט שהשקט שהם מבקשים נתפס אצל הצד השני כפחדנות.

הפקרות

אז ראש הממשלה יכול להכריז שמי שהיה שותף לפשע הזה דמו בראשו והם יכולים להמשיך במאמצי הרצח שלהם. כי המילים שלו רק מצחיקות אותם. דמו בראשו? אינני חושד בראש הממשלה שאינו מבין את הפירוש הפשוט של הניב הזה, אבל אני עוד פחות חושד בו שהוא מתכוון ליזום עונש מוות לרוצחים. ואפילו אם היה רוצה ליזום משהו כזה, הוא לא יעז מול האנשים הסובבים אותו, ראשת התנואה ושות' ומול התקשורת שרק מחפשת אותו. והרי גם הרמטכ''ל ושר הביטחון בעד איפוק, אז ראש הממשלה יכול להצטייר כיותר קיצוני מהם? ואם כבר הזכרנו אותם, מילא הרמטכ''ל, כרטיס הביקור שלו כולל כמה יהודים הרוגים על מזבח האיפוק הקדוש, מדחת יוסוף למשל, אבל שר הביטחון? גם הוא נתפס לדעה שמה שאנחנו צריכים זה איפוק? אה, שכחתי, זה לא טרור של נערי תג מחיר, בסך הכל טרור ערבי, ועל זה אפשר וגם כדאי לגלות איפוק.

הקם להרגך

כי השאלה שראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ''ל, ראשת התנואה וכל יתר החכמים בעיניהם צריכים לענות לנו עליה היא: כמה יהודים צריכים ליהרג כדי שתגיבו? וגם, מאיזה סוג צריכים להיות אותם יהודים? לא נעים, אבל הרושם שנוצר אצל הח''מ הוא שהציבור מרגיש שאין גבול, שלא משנה כמה ומי יהרגו ר''ל, הם ימשיכו להבליג ויחפשו רק את האשמים הישירים. על רקע ההרגשה הזאת התעוררה המחאה האחרונה והקריאה לנקמה, שבעטיה כבר נשלחו שלושה חיילים לכלא. כי העם יותר בריא בנפשו משליטיו והוא מבין כפשוטו את המטבע הלשוני של חז''ל: ''הקם להרגך השכם להרגו''. והעם צודק. ''הקם להרגך'' פירושו עוד בשלב ההתארגנות שלו, ''השכם להרגו''. וחז''ל דייקו בדבריהם, הם אמרו ''השכם להרגו'' לא אמרו ''הרוג אותו''. כי זהו טבעם של רוצחים, מוכנות אמיתית לתגובה קשה מרתיעה אותם.

התעוררות מלמטה

הסיכוי שמנהיגינו יתעשתו ויפעלו כמו שצריך אינו קיים; הם התמכרו לחלום המתוק של סיום הסכסוך, נעולים על החתירה לשלום ואין מה ומי שיפרוץ את המנעול הזה. הם מעדיפים לחיות בדמיונות שוא ולהימנע מהבטה אל המציאות שנראית להם קשה מדי. ואגב, היא רק נראית קשה, כי קשה מאד להתפכח מחלומות, ועוד חלומות שבנו עלים קריירה, אבל באמת, הפיתרון קל ופשוט. היהודים הפשוטים, אלה שאינם חכמים בעיני עצמם, מבינים היטב את העובדה הזאת ולכן הם דורשים נקמה. כי זו הדרך היחידה והמהירה לקומם את הריסות ההרתעה. וכשהמנהיגים מעדיפים להמשיך לחלום, מזל שהעם מתעורר. אינני יודע כמה זמן תימשך ההתעוררות הזאת שבאה מלמטה, כי השלטון כבר התחיל בתהליך ההרדמה, חקירות נגד ''מסיתים'' וכאלה, אז יתכן שיפסיקו לדבר.

הקם להרגך

אבל אין חשש, הקב''ה החליט להעיר אותנו והוא יעיר, הוא תמיד מצליח. הוא הבטיח שיגיע זמן בו יגאל אותנו גאולה שלמה על ידי משיח צדקנו והוא יעשה זאת. הרי כנ''ל, זה מה שאומר בלעם בפרשת השבוע. והוא אומר גם מה יקרה כאשר יגיע זמן הגאולה (פרק כ''ד): יז אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה, אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב; דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב, וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל, וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב, וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת. יח וְהָיָה אֱדוֹם יְרֵשָׁה, וְהָיָה יְרֵשָׁה שֵׂעִיר--אֹיְבָיו; וְיִשְׂרָאֵל, עֹשֶׂה חָיִל. יט וְיֵרְדְּ, מִיַּעֲקֹב; וְהֶאֱבִיד שָׂרִיד, מֵעִיר. הזמן הזה כבר הגיע. יש לכך הרבה סימנים ובעבר דיברנו על זה לא מעט. ומה שקרה וקורה אצלנו לאחרונה נועד להעיר אותנו, לפקוח לנו את העינים כדי שנראה נכוחה את המציאות בה אנחנו חיים. שנפסיק לחיות בדמיונות שוא ונבקש מהקב''ה את הפיתרון היחיד – את משיח בן דוד.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא נצחון ולא שלום  (הזוהר הצפוני)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי