פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כללי הזהב של הכשרות היהודית
הרצל חקק (יום ראשון, 26/07/2015 שעה 7:00)


כללי הזהב של הכשרות היהודית

הרצל חקק



כריכת הספר
על הספר ''הכשרות למעשה'', מאת הרב אליהו חיים פנחסי, מהדורת ''זיכרון מרים'', תשע''ה, 486 עמודים.
הרב אליהו פנחסי הוא רבה של קהילת עין חמד - וזכיתי לשמוע אותו פעמים רבות.
מי ששומע אותו משוחח על יהדות מבין שיש כאן דרך להאיר שבילים, לחשוף את הפנימיות שיש באורח החיים היהודי. אני גר בעין חמד וזכיתי לא פעם לשוחח עמו ולנסות לרדת לפשר משנתו.

ספרו של הרב אליהו חיים פנחסי ''הכשרות למעשה'' חושף בפנינו עולם של אורח חיים יהודי שנהג מדורי דורות, ובו בזמן אנו זוכים להארה של הכשרות בדור של טכנולוגיה חדשנית.
הכשרות במטבח היא לב ספרו של הרב פנחסי – ולמי שעקב מילדות אחר אורחות החיים של סבים וסבתות, שכה הקפידו על מורשת הדורות, זוכה להלכות שמאירות תקופה ומושגים שנשכחו: הכשרת כלים, הגעלת כלים, ביטוי שנשמע לרבים מאתנו כצופן סודי ''כבולעו כך פולטו''.

הבהרת המושגים מיטיבה לחשוף בפנינו כללים בהגעלת כלים: באותה צורה ומידת החום, שנכנסה הבליעה לכלי, באותה מידה ומידת חום צריך להכשירה (שם, עמוד קל''ט).

בדור שלנו, שבו נוצר לעתים ריחוק מאותו עולם תמים של ערכים ושל חיפוש נתיבים לשמירה על מעגל החיים היהודי, יש ערך לספר זה. מה פלא שאנו עומדים לעתים תמהים לנוכח מושגים כמו ''אבר מן החי'', ''אוצר בית דין'', ''בטל בשישים'', ביעור מעשרות'', ''בשר שנתעלם מן העין'', ''דבר אין לו מתירין'', ועוד ועוד.

הרב פנחסי יודע לשלב את המושגים האלה, שנראים לנו ככתב חרטומים, וליצוק תוכן מיוחד שיגלה מה הפנימיות שמעבר לכל מונח. ההסברים של הרב, מאירים את הפנימיות של כל מושג ומושג, שכן התפיסה היא, שהכשרות היא הדרך להוסיף אור וחיים ותוכן לעולם הבית היהודי.
התרגלנו לחיות בעולם שמושגים התערבבו, וכך נשכחו הפרדות שהיו בין סוגי כלים שונים, בין תחומי חיים. מי שקורא בהלכות הכרות של הרב פנחסי, מקבל שיעור מאלף בחשיבות, שיש לתת לדוגמה, לסוגי הכלים: כלי חרס, כלים של זכוכית, כלי זכוכית העמידים בפני אש, כלים משומשים, כלי ראשון – וכיוצא בזה.

אתה קורא ורואה, עד כמה יש בהלכה היהודית דייקנות, הבנה לפרטי פרטים, ועד כמה כל זה משליך על כושר השיפוט במצבי היומיום. כך, למשל, אנו עדים לדיון לגבי ההבדלים בין כלי זוכית לכלי חרס, ליחס האחר לכלי זכוכית העמידים בפני אש, כאשר מדובר בצורך בהגעלת כלים, וכו'.


טכנולוגיה והלכה

עניין רב יש בהתייחסות של הרב אליהו חיים פנחסי לכל המחבר
הרב אליהו חיים פנחסי
עולם הטכנולוגיה, וכך אנו מוצאים הבהרות לגבי מוצרי החשמל השונים. כך, למשל, אנו מבינים מדבריו, כי בתנורי האפייה החשמליים, מצטברים אדים בחלל התנור, והחשש הוא שתקרת התנור – דינה כדין מכסה של סיר. כל זאת, מכיוון שהיא קולטת את האדים החמים. זאת אומרת, כשם שמכסה של סיר נעשה בשרי או חלבי בשל האדים העולים אליו מן התבשיל ומתעבים על גביו, כך גם לגבי תקרת התנור.

באופן דומה דן הרב בנושא קולט האדים, דורש לדייק לגבי מידת הריחוק של הקולט, שכן אם הוא מותקן צמוד, אין לבשל בעת ובעונה אחת בשרי וחלבי.
אנו תוהים לגבי מיקרוגל, והנה דברי הרב מאירים את המציאות ומוכיחים שיש גם דרך להקל: מותר להשתמש במיקרוגל הן למאכלי בשר והן למאכלי חלב, בזה אחר זה, בתנאי שהתבשיל יהיה מכוסה בתוך קופא בצורה הרמטית.

אנו בעיצומה של שנת שמיטה, ודיני הכשרות מקיפים גם נושא זה – פירות קדושת שביעית, היתר מכירה ועוד.

שבה את לבי, הדרך שבה נוהגים בחדש: כך, לדוגמה, האיסור לאכול מתבואה חדשה של חמשת מיני הדגן. כאן מוצא הרב לדון בצורה מעמיקה בהבדל בין הדינים שנהגו ונוהגים בחוץ לארץ לבין הדינים שנוהגים בארץ.
אתם בוודאי תוהים כיצד מתייחסת ההלכה לפרות שנחלבות במכוני חליבה, לנושא החליבה בשבת, למכונות החליבה החשמליות. מתברר שההלכה רצה קדימה ומתמודדת עם כל שאלות הטכנולוגיה.

אתה קורא בדפי הספר וריחות הבית היהודי, הטעמים של המאכלים, החום של המשפחה השומרת על אורחות חייה, כל זה מציף את הלב. הכללים וההסברים השובים כל לב ושווים לכל נפש – כמו מאירים באור יקרות, את החיים המיוחדים, שידעו לשמור על שלמות הבית היהודי לאורך הדורות.


סוד הייחוד היהודי

לעתים אנו תוהים, כיצד אימפריות שלמות ששלטו בעולם, הלכו ונשכחו, הלכו ונעלמו לחלוטין. היכן רומי הגדולה, אשור העצומה, מלכות בבל, מלכות פרס?
כולן נמחקו – ודווקא העם היהודי הקטן, צף על גלי ההיסטוריה, וזכה לשמור על ייחודי, על סגוליותו המיוחדת.

כללי הזהב של המשפחה היהודית אכן עטפו את קהילות היהודים לכל אורך הדורות- וכיום אנו מבינים יותר ויותר עד כמה הזיכרון והמורשת חיזקו את הזהות היהודית – והיו שרשרת זהב שהגנה, חומת מגן רוחנית.

הרב אליהו חיים פנחסי מיטיב להבין את משמעות הרוח היהודית: כאשר שאלתי אותו, לגבי משמעות חג החנוכה, ידע לרדת לסוד הפנימי של היהדות: חשוב להדגיש לא את ההארה של החשיכה החיצונית, אלא את ההארה של החשיכה הפנימית. לעצור לרגע ולראות את החיים באור אחר, באור יהודי. להבין מאין באנו, מה עשה עם ישראל לאורך הדורות, כיצד שמר על זהותו, ערכיו וקיומו הרוחני והפיזי ולהבין כי האור האמיתי הוא אותו יהודי שיתגבר על החשיכה של האמונות המטעות והמתעתעות המנסות להשיג את מה שלא הצליחו להשיג למעלה מאלפיים שנה וזה לעקור את היהודי מהשורש שמחבר אותו לארץ ולהווייתו הרוחנית.

משנתו של הרב מבקשת להאיר את חשיבות הרוח, חשיבות ההתחדשות. בדברים שאמר על חג ראש שנה אנו חושפים את הצופן. כך אמר הרב אליהו חיים פנחסי: הפסוק אומר: תקעו בחודש שופר. והמדרש מבאר: ''בחודש'' – חַדְּשוּ מעשיכם; ''שופר'' – שפְּרוּ מעשיכם. זו סגולת הימים האלה. הקב''ה מרוב טובו וחסדיו חידש ונתן לנו את דרך לשפר חיינו. אלול בא משורש 'אלל' – לתור, לחפש. זה הזמן לחיפוש דרך, זה הזמן להשתנות, להבין את הפנימיות היהודית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  השגחה עצמית של בעל העסק  (הזוהר הצפוני)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי