פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדוע לא נפגשו בני אדם עם חייזרים?
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום רביעי, 08/04/2015 שעה 12:00)


מדוע לא נפגשו בני אדם עם חייזרים?

ד''ר יובל רבינוביץ



מה הסיכוי שיצורים תבוניים נסעו למרחק של שנות אור רק כדי להציק לכמה אנשים שקראו בדיוק ספר מד''ב או צפו בסרט?
המאמר פורסם באתר הידען.

החלק השני של הסדרה: האם כדאי לנו לפגוש חוצנים? האם כדאי להם לפגוש אותנו?.

כשהייתי בן 14 קראתי בשקיקה את ספרו של אריך פון־דניקן „מרכבות האלים”, בו הוא מתאר מפגשים בין בני אדם וחוצנים כגורם שהשפיע על ההיסטוריה ועל התרבות האנושית. הוא גם טען שהממסד קשר כנגדו כדי שהציבור לא ידע על חוצנים.

בפתיחה הוא כתב: דרוש היה אומץ לב כדי לכתוב את הספר הזה ודרוש אומץ לב כדי לקרוא אותו. משפט מבריק המחניף לקורא הצעיר ומגייס אותו למחנה שלו.
הוא מתייחס בספר למשוואת דרייק: נניח קצב יצירה נתון של כוכבים ביקום. לחלק מאותם כוכבים יש כוכבי לכת. בחלק מאותם כוכבי לכת יש תנאים המאפשרים קיום חיים. על פני חלק מאלה אכן נוצרו חיים. בחלק מאותם כוכבי לכת נוצרו חיים תבוניים. בחלק מאלה פותחה טכנולוגיה המאפשרת שיגור אותות לחלל. את המספר הזה נכפיל בזמן שחלף מאז פיתוח הטכנולוגיה הזו ונקבל מספר עצום של ציוויליזציות בחלל.

עד היום משמשת משוואת דרייק כחלק מטיעוניהם של חובבי תיאוריית המפגשים בין חוצנים לבין בני אדם. כאשר ניסח ד''ר פרנק דרייק את המשוואה שלו בשנת 1961, הוא בסך הכל ניסה להצביע על הגורמים שיש לקחת בחשבון. מה שקרה מאז ניסוח משוואת דרייק הוא גילוי שאכן חלק מהכוכבים מוקפים בכוכבי לכת. זה עדיין לא משנה את העובדה, שהיתה ברורה גם לדרייק, שפשוט איננו יודעים מה גודלו של כל רכיב במשוואה.


אז מה אנחנו כן יודעים?

קודם כל שכדור הארץ הוא די יוצא דופן. במערכת השמש הוא היחיד שיש עליו מים נוזליים בכמות גדולה במשך כל השנה. לכדור הארץ יש גם ירח ענק. איננו מכירים כוכבי לכת אחרים עם ירח שגודלו כה רב יחסית לגודל כוכב הלכת. בנוסף אנחנו יודעים שכל מערכת השמש שלנו ממוקמת בשולי הגלקסיה, באיזור בו צפיפות גרמי השמיים היא נמוכה.

אנחנו גם יודעים על פי רישומי המאובנים שהחיים על פני כדור הארץ נכחדו כמעט לגמרי לפחות חמש פעמים. הפעם האחרונה היתה באירוע שהכחיד את הדינוזאורים. מה שמיוחד בהכחדה המסויימת הזו הוא שאנו סבורים שאנחנו מבינים מה קרה שם: התנגשות גרם שמימי גדול (מטאוריט) שהביאה ל„חורף גרעיני” והחשיכה את כדור הארץ לפני 65 מיליון שנים.

בעלי חיים גדולים לא שורדים הכחדות גדולות. אבל גם אם גודל הוא עדות למורכבות וגם אם יש צורך במורכבות כדי שיתפתח מין תבוני, עדיין לא ברור מדוע מעולם לא התפתח על פני כדור הארץ מין תבוני עד לפני 5 מיליון שנה, כשאבותינו הקדומים העדיין־לא־מאד־תבוניים פסעו את פסיעותיהם הראשונות.

והיה די זמן לכך. רב תאיים יבשתיים בעלי חוליות מתהלכים ביבשה מזה 300 מיליון שנים לפחות. הדינוזאורים לא היו פחות מורכבים מבעלי חיים מודרניים ובכל זאת מעולם לא התפתח על כדור הארץ מין שהיה די טכנולוגי לשנות את סביבתו. גם בימינו אנחנו מכירים בעלי חיים נבונים, יחסית: פילים, כלבים, דולפינים, שימפנזים. אף לא אחד מהם התקרב לשלב של התפתחות שפה היכולה לתאר מושגים מופשטים.

סביר להניח שחיים פשוטים נוצרים מייד כשהתנאים מאפשרים זאת, אם כי אין לנו על כך עדות מכלי ראשון, שכן אורגניזמים החסרים חלקים קשים לא מותירים רישומי מאובנים. בכל זאת הצליחו ליצור אפילו במעבדה מולקולות בעלות יכולת שכפול עצמי.

אבל חיים תבוניים הם עניין שונה לחלוטין. איננו יודעים בדיוק מהם התנאים הדרושים להתפתחות חיים תבוניים, אך במשך מאות מיליוני שנים של קיום בעלי חיים יבשתיים מורכבים הדבר התרחש רק פעם אחת, ודי לאחרונה.

האם יש קשר בין הירח הענק שלנו לבין התפתחות חיים תבוניים? אולי, אבל כאן אני גולש לספקולציות טהורות. הירח מאפשר גאות ושפל. במצבים אלה נוצרות גומחות שבהן המים הולכים ומתאדים ובהן יכולים בעלי חיים להילכד. יתכן שזהו פתח למעבר בעלי חיים ימיים לחיים ביבשה. הירח מספק גם אור בלילה ואולי יש בכך יתרון לבעל חיים תבוני. כאמור, השאלה הזו נותרה פתוחה.

האם יש קשר בין התפתחות תבונה לבין המיקום שלנו בשולי הגלקסיה? אם הכחדת הדינוזאורים היא אופיינית לסכנות האורבות לבעלי חיים גדולים, כנראה שכן. במרכז הגלקסיה התנגשות בין גרמי שמיים מתרחשת בתדירות גבוהה ויש פחות זמן להתפתח. בסופו של דבר צריכה להתפתח ציוויליזציה שיש לה היכולת הטכנולוגית לחסל את סכנת נפילת המטאוריטים. אנחנו טרם הגענו ליכולת הזו, למרות שאנחנו מתפתחים באיזור שבו התנגשויות כאלה מתרחשות לעתים נדירות, פריבילגיה הקיימת רק בשולי הגלקסיה.

בכך לא תמו תלאותינו במסע לכיבוש החלל. מה הסיכוי להמצאת כתב? אינני יודע, אבל 99.8% מזמן קיומה של האנושות היא הסתדרה בלי כתב, שהופיע לראשונה לפני 5,500 שנה.

דבר נוסף שאנו יודעים הוא שהאדם מייצר אותות רדיו מלאכותיים רק מזה כ־120 שנה, פרק זמן זעיר בהיסטוריה של כדור הארץ. האותות הראשונים היו גם חלשים מאד. אבל גם אם נניח שהאותות הראשונים נעו במרחבי החלל ושמישהו מאזין להם, עדיין יש מרחק עצום שיש לחצות. המרחקים למערכות שמש „קרובות” הם בסדר גודל של עשרות שנות אור. אנחנו גם יודעים שמהירות האור היא גבול שלא ניתן לחצותו.

יש תיאורי מקרה רבים של מפגשים עם חוצנים, חטיפות בני־אדם על־ידי חוצנים, עצמים מעופפים לא מזוהים הנעים במהירויות גבוהות ועוד, כולם מזינים תיאוריות על מפגשים עם חוצנים שלכאורה מוסתרים על־ידי ממשלות. מובן שיש גם סיפורי מדע בדיוני שאינם מתיימרים לתאר אירועים אמיתיים, העוסקים גם הם בכך. מעניין שלפני שפורסמו סיפורי מד''ב העוסקים בכך לא היו שום דיווחים.

סיפורי מד''ב קיימים מזה מאות שנים ואף יותר, אם מביאים בחשבון טקסטים קדומים כעלילות גלגמש וחזון ספר יחזקאל, אך נראה שהסיפור הידוע הראשון בו מתואר מפגש עויין בין חייזרים לבין בני אדם הוא „מלחמת העולמות” שפרסם הרברט ג'ורג' וולס ב-‏1898. בסיפור פולשים בני מאדים לכדור הארץ ומנסים לכבוש אותו תוך זריעת אימה והרס.

בהמשך הופיעו עוד סיפורים מאותה סוגה, המפחיד ביותר הוא כנראה The Puppet Masters מאת רוברט היינלין, שפורסם בשנת 1951. הספר תורגם פעמיים לעברית: בשם „פלישה לכדור הארץ”, 1961, הוצאת „מצפן” ובשם „השליטים”, 1979, הוצאת „מסדה”. בספר מתוארים חייזרים המשתלטים על מוחותיהם של בני האדם הבאים איתם במגע.

התיאורים הראשונים של עב''מים החלו לצוץ בשנת 1947. סיפור החטיפה הראשון היה כנראה של אנטוניו וילאס־בואס, חוואי ברזילאי, בשנת 1957. הוא לא רק נחטף. החוטף היה חייזר ממין זכר. על ספינת החלל היתה גם חייזרית שקיימה עם החטוף יחסי מין. החל משנת 1961 התרבו דיווחי החטיפות, בדרך כלל החטופים היו בארצות דוברות אנגלית, רובם בארה''ב.

בשנת 1997 אמר מנכ''ל משרד המדע דאז, צבי ינאי המנוח, שנדרש לסוגיה: אחד המאפיינים של פסאודו־מדע הוא שהזמן לא מגדיל את הבנת התופעה, ואכן אחרי 50 שנות מפגשים כביכול עם עב''מים וחייזרים איננו יודעים עליהם היום יותר מכפי שידענו עליהם לפני 50 שנה. כך הדבר עם הדינוזאור השוכן כביכול באגם לוך נס, עם האסטרולוגיה, עם הפאראפסיכולוגיה, עם הקריאה בכף היד, וכיוצא באלו אמונות שונות ומשונות.

כיום יש כמעט לכל אחד מאיתנו טלפון חכם עם יכולות צילום ועדיין אין שום תיעוד אמין על מפגש בין בני אדם לבין חייזרים. נראה שגם להבא נצטרך להמשיך להסתדר לבד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  עוד תחזית בכיוון  (דוד סיון)
  נושא זה מאוד מרתק אותי...  (כספית)
  יש לי שאלה מאד עדינה לד''ר רבינוביץ  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי