פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דו''ח וד''ש מברלין
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום רביעי, 17/09/2014 שעה 8:00)


דו''ח וד''ש מברלין

גדעון ספירו



זה עתה חזרנו, בת זוגי, בתי, בן זוגה ושתי נכדותיי, ממסע שורשים בברלין, עיר הולדתי. עברנו ליד הבית בו נולדתי, המשכנו לבית בו גרנו (קו-דם 177 – הרחוב המרכזי במערב ברלין) וסיימנו בבית משרדו של סבי (ד''ר אלפרד נאומן, עו''ד ונוטריון, שלמיטב ידיעתי היה גם בית מגוריו עם סבתי אנה נאומן זיכרונם לברכה). למחרת נסענו לבית הקברות בוויסנזה, לבדוק אם ניתן לאתר את קיברם של סבי וסבתי.מנקים
מנקים את הקברים של סבא וסבתא
בית הקברות היהודי בוַויְיסֶנזֶה (בגרמנית Jüdischer Friedhof Berlin Weißensee) הוא בית קברות יהודי ברובע וייסנזה בברלין, הגדול (או השני בגודלו) באירופה. בית הקברות נוסד ב-‏1880, הוא משתרע של שטח של 42 הקטאר ומונה כ-‏115,500 חלקות קבר. קבורים בו אישים רבים מיהדות גרמניה, בהם הצייר לסר אורי, הרב ליאו בק, הפילוסוף הרמן כהן, הסופר שטפן היים ורבים אחרים.
בית הקברות הוא אתר תיירות בפני עצמו. הוא שוכן בתוך חלקת יער והמטייל לאיטו בשבילים יראה מגוון של קברים, החל ממצבות שמזכירות מוזוליאון, ביטוי לעושרם בחייהם, וכלה במצבות פשוטות. בחלק מהקברים הזמן עשה את שלו, המצבות סדוקות והכיתוב לא קריא. במשרד בית הקברות קיבלנו מפה שבה סומנו קברי סבתי וסבי. הודות לתושייתה של בתי איתרנו בזמן קצר את הקברים. להפתעתנו ואושרנו הקברים השתמרו בצור מופלאה. אחרי שניקינו את הקברים הם נראו כחדשים והכיתוב היה קריא. ידעתי שהם נפטרו בשנות ה-‏30 אולם לא את השנה המדויקת. מהכיתוב על המצבות למדתי כי סבתי אנה נפטרה ב-‏1937 וסבי אלפרד ב-‏1938. הם חוו את גזענות המשטר הנאצי אבל אימי השואה נחסכו מהם. וגם זו נחמה.

בית הקברות פעיל גם כיום והקבורה בו היא סיפור לא זול. המקום שרד את המשטר הנאצי. טרם מצאתי הסבר מתקבל על הדעת מדוע הנאצים לא נגעו בו לרעה.

יש לנו חברים וידידים בברלין שלא את כולם יכולנו לפגוש. הזמן קצר. הסתפקנו הפעם בידידינו וחברינו זה עשרות שנים, יורגן ויוטה בקר. יורגן הוא פרופסור במחלקה התיאולוגית באוניברסיטת גטינגן והוא מומחה לתלמוד ירושלמי ודובר עברית רהוטה. יוטה היא כומרית, פעילה בשיח בין דתי בברלין במסגרתו נפגשים נציגי כל הדתות הפעילות בברלין, במטרה לקדם את המשותף בתחומי שלום, דמוקרטיה וזכויות אדם. היא מנהלת את חדר הדממה בשער ברנדנבורג המאפשר למבקרים להתנתק לזמן מה משאון הרחוב להתבוננות עצמית.

יוטה ויורגן מכירים את ברלין היטב ובכל ביקור הם מביאים אותנו במכוניתם הצנועה (תמיד רוכשים יד שנייה או שלישית) למקום שטרם ראינו. הפעם נסענו לרובע טרפטו (ברלין המזרחית שהייתה בירת ''הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית'' ד.ד.ר) לאנדרטה שהקימו הסובייטים לזיכרם של חיילי הצבא האדום שנפלו על כיבוש ברלין. זהו פארק ענק מוקף עצים עם פסלי ענק אף הם, מלווים בציטוט מדבריי סטלין בשבח הניצחון על גרמניה הנאצית והשיחרור מהפשיזם.

בהסכם בין ברית המועצות וגרמניה המערבית ערב איחוד גרמניה, התחייבה הממשלה הגרמנית לשמור ולשמר את האנדרטאות לציון מפלתה של גרמניה הנאצית, וממשלת גרמניה עומדת בהתחייבות. הפארק מטופל ומטופח על ידי עיריית ברלין. כשאני ניצב מול אתרי זיכרון לצבא האדום, משתלט עלי מחנק בלתי נשלט, כי אינני יכול לשכוח שהצבא האדום הציל מיליוני יהודים ובני עמים אחרים מהשמדה ושעבוד. לעולם איני שוכח כי ברית המועצות שילמה את המחיר הכבד ביותר בדרך הקשה לניצחון, 26 מיליון בני אדם. ברגעים כאלה, ורק בהם, אני מודה בליבי לסטלין, לגנרלים שלו ולכל חייל בצבא האדום, כי בלעדיהם לא היינו כאן היום. באמרי זאת, אינני מפחית מחשיבות תרומתם האדירה של ארה''ב אנגליה ואחרים להבסת הנאצים.

הנצחה
באתר ההנצחה לקורבנות האותנזיה, ברלין, ספטמבר 2014'
משם נסענו לאתר הזיכרון לסינטי ורומה (צוענים בעברית עממית) שתוכנן על ידי האמן הישראלי דני קרוון. נזכרתי בגזענות של הממסד היהודי, מגובה על ידי כמה משת''פים גרמניים, שהתנגדו להקמת אתר זיכרון משותף, שהרי שני העמים היו קורבנות השמדת עם, אבל אחוות אושוויץ הובסה על ידי הגזענות היהודית. התוצאה, שני אתרים נפרדים. האתר לזכר השואה היהודית שמורכב ממספר רב (עשרות? מאות? לא ספרתי) של עמודי בטון בגדלים וגבהים שונים, שהפכו עם הזמן למקום בו ילדים משחקים מחבואים ובקיץ משטח לשיזוף. עד היום אינני מבין את הקשר בין האתר היהודי לשואה, אבל אני זוקף זאת לחוסר הבנתי, שהרי לא יתכן שהארכיטקט שתיכנן והוועדה הציבורית שבחרה בהצעתו, הם טמבלים בתחום האמנות כמוני. האתר של קרוון יותר צנוע אבל לטעמי הרבה יותר מרשים. עם הכניסה לאתר נשמעת נגינה חרישית של כינור והמקום מקרין אווירה של קדושה. שם לא ישחקו מחבואים, לכך נועדו מגרשי משחקים.

משם המשכנו לאתר הזיכרון לקורבנות האותנזיה (המתת חסד), שזה עתה נחנך. 300 אלף גרמנים, שלא עמדו בקריטריון תורת הגזע הנאצית, חולים במחלות גנטיות ומחלות שאין להן מרפא, פגועי נפש, נרצחו במסגרת מבצע שקיבל את הקוד t4. הם הומתו בשיטות שלאחר מכן יושמו על היהודים, גז, זריקות רעל והרעבה. מבצע כזה לא יכול לצאת לפועל בלי שיתוף פעולה של רופאים. מקצוע הרפואה בגרמניה עבר תהליך של נאציפיקציה. הרהרתי ביני לביני, האם רופאים שמשתפים פעולה עם פשעי השלטון אופייני לגרמניה? התשובה היא לא, זו סכנה הרובצת לפתחו של כל משטר דיכוי.

כחבר בעמותת רופאים לזכויות אדם, לא יכולתי להתעלם ממציאות הישראלית בה פועלים רופאים בשיתוף פעולה עם מנגנון העינויים של השב''כ. נחקר פלסטיני שעבר סדרת עינויים אחת, מובא לרופא הממתין בחדר שכן, לבדיקה, האם הוא כשר לסדרת העינויים הבאה. לפי החוק הפורמלי רופא כזה הוא עבריין פלילי שצריך לעמוד לדין. באופן מעשי לא קורה דבר. ההסתדרות הרפואית בישראל משתפת פעולה באופן מעשי בכך שאינה יוצאת במאבק לעקירת התופעה ושלילת רישיון הרפואה מרופאים אלה.

יוטה ויורגן הם החלום הרטוב של מנגנוני התעמולה הישראלית. אנשים בעלי תודעה דמוקרטית וליברלית, תומכים בישראל, ומשתתפים בהפגנות למענה. ואז הם רואים את ההפגנות בישראל עם הצעקות ''מוות לערבים'', ו''נשים יהודיות ליהודים בלבד'', ושואלים עצמם: הזו ישראל שאנו תומכים בה? הקנצלרית אנגלה מרקל השתתפה בהפגנה נגד האנטישמיות, מקבילה בישראל נתניהו, לא זו בלבד שלא השתתף בהפגנה נגד הגזענות הגואה, גם את המעט כמו גילוי דעת התוקף בחריפות את השואגים מוות לערבים מלווה בתביעה מהיועץ המשפטי להעמיד אותם לדין בגין הסתה לג'נוסייד – לא עשה.

הזמן דוחק, עוד מעט נצטרך להגיע לנמל התעופה, סיימנו את הסיור בקפה איינשטיין, ועם הטעם הטוב של הקפה והעוגה חזרנו ליורה הרותחת.


תנו כבוד למ''ג

43 חיילות וחיילי מילואים מיחידת המודיעין 8200 פרסמו מכתב בו הם מודיעים כי לא יוכלו יותר לשרת ביחידה מאחר ופעילותם משרתת את הכיבוש והדיכוי של העם הפלסטיני. יחידה 8200 היא אימפריית האזנה בה לכודים כל מספרי הטלפון של פלסטינים. אין פלסטיני שחייו הפרטיים לא פרושים לפרטי פרטים. ידועים בעיותיו, חולשותיו כמו גם מאווייו. מידע זה מועבר לשב''כ שמשתמש בו להפעלת סחיטות למען ישמשו כמלשינים. (דוגמה: אנחנו יודעים שאתה הומו. אם לא תשתף פעולה, נוציא אותך מהארון. סחיטה יעילה לאור הצפוי לו בחברה שמרנית כמו זו הפלסטינית. עוד דוגמה: אם אתה רוצה שבנך החולה במחלה קשה יקבל טיפול רפואי בישראל, שיציל את חייו, תשתף פעולה. סחיטה יעילה) שיטות אלה מסבירות את ההצלחה לגייס אלפי מלשינים. כמו כן מספקת היחידה מידע לחיל האוויר לגבי יעדי ההפצצות וליחידות אחרות העומדות להוציא לפועל פעילות צבאית.

8200 היא ספינת דגל בעלת יוקרה בצבא ומחוצה לה. לכן התגובות החריפות והפראיות של הממסד השלטוני, הצבאי והתקשורתי. חיילים שרק אתמול היו מצטיינים הפכו לפתע לבוגדים רק משום שעזבו את העדר וגילו מחשבה עצמאית והומנית. תא''ל במילואים, שהיה בעבר מפקד היחידה, את שמו החמצתי, התראיין לתוכניתו של רזי ברקאי בגלי צה''ל ובמהלך השיחה הוא איבד את שפיותו, צעק, צרח שיש להעמיד את הסרבנים לדין, שהם לא יכולים להעריך את פעולות היחידה כי אין להם תמונה כוללת, וכאן הוא נכשל. אכן בצבא, כל צבא, מכשירים חייל למלא פקודות ולא להתפלסף בנושאים שהם מחוץ למשימה שהוטלה עליו.

לעולם לא ייתן הצבא לחייל תמונה מלאה. המסר הצבאי הוא: תתרכז במשימה שלך ואת הפוליטיקה תשאיר לגדולים. דווקא השחרור מהצבא אל החיים האזרחיים פותח אופקים חדשים ובעלי רגישות מוסרית ומצפונית מגלים, כפי שאני גיליתי, שהצבא לעולם לא אומר אמת מלאה. החייל שהפך לאזרח עובר תהליך של התפכחות משום שהוא רואה את התמונה על מורכבותה. להערכתי, זה מה שעבר על המ''ג, הם הבינו, הגם שלא השתתפו בפועל בשום פעולה צבאית, לא ''לכלכלו ידיים'' וישבו באולמות ממוזגי אווירי, הם שותפים לפשעי הכיבוש משולחן הכתיבה.

למיטב זיכרוני המושג ''פושע שולחן כתיבה'' חדר לתודעה הישראלית במשפט אייכמן. אישית אייכמן לא הרג יהודי אחד, הוא רק דאג שהרכבות תצאנה בזמן. מכאן כמובן אין להסיק שחיילי היחידה הם אייכמנים קטנים, הם לא, אבל מפקדי היחידה צריכים לדעת שאם לא יעצרו בזמן, אזי בחברה בה צועקים מפגינים ''מוות לערבים'' והחיילים רואים ושומעים את הקולות, ואיש לא מועמד לדין על הסתה לרצח עם, מתקצר המרחק לעליה על קו הרצף שבסופו ניצב אייכמן. המ''ג הבינו את המלכוד הזה וכאנשים מצפונים עשו את המעשה המוסרי ברוח שירו של ברטולד ברכט ''גנרל, הטנק שלך'' וכך כתב בבית האחרון: גנרל, האדם יצור מועיל הוא / יכול לטוס, יכול להרוג / אבל יש בו פגם / הוא יכול לחשוב (ברטולד ברכט, מבחר שירים, תרגם מרדכי אבי שאול, הוצאת ספרית הפועלים 1971). על כך מגיעה להם הערכה, תמיכה וסיוע להדוף את מסע ההשחרה הציני של השלטון והצבא. לא זו בלבד שאינם פוגעים בביטחון המדינה,אלא תורמים לו. אם קיצרו את הכיבוש ביום אחד, זו כבר תרומה לביטחון ישראל שלא תסולא בפז.


משיאי הצביעות

שי ניצן, פרקליט המדינה הודיע למנהל הרכב הממשלתי כי הוא מבקש להחליף את מכונית הפולקס וואגן שיועדה לו במכונית לא גרמנית, אתם יודעים השואה וכו'. אז החליפו לו לטויוטה יפנית.
שי ניצן קודם לא מכבר לתפקידו החדש לאחר שכיהן במשך שנים כפרקליט שהופיע מטעם המדינה בנושאי ביטחון. הוא הגן כמעט על כל מעשה נבלה של הכיבוש, מעצרים מנהליים, הריסת בתי משפחות, שלילת חופש תנועה, ענישה סביבתית, שוד קרקעות פלסטיניות, הוצאות להורג ללא משפט (בשפת הכיבוש ''סיכולים ממוקדים''), התנחלויות, עינויים, גירושים, ועוד כהנה וכהנה המצאות שטניות מהמוח הקודח והמעוות של משטר הכיבוש, במטרה להכביד את עולו על הנכבש. פרקליטים מהזן של שי ניצן הם החלום הרטוב של דיקטטורות המטילות אימה על האוכלוסייה.

חלפו כמעט 70 שנים מסוף מלחמת העולם השנייה. במנגנון הציבורי ובצבא אין ולו נאצי אחד, אחוז האנטישמים בקרב האוכלוסייה הגרמנית הוא הנמוך באירופה, הקהילה היהודית בגרמניה כבר מונה 100 אלף בני אדם, הקהילה הישראלית בברלין מונה עשרות אלפים, בגרמניה הכחשת שואה היא עבירה (בישראל הכחשת הנכבה היא מצווה), בנתונים אלה לפסול מכונית גרמנית, מה עוד, על ידי פרקליט שהוא מגן סדרתי של הפרת זכויות אדם, מזכה את ניצן בכרטיס עליה לשלב הגמר בתחרות על התואר מר צביעות.

בהזדמנות זו כדאי להזכיר לניצן, שמא שכח או לא ידע, כי במלחמת העולם השנייה גם יפן לא הייתה חברה בארגון חסידי אומות העולם, אי לכך היפנית פסולה. מכונית ספרדית פסולה בגלל גירוש ספרד, צרפתית בוודאי בגלל משטר וישי, אמריקאית פסולה בגלל האויב אובמה, יאללה ניצן, תחזיר את הטויוטה ותבקש סוסיתא.


על דימויים מן החי הצומח והרפואה

מאמרו של רוגל אלפר (''הארץ'', 31 באוגוסט, 2014) בו הביע את רצונו לעזוב את ישראל משום שנואש מהסיכוי לשינוי בכיוון הומניסטי, עורר הדים מכיוון לא צפוי - דווקא מהשמאל, על זרמיו השונים, הציוני, הא-ציוני והאנטי ציוני. כל אחד בדרכו נזף ברוגל ואמר לו - אני נשאר כאן. עלה על כולם פרופ' יהודה באואר, חוקר השואה וחתן פרס ישראל, שבמכתב קצר למערכת (''הארץ'', 2 בספטמבר, 2014) המשיל את הרצון לעזוב את ישראל לחולדות שנוטשות גם אוניות לא שוקעות. באואר יודע דבר או שניים על מקומה של החולדה בתעמולה הנאצית נגד יהודים. רוגל ראה עצמו נפגע כמי שהושווה לחולדה ואומר לבאואר ''הגם אתה ברוטוס''?

השימוש בחי, בצומח, בגסטרונומיה, ברפואה כאיפיון להתנהגויות או מצבים אנושיים, ידועה בכל אומה ולשון, והעברית בכלל זה. ח''כ מירי רגב המשילה את מבקשי המקלט לסרטן ואילו בשמאל השתמשו באותה מחלה כדי להדגיש את הסכנה הצפויה מהתפשטות הגזענות. תינוקות הם בדרך כלל ''בונבוניירות'' ואישה נאה היא פרח או דובדבן. בישראל לא רק פרחים נקטפים, גם הרוגי צה''ל ''נקטפו בדמי חייהם''. הוותיקים שבינינו בוודאי זוכרים את ''דור הצברים'', הלוא הם ילידי הארץ שכמו פרי צמח הצבר הם קוצניים בחוץ ומתוקים בפנימיותם.

ההסתייעות בחיות מתפרשת על תחומים רבים. מוכרת האמרה ''הכלבים נובחים והשיירה עוברת''. ראש הממשלה המנוח יצחק רבין כינה את יוסי ביילין ''הפודל של פרס''. הכלב משמש גם כמטאפורה לציון נאמנות ו/או לציות עיוור בבחינת כלב מאולף. אדם המשנה את דעותיו על פי נוחות השלטון משול לזיקית, ואדם מרושע חורש מזימות הוא נחש. מי שקולו צורם קולו כקול העורב. מי שמצוי היטב בנושא מסוים הוא שוחה כמו דג במים. אדם החושש לעשות מעשה הוא פחדן כמו שפן. אדם שהליכתו כבדה, נאמר עליו שהליכתו דובית, ומי שמצטיין בהליכה מהירה הוא קל כצבי. השוביניזם הגברי השאיר את טביעת אצבעותיו גם כאן. אישה הנוהגת בפתיחות מינית היא ''שפנפנה'' וגבר שצבר מוניטין של חיית מין הוא ''אריה אמיתי''.
מי שלא נאה במיוחד הוא ''מכוער כמו קוף''. מי שנוהג באכזריות רבה משול לחיית טרף. ובמקורות נאמר לֵךְ אֶל-נְמָלָה עָצֵל; רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם (משלי ו', ו). רשימה חלקית.

חזרה לחולדה. היא שונה משום ששימשה את התעמולה הנאצית להצגת היהודים כתת אדם המפיצים מחלות. כמה אירוני, קדם לפרופ' באואר, איש השמאל הציוני, חבר קיבוץ שובל לשעבר, אליקים העצני, מתנחל ואיש הימין הקיצוני. במאמר שפירסם העצני בעיתון ''חדשות'' הזכור לטוב, הישווה העצני את הערבים לעכברושים המכרסמים בספינה והציע ''להחזיר את המלכודות ורעל עכברים'' (23.5.1984), על כך הגיב יוסי שריד במאמר בו כתב כי ''מושגיו ודימוייו של אליקים העצני נשאבים במישרין מן הספרות הנאצית'' (חדשות 25.5.1984).

הרגישות בישראל בנושא באה לידי ביטוי בהחלטת בג''ץ לשלול משמואל שניצר, עורך ''מעריב'' לשעבר, את פרס ישראל לשנת 1997 בגין מאמרו ''יבוא של מוות'' בו האשים את המהגרים מאתיופיה (''עולים'' בשפה הרשמית) בהפצת מחלות.

לרוגל אלפר סיבות טובות לחוש נפגע ואני משער, על סמך היכרותי את פרופ' באואר בשנים בהן היה פחות מוכר, כי ימצא את הדרך לחזור בו או לפחות להסביר מה הייתה כוונת המשורר.
לגופו של עניין אני סבור, כאלפר, כי ישראל הולכת ומתרחקת מהסיכוי לשינוי, רוצה לומר, הפיכתה של ישראל למדינה ליברלית דמוקרטית החיה בשלום עם שכניה. כל מי שלא רוצה שילדיו ישמשו בשר תותחים למלחמות שמדיניות נתניהו וחבריו כופים עלינו, טוב יעשה אם יעזוב למקום יותר בטוח. ממש הצלת נפשות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


דו''ח דאע''ש מברלין
בצלאל פאר (יום חמישי, 18/09/2014 שעה 23:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני ממש מתרגש מכמיהתו של גדעון ספירו לחזור למחוזות בית הוריו ומהשתדלותו מעוררת ההשראה להשלים ולהתאחד עם רוחה של גרמניה ולהחזירה לימי תפארתה בשנות העשרים העליזות. אלא שלדעתי הסרט ''קברט'' עושה את זה יפה יותר, תוך שהוא מסביר לצופה שזוהי אשלייה בלבד לעומת המציאות ההולכת ומקדירה.

אינני מכיר את יורגן ויוטה בקר, אבל אם גדעון מכנה אותם פרו-ישראלים אז כנראה שגם הם לא קונים את הדמגוגיה שלו. כנראה שמי שבאמת מאמין בשלום משתדל לפחות להתייחס באופן שווה לשני הצדדים, אפילו למראית עין. אני מניח ואפילו בטוח שהזוג בקר לא סולד מהפלסטינים בעוצמה כה תזזיתית כמו שגדעון ספירו סולד מהישראליות. להיפך, אני משוכנע שלזוג בקר יש כבוד לפלסטינים לפחות כמו הכבוד שהם מרעיפים על ישראל. להזכירכם, כבוד הוא לא שלילת ביקורת, אבל היא בסיס לביקורת עניינית, הגונה ובונה. את כל אלה חסר גדעון ספירו.

התרגשתי גם למחנקו הבלתי נשלט של ספירו אל מול עוצמת אתרי זיכרון לצבא האדום. נכון הוא שהצבא האדום, כלומר בריה''מ, היתה גורם מכריע בנצחון על גרמניה הנאצית. אבל האם זוהי אמירה שלמה, מאוזנת ומלאה?

הרי היה זה סטלין ובריה''מ שחתמו עם היטלר וגרמניה הנאצית על הסכם אי-התקפה הדדית, הסכם ריבנטרופ-מולוטוב, ובכך בעצם כרת סטלין ברית עם היד שהתכוונה לגדוע את אירופה. ההסכם הזה (23 באוגוסט 1939), שבוע לפני פרוץ המלחמה ועד מבצע ''ברברוסה'' (22 ביוני 1941), היה חלון זמן קריטי שאיפשר לגרמניה לפתוח במלחמה ולהשתלט על כל אירופה ובתוך כך גם להתחיל במלאכת השמדת העם היהודי תוך הפיכת פולין לבית המטבחיים הגדול של העם היהודי. ההסכם בין בריה''מ לבין גרמניה הנאצית היה הסכם בין הקומוניזם לסוציאליזמוס, שתי תורות חיים תאומות שנבעו מרחם אחת, רבו בינן לבין עצמן כקַיִנָה והֶבֶלָה או כקִינה ואֶבְלה, או בקיצור כמו שני אהבלים היסטוריים שמונהגים בידי שַיְיגֶעִים (שייגעצים משוגעים).
לכן המחיר הכבד שבריה''מ שילמה במלחמה, וכמובן ששילמו גם המדינות האחרות, היה הרבה מאוד כתוצאה ממדיניותה של בריה''מ עצמה. אין ספק שמדיניות זו גרמה להעצמת השואה, שכן הנאציזם שלח ידיו מזרחה, מאסטוניה בצפון ועד יוון בדרום, ללא כל הפרעה, כל עוד בריה''מ היתה בעלת בריתם.

זוהי בריה''מ שמנהיגה סטלין, רצח מאות גנרלים ועשרות אלפי מפקדים וחיילים בעשור שלפני המלחמה ובתחילתה, בשל שַגַעַת כפויה שנפלה על ראשו מעת לעת. סטלין בעצם הוא פגע בעוצמתה של בריה''מ שנכנסה לא מוכנה למלחמת העולם השנייה. המצב הזה הקל על היטלר להכריע בעד פלישה לבריה''מ ומנגד הקשה על בריה''מ להתגונן ולפתוח במתקפה נגדית. בכך הראה 'שמש העמים' כמה חשוך הוא, כמה אידיוט שימושי, או בעצם אידיוט לא-שימושי הוא, כדרך שנהג לנין לכנות את אוהדיו הקנאים ומולכי השולל במערב, שני עשורים לפני כן.

כאן המקום להזכיר ולשבח את ארה''ב שהפכה מיד עם כניסתה של ברה''מ בניגוד לרצונה למלחמה לספק הנשק, אמצעי הלחימה וחומרי הגלם שאיפשרו לצבא להשתקם ולתעשיה הרוסית הכבדה לייצר מכונות מלחמה משלה.
_new_ הוספת תגובה



הנצחה בברלין
בצלאל פאר (יום חמישי, 18/09/2014 שעה 23:31)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טענתו של גדעון ספירו כאילו כמה חוגים יהודים באירופה התנגדו להקמת אתר זכרון משותף עם הצוענים, Zigeuner בגרמנית או gipsy בשפות שונות היתה רק מהטעם שגם הצוענים נרדפו על ידי הנאצים בשל היותם צוענים ולכן הם ראויים לאתר הנצחה משלהם, כמו שליהודים יש אתרי הנצחה בגרמניה וביתר אירופה. הקמת אתר הנצחה משותף, היחיד לצוענים, הוא למעשה פגיעה בזיכרון העצמאי של השמדת הצוענים. לכן היה מקום לתת כבוד גם ''לנגינה חרישית של כינור'' הרוגי הצוענים. גם אם לא לכך התכוונו, הרי שיש לברכם על התוצאה. שלא בשמה .. לשמה ...
_new_ הוספת תגובה



גדעון המרפא לענייני מוסר
בצלאל פאר (יום חמישי, 18/09/2014 שעה 23:34)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה טעם להשוות בין רופאים שסייעו להמית חפים מפשע ובין רופאים שמגינים על חייהם ואפילו על בריאותם של לא-חפים מפשע?
המוסרניות של גדעון ספירו היא טכנית, פועל מול פועל, חייל מול חייל, בלא שהוא בוחן את המארג המוסרי, החוקי וההומני של כל פעילות. הייתי מקבל את הצעתו הנואלת של גדעון, א י ל ו צה''ל היה תופס חפים מפשע ומענה אותם סתם רק כי הם חפים מפשע. אבל מה לעשות שישראל היא מדינה מוסרית ושומרת על ערכי חיי וכבוד האדם וגם שומרת חוק, למרות שגדעון ספירו מרוחק ועדיין לא מבחין בזה?

צודק ספירו כשהוא אומר שישנה סכנה שרופאים משתפים פעולה עם פשעי השלטון ושהדבר הוא סכנה הרובצת לפתחו של כל משטר דיכוי. אז מדוע ספירו לא מציין כעובדה מקבילה את משטר הדיכוי של החמאס שלא רק שמעסיק רופאים לדיכוי העזתים אלא שחלק ממנהיגיו הם רופאים בעצמם! (כמו מחמוד א-זהאר, עבד אל-עזיז א-רנתיסי, חסן חלף).

כל זה היה מצחיק אם לא היה אלמנט של רוע ברברי בקביעות הדמגוגיות של גדעון ספירו. בדיוק כמו שדוקטור גדעון ספירו חבר ב''ארגון רופאים ללא גבולות'' או ל''רופאים בגבולות הקו הירוק בלבד'' .... הסרקזם נשחק מרוב שימוש בו....
_new_ הוספת תגובה



''מוות לערבים'' / ''מוות ליהודים''
בצלאל פאר (יום חמישי, 18/09/2014 שעה 23:39)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל בין הסיסמה הראשונה (שספירו מדבר עליה) לשניה (שספירו מתעלם ממנה בשיטתיות, גם כשהוא בגרמניה) היא שאת הראשונה צעקו כמה מאות לכל היותר והם חטפו גינויים מכל החברה הישראלית, מימין ומשמאל, כולל מעצרים במשטרה; ואילו הסיסמה השניה נישאת ע''י רוב הפלסטינים ומנהיגיהם וערבים תושבי ישראל יום יום והיא נחשבת לנורמה מקובלת בחברתם, שאין לסגת ממנה. הסיסמה הזאת מקבלת את תמיכת מנהיגיהם מהפת''ח / רש''פ ומהחמאס כאחד.
_new_ הוספת תגובה



תנו כבוד למ''געילים שמפגינים נגד הקיבוש
בצלאל פאר (יום שישי, 19/09/2014 שעה 0:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם כל מדובר ב-‏43 אנשים, ש-‏27 מהם כבר לא עושים מילואים מזה זמן (ועכשיו גם האחרים לא יעשו יותר). מנגד, ביח' 8200 משרתים ושירתו עשרות אלפי אנשים שמסתובבים ביננו – סדיר, קבע, מילואים וגמלאים.

שנית, מדובר על התארגנות שהחלה לפני יותר משנה, בסיוע ''הקרן לישראל חדשה'' ועו''ד ספרד (''בצלם''), וכנראה שלקח להם הרבה מאוד זמן עד שהצליחו לאגור 43 חברים. למה 43 ? – יבין זאת מי שמכיר את היחידה. סביר שהרצח הברוטלי של שלושת הנערים גיל-עד שַׁעֶר, נפתלי פרנקל ואיל יפרח הי''ד ו''צוק איתן'' עיכבו את פרסום המכתב (לציבור כמובן, שכן הוא לא נשלח לראש הממשלה, שר הביטחון ורמטכ''ל, לפחות לא לפני שהוא פורסם כבר בציבור). העיקר שהם הספיקו לעשות זאת לפני כינוס מושב האו''ם השנתי (שאמור להתחיל בשבוע הבא ויימשך בנאומים במליאה בין ה-‏24 ל-‏30 לספטמבר) בתקווה שזה ישפיע שם עם כמה הצהרות אנטי ישראליות. אבל את הכותרות ליומיים הם כבר השיגו. עכשיו מה שנותר לחיילי התעמולה הפלסטינית זה למחזר את מכתבם שוב ושוב, שהרי חומר-אמת אין להם.

מעיון במכתבם ומהכרותי את פעולתה של יחידה 8200 אני חייב לומר שכל מה שהם כותבים במכתבם הוא קשקוש אחד גדול.
ישראל היא אימפריית האזנה, ולמה לא? הרי מה זה מודיעין אם לא לאסוף מידע? ותאמינו לי שהרבה יותר קל ונחמד, וגם הרבה יותר זול לאסוף מידע בקניון סתמי (בהנחה שזה היה חוקי). השאלה מה ישראל תעשה במידע הזה? אבל מה לעשות, אני יודע שגדעון ספירו אוסף את האמת שלו מתחת לפנס ולכן הוא לא מוצא אותה אף פעם. אבל מי שרוצה לדעת באמת משהו, מנתח את האיומים, מאתר את מיקומם בחשיכה ומאיר לעברם בפנסי המודיעין, כדי לדעת עליהם יותר, כי זהו הצעד המתחייב בהתגוננות מפניהם. חלוקת הקשב המודיעינית נעשית ע''פ 'צי''ח מודיעין', העניינים העומדים בראש חשיבות המדינה והצבא, בעבורם יש לאסוף את מירב המידע, הזמין, האמין והעדכני. המודיעין לא מתקשקש עם כל הומו, שתיין ומהמר כפי שספירו, הל''ג או אחרים מנסים לטעון. המודיעין אוסף מודיעין על מנהיגי הטרור בעזה ולשם כך לא כל הומו ראוי לגיוס. אבל אם יש הומו או מהמר בקירבתו של בכיר בחמאס, אז למה לא לגייסו בכל דרך ראוייה, גם אם צריך להפעיל לחץ על האובייקט. מה לא בסדר? הצבא האדום של ספירו עבד אחרת? כיצד גייס הצבא האדום סוכנים בצבא הנאצי ובפת'ח ההנהגה הנאצית של זה עם השערות על הפנים היטלר?

הלוואי והיו לישראל ''אלף מלשינים'', אבל זו אמירה סתמית באי-תבונתה. משמעות ''אלף מלשינים'' היא שהמודיעים מגייס את כל ההומואים ואת כל האבות שמאשפזים את ילדיהם בבתי חולים בישראל, כי זה הכי נוח לשיטת פנסו ספירו. אבל מה לעשות שבמודיעין משרתים חכמים יותר, שיודעים להפנות את הפנס לנקודות שגיוס סוכן בהן יביא מידע ערכי, אמיתי וראשוני על מנהיגי האויב? מכאן שהגיוסים הם יותר מינוריים ובמטרה להגיע כמה שיותר קרוב לנקודת קבלת ההחלטות בעזה. ואם יש הומו, שתיין או פדופיל בקירבתם, אז למה שהשב''כ לא יגייסם? למה להפלות אותם?

בגדול אומר שרוב הסוכנים מגוייסים בדרכים אחרות. ויש בינהם גם רבים שמתנדבים ומציעים את עצמם למשימת הריגול. אלה אנשים שמאסו בטרור ולא רוצים עדיין לברוח לאירופה. גיוסים על רקע סחיטה הם נדירים מאוד שכן הם לא מחזיקים לרוב מים ובתנאי לחץ הם מתפוצצים מהר. זה יפה יותר לסירטי ''ג'יימס בונד''. אבל אם נניח שהשב''כ גייס סוכן הומו שהביא מידע מעולה שבאמצעותו ישראל סיכלה עשרות פיגועים, שילמה לו היטב ומנגד לא עשתה שימוש במידע הזה כנגד הסוכן, האם העובדה שישב סמל שסייע להביא מידע על ההומו הזה לידי השב''כ משמעותו שהוא עשה מעשה לא מוסרי?

המודיעין מאתר אנשי טרור ועוקב אחר פעילותם השוטפת. כשהמודיעין מאתר הכנות להוצאת פיגוע הוא 'שומר מגע' עם האירוע ומוביליו, מאמת אותו שוב ושוב ו'מלווה' אותו עד לצאתו לדרך. כאן אנחנו צריכים לקבל החלטה אם יש צורך לתקוף כדי לסכל שיגור רקטה על קיבוץ נחל עוז, אשקלון או תל אביב. באותה דרך המודיעין מצביע גם על אנשי ארגוני הטרור המגלגלים פיגועים. לא המאזין של יח' 8200 קובע מי הטרוריסט שראוי למות אלא 3 הירארכיות ששוקלות כל פעולה אפשרית שוב ושוב לפי המודיעין המתגלג. המעגל הראשון (1) הוא ראשות זרועות המודיעין שבודקת את המידע, רלוונטיות, מובהקות וכו'. המעגל השני (2) הוא המעגל הצבאי בהובלת הרמטכ''ל שמאשרת את התפיסה המבצעית על בסיס המודיעין. והמעגל השלישי (3) הוא ראש הממשלה והממשלה, או הקבינט מטעמה. אם מדובר בגלגול פיגוע שיצא לדרכו התהליך הזה מהיר מאוד כמתחייב מקירבת האיום. אבל אם מדובר בחיסול ארכי-טרוריסטים כמו השייח אחמד יאסין, ''המהנדס'' יחיא עייש, סלאח שחאדה, אחמד ג'עברי ודומיהם אז תהליכיי אישורי מבצע יכולים לקחת חודשים ושנים. לא בגלל אי היתכנות מודיעינית או מבצעית, אלא רק משום שאנחנו לא ממהרים לחסל כל אחד, גם אם הוא ארכי-טרוריסט מזוהם והיו מבצעים שיצאו לדרך ונעצרו רק בגלל שהטרוריסט היה עם אזרח/ים אחר/ים שלא כצפוי.

לכן מרוב קישקושי גדעון ספירו בענייני המודיעין בהם הוא מראה אי ידיעה ברורה, הרי שהאמת שגם גדעון ספירו מודע לה נחשפת במשפטו: ''חיילות וחיילי מילואים מיחידת המודיעין 8200 פרסמו מכתב בו הם מודיעים כי לא יוכלו יותר לשרת ביחידה מאחר ופעילותם משרתת את הכיבוש והדיכוי של העם הפלסטיני''. בעיית הקצינים והחיילים האלה אינה בעבודת המודיעין עצמה, אלא רק בזה שהם מרגישים שהם ''משרתים את הכיבוש''. הכל פוליטיקה !!!!!!

• ספירו כותב והעיקר שהוא כותב, והוא כותב הרבה בדברים שאינו יודע ואינו מבין. למשל הוא קובע ''לעולם לא ייתן הצבא לחייל תמונה מלאה. המסר הצבאי הוא: תתרכז במשימה שלך ואת הפוליטיקה תשאיר לגדולים''. זוהי טכניקה של תועמלן שהדבר שהוא הכי בקיא בו היא תורת התעמולה. HamasbarAllah. לחסל איש תנועת טרור אינה פוליטיקה אלא ניהול המלחמה נגד הטרור. מחסלים מנהיגי טרור כשהטרור םעול נגדנו. כשהטרור לא פועל נגדנו אין שום חיסול ושום תקיפה. מכאן שחיסול הוא לא פוליטיקה אלא צבאיות. אבל שקר אחר שבו אנשים מן השורה לא מתמאים היא הטענה כאילו ''לעולם לא יתן הצבא לחייל תמונה מלאה''. חיילי מודיעין יודעים פרטים טכניים של המבצעים המסווגים ביותר כדי להביא את המודיעין הרלוונטי ביותר. כדי להעיר הערות ולהציע הצעות. כדי לדעת איך לעקוב כדי להוציא את המידע הטוב ביותר. כל חייל שעוקב אחר יעדי מודיעין יודע גם יודע היטב מהי המטרה, בין אם לגייסו בעתיד ובין אם לחסלו. המשימה ידועה לכל מי שעוסק במלאכת המודיעין. רב''ט חדש יכול להתייצב לפני מפקדו הסא''ל להביע את דעתו, בין אם להציע תיקונים ובין אם לשאול האם זה מוסרי? מעניין שאף אחד מה-מ''ג המגעילים לא עשה זאת בעת שירות חובה, קבע ומילואים, עד לרגע הזה. כלומר הצורך נוצר ממקום אחר, משדה הפעילות הפוליטית שלהם. אני מכיר 3 אנשים צחותמי המכתב ויכול להעיד שהם נפלו לצד הלא הנכון של הפרוסה הפוליטית, הצד המרוח בקקה. שו רגישות מוסרית או מצפונית אלא רק רגישות פוליטית.
_new_ הוספת תגובה



אייכמן
בצלאל פאר (יום שישי, 19/09/2014 שעה 0:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אייכמן היה ''פושע שולחן כתיבה'' כמו כמה עיתונאים ידועים בעיקר ב''הארץ''. כמובן שמכאן אין להסיק שעיתונאי השמאל הם אייכמנים קטנים, הם לא, אבל בעלי ומנהלי העיתון צריכים לדעת שאם לא יעצרו בזמן, אזי בעתון שמסיתים נגד יהודים ומתנחלים והקוראים רואים את ההסתה ואיש לא עומד לדין, מתקצר המרחק לעלייה על קו הרצף שבסופו אייכמן ניצב. ''הארץ'' לא מבינים את המלכוד, אני בהחלט מקווה שמנויי העיתון יבינו וכמה שיותר מהר.
_new_ הוספת תגובה



משיאי הצביעות
בצלאל פאר (יום שישי, 19/09/2014 שעה 0:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שי ניצן, פרקליט המדינה מואשם על ידי גדעון ספירו כימני מדי. מבחינתי הוא שמאלני. אז אולי הוא בכל זאת איפשהו שם באמצע. לגבי ה''הוצאות להורג ללא משפט'' אני רוצה להזכיר לגדעון ספירו שבמלחמה הורגים את חיילי האוייב ולא מביאים אותם לדין.

אבל העיקר העניין הוא לא שי ניצן, שבהחלט מותר לו להרגיש ולהחליט שהוא לא רוצה רכב גרמני. זו בחירתו האישית ולא ברור כלל למה גדעון ספירו, חובב הגרמנים ומעריצם, צריך להשחית כמה עשרות מילים על הדבר. כשהחליט בן גוריון הסוציאליסט לבנות יחסים עם גרמניה בראשית שנות השילומים אפשר היה להביע ולהפגין בעד ובנגד, כי בן גוריון פעל בשם כל אזרחי המדינה, וחלק שהתנגדו בהחלט זכותם היתה להביע דיעה זאת בכל דרך חוקית (ולא כמו דב שילנסקי שנתפס עם מטען חבלה ב-‏1952 כשהיה בפעילות נגד השילומים).

להזכיר לגדעון ספירו, שי ניצן מחרים רכב גרמני בגלל שהגרמנים השמידו שליש מהעם שלו. אולי זה לא מטריד את גדעון ספירו, אבל ראוי לפחות שיהיה ישר עם עצמו. היפנים לה השמידו יהודים (דווקא היו מעט יהודים שמצאו מקלט ביפן), האיטלקים ניסו להימנע משיתוף פעולה עם הגרמנים לאורך כמעט רוב המלחמה עד שהגרמנים נאלצו לפלוש ולעשות זאת בעצמם בסיוע של מעט איטלקים. ספרד לא לקחה חלק במלחמה ולא בהשמדה, להיפך היא איפשרה ליהודים לברוח מאירופה גם אם לא תמיד כל מוסדות השלטון שיתפו פעולה עם הבריחה. אבל הרבה יהודים הצילו את חייהם באמצעות ספרד, גם אם לא בסיוע ישיר שלה.

הישראלים והיהודים שהיגרו לגרמניה הם בבחינת המסכנים שנצמדים לעכוז בעליהם ומלקקים את שולי סנדלו; ככלבים המרחרחים זה בטוסיקו של זה עד לאיחוד המפוצץ.

אז מיהו ספירו שיאשים את שי ניצן בצביעות בעניין הזה?
_new_ הוספת תגובה



על דימויים ושל אלפרים או הלפרונים מעופפים
בצלאל פאר (יום שישי, 19/09/2014 שעה 0:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצידי שכל כתבי ''הארץ'' ולא רק רוגל אלפר יעופו מהארץ וימצאו את פרנסתם בגידול חולדות בגרמניה, ארה''ב או ברזיל. אני באמת מקווה שרוגל אלפר כתב זאת בדם ליבו ולא סתם כדי להתפרסם ולקבל כמה שורות אצל גדעון ספירו שכמו יתר חבריו המתלהמים והידוענים יותר של אלפר – גדעון לוי ועמירה הס יודעים לעשות. אבל כנראה שרוגל אלפר לא מוכשר בכתיבתו כמותם ואף אדם רציני לא משפריץ לכיוון שלו. לכן התפלאת לראות שיהודה באואר התייחס אליו בכלל. מילא, הוא שמאלני הבאואר הזה ולכן אי אפשר לצפות את תגובותיו.

הכתב סייד קישוע ירד לאמריקה. אלא שהוא ירד במסגרת שבתון ובתמיכה כפסית של ארגון לא אוהד ישראל. אבל קישוע נתן את הרושם בכתבותיו שהוא עוזב כי הוא התאכזב מישראל, התאכזב מהמלחמה נגד החמאס. אבל בעצם הוא ירד בזמן הנכון, שמקבלי משרות, גם אם הן לשנה עוזבים – בסוף יולי אוגוסט – כי צריך להתאקלם, לרשום את הילדים לבי''ס מקומי ולהשתלב בחוגים שנרשלמו לך באוניברסיטה המקומית.
_new_ הוספת תגובה



אחד
הזוהר הצפוני (יום שישי, 19/09/2014 שעה 11:33)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי