פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7909

הרהורים בשולי האירועים, ינואר 2015
יוסף אליעז (שבת, 24/01/2015 שעה 18:00)


הרהורים בשולי האירועים, ינואר 2015

יוסף אליעז



''נייבכער שִׁימְשֶׁן'', ''שמשון המסכן'', במילים אלו באידיש תיאר לוי אשכול המנוח את צה''ל, ערב מלחמת ששת הימים. גם אז המתינו העם בבתיו, וצה''ל תחת רשתות ההסוואה, למהלכו הבא של נאצר, שהכריז בקולי קולות שהוא עומד לצאת למלחמת-שמד נגד ישראל.

חלפו מאז עשרות שנים וכאילו דבר לא נשתנה. מצד אחד מפיצים בעם את התחושה שצה''ל הוא הצבא החזק ביותר במזה''ת, וכי המדינה מוכנה למלחמה, אם תפרוץ, ומצד שני כולם לערך, בממשלה, בכנסת ובעיקר באמצעי התקשורת ככולם אחוזי חלחלה מפני תגובתם של אירן והחיזבאללה על הסיכול הממוקד בגולן, בה נהרגו ג'יהאד מורניה וגנרל פרסי ממשמרות המהפכה.

זהו מצב נלעג, המזכיר לי אירועים מגיל בית-הספר התיכון או חברת-הנוער, כאשר נער מן ''החבר'ה'' העז להשיב מכה לבריון השכבתי, או אולי בעט בו בעיטה מכוונת היטב לאזורים המוצנעים, ובעוד הבריון מתפתל בכאביו הנער נתקף אימה וחושב: ''אוי לי, מה זה עשיתי, הנה תיכף יבוא הגמול הנורא''.

רבותי, תתבגרו! אנו לא בחברת נוער ולא מדובר בריב ילדים. אנו מדינה הנלחמת על חייה, מוקפת אויבים רצחניים מהגרועים שיש או שהיו בהיסטוריה, עורפי ראשים ורוצחי אזרחים וילדים ללא כל סיבה.
על כן אין מנוס מסיכול ממוקד ומפגיעה מקדימה בבאים להורגנו.
הגנרל האירני לא יצא לנפוש למרגלות הגולן וראש הנחש מורניה לא הגיע לצפות בציפורים. הסיכול היה אמיץ ונכון, אין כורח להודות בעשייתו אך בודאי שאין להתנצל על שנעשה, או על זה שלא ידענו, אם אמנם כוחותינו בצעו זאת, ואם אמנם לא ידענו על הפמליה האיראנית – עדיין הם הגיעו בכוונת זדון מאיראן ללבנון ומשם לסוריה ולגולן. הגנראל משתייך לצבא רצחני המונהג בידי קנאים קיצונים, והמצהיר בראש חוצות שהוא פועל להשמדתנו.

''ההתנצלות'', ככל שהיתה כזו, היא נלעגת והופכת את ממשלתנו וצבאנו ללעג.

באופן כללי, לי כאזרח, אב וסב וכקצין מילואים בצה''ל, יש תחושה מאד לא נוחה בכל תחום הבטחון במדינה. איני יודע מה עם אותה מריבה בין ברק לאשכנזי, אשר הרמטכ''ל בני גנץ כינה ''פגר מסריח'', אך בזמנו חשתי יותר בטחון. יש לי תחושה קשה כי בשל ההתקפות על הצבא והמשטרה במערכות המשפט האזרחית והצבאית, התקף החקירות הפנימיות ומסע הבקורת המוגזמת בכלי התקשורת גרם לקצינים, לחיילים ולשוטרים פיק ברכיים ולתופעת ''הראש הקטן''.

אינני מרוצה מתפקוד פיקוד העורף. עדיין מצב המקלטים אינו משביע רצון. עדיין מיכל האמוניה העצום, שבפיצוצו עלולים מאות-אלפים בצפון להפגע ניצב על מקומו, בטווח הטילים הקצרים אפילו שבידי החיזבאללה. איני יכול לשכוח ידיעה קטנה ''שהתגנבה:'' לעיתון בעת המלחמה: קצין מומחה, אבל רק רס''ן, התריע על הסכנה העצומה במתקן, אך מפקד פיקוד העורף דאז, צנחן נודע אך לא כימאי, ביטל את דבריו כלאחר יד...

ישובי עוטף עזה נתונים בחרדה מפני מנהרות וחצית גבול ע''י מחבלים. באיזה התקף-אוילות מתעקש הצבא להוציא מישובים אלו את מעט חיילי האבטחה. במה מדובר? בפלוגה? בשתי פלוגות? האם אלו יחסרו לצה''ל במצבת הכוחות? האם אי-אפשר לגייס שתי פלוגות מילואים? ס''ה 12 או 24 פלוגות במשך השנה? יתכן והצבא אכן מצא פתרון אחר וטוב - אך לתחושת אי-הבטחון של תושבי עוטף-עזה אין משמעות? האם הצבא ער למגמת הנטישה המסתמנת שם?

האם נושא המנהרות בדרום ובצפון אכן מטופל כיאות? כיצד חש כל תושב ישראלי הגר סמוך לגבול?

אנו מתעלמים מבזיונות בצה''ל, המופיעים, אם אמנם, רק בשולי החדשות, או משום שנעלמו מעיני הצנזורה.

הבדואים בנגב מתפרעים והולכים. הם השתלטו על אדמות לאום באין פוצה פה ומצפצף. תחת חסות כל מיני אגודות ועמותות מכח עצמן, ומכסף אירופי ואולי גם ערבי, אשר יוצאות חוצץ כנגד כל נסיון לאכוף את חוקי המדינה. כיצד זה יתכן שהמשטרה תחשוש להכנס לישוב ערבי? אבוי – גם הכניסה לישוב דרוזי, אותה עדה מפוארת התורמת כה רבות למדינה, לצבא ולמשטרה, כבר הפכה למסוכנת. מה קורה פה? השתגענו?

גם צה''ל הגיבור נכנע למתפרעים. לפני שנה, משרבו ידויי האבנים על רכביהם של טייסים ולוחמי בסיס נבטים, אסר מפקד הבסיס על קציניו לנסוע בלילה בציר המותקף!! זהו צה''ל? כך הוא נכנע לאלימות? והיכן משטרת הנגב?

קצין חינוך ראשי מוציא מדי שנה אלפי חיילים לסיור בירושלים – ביניהם חיילים שלא היו בבירה מעודם. הורי החיילים פנו לצבא והתריעו על הסכנה לילדיהם בסיורים אלו, ואזכיר – בבירת המדינה. במקום לגייס את המשטרה, לחמש את החיילים המסיירים ולהציב כח אבטחה שיסלקו את הסיכון, החליט הצבא לשנות את המסלולים ולותר על כמה מהאתרים שהיו ברשימה... שוב: זהו צה''ל? אלו לוחמיו? וגרוע מכל – האלו מפקדיו?

מכל הדיבורים על שוויון בנטל לא ראינו את גיוס תלמידי הישיבות ולא את גיוס אלו שמסתופפים סביבן בלי ללמוד בהן. לא ראינו שהצבא מטפל כיאות במשתמטים ובמשתמטות משירות. לא ראינו שמשכורת החיילים הקרביים הגיעה לגובה הראוי. גם לא התמיכה במשפחותיהם של החיילים שזקוקים לתמיכה. במה חוסכים פה?

אני מסיר את הכובע בפני הרמטכ''ל. הוא מסיים את תפקידו בשלום. הייתי שמח אם היה עומד יותר על דרישות הבטחון ורוח צה''ל ורווחת חייליו.
אני מתפעל הרבה פחות מהמפכ''ל, גבר נאה, שתמיד מדיו מגוהצים להפליא. משום מה בימיו פשה הנגע בין ניצביו והם נופלים מן העץ המשטרתי כעלים בשלכת. הרציחות אינן נפתרות, ארגוני הפשע ממשיכים לפוצץ אלו את אלו בראש חוצות. המצב הבטחוני בנגב ובגליל רעוע.

ראש הממשלה עסוק מאד. אך דומה כי אינו עוסק בעיקר. בינתיים מפלגה גדולה אחת מונהגת בידי עבריין מורשע, מפלגה גדולה אחרת נתונה לחקירות ומעצרים. בכנסת מתמעטים, לטוב או לרע, הגנראלים מהצבא ומהמשטרה ומתווספים עוד ועוד עיתונאים. האם כל שעושים עתה בצמרת המדינה הם דברברת ויחסי ציבור?

ואם נשוב לשאלת הבטחון – כן, אני מודאג.







http://www.faz.co.il/thread?rep=174978
אתה הולך שבי בידי התקשורת האלימה
ע.צופיה (שבת, 24/01/2015 שעה 19:51)

אמנם, גם אני ,גם אתה וכנראה כל קוראי הפורום ניזונים מהכתוב בתקשורת, אך צריך להיות מספיק חכם ופיקח כדי להבין נכונה מה כתוב שם.
כבר שנים רבות שהתקשורת הישראלית מנפחת את השולי ואת הרכילות וממעיט בחשיבות העובדות.
אם תקרא את סופי המאמרים בעיתון שם תגלה את האמת. בכותרת, בכותרת המשנה ובמשפטים המודגשים תגלה רק את השקפת העולם של העורך ושל בעל העיתון.
לכן אל תכנס לפניקה. מצבנו הביטחוני מעולם לא היה טוב יותר. יש לנו 2 הסכמי שלום.יש אויב מצפון מזרח שמפורק כבר 5 שנים במלחמת אזרחים וישנה מדינונת שלפני שמונה שנים למדה לקח שלא במהרה ישכח. הסכנה הגדולה שלנו היא מהגרעין האיראני. נראה שמאמצי ממשלת ישראל נשאו פרי מסוים ותהליך הפיתוח הואט, אך זה לא מספיק וטוב עושה ראש ממשלתנו שנוסע להביא את זעקתנו במקום החשוב ביותר בעולם: הקונגרס והסנט האמריקאי. אמנם ישנו האסלמיסט הזה שעוד שנתיים יעלם מחיינו. אך לטעמי כוחו מוגבל.
איו ספק שהפאניקה שהתקשורת הישראלית העויינת משפיעה על רבים בדעת הקהל, אך המציאות מוכיחה כי בסופו של דבר הציבור הרבה יותר חכם מהם.
אל-קעידה ודעאש עושים ''עבודה נהדרת'' עבור האינטרסים האסטרטגיים של ישראלומבהירים לאובמה, קרי ושות' מיהו אוייבם האמיתי ומי הוא בן בריתם.
אז בכך ננוחם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=174979
אתה הולך שבי בידי התקשורת האלימה
יוסף אליעז (שבת, 24/01/2015 שעה 23:30)
בתשובה לע.צופיה

לע. צופיה,

אני מסכים עם דבריך לגבי המתחולל בארצות [אולי כבר לא ''מדינות''] סביבנו.

מתחולל שם טבח הדדי בין שיעים לסונים ובין סונים לבין עצמם.
השאלה: מה יקום במדינות אלו ואיזה משטר ישלוט בהן. האם ''המדינה האיסלמית'' הסונית הרצחנית, או משטר שיעי-עלאווי גרוע לא פחות. או אולי אתה מאמין, כאובמה, בעיראק דמוקראטית?

אולם בתוך המדינה המצב קשה ומחמיר. בעוד ''גוש אמונים'' ו''נוער הגבעות'' והמחלקה להתישבות מרחיבים את ההתנחלויות הנה בנגב ובגליל קיימת השתלטות בדואית/ערבית על שטחים באופן בלתי פוסק.

שלא לענין, אך בצד הענין, הנה בעוד שרכישת מגרשים לבניה בישובים ערביים נאסרה על יהודים גם ע''י בג''צ, הנה רכישת מגרשים בישובים יהודים בידי ערבים ובדואים מותרת. גם זה בפסיקת בג''צ.
במכרז האחרון בישוב מגורי, להבים, נרכשו כ-‏17 מגרשים בידי ערבים.אין בזה כל רע כל עוד ישמרו החוק והשפיות, כפי שבינתיים המצב כזהעם אותן משפחות ערביות בודדות שכבר חיות פה, אבל לא תמיד המגורים המשותפים עולים יפה.

אתה לא ראית את הטירוף שאחז בתושבי העיר רהט בשל ניידת משטרה שנקלעה למסע לוויה. אכן טוב היה אילו התקרית היתה נמנעת, אך כלום שוטרים ישראלים [כוללערבים] הם בני-מוות כי נכנסו לישוב ערבי? ואפילו בלוויתו של הרוג מירי משטרתי. כמעט שנעשה לינץ' באותם שוטרים. כך גם במהומות שהיו לפני שבועות ספורים בעיירה חורה, סמוך לצומת שוקת.

גניבות הרכב, ההתפרעויות בכבישים והתנכלויות הם מעשי יום-יום ולילה לילה בנגב.

בירושלים ובתל-אביב רוצחים מצוידים בסכיני מטבח יוצאים לפלס דרכם בדם ורצח לגן-העדן בו ממתינות להם 72 בתולות. במקרה הגרוע הם מגיעים לכלא ישראלי נוח, לומדים לימודים כלליים ולימודי טרור וממתינים לעיסקת השחרור הבאה...

כל זה בלי להזכיר את המתרחש מדי לילה בדרום ת''א עת ''הפליטים'' מאפריקה הסובבים שם שיכורים.

רוב הרוצחים שנלכדים מגיעים לכלא כי השוטרים, החיילים ואנשי שב''ס חוששים לירות מעל לגובה הברכיים, אם בכלל. משטרת ישראל ששה להעמיד כל יורה להגנתו העצמית לדין, גם אם חמישה גנבים מצוידים בנשק קר חודרים לחוותו לצורך שוד כבשים והוא ניצב יחיד מולם.

יהודים שוב נושאים אקדח בכליהם, במקום להחזיקו שכוח בבית.

הנגב מלא שב''חים, ופרט למבצעים בודדים המשטרה אינה עוסקת בהם. אילו אני שר המשטרה, או שר הפנים, הייתי מורה לשוטרים ולשוטרי ההגירה להתמקד בלכידת שב''חים לפני ה''פליטים'' מאפריקה.

אני מעריך את מאמציו של ביבי למנוע הסכם נוח מדי עם איראן, אך הביטחון האישי בארץ במגמת ירידה ביחס לעבר.
זה שהמצב אולי דומה בארה''ב בשכונות מסוימות אינו מנחם אותנו כאן.

מי שחי בנגב חש את המציאות הזו בלי להזדקק לתקשורת.

האם היית בא עתה לגור עם ילדיך בנחל-עוז או ביתר הישובים ב''עוטף עזה'' אשר גם כיתת החיילים המצומקת שהגנה עליהם ותרמה מעט לבטחון ולשקט הנפשי נלקחה מהם בטפשות תהומית? האם היית חפץ להצמיד אוזן רוטטת למה שנדמה לך כקולות חציבה במעמקי אדמתך?

על כן אין סתירה בין דברי לדבריך, אלו זוויות שונות של התבוננות באותה מציאות עגומה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=174980
אתה הולך שבי בידי התקשורת האלימה
ע.צופיה (יום ראשון, 25/01/2015 שעה 7:19)
בתשובה ליוסף אליעז

א. אני מאמין כי בסופו של דבר יקום בסוריה שלטון שימזג את כל הגורמים הפועלים (עלווים, סונים, כורדים)בראשות הסונים וישמור על ניאטרליות בין רוסיה, איראן ותורכיה שהם הגורמים החיצונים המשפיעים. עירק תישאר, בינתיים, שיעית, החזבאללה ידעך ו''המהומות'' יעברו, כנראה לירדן וסעודיה.
ב.לפי האימרה ''אדם בעקבות גורלו'' גורלי השאיר אותי תמיד בגוש-דן (יפו-ר''ג-גבעתיים) לכן איני יכול להעיד בכנות איך היתי נוהג אילו חייתי בדרום. לטעמי הבעיה עם הבדווים שאין למדינה מדיניות חדה וברורה כלפיהם. מצד אחד חומדים באדמותיהם ומצד שני פוחדים מהם. ברווח הזה מתחוללת כל האלימות שציינת.
ג. אני גורס שיש עלינו לנתק לחלוטין, אבל ממש כך, לחלוטין כל קשר עם הפלשתינאים. אין יותר אישורי עבודה, אין יותר שב''חים, מי שהתחתן עם אזרחית ישראלית ואין לו אזרחות יגורש, לעודד ביצוע היבוא והיצוא הפלשתינאי לירדן ועוד כהנה וכהנה. זה יגביר את הביטחון האישי, ינתק את תלותנו בכוח האדם והשוק הפלשתינאי ובסופו של דבר יקל עלינו לגבש פתרון לסכסוך עימם.
ד. גם המשטרה היא ''חולת תקשורת'' ומעדיפה להתעסק עם מושחת אחד גדול במקום באלפי תלונות של אזרחים על פשעים ''קטנים''.
מפכל כזה או אחר לא ישנה את המגמה אלא ריסון התקשורת ''העויינת'' והמגמתית.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.