פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חקירה צבאית או חקירה פלילית?
שלמה גזית (שבת, 10/01/2015 שעה 8:00)


חקירה צבאית או חקירה פלילית?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



הפעלת נוהל ''חניבעל'' במהלך הניסיון למנוע את חטיפתו של סגן הדר גולדין, ביומה האחרון של מלחמת ''צוק איתן'', הסתיים בהפעלה מסיבית של אש ובמספר גבוה של פלסטינים הרוגים.

הפרקליט הצבאי הראשי חוקר פרשייה זו וטרם החליט אם לדרוש במקרה זה גם חקירה פלילית. אפשרות זו של פתיחת חקירה פלילית הולידה תנועה נרחבת של קציני מילואים התובעים לאמץ מדיניות גורפת ועקרונית שאין לחקור ואין להעמיד חיילים לדין פלילי.
שמעתי את אחד מראשי התובעים זאת מסביר את הנזק לצה''ל אם יוחלט על העמדה לדין, וכי חקירה כזו עלולה להשפיע על הלוחמים אשר יחפשו בעתיד דרכים שלא להסתבך, אפילו משמעות הדבר – אי ביצוע המשימה.

אודה אני מתלבט. שאלתי את עצמי כיצד היינו אמורים להתייחס למקרה קיצוני, אולי מן החמורים שידע צה''ל, דוגמת פרשיית כפר-קאסם. פרשייה שנאמר עליה כי הפקודה במקרה זה הייתה בלתי חוקית בעליל, פקודה שדגל שחור מתנופף מעליה. האמנם גם במקרה כזה אין לחקור ואין להעמיד לדין?

זו, אכן, עמדת שר הביטחון, השר משה-בוגי יעלון. דרושה חקירה מבצעית, חקירה שמטרתה ללמוד ממה שקרה ולהבטיח ביצועים טובים יותר בעתיד.

אינני משפטן. הלכתי למחשב לבדוק מה יסודות העבירה הפלילית, ומצאתי, ואני מצטט, כי-
''לשם הטלת האחריות בעבירה פלילית והרשעה בעבירה פלילית יש להוכיח קיומם של שני יסודות:
א. יסוד עובדתי, יסוד חיצוני אובייקטיבי. כלומר, מה העובדות אותן יש להוכיח כדי להיות מורשע בעבירה הנדונה,
ב. יסוד נפשי של העבירה, הלך הרוח שליווה את המעשה הפיסי''.
דומני כי המפתח מבחינתנו נמצא ביסוד השני – ''מה הניע את מבצע העבירה לעשות את המעשה''. דומני כי חיילי צה''ל המואשמים בעבירה, ללא יוצא מן הכלל, לא התכוונו לפגוע באיש חף מפשע או לגרום לנזק בעת הלחימה.
ולעניין זה, גם לחיילי משמר הגבול שהיו מעורבים בכפר-קאסם לא היה להם מניע נפשי וכוונה לרצוח אנשים חפים מפשע.

אלא שכאן עולה שאלה נוספת. האמנם לא צריך היה להעמיד לדין את המעורבים באותה פרשה? והמסקנה האישית שלי - גם כאשר נדרשת חקירה מבצעית, אין מניעה להעמיד חיילים ומפקדים לדין צבאי, ואלה עלולים להיענש במשפט כזה, הגם שלא יהיה זה משפט פלילי.

אם תאומץ מסקנה זו, אפשר יהיה – בעקבות החקירה המבצעית – להעמיד לדין צבאי, אם יידרש, את האחראים למה שקרה ברפיח במהלך מבצע ''צוק איתן'', ויוכל בית הדין למצאם אשמים ואף לפסוק להם עונש על עבירה פיקודית-מבצעית שקיבלו במהלך המבצע, עבירה שהסתיימה בתוצאה שלא התכוונו לה בעת ביצוע המשימה.

ואלו במישור הבינלאומי, סבורני כי מה שיקבע תהא עצם ההחלטה אם להעמיד או לא להעמיד לדין. לאיש בעולם לא יהיה אכפת אם נקרא לכך דין מבצעי או פלילי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תחקיר, חקירה, דין משמעתי ודין פלילי  (יוסף אליעז) (2 תגובות בפתיל)
  שהחמאס יחקור את עצמו  (הזוהר הצפוני)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי