פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הג'יהאד של סאדאת
גמל צהוב / שמעון מנדס (יום רביעי, 13/05/2015 שעה 20:00)


הג'יהאד של סאדאת

שמעון מנדס



כריכה בימים אלה יצא לאור ספר המחקר שלי ''הג'יהאד של סאדאת''. ברשימה זו אין בכוונתי לכתוב בקורת על הספר. שהרי חז''ל כבר אמרו ש''אין הנחתום מעיד על עיסתו''. בכוונתי רק לתאר בקצרה את הנושאים שבהם דן הספר. ראשית, כדי ליידע את הצבור על הופעת הספר. ושנית, כדי לעורר את סקרנותו. על אף שהספר כולו אינו מכיל אפילו סוד בטחוני אחד, והוא מבוסס על מקורות גלויים: ישראלים, זרים וערביים – הספר הוגש לבקורת הצנזורה. וזאת מתוך אחריות אישית, שהרי במלחמת יום כיפור שרתתי באגף המודיעין של צה''ל. ספרים רבים נכתבו על מלחמת יום הכיפורים. אבל הייחוד של ספר זה, שהוא היחיד עד כה ששאב מידע רב גם ממקורות ערביים. את זה ניתן ללמוד מן הכותרת של הספר.

מלחמת יום כיפור היא מלחמתו של איש אחד, הלא הוא נשיא מצרים מוחמד אנואר אל-סאדאת. תחת מנהיגותו של נאצר, על אף נאמנותו המוחלטת לנשיאו-חברו, סאדאת שיחק את תפקיד הלָ''ם לָ''ם (لا بهش ولا بنش = לא מזיק ולא מועיל), כי נאצר היה חשדן חסר תקנה. לאחר מותו של נאצר, סאדאת העצים את דמות הנעבעך שלו במסגרת ההונאה שלו מול ישראל. לכן הוא היה זקוק למלחמה כדי לבנות את מנהיגותו בהיסטוריה של מצרים. זה במימד האישי. אבל מה שיותר חשוב, תבוסת הצבא המצרי ב-‏1967 הותירה פצע פתוח ומדמם בגאווה הלאומית המצרית. בישראל של הימים ההם לא ייחסו לכך חשיבות. ולכן המטרה העיקרית של סאדאת ביוזמת המלחמה שלו, היתה להנחיל לישראל תבוסה צבאית כואבת יותר – לגרום לה השפלה כזו שתגמד את התבוסה המצרית לכשלון צבאי זניח.

רבים בתוכנו מורים באצבע מאשימה על הגב' גולדה מאיר, שהיתה בימים ההם ראשת הממשלה, כמי שעקשנותה הביאה עלינו את המלחמה הנוראה. וְלָא הִיא. התיזה של ''אילו...'' אינה תופסת בהיסטוריה, אבל בהחלט ניתן לומר שהגב' גולדה מאיר לא נמנתה עם סוג המנהיגים שדמו לנוויל צ'מברליין הבריטי. לפני המלחמה סאדאת בא עם ''הצעות השלום'' שלו כאשר ידיו כבולות על ידי ''שלושת הלאווים'' של וועידת חרטום משנת 1967. למי שאינו זוכר: לא מו''מ לא שלום ולא הכרה בישראל. ועל כך הגיבה הגב' מאיר: ''הלאווים של חרטום לא מחייבים אותי''. אחרי המלחמה סאדאת כבר לא הציב תנאים למו''מ.

הספר הזה הוא פרי מחקר של שבע שנים. הספר דן בסיבות האמיתיות, לדעתי, שגרמו להפתעת צה''ל בשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים. סיבות שבעלי הענין, שהיו מעורבים בכישלון הגדול נמנעו מלחקור ולחשוף; בדיוק כפי שקבע המחזאי היווני אייסכילוס, חמש מאות שנים לפני הספירה, ש''במלחמה, הנפגע הראשון היא האמת''. וגדולתו של הנשיא המצרי אנואר אל-סאדאת הייתה שהוא לא ברח מן האמת של תבוסת הצבא המצרי ב''מלחמת ששת הימים'' ב-‏1967. הבורחים מאימת הכשל הישראלי, שהיה לפני ''מלחמת יום הכיפורים'' ובמהלכה, היו מפקדי צה''ל ומנהיגי המדינה.

המודיעין הישראלי ש''למד'' את אישיותו של אנואר אל-סאדאת הסיק, בסיועו הישיר של סאדאת עצמו, שהוא אנאלפבית מדיני ואימפוטנט צבאי. אלא שבדיעבד, סאדאת התגלה כאינטלקטואל מדיני ואסטרטג צבאי, שהרחיק ראות 7000 שנים לאחור, והישיר מבט אל הנצח ההיסטורי. ההפתעה המצרית בפתיחת המלחמה ביום כיפור הושגה תודות לעבודה מתוזמרת ומתואמת של המודיעין המצרי, בניצוחו של נשיא מצרים. סאדאת הלביש את נאמנו כבן לו, הד''ר אשרף מרואן, ב''חליפת ריגול'' ישראלית מפוארת, ויצר אצל המודיעין הישראלי את האשליה שיש להם ''אלי כהן'' חדש. זוהי למעשה הקונספציה האמיתית (مفهوم السادات) של הנשיא המצרי.

בספר אני מציג לציבור הישראלי את מנהיג מצרים, מוחמד אנואר אל-סאדאת, שלא הכרנו – את פרעה המוסלמי הראשון. במסגרת התחבולות של טרם מלחמתו, בחר סאדאת לשלב ''ישן'' עם ''חדש''. לכן המודיעין הישראלי לא ידע לקרוא אותו. הוא התחיל את המלחמה כחליף אסלאמי וסיים אותה כפרעה מודרני. הנסיון ההיסטורי לימד את סאדאת הפרעוני, שהפטנט של ''עשר מכות'' שנחתו על מצרים העתיקה, הוא פטנט מצרי, ולא חייב להיות חד-כיווני. שהרי משה הנביא גדל במצרים כנסיך פרעוני.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מלחמת יוהכ''פ-הסיכום שלי
הזוהר הצפוני (יום רביעי, 13/05/2015 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להלן סיכום מלחמת אוקטובר 1973-

א.הקונספירציה.ניכסון,קיסינג'ר,סאדאת,משה דיין ופרס עשו קונספירציה.
לתת לישראל לספוג מכה צבאית זמנית.למען השלום,כמובן...
ב.מדינת ישראל ניצחה את המלחמה,למרות הכל.
ג.ראשי הקונספירציה,חוסלו בתום העבודה.משה דיין מת כחודש לאחר שסאדאת מת.בשנת 1981.לא צירוף מקרים.המשימה הושלמה.
יודעי הסוד,הושתקו לנצח.
השלישיה הביטחונית-גולדה,דיין ודדו,כולם מתו במהירות,תוך כ8 שנים.
ד.שמעון פרס שהיה שר זוטר.שר הדואר,ההסברה והקליטה.פתאום, מונה לשר הביטחון בשנת 1974.
פליאה.הכיצד?
תשובה:תגמול לפרס על השותפות שלו בקונספירציה.
עד היום לא ברור,מה עשה פרס בזמן מלחמת יום-כיפור.אין עדויות שלו.

מעולם לא קרה.ששר הדואר מתמנה פתאום לשר הביטחון.ושני לראש-הממשלה.איך הפשפש עלה למעלה?
_new_ הוספת תגובה



ברכות על הספר שלך
בצלאל פאר (שבת, 16/05/2015 שעה 12:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על אף שאינני מקבל חלק מהתיזות שלך הר שיש מקום לספר מיוחד ומקורי כשלך.

ההפתעה של מלחמת יוה''כ היתה בגלל שהדם עלה לנו לראש בעקבות הנצחון הגדול של מלחמת ששת הימים. גם אם אשרף מרואן היה סוכן מוחדר הרי שהמודיעין שהוא לבדו נתן בפועל היה אמור לסכל את תחבולתו של אנואר סאדאת - ומכאן פיקפוקי בדבר השתלָטוֹ כסוכן מוסד. מה עוד, שכפי שאתה יודע, היו עוד מקורות מודיעין מדיסציפלינות שונות, שהביאו מודיעין מעולה בפני עצמו שנתנו בסיס נתונים טוב לקיום הערכת מודיעין אמינה. לכן מי שנכשל הוא מי שלקה בסימפטום ''אני הגבר ואף אחד לא יכול עלי'' וזה כיסה אנשים גם בהנהגה המדינית והצבאית וגם חוקרי מודיעין טובים.

במבחנים שנעשו אחר המלחמה, תוך ניקוט הידיעות שהוזרמו לנבחנים מהקונטקסט של מלחמת יום הכיפורים, רוב הנבחנים, תלמידי תיכון לפני גיוס, זיהו מהר מאוד שפונקציה א' במשחק מתכוונת לפתוח במלחמה נגד פונקציה ב. לכן גם אני מודיעין שטח ראות את המלחמה באה בעניניים והעבירו דיווחים לאחור, בעיקר בשבוע שלפני המלחמה, אבל רע''ני מצרים, ראש מחלקת המחקר וראש אמ''ן היו נטועים בקונספציה שהוקרנה מהדרג הצבאי והמדיני שאין מלחמה כי ''זה לא טוב לשני הצדדים''.

מכאן גם התגובה ההיסטרית של ההנהגה הישראל שהקונספציה שלה נשברה, אבל גם תפיסת המציאות בפתיחת המלחמה נעלמה לה. ההנהגה הבטחונית הבכירה דיברה על ''מצדה'', קישקוש שכל צוער מתחיל היה נמנע ממנה. למרות שתוכניות המצריות היו ידועות, לא מובן למה היתה ההיסטריה הזאת, גם אם כמאה חיילים נלכדו במוצבי התעלה (לא ברור גם למה לא פינו אותם בליל שבת או בלילות שלפני כן). אם היתה לנו אז הנהגה שקולה, כי אז היתה מסיגה את לוחמי המוצבים בלילות לאחור ומגייסת בסתר את המילואים כמה ימים קודם. הדרך להתמודדות מול המצרים היתה צריכה להיבנות על 2 דוקטרינות בסיסיות ונכונות תמיד: א. לבצע את התקיפה האוירית המתוכננת להשמדת חילות האויר ושל החלק העיקרי של מערך ההגנ''א של מצרים ושל סוריה מיד בהתחלה ב. ליצב קו הגנה צה''לי במקביל לתעלה - אולי קו התעוזים - לחכות עד המצרים יעבירו מזרחה את עיקר הסד''כ המתוכנן, ואז לתקוף ולהשמיד את המצרים כשגבם לתעלה, וצה''ל פועל נגדם באוגדות המקוריות והמלאות.

המצרים מעולם לא איימו לכבוש את כל סיני ובודאי שלא לפגוע בישראל מתוך הכרה שאין ביכולתם לעשות זאת. לכן אם המערכת היתה מסונכרנת על בסיס המודיעין הקיים והמוכח וע''פ התנהלות מדינית-צבאית רציונלית מלחמת יום הכיפורים היתה יחכולה להיות נצחון אדיר, אבל ללא כל ההרוגים שספגנו.

סאדאת לא היה ''פרעה מוסלמי'' והוא הכיר במגבלות הצבאיות של מצרים וכל קואליציה ערבית אפשרית נגד ישראל. לכן לא ברור בדיוק לאיזו רובריקה הוכנסו ''עשרת המכות''. כי מצריים קיבלה במלחמה הזאת מכה אדירה, שאילצה אותה בסוך לעשות שלום עם ישראל כתנאי לקבלת הסיוע המאריקאי החיוני.
_new_ הוספת תגובה



הוכחות לקונספירציה של אוקטובר73
הזוהר הצפוני (יום ראשון, 17/05/2015 שעה 11:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להלן ההוכחות שלי לקונספירציה.מבוסס על ספרים.
אני מקווה שהיסטוריונים,בעתיד,יצליחו לאשש את טענותי-
א.הקונספירציה מתחילה ברצח מיסתורי.
טייס קרב ישראלי.אלוף-משנה,יוסף (ג'ו) אלון.הנספח הצבאי,האווירי של ישראל.נרצח בחצות הלילה בוושינגטון בירת ארה''ב.עד היום הרצח ו/או המניע לא פוענח.אף ארגון טרור לא לקח אחריות.

ב.4.10.1973 תצלומי אוויר.מראים:צבא מצרים בהיערכות ענקית,שלא הייתה מעולם עד אז.
ממה נפשך?

אתה רואה מול העיניים,יומיים לפני המלחמה.שתי ארמיות מצריות ערוכות להתקפה.אלף טנקים רוסיים חדישים, דגם טי-‏62, עומדים על הגדירות.כ100 אלף חיילים מצרים,דרוכים לקרב.ומה עושה ישראל?

-כלום.נאדה.
כל מה שהיה צריך לעשות.זה להפעיל את תוכנית החירום,''שובך-יונים''.

ג.הבית הלבן,היה יחסית עוין.ארה''ב טענה,שסיני הוא שטח כבוש.ולמצרים ישנה זכות לפעול בכוח,לשחרר אדמה מצרית כבושה וגזולה.סאדאת רשאי להחזיר בכוח,את הגזל של אדמת סיני.מדובר בצדקנות מזויפת.
כי התוקפן של שנת1967,מצרים.נענש בכיבוש האדמה שלו.
_new_ הוספת תגובה



היכן ההוכחות לקונספירציה של אוקטובר 73?
בצלאל פאר (יום ראשון, 31/05/2015 שעה 12:06)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה חוזר על טענות מוכרות אבל שלא מוכיחות כלום מטענתך.

המודיעין ראה את התארגנות צבאות מצרים וסוריה הרבה ימים לפני הצלחמה. אלא שדרגי ביניים והעל (ראש ענף מצרים, ראש מחלקת המחקר באמ''ן וראש אמ''ן) היו טבועים בהערכתם שפני מצרים אינם למלחמה כי במלחמה מצרים לא תרוויח כלום. הם טעו ולא שינו את דעתם גם לא אל מול העובדות המצטברות.

גולדה, דיין ודדו הכינו את חיל האויר למתקפה מקדימה שהיתה יכולה למנוע את המלחמה או לחילופין למנוע מהמצרים לחצות את התעלה, עד אשר כוחות המילואים של צה''ל יתגייסו וייערכו בלב סיני. אלא שלמרות שחיל האויר היה מוכן, גולדה ובעיקר דיין קיבלו רגליים קרות, כי חששו שתקיפה מקדימה תפיל את אשמת המלחמה על ישראל. בשל שיקול שולי זה, נאלץ צה''ל להתמודד עם כאוס בחזיתות הדרום והצפון במשך כ-‏3 ימים, דבר שפגע בהמשך ביכולת להתארגן בצורה סדורה למתקפת נגד.

לא מדובר פה אם כן במשהו קונספירטיבי שתוכנן לכאורה בין ישראל לארה''ב והבשותפות עם מצרים, שכן לא היתה שום מטרה סבירה להסדר מסוג זה. מדובר בסך הכל ההתנהלות לא נכונה ובלתי צפויה של ההנהגה הישראלית.

באשר לבית הלבן זה חוסר אחריות לטעון שהוא היה עויין לישראל. להיפך, זה הממשל הראשון שהגיע להסדרי הספקת נשק סשורה לישראל, סיוע רב שנתי, לאחר שג'ונסון פתח את הדלת. זה ממשל שסירב לספק למצרים נשק, לאחר שסאדאת התנתק מהסובייטים, לפני שהם מגיעים להסכם שלום עם ישראל.

רצח יוסף אלון לא בהכרח קשור לסיפור. מאחר שהכל מעורפל ולא נתפסו הרוצחים, זה משמש טענת טובה לכל סיפור קונספירציה.
_new_ הוספת תגובה



הכל ביחד-זו ההוכחה לקונספירציה
הזוהר הצפוני (יום רביעי, 03/06/2015 שעה 16:16)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יכול להיכנס למוח של שמעון פרס וקיסינג'ר.
אבל יש דברים שאי-אפשר להסביר אותם בצורה הגיונית.
תסביר לי אתה,בצלאל פאר:

איך זה יתכן.שהמודיעין הכי טוב בעולם.לא התריע מפני מלחמת יוה''כ??
--איך זה יתכן??
יומיים לפני המלחמה.ראו בבירור,בלי פירוש רש''י.צבא מצרי שלם, נערך למלחמה.כבר לא צריך מודיעים,מרגלים והאזנות סתר.אתה רואה מול העיניים,את האויב.ולא עושה כלום.

איך זה יתכן?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי