פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מהי מטרת המלחמה?
שלמה גזית (יום שני, 28/07/2014 שעה 7:00)


מהי מטרת המלחמה?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



את התוכניות המבצעיות שבמבצע ''צוק איתן'' מגבש צה''ל. את מטרות המלחמה, לעומת זאת, קובע הדרג המדיני. בשלב ראשון ניסחה הממשלה יעד מאד פשוט וצנוע ''שקט תמורת שקט''. כיוון ש''אי השקט'' באותה עת נבע מן הירי המאסיבי של רקטות ופצמ''רים מרצועת עזה לעבר יישובי ישראל, התכוונה ישראל בציפייתה ל''שקט'', להפסקת ירי זה. הממשלה באמת התכוונה להפסקת אש, ותו לא.

ואז, לפתע, נחשפו אנשי החמאס יוצאים מתוך המנהרה בדרכם למבצע הרג בעין השלושה. יחד עם חשיפתם נתחוורה לנו המשמעות האמיתית, ובמלוא חומרתה, המנהרות שנחפרו. ממשלת ישראל נדרשה לעדכן מיד את מטרת המלחמה וקבעה כיעד חדש את הרס כל מנהרות הלחימה של חמאס. זו ההנחיה שניתנה לפיקוד הדרום וזו מטרת הלחימה של כוחותינו ברצועה. זנחנו את ירי הרקטות, אנו חוזרים ומשמיעים אזעקות 'צבע אדום' וסומכים על טילי 'כיפת הברזל' שיצמצמו ביותר את הנזקים. ואשר ל'עוטף עזה'', אשר ליישובים שכיפת הברזל איננה מגינה עליהם, WELL, אומרת הממשלה, הם כבר רגילים...

היום אנו מנהלים מו''מ על הגדרות המטרה של הפסקת-האש המתוכננת. לפי הפרסומים – מציבה ישראל מטרה מרכזית אחת – חיסול מנהרות הלחימה של חמאס המוליכות אל תוך שטח ישראל. הגדרת מטרה זו, דבקה במדיניות המעודכנת ובהנחיות שניתנו לדרג הלוחם.

אינני מסתייג, כמובן, מן החתירה לחיסול מנהרות הלחימה של החמאס ולהסרת האיום של מתקפת לוחמי-חמאס ביישובי עוטף עזה, אולם אם אני מסכם לעצמי את לקחי עשרים ימי המלחמה המתנהלת, אין לי ספק כי ירי הרקטות מהווה איום חמור ומסוכן לאין ערוך.

''כיפת-ברזל'' אכן יירטה את רובן המכריע של הרקטות אשר היו עלולות לגרום לאבידות בנפש ולנזקי-רכוש חמורים פי כמה, אולם רקטות המשוגרות לעבר היעדים בישראל הכניסו את המדינה כולה למודוס של תפקוד בתנאי לחימה.

די היה ברקטה אחת שנחתה ביהוד והביאה עלינו שתי יממות של שיתוק חלק ניכר של נמל התעופה הלאומי שלנו, כאשר חברות תעופה זרות, בעיקר אמריקאיות ואירופיות, נשמעו להנחיות ה-FAA האמריקאי ובטלו את טיסותיהן לישראל. וההשלכות מהתפתחות זו – נזק מדיני, כלכלי ותדמיתי חמור ביותר לישראל. זה, לדעתי, היה ההישג הגדול ביותר שהיה לחמאס עד כה במלחמה.

המסקנה ברורה. אסור לה לישראל להסכים – לא להפסקת אש ולא להסכם רגיעה אשר אינם מציבים את חיסול מערך הרקטות של חמאס ואת הפסקת ירי הפצמ''רים כמטרת המלחמה.

נשק המנהרות של חמאס אכן מהווה איום חמור, אך איננו מהווה איום אסטרטגי וקיומי על ישראל, לא כן נשק הרקטות – ישראל חייבת לעמוד על כך שירי זה ייפסק ויחדל להוות איום. אל מול איום זה יהיה לישראל רק תשובה אחת – השתלטות מחדש על שטח הרצועה כולה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  גנרל חושב כמו גנרל .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  לא לשקם את עזה-היום שאחרי  (הזוהר הצפוני)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי