פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עלות המלחמה - חשבון ביניים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 15/08/2014 שעה 15:00)


עלות המלחמה - חשבון ביניים

ד''ר דוד סיון



כמו כל דבר מלחמה עולה כסף ויש לה השפעה על המשק וכמובן על המדיניות התקציבית. מבצע ''צוק איתן'' לא שונה בהקשר הזה. המעניין הוא שאנשים בתקשורת הציגו הערכות מספריות וזה מאפשר לנו לנתח את ההשפעות של ''צוק איתן''. למרות שלמעשה המבצע לא הסתיים יש ערך לבחינת ההשפעות האלה , אפילו שמדובר רק בחשבון ביניים.



על פי גד ליאור הנזק לתמ''ג הוא כ-‏6.2 מיליארד שקלים. ע''פ נתוני הלמס התמ''ג (ב-‏2013) היה כ-‏1,036 מיליארד ומכאן ששיעור הנזק לתמ''ג מוערך בכ-‏0.6%. פרוש הדבר ששיעור הצמיחה יהיה נמוך בכ-‏0.6% מאשר אם לא היתה מלחמה זה לא נחשב מחיר גדול. בהנחה ששיעור הצמיחה שנרשם ברבעון הראשון, 2.9% (הודעה...) מייצג את כל שנת 2014 הרי שהתיקון ל-‏2.3% איננו נזק שהמשק לא יוכל לתקן אם וכאשר ירגעו רוחות המלחמה.

בידיעה של גד ליאור ישנו גם חישוב של העלות התקציבית של מלחמת ''צוק איתן''. העלות התקציבית תגיע לכדי 8.7 מיליארד שקלים (0.8% מהתמ''ג, או 2.1% מסך התקציב לשנת 2014), מזה 7 מיליארד העלות לצה''ל. זהו הקטע שיעסיק את הממשלה והכנסת בחודשים הקרובים גם משום שזו התקופה בה מתנהלים דיונים תקציביים.

חלק מהפתרון לבעיה התקציבית התקבל כנראה בהחלטה של ועדת הכספים. הועדה אישרה השבוע העברה (תוספת) של 3.3 מיליארד שקלים לתקציב הביטחון כנראה על חשבון נושאים אחרים... (ח''כ שפיר...).

במקום לדאוג מאיפה יבוא הכסף, כדאי לנו לזכור שבכל תקציב יש גם רזרבות ''מוכנות מראש''. כל שנה אפשר למצוא בין סעיפי התקציב ישנן רזברבות בכמה רמות, בתקציבי המשרדים השונים וגם ''רזרבה כללית''. בתקציב לשנת 2014 נקבע סה''כ הרזרבה על 13.9 מיליארד שקלים מזה הרזרבה הכללית היתה 7.3 מיליארד שקלים והיתר בשאר הנושאים. בהנחה שעוד נותרו רזרבות שלא הופעלו תוכל הכנסת להעביר מהן לצרכים שנבעו ישירות מהמלחמה. יש מקורות לכיסוי עלות המלחמה.

לכן ראוי כמובן לחשוב על אפשרות ריאלית שלא יתעורר צורך להעלות מסים. אפשר וגם ראוי לשקול בהקשר הנוכחי את העלאת שיעור הגירעון כדי לתרום לעידוד צמיחת המשק.



אפשר להעריך שהמשק ישתקם בהקדם וגם שהתהליך התקציבי ימצא את דרכו.

מה שצריך להדאיג אותנו היא היכולת לעמוד באתגרים שמציבה לנו המציאות הבינלאומית. רמזים לכך קיבלנו כאשר הבריטים, הספרדים והאמריקאים הודיעו על השעיה של משלוחי נשק לישראל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  טעות תקשורתית נפוצה  (ע.צופיה) (14 תגובות בפתיל)
  עברנו מלחמות יקרות יותר והמשק הישראלי תמיד התחזק בעקבותיהן  (בצלאל פאר) (7 תגובות בפתיל)
  הכסף לא הבעיה  (עוז פרידמן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי