פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גלובליזציה? לא הכל זהב
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 20/10/2015 שעה 15:00)


גלובליזציה? לא הכל זהב

ד''ר דוד סיון



ידוע כי תהליכי הגלובלזציה בעשורים האחרונים הם בין הגורמים ששיפרו את מצבם של העניים ברחבי העולם המתפתח. אבל במקביל הורע מצבם של אחרים בארצות המפותחות (נוצרו בהן מבלעות של עוני), בעיקר אלה שהפסידו את מקום העבודה למתחרים מהארצות המתפתחות. לכן ראוי-כדאי לנו להפנים את מסקנתו של ברנקו מילאנוביץ' (תרגום חופשי):
הרעיון שגלובליזציה היא כוח טוב ומועיל לכל היא אשליה. לשינויים כלכליים טקטוניים כמו אלה שנוצרו, או נגרמו על ידי גלובליזציה תמיד היו ויהיו מנצחים ומפסידים. גם אם גלובליזציה היא, כפי שאני מאמין, תופעה חיובית באופן כללי כלכלית ואתית בגלל שהיא מאפשרת משהו כמו קהילה של כל האנושות, היא ותישאר כוח מאד סותר ומשבש שישאיר, לעיתים קבוצה משמעותית של אנשים, במצב שהורע – גרוע יותר. סירוב לראות זאת אפשרי רק אם אם אתה מעוור את עצמך על ידי אידיאולוגיה של הרמוניה אוניברסלית או על ידי אינטרס כלכלי שלך.
מסקנה נובעת היא שמנגנון השוק לא תמיד ''דואג'' לאלה שמקומות העבודה שלהם נדדו לארצות המתפתחות - הצד המפסיד. לכן יש מקום להפעיל מדיניות כלכלית שמטפחת את ההון האנושי של ''המפסידים'' כדי שיוכלו להשתלב במגזרי הכלכלה בהם יש לארצם המפותחת יתרון יחסי מובהק בהשוואה לארצות המתפתחות.

פרוש הדבר שבמקביל לפתיחת המשק לתחרות מבחוץ יש להתאים את מערכת החינוך וההשתלמיות כדי להבטיח את טיפוח כישוריהם והמשך השתתפותם של ''המפסידים'' בכוח העבודה. עקרונות ההתאמה דומים בכל המשקים אבל הפרטים שונים ממשק למשק. במקביל יש לבחון אם ראוי להפעיל מדיניות כלכלית שתעודד יצירת מקומות עבודה או הרחבת התעסוקה (הרחבת כוח העבודה) על ידי פיתוח והרחבת העסקים באותם מגזרי המשק.



הדיון לעיל מזכיר בעיות שראוי שיציקו גם לקובעי המדיניות הכלכלית במשק הישראלי. דו''ח שפורסם לאחרונה על ידי קרן המטבע הבינלאומית מדגיש שפריון העבודה בישראל נמוך ושהפער ביחס למדינות מפותחות אחרות גדל והולך. אחד הגורמים לכך הוא תהליך הגידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה של החרדים והערבים שכישורי רבים מהם נמוכים מאלה של שאר המשתתפים. על פי כותבי הדו''ח זו אחת הבעיות העיקריות של המשק הישראלי, כמו גם אי השוויון הגבוה בחלוקת ההכנסות.

מצד אחד הגידול בשיעור ההשתתפות תורם לצמיחה הכלכלית ולגידול ברמת החיים של הציבור בכלל ובמיוחד של המצטרפים החדשים . ממילא גם מדד אי השוויון מראה שיפור – קטן והולך. אבל מצד שני בגלל הפריון העבודה הנמוך של המצטרפים, תרומתם לשיפור מדד אי השוויון קטנה מזו הפוטנציאלית. כאן המדיניות המתאימה תהיה כזאת שתשלב ו-או תחזק את לימודי הליבה בבתי ספר בהם לומדים תלמידי המגזר החרדי ואלה מהמגזר הערבי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי