פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הטרדה מינית: מציאות משפטית הזויה
אלברט שבות (יום שישי, 11/03/2016 שעה 9:00)


הטרדה מינית: מציאות משפטית הזויה

אלברט שבות



''ואז אני כותבת פוסט בפייסבוק שכבוד ראש הממשלה הטריד אותי מינית כשהייתי חיילת תחת פיקודו'' – נקמה מתוקה מדבש
לפני מעט מחודש זימן לי הגורל פגישה מבורכת עם זוג שהיכרתי מתקופת הצבא, משנת 82. המון שנים חלפו והינה אני פוגש באייל הפדנטי, כך קראנו לו בצבא כי באמת ובתמים היה האיש הקפדני ביותר בצה''ל. הוא היה מקפיד על קפה בוץ מידי בוקר עם טיים שתוקע בפה ומאפרה צהלית שבסוף היום היתה הופכת לפח סיגריות. הוא היה מקפיד על סייסטה בת שעה בצהריים ושהעולם יתהפך, בשעה הנקובה אף אחד יעז להפריע, לא מפקדיו ולא פיקודיו. הוא היה מקפיד על מסדר הנקיון של רס''ר הבסיס, כך שכל חיילי וחיילות הענף יתבוססו בבוץ וינכשו עשבים שוטים ומטופשים; כולם מלכלכים ידיים ללא הבדל דת גזע ודין, והדברים נכונים גם לגביו כמש''ק הענף- גם עליו חלה חובת הניקיון.

למעט חיילת סוררת כחולת עיניים שהיתה פקידת ראש הענף. שמה השגור בפיו ''האשכנזיה המפונקת'', לפעמים המטומטמת, המזורגגת- תלוי בשעה ובסעיף. היא היחידה שיכלה לקרוא עליו תיגר ולהתחמק מהמסדר, זאת כי פקידת ראש ענף אינה מחוייבת במסדר ניקיון ע''פ פקודות צה''ל, ''ואם לא מאמין לי לך תעיין בחוברת הפקודות'' – משפט שבכוחו היה להעלות לו את הסעיף בכל מסדר ומסדר, ובכל פעם מחדש, וכאילו זה עתה נקבה האשכנזיה הבטלנית במשפט המתגרה המרגיז שמביא את דמו לרתיחה וזה הזמן לפתוח במלחמת אחים: ''ומה זה קשור בפקודות צה''ל!''- משתומם אייל, בכל פעם מחדש, ולא משאיר לזיווה ספק מה דעתו עליה ועל מוצאה ועל אימא, בלשון צהלית נוקבת ותקנית.

לימים אייל יתחיל עם האשכנזיה שתחת פיקודו, בעגה של היום יטריד אותה, באמצע הבסיס, כן כן ואפילו במשרד המפקד העליון, בהעדרותו כמובן. בשיא התהליך יזמין אותה לקולה מחוץ לשערי הבסיס, אבל מעולם, never ever, עצם ''התהליך'' לא הפריע לומר לה בכל הכנות הראויה מהו חושב עליה ועל מוצאה ועל מוצא אם-אל-אימא-שלה, בכל מסדר מחדש. סיפור אהבה; וככל סיפור אהבה גם זה יסתיים בחתונה וילדים.

זה אייל שהגורל הפגישני עימו. קבענו לבוא למחרת לכוס קפה עם האשכנזיה שלו, לשיחת נוסטלגיה חשובה ומשובחת וכן היה. תענוג צרוף היה לשבת ולשחזר עימם את הימים והרגעים. בשלב מסוים מהשיחה זיווה פנתה לבעלה: ''אתה יודע אייל שאם היום היינו בצבא יכלתי להכניסך לכלא'', אייל שלא השתנה נתן לה תשובה שוביניסטית, אבל אני לקחתי את העניין למקום אחר וסטיתי מעט מהאווירה הצחוקית. פניתי לאייל ''תאר לעצמך מצב הזוי כזה: הסיפור שלך עם זיווה לא היה מסתיים בחתונה, חתול שחור עבר ביניכם (טפו טפו טפו) ואתה עוזב בטריקת דלת ומשאיר את זיווה להתפלש בחול של עצמה... מדוכדכת, עצובה, כועסת, שבורת-לב ומה לא''.

ארשת פניהם שהשתנתה באחת לא הותירה ספק כי בני הזוג לא אהבו, בלשון המעטה, את המקום ההזוי שלקחתי אותם אליו, ואני בשלי ''אבל הסיפור ההזוי עוד לא נגמר. תאר לך עכשיו שאתה אייל היום איש ציבור, ראש עיר, אלוף פיקוד המרכז, רמטכ''ל''- ראיתי שאייל מתחיל להתעודד והמשכתי ''או ח''כ או שר, או רה''מ אולי'', אייל התחיל להתרגל למעמד החדש ולצערי היה עלי לקלקל לו את החלום בהקיץ ''ואז זיווה שמאז לא הצליחה לאסוף את עצמה ונשארה אם חד הורית, צופה בך בטלויזיה ומחליטה שזו שעת הכושר לנקום במנייק הזה שהתחתן עם אחרת והשאיר אותה בודדה שבורת-לב''.

זיווה נכנסת לדברי ''ואז אני כותבת פוסט בפייסבוק שכבוד ראש הממשלה הטריד אותי מינית כשהייתי חיילת תחת פיקודו''. אייל מתלונן: ''אבל זה היה לפני שלושים ומשהו שנה, המקרה שלך מותק התיישן'', זיווה: ''בחייך! וזה משנה מתי זה קרה או כמה זמן עבר? אתה כבר מחוסל אדוני ראש הממשלה''. אייל מנסה להציל משהו מהמצב המכובד שהגיע אליו: ''אבל כולם יודעים שאלה היו יחסים בהסכמה, עובדה שיצאת איתי...'' – זיווה מתעקשת: ''אתה מחוסל אדוני ראש הממשלה''.



מחבר המאמר, הוא יהודי המתגורר כיום בפנמה. נולד בחלאב-סוריה, ממנה עלה לישראל בשנת 1980; בן 19 היה. חי בארץ כ-‏10 שנים במהלכן עשה שרות חובה ועבד כקופאי בבל''ל. לעיתים הוא נוטל עט, מתחבר אל עצמו ומעלה את חוויותיו על דף.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שאלה למנהל הפורום
אלברט שבות (יום שישי, 11/03/2016 שעה 16:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באיזה שעה קמים האנשים כאן מהמיטה? השעה אצלי כמעט 10 ועדיין שום תגובה..
_new_ הוספת תגובה



רק לך לא עונים ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 12/03/2016 שעה 10:29)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפורום גוסס .
_new_ הוספת תגובה



שאלה למר שבות:
דוד סיון (שבת, 12/03/2016 שעה 12:35)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שדעתך על מהלכי המחוקק בנושא ההטרדות המניות
דומה לשל לא מעט אנשים שאני מכיר. אבל כדאי שנזכור
שהמציאות כיום שונה מהתקופה שלפי דבריך שירתת בצבא.

בכל זאת מעניין איך היית מתייחס לתלונה אם המתלוננת היתה הבת שלך (אם נכדיך...)?
_new_ הוספת תגובה



שאלה למר שבות:
אלברט שבות (יום שני, 14/03/2016 שעה 20:27)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם אני קמתי מאוחר מהמיטה.. הסליחה איתך ולענייננו.

המציאות לא השתנתה מעולם דוד, בכל מקומות העבודה ובכל התקופות היו נאנסים ואנסים והטרדות מיניות וחולה נפש וחלאות אדם בכל הדרגות והתפקידים שמקומם בכלוב נעול היטב לא בחברה. הבעיה היא כי תהליך החקיקה ויישומו הפך למוטציה משובשת שקשה להצביע דרכה על הנאנס והנאנסת, כי מאוד יתכן כי האנס בעצמו הוא הנאנס וכי המתלוננת היא זו האונסת ולאו דווקא מינית, אפשר לאנוס בהרבה דרכים ומתוך הרבה סיבות העולות על מספר האצבעות שלנו. המחוקק היה מודע לבעייתיות פשעי האונס וההטרדות וכי קשה להצביע על האנס והמטריד האמיתי; מאידך-גיסא מונח לפניו מקרה אונס והטרדה שכל אחד מהם פשע איום בפני עצמו ולא ניתן להתעלם ממנו, החברה חייבת להעניש את הפושע כי שוב, יש לפנינו כאן פשע נתעב הגם והפשע בוצע מאחורי קיר אטום ללא אפשרות להגיע לעדות מהימנה וראיות אבסולוטיות, ועל-כן המציא המחוקק ''טריק'' למקרה הזה – או אם תרצה ''סידור'' שאומר: המילה שלו מול המילה שלה- המילה שלה קובעת.

יתכן מאוד כי הסידור הזה הוכיח את עצמו בהתחלת הדרך כאשר החברה שלנו היתה עוד בתולה בשלבי התהוותה, ואולם מאוחר יותר וחיש מהר עלתה ''זיווה'' על החוליה הסמויה בתקנה הזאת, ומצאה כי ניתן לעשות בה שימוש ולגייסה לטובת הצדק האישי שלה, וגם עיתונאית מתחילה מצאה בתקנה הזאת עניין, וכי ניתן להשתמש בה להקפיץ באחת את שמה המקצועי לכותרות מבלי אף להסתכן בהוצאת שם רע, כי המחוקק דאג לגונן עליה אף במקרה כזה מכל משמר. וגם סתם רחלי מהישוב מצאה עניין בתקנה נדיבה זו והשתמשה בה פשוט לשם הספורט והשעשוע, ואם ייצא מזה גם פרסום- מה טוב; בס''כ השקעה של עוד פוסט בפייס.

והרשימה לא נסגרה בזאת כי התווסף לה גם הפוליטיקאי שהשכיל לעשות בתקנה שימוש מקצועי להורדת קולגה עקשן מדרכו באופן אלגנטי ממוקד ומתוזמן, וגם האלוף המתחרה על אותה משבצת צבאית, משטרתית, או תעשייתית ציבורית ו/או פרטית יכל לשלוט בתיזמון הורדת המתחרה מדרכו עד לרמה היום השעה והדקה – של חדשות 10 למשל. זאת ועוד לא דיברנו על השימוש האישי מאוד של אזרחיות אלמוניות שאינן מעניינות את חדשות 10 אך אף הן גילו את אמריקה ועשו בה שימוש לטובת הצדק המאוד פרטי שלהן.

בתכלס, באמת בתכלס, הטריק החוקתי של (המילה שלו מול המילה שלה- המילה שלה קובעת) שכנראה לא היה מנוס מהתקנתו בהתחלת הדרך – הכניס את החברה שלנו לסיחרור מערכתי ואני מעדיף לקרוא לו ''סבך מערכתי'' שאני יודע להצביע עליו אך איני מוצא את דרך היציאה ממנו.

ושלא תטעה דוד בשאלת הזיהוי וכאילו אני מנסה להצביע על זיהוי עוולה הנגרמת לאי-אלו הנפגעים ממנה, וברובם המוחלט הם נאנסים מהמין הגברי; ואכן יש כאן עוולה איומה שמחובת המערכת לתת עליה את הדעת, אולם הבעיה המקורית שאני מזהה ומנסה להצביע עליה היא בעיה נשית לא גברית, הבעיה של אחותי, של ביתי או נכדתי, להן אני דואג ומדבר בשמן כי הן עלולות להיקלע להטרדה מינית או חלילה לאונס ע''י חולה נפש וחלאות אדם בכל הדרגים והתפקידים, והנמצאים לצערי בכל ענפי החברה ומקום בני העוולה הללו בכלוב נעול לא בחברה. אך החברה, נכון להיום, תעבד את נתוני התלונות האלו ותכניסן בסטטיסטיקת יתר התלונות וזו העוולה שאני מנסה להצביע עליה. ביתי ונכדתי ושכנתי הן הנפגעות העיקריות מתהליך תחוקתי שהמוטציה שלו השתבש והפך לנגע.

אני מזהה סימטה אפלה שהחברה נכנסה אליה במודע, ונדמה שאין בעלטה הזו פתחי יציאה. חכם אחד אמר לי שהסימטה האפלה הזאת היא הסנדרום למחול השדים שישראל נמצאת בו.

מעבר לפגם הזה אני מזהה עוד מִפְגַע שהמוטציה התחוקתית שיבשה אותו, והפעם אני מצביע על שיבוש בטבע; הטריק החוקתי של ''המילה שלו מול המילה שלה- המילה שלה קובעת''- פגע הפעם באושיות הטבע. ''חיזור'' הוא תהליך טבעי שנולד עם האדם ואף עם החיה. פעם ''אייל'' חיזר אחר ''זיווה'' וכתוצאה ישירה מהתהליך הטבעי הזה הזדווגו והביאו ילדים לעולם. כן אני מדבר על הטבע בכבודו ובעצמו ובמלוא תפארתו. היום אייל יחשוב פעמיים אם להסתכן ולהכנס לתהליך טבעי זה כי הוא מש''ק וזיווה נמצאת תחת פיקודו; מה עוד אם הוא היה סג''מ או סא''ל; או אז עליו להסתכן במלוא מובנה של המילה וללכת על חבל דק אך בטוח, היינו להבטיח כי זיווה היא האישה הנכונה שלא תיכנס עימו להרפתקה אשר עלול באיזשהו תסריט להפסיד ממנה אם לא תהיה התאמה ביניהם, או אם אחד מהם ימצא בשיא התהליך את בן-זוגו ''האחר'' ויחליט להתרחק ולנטוש. כל עו''ד יציע לאייל להזהר מזיווה אם היא משרתת תחת פיקודו.

השאלה איך אייל אמור לחזר אחר זיווה אם היא משרתת תחת פיקודו? להחתים אותה על טופס וויתור מראש? ללכת למפקד של שניהם ולהרשם לחיזור תקני? לוותר מראש על החיזור כי אין הדבר אפשרי? לדחות את החיזור לזמן אחר? לבקש מזיווה שתחכה לו לאחר השחרור? אבל גם בבקשה כזו יש משום הטרדה מינית כי איך אתם רוצים שינסח את הבקשה? פגענו לדעתי באושיות הטבע ועל פשע שכזה הטבע לא יסלח; אנו נשלם במטבע זה או אחר על הפשע הזה ללא שום הנחה; עד הגרוש האחרון.

למעשה זה היה החלק העיקרי ממאמרי הראשון על אייל וזיווה אך וויתרתי עליו מראש, כי אחת התובנות שהיגעתי אליהן על-פני הזמן היא כי סיבולת הקוראים אינה עוברת את מחסום ה-‏700 מילים, כמשמעו.
_new_ הוספת תגובה



פנמה?
הזוהר הצפוני (יום ראשון, 13/03/2016 שעה 11:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בירור קצר העלה-
בפנמה יש אקלים טרופי.
כל השנה חם שם.כ27 מעלות,כל השנה!
פלוס כ2,000 מ''מ גשם בשנה.

האקלים בפנמה חם,לח ומעונן.והם מגדלים בננות ושרימפסים...
_new_ הוספת תגובה



פנמה?
אלברט שבות (יום שני, 14/03/2016 שעה 15:19)
בתשובה להזוהר הצפוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליברה של בננות עולה 10 סנט, כן קראת נכון, וכיסא ישיבה בבית הכנסת עולה מ-‏7000 דולר והלאה - תלוי במיקום הכיסא, זאת כי בית הכנסת בפנמה הוא מועדון חברתי לכל דבר ועיקר, שם נפגשים, מחליפים חוויות, מדברים עסקים בעיקר בשבת, מחפשים עבודה... למעט מספר אנשים שאשפר לספור על אצבעות שבאים לבית הכנסת להתפלל. אל תשאלו איך היגעתי לנאום הזה- פשוט בא לי משום מקום.
_new_ הוספת תגובה



אצלנו,כסא עולה 1,000 דולר
הזוהר הצפוני (יום שלישי, 15/03/2016 שעה 11:10)
בתשובה לאלברט שבות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אצלי בשכונה,זכות השימוש בכסא של בית-הכנסת,עולה 1,000 דולר של ארה''ב.

בחוץ לארץ,אין סיבסוד של המדינה,אין קואליציה דתית יהודית.כל בתי-הכנסת הם
פרטיים.והמימון שלהם מגיע מתרומות ותשלומים.

ק''ג-‏2.2 ליברה
דולר(ארה''ב),3.88 שקל

קילו בננות בישראל עולה בממוצע 8-10 שקל.
ליברה בננות עולה,בערך דולר אחד.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי