פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מצוק איתן - הערות והארות בשולי האירועים
יוסף אליעז (יום רביעי, 23/07/2014 שעה 20:00)


מצוק איתן - הערות והארות בשולי האירועים

יוסף אליעז



הלחימה נמשכת, באויר, על הקרקע ומתחת לקרקע.
לפני הכל שלוחים תנחומינו, בני הארץ הזאת, למשפחות ששכלו את יקיריהן, ברכת החלמה לפצועים וברכת חזק ואמץ ללוחמים בחזית ולאזרחים המופגזים בעורף.
היו כולם ברוכים.

1. מדיניות ארה''ב בכל השנה האחרונה תמוהה: גמאל עבדול נאצר הפנה עורף לארה''ב, משסירבה זו לממן עבורו את בנית סכר אסואן. בריה''מ נענתה אז לאתגר, בנתה את הסכר בהשקעה אדירה, והיתה לפטרונית של מצרים וסיפקה ומכרה לה ציוד צבאי בהיקף אדיר, ואף העמידה לרשותה, בצד תמיכתה המדינית, אפילו טייסי-קרב ומפעילי טילים קרקע-אויר, שלחמו לצדה.

ארה''ב סבלה מנחת זרועם של מוסלמים קיצונים, שתפסו את שגרירותה באירן וסילקו אותם משם בבושת פנים, שלחמו בה באפגניסטן, בעירק וברחבי-תבל.
הנשיא סדאת הצליח בדיפלומטיה ערמומית, ובעזרתו האדיבה של קיסינג'ר, לזכות שוב באהדתה של ארה''ב, אשר שבה ותמכה בו כלכלית וצבאית, וסיפקה לו את מיטב הנשק, הגם שלא היו למצרים, אחרי הסדר השלום, שום אויבים מוצהרים שיש להתגונן מפניהם.
זה היה הישג עצום של אותן שתי המדינות.

עת עלו 'האחים המוסלמים', עם מורסי בראשם, לשלטון במצרים גילתה ארה''ב אהדה כלפיהם, למרות קיצוניותם הדתית, ההתנכלויות לקופטים, דרדורה הכלכלי של מצרים וטיפוח השנאה למערב; והנה כאשר הפילדמרשל סיסי תפס את השלטון הפנתה לו ארה''ב עורף, ויתרה על כל הישגיה במדינה ענקית וחשובה זו, עד לחוזי רכש נשק עם רוסיה. פרט לחולשתו הכללית של הנשיא אובאמה נוספה פה הטענה כי סיסי תפס את השלטון שלא בדרך דמוקרטית. טענה מענינת, לאחר ''הצלחותיה'' הגדולות של ארה''ב למסד שלטון דמוקרטי באפגניסטן, פקיסטן ועירק, לוב וטוניסיה.

גם עתה, עת מתחילים לחפש דרך להביא להפסקת אש בעזה, אחרי שג'ון קרי טרח כה רבות לַשָּׁוְא להשגת שלום באזור, ארה''ב נמנעה להתערב זמן רב. משניעורה – שוב לא פנתה למצרים, שלה גבול משותף עם רצועת עזה, מעברים ואמצעי אכיפה או ''פתיונות'' להקל על עזה, אלא לתורכיה ולקטאר תחילה, שתי מדינות שניצבו כיריבות הן לישראל, הן למצרים ובמידה רבה גם לארה''ב, ואין להן כל מעמד באזור, שלא לשכוח שקטאר מתחרה באירן על כתר התומכת הגדולה בטרור.

כמסתכל מהצד נראה שמשהו הזוי, לא-חכם וחסר הגיון מדריך את המדיניות האמריקאית במזרח בכלל, ובמזרח התיכון בפרט. חבל. חבל מאד.

2. מבצע מצוק איתן בעזה הוא עצוב וכואב. מצד אחד - אנו נושאים בכאב בקרבנות של בנים ואבות אשר לא ישובו למשפחותיהם ופצועים ונכים שישאו לעד את מוראות הלחימה וצלקותיה בבשרם ובנפשם.
בו בזמן מדווח על מאות הרוגים, פצועים וכ-‏200.000 פליטים ברצועת עזה. מצב הפצועים והפליטים שם נורא: חמ''ס דרדר אותם למלחמה בהתקף מפתיע של ירי מטורף של טילים לישראל, ללא הכנה.
אוכלוסיה מוסלמית דתית מאד נקלעה לקרב דמים בקיץ הלוהט, בצום הרמדאן, עם מגבלות חשמל ומים. הסבל הוא נורא. איני יודע אם זוועות אלו יזקפו לחובת החמ''ס, אך אין כל ספק כי אותה אוכלוסיה, בצדק או שלא בצדק, תזקוף זאת לחובתנו. אמנם מחוסר ברירה עוד התערער מאד הבסיס לחלומות השלום בין העמים.

אנו כרגע רואים שתי זרועות-רצח של התמנון החמ''סי: טילים ומנהרות תופת. אין ספק שיש לתת קדימות ראשונית לקטיעתן המיידית של זרועות חונקות אלה. אולם זרוע רצחנית שלישית קבלה, חוששני, עידוד לצמיחה מחודשת: על רקע ההסתה המתמדת לשנאת ישראל, להאדרת השאהידים – גדל בעזה (וּבָ'רָשׁוּת' גם) דור צעיר מוסת ורצחני שֶׁיִּקַל לטרוריסטים לשאוב ממנו כח אדם רב למשימות רצח והתאבדות, כפי שכבר טעמנו באינתיפאדה. רצועת עזה אינה סגורה היום הרמטית, ואין ספק שתיפתח עוד בעתיד. אותם צעירים מורעלים צפוי כי ינסו לחדור לישראל למטרות הרג וכן יָפוּצוּ, נושאי שנאה, ברחבי תבל. השנאה המוטמעת בהם מילדות, ניזונה גם מקנאות דתית וספק אם תכבה. קשה להאמין שתצמח עמם ידידות אמת כפי שאולי קיימת היום בין נוער גרמני לנוער צרפתי או אנגלי, או אפילו רוסי, דור או שנים אחרי מלחמת העולם והזוועות שביצע הרייך השלישי ברחבי אירופה כלפי העמים שנכבשו.

שיקום עזה לא יערער את השנאה. חייבים לחשוב מה עושים, ואם יש מה לעשות.

3. במבצע צוק איתן יש גם ברכה אחת אדירה, הגם שאוי לנו מאותה ברכה: הסכנה האדירה שבמנהרות הטרור נחשפה באיחור עצום, אך למזלנו – בטרם נעשה בהן שימוש נורא, כפי שחמ''ס תכנן לעשות.

עלינו לפשפש במעשינו ובמחדלינו בתחום זה. לולא איבד החמ''ס את בלמיו ופצח בירי העצום של טילים ופגזים על המדינה – ההיקף האדיר והמסוכן כל כך של המנהרות לא היה נחשף. אילו האויב היה מפעיל בבת-אחת מספר מנהרות עם הכח הצבאי המאומן, והחמוש עד לְשִׁנַיו, ומבצע הרג בישובי-הגבול, היה נגרם אסון נורא שתוצאותיו מי ישורן.

שומה עלינו לפשפש במעשינו ובמחדלינו ולמצוא אם המידע היה מועט מדי ומדוע, או ששוב, כמו במחדל ראשי המודיעין ערב מלחמת יום-הכיפורים, היה מידע בידם והם, או צמרת צה''ל והמוסד, או הקבינט הבטחוני, או כולם יחדיו, לא ייחסו לו את החשיבות והדחיפות הראויות.

4. בימים האחרונים עלתה שוועת ''הכפרים הבלתי מוכרים'' על חוסר מיגון בישוביהם.
אין ספק שיש כאן בעיה רבת-פנים: מצד אחד מדובר באזרחים הנתונים לסכנת מטחי טילים. לנשים ולילדים אין כל מעמד בהחלטת הגברים, או ראשי השבטים והחמולות , להתישב על קרקע לא להם, ושומה עלינו להגן עליהם.
מצד שני – כל מבנה קבע שתקים רק יבסס את השתלטותם הפלילית על הקרקע שתפסו בניגוד לחוק.

הפתרון, הגם שאינו הפתרון האידיאלי (וגם חדר הבטחון אינו מקנה בטחון מוחלט), הוא פשוט: מחפורת בקרקע, בצורת האות הלועזית z , כאשר שתי זרועותיה הן במדרון כלפי פנים והקו האמצעי הוא מחפורת עמוקה. המהדרין יוכלו להניח מספר פסי ברזל, או ''רלסים'', להניח עליהם פלטות עץ או בטון, ומעליהם שקי חול או חצץ. מליוני חיילים במלחמת העולם הראשונה חיו ולחמו חודשים ושנים במחפורות כאלה, תחת הפגזות רציפות, וחייהם ניצלו. לפני אלו עשרות שנים התנדבתי עם רבים אחרים לחפור תעלות מגן כאלו בקיבוצים שהיו חשופים להפגזות הפלסטיניות מירדן (לפני ''ספטמבר השחור'' שביצע המלך חוסיין המנוח), וחפרנו בקיבוץ גשר תעלות לתפארת בכל הדשא היפה שלפני חדר האוכל.

המגזר הבדואי בנגב מחזיק בכמויות עצומות של צמ''ה – ציוד מכני הנדסי. מחפר (''באגר'') יכול להכין מחפורת כזו בחצי שעה עבודה. אם רוצים - ניתן לתמוך את קירות המחפורת בלוחות פח ומספר ברזלי זוית. יש גם רשויות מקומיות במקומות אלה וביכולתן לשכור מספר מחפרים ולהציע מיגון לכל מאהל או קבוצת פחונים.
אלא שכנראה בברכת ''עדאללה'' הם מצאו שבמקום לעזור לעצמם עדיף לפנות ליועץ המשפטי לממשלה או לבג''ץ. ההדים הציבוריים נעימים להם. ניחא.

ניתן להזכיר שאת הממ''דים (חדרי הבטחון) בבתים מימנו בעלי הנכסים עצמם, לא המדינה. לא יקרה אסון אם ראשי ''הכפרים הבלתי מוכרים'' יבצעו חפירת תעלות מגן אלו בעצמם ולא ימתינו לעזרה מאחרים.

עם זה – ראו לעשות מאמץ ולהגיע להתרעת ''צבע אדום'' גם בשטחים אלה.

5. חופש הביטוי הפך לעקרון יסוד כה עמוק אצלנו, עד שהוא מערער יסודות אחרים, עליהם ניצבת המדינה.

אנו נתונים היום בלחימה עם החמ''ס. אין להשלים עם הנפת דגלי חמ''ס, או אפילו דגלי הרשות הפלסטינית, בהפגנות בזמן לחימה.

כבר כתבתי רבות על להיטותנו המיותרת להעניק, לעתים בכפיה, אזרחות לכל נתין מדינת אויב שמצא עצמו בתחומי מדינת ישראל. (החל בנשים העזתיות המובאות לשמש רעיה שניה או שלישית (והרבה יותר) אצל הבדואים; אזרחי ירדן במזרח ירושלים; ואזרחי סוריה בכפרים הדרוזים בגולן). זו היתה ועודה טעות.

רבים מערביי ישראל טוענים שהינם פלסטינאים. זו זכותם. אולם אין להם זכות להניף דגלי אויב כאן, ובזמן לחימה בפרט.

דומני שבאה עת לבחון שוב את חוקי האזרחות ולקבוע עונש של שלילת אזרחות ממי שתומך באויב. לרבות בהנפת דגליה של מדינת אויב בעת לחימה או הפגנות כנגד ממשלת ישראל, אולי לא כעבירה יחידה, אך כאחד השיקולים. זו אמורה להיות הן סמכות מינהלית לשר הפנים (בכפוף לביקורת בג''ץ) והן סמכות ענישה בחוק הפלילי.

מי שטוען שהוא אזרח אויב- יוותר נא על אזרחותו הישראלית, ישיב את תעודת הזהות ויקבל תעודת תושב, שתקנה לו זכויות של הצבעה לרשות המקומיות.
כפי שחיים כאן אזרחים אמריקאים או צרפתים יכולים לחיות פה גם אזרחים ירדנים, סורים או פלשתינאים, כל עוד אותה ''רשות פלסטינית'' קיימת.

מי שמזדהה עם האויב – גם מוזמן לעבור ולחיות בחסות דגלו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שכחת את האיסלמיסט מהבית הלבן.  (ע.צופיה)
  הכפרים הבלתי חוקיים  (דוד סיון) (3 תגובות בפתיל)
  ציר עזה-קטאר-ארה''ב  (אלברט שבות) (5 תגובות בפתיל)
  בג''ץ  (דוד סיון)
  יש לי טענהפשוטה הנחלקת לשניים .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (4 תגובות בפתיל)
  אומות, שקרים ומסמך לקונגרס  (יוסף אליעז)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי