פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(לך לך ע''ו) לאן, בעצם, הולכים?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שלישי, 27/10/2015 שעה 17:30)


(לך לך ע''ו) לאן, בעצם, הולכים?

נסים ישעיהו



פרשת השבוע מספרת על לידתו של ישמעאל לאברהם אבינו, מֵהָגָר שפחתו (בראשית ט''ז): טו וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם, בֵּן; וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם-בְּנוֹ אֲשֶׁר-יָלְדָה הָגָר, יִשְׁמָעֵאל. ברקע הדברים עמדה הצעתה של שרי לאברם: ב וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי ה' מִלֶּדֶת--בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה; וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, לְקוֹל שָׂרָי. הסיפור הבא בפרשה, שלוש עשרה שנים אחרי לידת ישמעאל, הוא הציווי על ברית מילה והבשורה אודות יצחק שעתיד להיוולד משרה. אברהם מתקשה לעכל את הבשורה והוא מגיב בכך שהוא מסתפק במה שיש (פרק י''ז): יח וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל-הָאֱלֹקִים: לוּ יִשְׁמָעֵאל, יִחְיֶה לְפָנֶיךָ.

מי היורש האמיתי?

הקב''ה עונה לו: יט וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן, וְקָרָאתָ אֶת-שְׁמוֹ, יִצְחָק; וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם, לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו. וגם את בקשתך אמלא: כ וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ--הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ, בִּמְאֹד מְאֹד: שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד, וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל. אבל, שלא יהיו אי הבנות: כא וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק, אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה, בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת. על המתח הזה שבין (זרעו של יצחק) ובין ישמעאל כתוב בזוהר (בתרגום חופשי ובקיצורים): רבי חייא בכה, פתח ואמר (פרק י''א): וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה: אֵין לָהּ, וָלָד. אוי על זה, אוי על הזמן ההוא שהגר ילדה את ישמעאל.

תאונה היסטורית

אמר לו רבי יוסי, מדוע? והרי שרה ילדה אחר כך בן קדוש? אמר לו, כך שמענו מר' שמעון (בר יוחאי) מכיוון ששרה איחרה ללדת, כתוב וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם... בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי... וכך נוצרה מציאות שהגר כביכול ירשה את מקומה של שרה, ונולד לה בן מאברהם, בן משורש קדוש. ואברהם אמר, לוּ יִשְׁמָעֵאל, יִחְיֶה לְפָנֶיךָ, ואף על גב שהקב''ה היה מבשר לו על יצחק, ביקש אברהם את טובת ישמעאל, עד שהקב''ה השיב לו וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ... אחר כך נימול ישמעאל ונכנס לברית הקודש עוד לפני שנולד יצחק. ובוא וראה, המלאך הממונה על בני ישמעאל בא בטענה לקב''ה, מדוע אין לישמעאל חלק בקדושה? הרי גם הוא נימול.

הארץ תְּנוֹעַר כמו שמיכה

מה עשה הקב''ה – הרחיק את ישמעאל מהקדושה העליונה אבל נתן לו חלק בקדושה התחתונה, בארץ הקודש. והם עתידים לשלוט בארץ הקודש, כשהיא שוממה, זמן רב. ועתידים לעכב את שיבת בני ישראל לנחלתם עד שתשלם זכות המילה שלהם. ואז הם יעוררו מלחמות בכל העולם גם מול בני אדום כאשר ירושלים נמצאת במוקד, אבל בני אדום לא יזכו לאחיזה בירושלים. וכאשר המלחמה תגיע לשיא עוצמתה, יתעורר כביכול הקב''ה ויתקיים בהם הפסוק (איוב ל''ח, יג): לֶאֱחֹז בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ וְיִנָּעֲרוּ רְשָׁעִים מִמֶּנָּה. ויבער את בני ישמעאל ממנה וישבור את כל הכוחות הרוחניים של אומות העולם. ישאר רק הכוח (הרוחני) של עם ישראל.

מוסר כפול

אחרי הציטוט (החלקי) הזה, דומני שכבר אין צורך בהבהרות לגבי השלב ההיסטורי שבו אנו מצויים. מישהו כבר המציא, בהקשר אחר אמנם, את הביטוי ''סוף ההיסטוריה'' וזה בדיוק השלב שבו אנחנו מצויים. רק שהשלב הזה מתמשך יותר מדי זמן וממילא מתרבים הסבל והשכול. והוא מתמשך כי אנחנו מתעקשים לאנוס את המציאות, להשליט עליה את השקפת עולמנו הנאורה. אבל זו נאורות חד צדדית, לאויב יש את כל הזכויות ולנו את כל החובות. לכן אנחנו ''מכילים'' את ההסתה שבה מלעיטים את ילדיהם הרכים ונוקטים יד קשה כלפי יהודי שמעז לומר מילה רעה על ערבי.

נאורות הזויה

לכן אצלנו לומדים על ''הנכבה'' כי זה נאור ואצלם לומדים על הכיבוש ועל הכובשים שצריכים להשמיד היל''ת. ואנחנו מקווים כי הנאורות שלנו תדבק בהם. שאם נגלה הבנה למניעיהם, הם ירצחו פחות. אבל אין מה לעשות, המציאות מסרבת להתיישר עם הנאורות ההזויה שלנו. המציאות היא שישמעאל שואף להחריב את העולם. זו משימת חייו והוא לא הולך לוותר עליה. ועדיין לא זה עיקר הבעיה שלנו, זה רק ענף, תוצאה. הבעיה העיקרית היא שאנחנו לא באמת מאמינים בזכותנו על הארץ הזאת. על כל פנים, לא אמונה מוחלטת שאינה מותירה מקום לעירעור כלשהו.

להסתמך על ההבטחה

כי לא הפנמנו את האמור בפרשת השבוע בפירוש, את הבטחת הקב''ה לאברהם: ח וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל-אֶרֶץ כְּנַעַן, לַאֲחֻזַּת, עוֹלָם; וְהָיִיתִי לָהֶם, לֵאלֹקִים... כא וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק, אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה, בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת. לכן אנחנו לא אומרים את האמת, שמי שנלחם בנו, מי שמנסה לקחת מאיתנו חלק מהארץ, נלחם בקב''ה שהבטיח לנו אותה. אמירה כזאת נשמעת לנו מנותקת, אבל רק לנו היא נשמעת כך כי התנתקנו. אצל הגויים זו טענה מנצחת. הטענה המנצחת. לא מאמינים לי? נסו ותיווכחו. ונא לעדכן. תודה.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אנחנו הולכים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 28/10/2015 שעה 9:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכוון מדינה שמרבית אזרחיה יהיו חרדים או דתיים ''סתם'' .
ייתכן גם שאנחנו הולכים למדינה שמרבית אזרחיה יהיו ערבים מוסלמים .
זה הכוון וזו המגמה .

דבר שניתן לשנותו .
_new_ הוספת תגובה



לא בטוח בעניין החרדים
דוד סיון (יום רביעי, 28/10/2015 שעה 9:59)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש טענות, גם של מומחים, ששיעור הריבוי של החרדים גבוה יותר מזה של יהודים חילוניים ולכן יש לצפות לגידול חלקם של החרדים באוכלוסיה היהודית. אבל יש כאן בעיה משולשת:
- ההנחה בבסיס הטענה היא שמי שנולד חרדי ישאר חרדי.
- לא לוקחים בחשבון את עניין החזרה בשאלה.
- לא לוקחים בחשבון את האפשרות שמאפייני האוכלוסיה החרדית השתנו ומשתנים. למשל יותר ויותר גברים חרדים מצטרפים לכוח העבודה...
לכן בנוסף לבעייתיות הרגילה שכרוכה בתחזיות מתווספים עוד ספקות.

לגבי ההשוואה בין יהודים לערבים כבר כעת יש שוויון על בערך 6.5 מיליון...
_new_ הוספת תגובה



לא בטוח בעניין החרדים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 29/10/2015 שעה 16:20)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טענתי בענין הילודה לפי מאפיינים אתניי/תרבותיים . עומדת .
היא הוצגה על ידי כמה פעמים בעבר והכתבות בערוץ 10 השבוע מאששות טענתי זו .
מה יקרה בעתיד למי שנולד חרדי לא ידוע כפי שלא ידוע מה ייקרה לחילוני .
אבל ברור שהחרדים יולדים בערך 6 והחילוניים יולדים בערך 2 .

גם טענתי בעניין היהודים בעולם מתאימה למה שהוצג אתמול בכתבה .
הצעתי לנהל מדיניות של עידוד הילודה בקרב היהודים בכלל והחילוניים בפרט , עונה במידה מסויימ על מצב זה .

נכון הדבר במיוחד על רקע העובדה של הגידול המתמשך ריאלית ונומינלית בתקציב הצבאי לסוגיו .
_new_ הוספת תגובה



לא בטוח בעניין החרדים
דוד סיון (יום שישי, 30/10/2015 שעה 5:30)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טענתך עומדת משום שלמעשה היא, כמו מה שנאמר בכתבה של ערוץ 10, מתעלמת מההסתייגויות שהזכרתי כאן. כבר כתבתי על הטענה הזאת מספר פעמים. ב-דיון 6700 הצגתי הסבר מפורט שנתמך על ידי מחקר של מומחים לחברה החרדית, וגם במידה מסויימת על ידי סיכומי ועדה ציבורית.

אם לא ידוע מה יקרה בעתיד הרי הרי שהתחזית, 'טענתך העומדת', שלך מההודעה הקודמת נופלת.
_new_ הוספת תגובה



לא בטוח בעניין החרדים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 30/10/2015 שעה 8:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טיעוניך מגוחכים .
עד כה מה שכתבתי לגבי ''העתיד'' הוא כבר בזמן עבר .
ולכן העובדות הן לפי מה שצפיתי .
בלי מורא אני צופה שזו תהייה המגמה , לפחות בעתיד הקרוב .
ככה זה עם אקסטרפולציה .
בעוד שנה נוכל לראות אם צדקתי לגבי השנה הקרובה .

אם יש לך סבלנות אתה תראה שאתה הוא הטועה .
_new_ הוספת תגובה



לא בטוח בעניין החרדים
דוד סיון (יום שישי, 30/10/2015 שעה 18:07)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טיעוניך מגוחכים.

מה שכתבתי ביחס לדמוגרפיה של החרדים נתמך על ידי מומחים שמכירים את המציאות בין החרדים. בתמצית העובדות הן שבשנים האחרונות שיעור הגידול של האוכלוסיה החרדית יורד והולך. זאת מגמה שנמשכת כבר כעשור (דיון 6700).

בנוסף, המשמעות של מה שכתבתי היא שגם המגמה עליה אתה כותב תשתנה (תשנה כיוון) לפני שיהיה כאן רוב של חרדים ודתיים.
_new_ הוספת תגובה



עד כה - בטוח בעניין החרדים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 31/10/2015 שעה 6:45)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מלבד המוות שום דבר אינו בטוח .
היו כמה כתבות בערוץ 10 והם אמרו אותם דברים שאני כתבתי .
זה כלל את פרופסור דה-לה-פרגולה ואת פרופסור סופר . גם אחרים דיברו על זה .
אף כי יש ירידה בשיעור הילודה אצל החרדים עדין זה סביב 6 . אצל החילונים זה סביב 2 . למעשה בגרף שראיתי יש תנודה בשנים שונות בין 1.9 ועד 2.1 .

כל עוד הילודה של החרדים גבוה מזו של החילוניים הכוון של גידול חלקם היחסי הוא מציאות , אפילו אם הפער מצטמצם באיטיות . עד שייוצר שיוויון זה המצב הנמשך .

מוסכם עלי שיש השפעות מישנה של יציאה בשאלה או חזרה בתשובה . אלה מספרים שוליים עד ההווה .
ייתכן שיציאה של חרדים וחרדיות לעבודה יישנה את המצב . ייתכן..........
_new_ הוספת תגובה



עד כה - בטוח בעניין החרדים
דוד סיון (שבת, 31/10/2015 שעה 8:19)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב והצגתי מדוע ארנון סופר טועה בעניין החרדים. נדמה שגם יצא לי להגיד לו את זה בפניו לפני מספר שנים. שני דברים מחזקים את דעתי.
- מחקריו של פרופ' קימי קפלן שמכיר את החברה החרדית כבר לא מעט שנים.
- מחקר של הלמס (נכתב על ידי ד''ר אחמד חלֵיחֶל) שמראה נסיגה מתמשכת בשיעור הילודה ולכן בשיעור הריבוי של החרדים.

הטענה כאילו ההבדל בין ''הילודה'' של החרדים ושל החילונים קובע בודאות שהפער בגודל האוכלוסיות יתהפך, היא זאת שהמידע שהצגתי בפורום ובדיון כאן גורם לשלילתה.

בדקתי את הדברים שכתבתי עוד לפני הכתבות בערוץ 10. בכל מקרה המשדר של ערוץ 10 לא התייחס כלל לטענותי - הסתייגויותי שנבדקו בעבר הקרוב. לכן איננו בסיס לשלילתן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי