פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מיטב משלי איסופוס של בינה אופק
יוסף אליעז (יום שישי, 14/11/2014 שעה 9:00)


מיטב משלי איסופוס של בינה אופק

בקורת ספרות

יוסף אליעז



''מיטב משלי איסופוס עם מוסר השכל''. נוסח עברי בינה אופק, איורים ארתור רקהם, הוצאת עופרים 1994 , 156 עמודים, כריכה רכה.
משלי איזופוס (איסופוס) המלאים בחכמת חיים מיוחסים לעבד איזופוס אשר חי ביוון בסביבות שנת 620 לפני הספירה. משלים אלו, ברובם, הם משלי חיות, בסוג הקרוי ''משלי שועלים'', אך כוללים גם משלים מן הצומח והדומם, ואף משלי אנשים ואלים מן המיתולוגיה היוונית.

משלי איזופוס הם מנכסי צאן הברזל של התרבות האירופית, מהם נטלו והוסיפו ממשלים ידועים כלה-פונטיין הצרפתי, קרילוב הרוסי ומהם אף חדרו לתלמוד.

בינה אופק כתבה, כדרכה, בעט קלה, עשירה וקריאה מאד. הספר מודפס בדפוס קריא, מנוקד כולו ומלווה באיורים הנאים של ארתור רקהם בשחור לבן (לעתים – האיורים בשחור עַז מפחידים מעט). בינה אופק תרמה מחכמתה בניסוח מוסר ההשכל, אם גם לעתים – מוסר ההשכל פשטני מעט. לא פעם נזקקה הסופרת לביטויים ממקורותינו ולדעתי חבל שלא ציינה את המקורות העבריים עת נזקקה להם.

מדרך הטבע משלים אלו פותחים צוהר נרחב לתרבות יוון, והקורא, ובעיקר הקורא הצעיר, לומד מהם על תרבות יוון ועל המיתולוגיה העשירה שלה, שהתפתחה במקביל לתרבות העברית. דווקא בשל כך כה חבל שנפלה בספר טעות קשה מאד, טעות שעלולה להטעות אף את הקורא הצעיר ולשבש את הכרת המיתולוגיה היוונית: נתחלפה לה, לגב' אופק הנכבדה, התרבות היוונית בזו הרומית, וכל האלים בספר מוזכרים בשמותיהם הרומיים בעוד שאיזופוס, כאמור, היה יווני, וחי ביוון מאות שנים טרם עלייתה של רומא לגדולה וטרם כיבוש חצי האי האיגאי בידי רומי. בתקופתו של איזופוס יוון היתה מחולקת לערי-מדינה כמו אתונה, ספרטה, תבי, דלפי וערי-מדינה נוספות.

מוזר הוא שהסופרת הנכבדה לא הבחינה בטעות זו וגם איש בהוצאת הספרים לא הבחין בה.
כך משובצים בספר שמות אלים רומיים כמו יופיטר (במקום זאוס); מינרווה (במקום אתנה); מרקיורי (במקום הרמס); פלוטו (במקום האדס) ועוד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי