פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שאלה קיומית
שלמה גזית (שבת, 04/07/2015 שעה 7:00)


שאלה קיומית

אלוף (דימ.) שלמה גזית



רובנו זוכרים עדיין את חיים יבין מכריז בסיומו של יום הבחירות, ב- 17 במאי 1977, ''רבותי מהפך!'' צפיתי בימים האחרונים במהדורת החדשות, ניסיתי לעקוב אחר הדרמות שמסביבנו – רצח התובע הכללי בקהיר, הקרבות בשיח זוויד שבסיני בסמוך לגבולנו, הדרוזים בסוריה, הדרמות ביוון, בצרפת ובאנגליה וכו' וכו' וכו' – ונדמה לי כי ראוי לחזור על אותה הכרזה – אנו עדים למהפך מוחלט של כל מה שידענו, הערכנו ועשינו.

עוד לפני חמש שנים חיינו בעולם ובמזרח תיכון מוכרים ויציבים. פה ושם היו אמנם עימותים, אך התברכנו במעל לשלושים שנים של רגיעה בחזית העיקרית – זירת מצרים וסיני. ואז לפתע, ב-‏2 בפברואר 2011, התהפך הכול, ומאז אנו מוצאים עצמנו במצרים, במזרח תיכון ובעולם אחרים ושונים לחלוטין. אין יותר משמעות לגבולות המדיניים שידענו, אין יותר משמעות למושג ''ערבי'', או ''מוסלמי'' ואף לא ''סוני או שיעי''.

זו מציאות חדשה המאיימת על עצם קיומה של ישראל. אל מול איום זה לא תעמוד לנו ההצטיידות בארבע או בשש צוללות, לא מטוסי החמקן היקרים, לא עוצבות הטנקים ואף לא מערכות הטילים שאנו מפתחים ומייצרים. נוצר איום חדש והתשובה לו איננה בהכרח ב''תנו לצה''ל לנצח''.

אז מה עושים? כיצד נערכים אל מול הבלתי נודע?

אין בידי תשובה. תשובות העבר, עבר זמנן. המדיניות, האסטרטגיה והטקטיקה שיישמנו מאז 1967 חדלו להיות רלבנטיות. וחוששני כי ממלאי התפקידים בעמדות המפתח היום, אי אפשר לסמוך עליהם. אינני מאמין שמי שהיה אמון ומורגל במשך עשרות בשנים לדרך חשיבה ולדרך פעולה מסוימת מסוגל למהפך הפסיכולוגי הנדרש. הצח''מ (צוות החשיבה הממלכתי) הקיים נקלע במבוי סתום – דרוש צח''מ חדש.

לו אני ראש הממשלה הייתי ממנה שתי מערכות של צוותי חשיבה ותכנון – מערכת אחת תעלה על הנייר ותביא לדיון את ההתפתחויות העלולות לבוא עלינו:
  • בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני - בעולם, מעבר לגבול, בתוך שטחנו, בקרב הדרוזים ואפילו בקרב ''מטורפים'' יהודים וערבים בתוככי ישראל. מה שקרה אתמול בשיח זוויד עלול לקרות מחר באילת, ובל נשכח את ''אחינו'' המבקשים להצית את מסגד אל אקסה או להרוס את כנסיית הקבר הקדוש.
המערכת השנייה של הצוותים, אמורה להציע דרכי תשובה והתמודדות בכל אחד מן המצבים השונים.
ראוי לבחור ולהרכיב צוותים של חושבים בלתי תלויים, של היסטוריונים, פילוסופים, פסיכולוגים ואף של אנשי עסקים ממולחים – אנשים עם ראש פתוח.

כל עוד לא נוצר הצורך, לא נדרשת מצדנו פעולה מיוחדת להוציא בחינה מחודשת ויסודית אשר תמליץ על מהפכה מיידית בתוכניות ההצטיידות והסד''כ של צה''ל. מהפכה בסדרי הקדימות.

וראוי לזכור – במשחק המתנהל היום בעולם ומסביבנו ישראל היא פיון קטן ומשני. חלילה לנו לחשוב ולהאמין כי יש ביכולתנו להוביל ולהשפיע על סדרי עולם.

עלינו להבין ולהפנים - מדינת ישראל ניצבת היום בפני שאלה קיומית, כיצד נערכים לשרוד בתנאים אלה. נקלענו למציאות חדשה ושונה ואנו עומדים בפני מציאות אכזרית וגורלית, מציאות שקספירית:
To be or not to be!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  (ללא כותרת)  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי