פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
להיערך לקראת הבאות
שלמה גזית (שבת, 05/03/2016 שעה 8:00)


להיערך לקראת הבאות

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מחר, כבכל יום ראשון, תתכנס הממשלה לישיבתה השבועית. אין לי שמץ של מושג מה יעמוד על סדר יומה, אני יודע מה לא יעמוד – לא יקוים דיון בעקבות אזהרתו של השר זאב אלקין, אזהרה מפני קריסת הרשות הפלסטינית, ולא יקוים דיון בעקבות אזהרת מערכת הביטחון על התפוצצות קרובה ובלתי נמנעת של ''מדינת עזה'' בתנאים הקיימים.

אנו חיים היום במציאות מטורפת. אנו צופים בתמונות הקשות של מאות אלפי אנשים החוצים את הים, פורצים גבולות ומבקשים עתיד חדש להם ולמשפחתם. גם ישראל עלולה לעמוד בפני מצב כזה. ראש הממשלה אכן הבטיח לא מכבר כי ''במדינת ישראל תהיה גדר שתקיף את כולה. אנחנו צריכים להגן על עצמנו מפני חיות הטרף''. גדר כזו אכן דרושה ואני מקווה כי תוקם מהר ככל האפשר, אך בל נשלה עצמנו כי גדר כזו תרתיע ותוכל לעמוד בפני הסתערות של אלפים, ומאות אלפים ''חיות הטרף'' שיבקשו לפרוץ אל תוך ישראל. אינני מעלה גם על הדעת כי נפתח במקרה כזה באש חיה על המתפרצים.

אלה שתי בעיות קרדינליות, שתי בעיות שעלולה להיות להן השלכה, אולי אף קיומית, על מדינת ישראל. אלה שתי בעיות שאינן דנות בעתיד הרחוק, בעוד שנות דור. להיפך, אלה שתי בעיות אשר ממשלת ישראל הנוכחית, אם רק תחזיק מעמד ארבע שנים, עלולה להידרש להתמודד עימן.

בנימין נתניהו מכיר את ''צאן מרעיתו''. אין כל סיכוי ואפשרות להעלות נושאים אלה לדיון בקבינט ולקיים בהם דיון רציני. אפילו נתעלם מן ההרכב הפוליטי העדין של הקואליציה הנוכחית, הקבינט איננו בנוי לעסוק בכך. יחד עם זאת – אין לנו זמן, המשבר ממזרח או מדרום עלול להקדים ולפרוץ בכל רגע, וימצא אותנו חלילה בלתי מוכנים.

אם אני ראש הממשלה, הייתי בוחר באחת משתי האפשרויות הבאות:
אפשרות ראשונה וטבעית, היא להטיל המשימה על המל''ל. אינני מכיר את היושבים שם היום ואינני יודע אם העומד בראש המל''ל היום והצוות שלרשותו יהיו מסוגלים לעבוד ולהעלות מחשבות והמלצות לפעולה המנותקות לחלוטין מן המגע והקשר היומיומי שלהם עם שרי הממשלה והדיון הפוליטי הרווח. אך כאמור, זו בהחלט אפשרות.

האפשרות השנייה היא הקמתו של צוות חשיבה חיצוני, בלתי תלוי וא-פוליטי, ויש לישראל ניסיון לא רע עם צוותי חשיבה כאלה, ולהטיל המשימה עליו. מה שיידרש במקרה זה, זו בחירה באיש הראוי לעמוד בראש הצוות, ולבקש ממנו שיגייס את השותפים לו בעבודת המחקר, כאשר יהיה לו חופש מוחלט לגייס את האנשים המתאימים.
בשתי האפשרויות, צריך יהיה לאפשר לצוותי המחקר מגע חופשי ומלא עם כל גורמי קהילת הביטחון והמודיעין, וכמובן – גם עם הקהילה האקדמית.

בשתי האפשרויות תידרש חשאיות מוחלטת בעבודת המחקר, ובמיוחד – בהמלצות השונות שתועלינה ותתגבשנה במהלך העבודה.

לא הייתי פוסל אפשרות נוספת – להטיל המשימה על שני גופים אלה, מתוך כוונה להרחיב את מגוון הנושאים, הבעיות שיועלו לדיון ואת מגוון ההצעות למדיניות ישראל היום, לפני פרוץ המשבר, במטרה להקדים רפואת למכה, ואת ההמלצות לתגובות האפשריות אל מול הרשות הפלסטינית ואל מול הרצועה.

זו המציאות מולה יהיה עלינו להתמודד. על ישראל להיערך לקראת הבאות, ויפה שעה אחת קודם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


פיל בחדר ? או עדר פילים ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 05/03/2016 שעה 19:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדרך כלל טוב לחקור כדי לדעת .
לפעמים יודעים והמחקר מיותר .

החשש כי אוכלוסיית עזה תתפרץ הוא חשש אמיתי........שלא נולד אתמול .
בפורום זה ובמקומות אחרים סיפרתי על הניסוי שערך בנג'מין פרנקלין עם עכברים הסגורים באסם , אך מקבלים מזון בהתמדה .
לפי ממצאי פרנקלין העכברים הגיעו לגידול מספרי עצום ואיתו לאלימות , רצח הדדי , חוסר ביוץ לעכברות ולבסוף מוות המוני .
גם סיפרתי את ההיסטוריה של אי הפסחא שבו קרה אותו דבר - אך עם בני אדם .
לכן צפיתי כי סביר שייקרה דבר דומה ברצועת עזה* .
זה פיל אחד בחדר שלנו .

בשטח יהודה ושומרון המצב פחות חמור אך מתפתח בכוון דומה במהירות .
עדיין זה גור פילים .

תנועת ההגירה לתוך אירופה על ידי מי שאינם אירופאים אינה דבר חדש .
זה קרה פעמים רבות . למשל בין המאה הראשונה לחמישית . כרגע המצב אינו בהיקף ההוא , אבל מתקרב .
זו פילה בהריון .

לאחר היסטוריה עקובה ממלחמות ודם באירופה התגבשה איזו הבנה כללית שצריך להגיע לשלום .
הדברים נוסחו בכמה אמנות כמו אמנת ז'נבה , אמנת זכויות האדם , אמנת רומא והוקם אירגון כללי ברוח הבנות אלה .
זה הפיל הגדול ביותר על במת ההיסטוריה .

איש אינו יודע מה יילד יום . אפילו לא אני .
אבל
בני האדם עדין פועלים לפי ההבנות של דרווין .
בני האדם עדין מונעים בגנטיקה בת מיליוני שנים .
בני אדם ייפנו לאלימות בשעת משבר .
ויהרגו את הפיל הגדול .

עבור ישראל החשוב הוא התיזמון .
האם האלימות כלפי תנועת ההגירה תתחיל לפני או אחרי התפרצות בתוך ומתוך רצועת עזה ?

מה שאני מציע לעשות בעניין זה אחד משניים -
1 - כרטיס טיסה ON WAY לרוב תושבי הרצועה במימון ממשלת ישראל . אולי אפילו עם בונוס .
2 - לחלק חצי מיליון סכיני מאצ'טא לתושבי הרצועה .

================================

* לדעתי מה שקורה ברצועת עזה ייקרה בעתיד הקרוב בכל העולם .
לזה יש פיתרון אשר אף מנהיג לא מוכן לבצע ובוודאי לא בהיקף כלל עולמי .
לדעתי , מה שבני האדם לא מוכנים לבצע מרצון - ייקרה באונס .
_new_ הוספת תגובה



יכולתי ללעוג לשלמה גזית אך העדפתי לא לעשות זאת .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 05/03/2016 שעה 19:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שהוא מזלזל .
_new_ הוספת תגובה



זה תמיד טוב ונכון להיערך לקראת הבאות
בצלאל פאר (יום שלישי, 29/03/2016 שעה 23:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מפחד מ''פיצוץ'' או ''התפוצצות'' הבועה הפלסטינית ביו''ש ו/או בעזה ואפילו מייחל לה, בהעדר כיוון מדיני ריאלי (באשמת הרש''פ ואבו מאזן בלבד). מלחמות יוצרות הזדמנויות, שינויים גדולים בשטח, ואם למנצח יש כיוון הוא יכול להשית את עוצמתו כדי להשיגה בכוח.

אפשר שהפלסטינים יפרצו את הגדרות לתוכנו ואז יהיה בהם טבח גדול כטבח שנעשה בעמלקים (גם הוא מאוחר מדי ועל כך נענש המלך שאול). אבל אני מניח שככל שצה''ל יפגין נחישות, ירי במחבלים כדי להרוג (ולא להתבכיין על כדור נוסף, שכנראה גם לא הביא למותו של הטרוריסט של יפו) כי אז יעדיפו חפצי החיים, והם הרוב, לברוח דווקא מזרחה, לעבר הירדן, כי משם כל העולם פתוח להם – בעיקר אירופה של חלומותיהם. לא נראה שתקוותו של שלמה גזית שבמידה ו''אלפים ומאות אלפים ''חיות הטרף'' שיבקשו לפרוץ אל תוך ישראל'' ישראל לא תגיב באש. רק ראו מה עושה אחד כזה שפרץ ליפו, כדי להבין את משמעות הבעיה והדרך הנכונה לתקל אותה.

כבר היום מהגרים מיו''ש 12 אלפים ערבים לשנה (מספר פורמלי של הלמ''ס הפלסטיני ל-‏2014, ואני מניח שהמספר האמיתי הוא אפילו כפול) כי נקעה נפשם מהמצב ומהשלטון של הרש''פ. גם מעזה עוזבים רבים, אלא שבשל הקושי ליציאתם למצרים, המבצע שלהם יקר יותר ומצומצם יותר מזה של יו''ש.

''הפתרון'' של שלמה גזית להקים ''צוות חשיבה חיצוני, בלתי תלוי וא-פוליטי'' בלתי אפשרי. אין כזה דבר ''להקים צוות'' שגם יהיה ''לא תלוי'' שכן שבעצם הקמתו מכריע המקים/ים את תלותו של הצוות הזה. לכן מי שצריך לתת פתרונות לממשלה הם הגופים הממלכתיים – אגף המחקר של מודיעין הצבאי, אגפי המחקר של השב''כ והמוסד, המועצה לביטחון לאומי ואפשר שגם כמה פקולטות אוניברסיטאיות שיקימו צוותי חשיבה משלהן. בסופו של דבר הממצאים ירשמו במסמכים מקצועיים וענייניים וכולם יובאו לדיון משותף פתוח למשתתפים ולאחריו למחזור דיונים סגורים שם תוגדר המדיניות הלאומית, יוקצו משאבים, יאומנו הכוחות, יוכנו האמצעים ותיפתח חזית דיפלומטית והסברתית שתכשיר את השטח למצב בו תידרש ישראל להפעיל את התוכנית.

ההמלצה שלי ידועה כבר לפורום ובגדול אחזור על עקרונותיה. כהקדמה אטען שאינני תומך בהקמת מדינה פלסטינית ביו''ש בכל פורמט שהוא משום שאין כוונתם של הפלסטינים למדינה קטנה ביו''ש (ובעזה, אם היא בכלל מתחברת לאופי של היו''שניקים) שהרי אם הם כל כך היו רוצים הם היו כבר משיגים את זה מול ברק ואולמרט, ואולי אפילו עם ביבי הראשון (לא בטוח שגם עם שרון שנסוג אפילו מעזה ומצפון השומרון היה מסכים לנסיגה מלאה מיו''ש. אבל הכל אפשרי). סירובו של ה''מתון'' בפלסטינים, אבו מאזן, להצעת אולמרט רק מעידה שאין סיכוי למדינה פלסטינית ביו''ש כשלצידה קיימת מדינת היהודים – ישראל. אף פלסטיני לא יכול לוותר על השמדתה של ישראל, כמוגדר ב''תוכנית השלבים להשמדת הישות הציונית'' מ-‏1974, כי שום מוסלמי לא יכול לקבל דה-יורה (להבדיל מדה-פאקטו, שאין במצב זה התחייבות היסטורית) את קיומה של מדינה לא-אסלאמית במרחב האסלאמי. בהעדר כוח צבאי פלסטיני/ערבי הם מנסים לממש את תוכניתם בכלים מדיניים. עמדתם ש'שלום' יושג רק אם ישראל תהיה:

א. 'מדינת כל אזרחיה'' - - - הם אינם מתכוונים להכיר ב ז כ ו ת היהודים למדינה לאומית להבדיל מהטענה שהם מכירים כבר דה-פאקטו בקיומה של ישראל, שזו אמירה אינסטרומנטלית ולא הכרה בזכות. הם מכירים במציאות אבל זה מבטל את זכותם לחתור לשינויה.

ב. התעקשות על 'זכות השיבה' - - - הפלסטינים עומדים על קיום ''זכות השיבה''. אבו מאזן מרכך את דבריו לפעמים ואומר שכל פלסטיני-חו''ל יחליט בעצמו אם הוא רוצה לממש את ''זכותו לחזור'' ל'פלסטין 48''. רוצה לומר, תירגעו ציונים, אשפר שרוב מפלסטיני-חוץ בכלל לא ירצו להגר לישראל, אז למה אתם עושים עניין מ''זכות השיבה''? אבל בפועל 'זכות השיבה' היא זכות מוקנית למי שנקרא בדרך כלשהיא ''פלסטיני'' שיש לו זכות להגר לישראל ולהיות בה אזרח. יש איזה יהודי הגון ובר לבב שיסכים למצב כזה? לא צריך לציין ששני הסעיפים האלה משלימים האחד את השני במימוש כוונתם של הפלסטינים להשתלט על כל ישראל ולעזאזל היהודים.

לכן דרך הנסיגה בכל היקף שהוא היא לא פתרון ארוך הטווח בכל מקרה, אלא לכל היותר שידוד-מערכות טקטי לקראת המשך המלחמה בתנאי שטח חדשים. לא הייתי שולל נסיגה חד-צדדית קטנה עכשיו, אבל בתנאי שזה יהיה חלק ממדיניות מוסכמת ומושכלת של ישראל. נסיגה חלקית יכולה להתבצע כחלק ממו''מ או חד-צדדית כדי להראות לעולם שפנינו להסדר ולתת לפלסטינים לשקוע בביצה הרש''פית מעוררת המאבקים והטרור. נסיגה כזאת יכולה להיות גם הצדקה לפתרון האחד שאני רואה כפתרון הריאלי, והוא גם יכול להכשיר את מהלכיה של ישראל הלאה.

אני מזהה 3 אופציות יסודיות לפתרון עם הפלסטינים, 2 בהסכמה הדדית והשלישית באופן חד-צדדי. הייתי מוכן למצב בו ישראל א) מספחת את יו''ש ותושביה הערבים יקבלו מעמד של תושב בישראל ואזרח בירדן (שלהערכתי תתגבש לפלסטינית לאחר לכתו של עבדאללה באיזושהי דרך) , או לחילופין ב) יוקמו 7 ערי-מדינה פלסטיניות וערביי יו''ש יהיו אזרחים בהן ובמעמד תושב בישראל. ההגדרה הזאת באה כדי למנוע את האפשרות שהדמוגרפיה תכריע את אופיה היהודי-לאומי של ישראל (למרות שאני נוטה לתמוך בתמונת המצב הדמוגרפית יותר לצד של יורם אטינגר, דוד גולדמן http://www.news1.co.il/Archive/003-D-67444-00.html וציוותם וגיא בכור - http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id... - http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id... - ולא של סרג'יו דלה-פרגולה וארנון סופר http://www.xn--7dbl2a.com/wp-content/uploads/2014/12... שמסתמכים על פרסומי הלמ''ס הפלסטיני כמעט בלי פקפוק). אינני מאמין ששתי האופציות האלה, שמימושן דורש את הסכמת והשתתפות הפלסטינים, קבילות על הפלסטינים. מאחר שאינן ברות שותפות ערבית לא נותר לישראל אלא להכין את האופציה השלישית – כיבוש מחדש של יו''ש במלחמה שתיכפה עלינו ע''י הפלסטינים. בהיפתח המלחמה ישראל תיתן קריאה לכל האזרחים לצאת את אזורי הקרבות, שהם כל יו''ש בעצם, ולנוע מזרחה לעבר הירדן עד שוך הקרבות, ואז להשיב במלחמה מתוכננת, רבת עוצמת אש, מטוסים, תותחים, טנקים על יעדי טרור בתוך הערים והישובים במטרה להרוג ככל האפשר כמה שיותר טרוריסטים ולהבריח את האחרים. טרוריסט שיברח מזרחה לא ייפגע. לגיטימי להגיב בכוח על כוח. חשוב ולגיטימי להתריע ולתת לאזרחים את ''זכות הבריחה'' (ולהם ''זכות הבחירה'' אם להישאר ולהילחם או לברוח, ומשנשארו ייחשבו לאוייב). הכל לפי סעיף 49 של אמנת ג'נבה הרביעית.

בתום המלחמה תצהיר ישראל שהיא נכונה לתת לפליטים הבורחים לשוב לישראל ובלבד שתפסקנה המלחמות, ייחתם הסכם שלום עם ירדן הפלסטינית ושהחוזרים יהיו תושבי ישראל ואזרחי המדינה הערבית בארץ ישראל-פלשתינה היא מדינת עבר-הירדן, שתיקרא ככל שתיקרא.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי