פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8020

אגודת הסופרים: להפוך את בית הסופר לנכס מורשת
הרצל חקק (יום שלישי, 30/06/2015 שעה 10:00)


לוגו
לוגו

אגודת הסופרים: להפוך את בית הסופר לנכס מורשת

הרצל חקק



אגודת הסופרים העברים פנתה למשרד ראש הממשלה, להכיר בתכניתה להקים משכן מיוחד לספרות העברית כנכס של המורשת הלאומית. הרצל חקק שיגר פנייה למשרד ראש הממשלה לתכנית להעצמת המורשת הלאומית.

אגודת הסופרים העברים בעיצומו של מסע ארוך, מסע שיוביל בסוף הדרך להקמת 'משכן הספרות העברית', בית סופר חדש ומודרני, שיהפוך למרכז הספרות העברית. אל נשכח שלאגודת הסופרים העברים יש היסטוריה ארוכה, מבנה שיש בו אוצרות רוח, והיהלום שבכתר – מכון גנזים של אגודת הסופרים העברים.
במכתב למשרד ראש הממשלה כתבתי כיושב ראש אגודת הסופרים העברים שיש להכיר במשכן הספרות העברית שיקרום עור וגידים כנכס מורשת. יחד עם הוועד המנהל בנינו מתווה לעתיד, ומלווים אותנו המנכ''ל של אגודת הסופרים העברים ארנון פורת, והליווי המשפטי של עורך דין חיים עדיני, עורך דין עמי עדיני ומשרד האדריכלים של אורי אברהמסון.
להלן חלקים מן האיגרת למשרד ראש הממשלה:

ועידה
ועידת הסופרים העברים הראשונה, 1921
הקמת 'משכן הספרות העברית' בבית הסופר עולה על הפסים הנכונים. אנו בקשר מתמיד עם עיריית תל אביב בנושא השימור ובקשר עם היזם לגבי תחילת הבנייה. חשוב לנו שמשכן הספרות העברית שייבנה ייכלל בתכנית העצמת תשתיות המורשת הלאומית.
לאחר שיושלם המיזם החשוב, יוביל משכן הספרות החדש מיזמי ספרות רבים: מפגשי סופרים, סדנאות כתיבה, מרתונים לכותבי 'מאזניים', הצגת כתבי יד מקוריים של ארכיון 'גנזים' בתערוכות מתחלפות, מופעים של תיאטרון ספרות ועוד.

בית שיהיה מרכז לצעירים, בית מעצב זהות

חשוב לנו, שהנוער והצעירים ייחשפו לתחיית השפה העברית –והתכנית היא לאפשר לתלמידים לערוך עבודות מחקר על משוררים וסופרים. משכן הספרות ייצר ערכות תערוכה למרכזים קהילתיים, לבתי ספר, למתנ''סים, וכן ייזום יחד עם קצין חינוך ראשי בצה''ל ביקורי חיילים במקום. זה החזון, ועוד עבודה רבה לפנינו. כמובן, נצטרך לבנות תכניות הדרכה, תכניות עבודה, להכשיר כוח אדם להנחיית קבוצות,
ולשווק את התכניות לקהל הרחב.

חשובה לנו תמיכתכם בכל המפעל האדיר הזה – ועל כן חשוב להכיר במשכן הספרות העברית שייבנה – כנכס של המורשת הלאומית. זה בנפשנו. פנינו לעתיד: למען הספרות לא נחשה, כי כולנו חיילים בשירות הוד מלכותה, הספרות העברית.

בית הסופר יהיה ביטוי לסיפור הציוני

חזון זה מדריך אותנו לאורך כל שנות הקיום של האגודה – ועשינו מעשים רבים בשנים האחרונות: ערכנו אירועים מיוחדים למען הלשון העברית, ובעינינו זו הייתה אבן יקרה בכתר החזון של האגודה. חשוב לנו שמשכן הספרות העברית ייתן ביטוי לסיפור הציוני, דרך סיפור תחיית השפה העברית. בקרוב, אנו פותחים ביוזמה משותפת עם מוזיאון חצר היישוב הישן לקיים כל שנה כנס ''העברייה'' בנושא הלשון העברית. חשוב לנו להיות מרכז הספרות, להתחבר לכל גופי הספרות. מבחינתנו מכון גנזים, שהוא בשר מבשרנו – הוא כלי להנחלת הספרות.

מכון גנזים יציג את המגילות הגנוזות של הספרות העברית

הקשר של אגודתנו עם מכון גנזים, שאותו ייסדו ראשוני האגודה, הוא קשר שאין לו תחליף. ''משכן הספרות העברית'' שייבָּנה יציג את 'המגילות הגנוזות' של הספרות העברית באופן מעניין ומושך וידידותי – וישיב למחזור החיים סופרים נשכחים. חשוב לנו להקים אולם של תערוכות מתחלפות, שבו יוצגו כתבי יד מקוריים מאוצרות ''גנזים''. המטרה שלנו לחשוף הכול לקהל רב, והדגש על צעירים ובני נוער – לחשוף אותם לתחיית הספרות העברית, למַעבר מכתיבה בשפת האם הגלותית או שפת המקרא לשפה העברית. לחוש בְּפלא תחיית השׂפה, להרגיש חלק מן המהפכה הרוחנית- התרבותית שחוללה הציונות.

מטרות חינוכיות למשכן הספרות העברית

לאורך תקופה הבנייה, השימור, השיפוצים – חשוב לנו להתוות מטרות חינוכיות למיזם, לבנות תכניות הדרכה, לשלב את הספרות בענפי תרבות אחרים - כך, למשל, הקמת תיאטרון ספרות, שילוב אמנויות כגון משחק, מוסיקה ועוד. החזון חובק עולמות, והספרות העברית תוכל להוות משאב רוחני לחיזוק הזֶהות, לִכלי במאבק נגד שחיקת הזהות ב'כפר הגלובּלי'. חשוב לנו לשמור על ייחודה של השׂפה העברית, של הספרות העברית.

חלומנו הוא להפוך את משכן הספרות העברית למרכז הספרות העברית: לעודד כישרונות צעירים, לבנות תיאטרון-ספרות, לבנות תערוכות שתתבססנה על כתבי יד של גדולי סופרינו, וכמובן לחזק את הקשר בין המרכז לפריפריה. לו יהי.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.