פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התמודדות באיום המשני
שלמה גזית (יום רביעי, 30/07/2014 שעה 20:00)


התמודדות באיום המשני

אלוף (דימ.) שלמה גזית



טור מלחמה יומי זה בוודאי יקומם נגדי את חצי העולם, כיצד מעז אנוכי לזלזל בחשיבות מבצע המנהרות של צה''ל ושל כל המדינה. ובכל זאת, אני רואה צורך להביע את דעתי הברורה והחד-משמעית: ישראל הציבה לעצמה במלחמה זו את היעד המשני ולא הראשי, את היעד הטקטי ולא האסטרטגי. אפילו יושג יעד זה באופן מלא – לא טיפלנו ולא חיסלנו את האיום העיקרי, כן - הקיומי.

המלחמה שאנו מנהלים, והמטרה שהוגדרה לצה''ל היא המלחמה במנהרות. צה''ל נדרש לאתר את כל המנהרות ההתקפיות שברצועת עזה ולהשמידן. המידע שהופץ על התוכניות הזדוניות שהיו לחמאס לבצע מעשי הרג, תוך פריצה דרך הפירים שמתחת לבתי היישובים, ללא ספק הכניס חרדה מוצדקת בקרב כל תושבי עוטף עזה, ודאגה בקרב כלל הציבור.

ובכל זאת, מנהרות אלה אפילו שמשו למתקפה הנרחבת ממנה היינו יראים, לא היוו איום קיומי על ישראל, ואף לא איום על כלל תושבי המדינה. האיום הגדול והאמיתי הוא נשק הרקטות, ומחר אולי גם נשק טילים שבידי החמאס. נשק זה מכסה כבר היום כמעט את כלל שטח המדינה. בקושי נחלצנו, בינתיים, מביטול הטיסות של מרבית חברות התעופה הגדולות לנתב''ג. מחר תחלנה רקטות לאיים ואולי אף לפגוע בנמלי אשדוד וחיפה, ופגיעה כזו עלולה לשתק חלק ניכר מן התעבורה הימית שלנו. ואז – אנא אנו באים?

אפילו לגבי תושבי עוטף-עזה. המנהרות הן רק איום בפוטנציה. ירי הרקטות, ובייחוד ירי המרגמות, כבר גבה מחיר יקר הן בנפגעים והן בהשבתת הפעילות המשקית.

ועוד נקודה. אפילו אצא מנקודת מבט אופטימית, ונניח כי כוחות צה''ל לא יצאו משטח הרצועה אלא אם כן אנו יודעים כי כל המנהרות ההתקפיות, עד האחרונה שבהן, הושמדו (ואני מניח הנחה זו על אף הקביעה החד-משמעית של גורמי צה''ל כי לא יוכלו להבטיח זאת), מה ימנע מכוחות החמאס לשקם את הנזק ולכרות מנהרות חדשות, בתוואי חדש, עשרות או מאות מטרים לצד התוואי הקודם? הלחימה שלנו בחמאס לא תסתיים ב-‏2014. ניתן יהיה ליעד את המנהרות החדשות למבצע התקפי ב-‏2016 או 2017.

את מי שלא תקפנו ואת מי שאיננו מכריעים זה החמאס. ללא פגיעה – או לחילופין הסכם – בהנהגת החמאס, פגיעה שלא תאפשר את שיקום וחידוש היכולות הצבאיות, לא השגנו דבר. אוסיף ואומר, חמאס ישכיל להתארגן ולהיערך טוב יותר לקראת ''צוק איתן 2'', בעוד שנה, שנתיים או שלוש. הוא יעשה כמיטב יכולתו להקשות על חדירה חוזרת של כוחות צה''ל.

ומישור אחר, ולא ארחיב, מאד אפשרי כי המערכת הבינלאומית תהיה פחות אוהדת לישראל במלחמה הבאה.

זה האיום החמור והקיומי העומד כבר היום לפנינו ואיום זה היינו חייבים לחסל כבר היום. הלחימה במנהרות לא תמנע זאת ולא תשבש זאת. היא רק הסיטה אותנו מן ההתמודדות באיום העיקרי שבפנינו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שלמה גזית, אני לא מבין למה אתה מדרג את הסכנה בין רקטות למנהרות?  (עוז פרידמן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי