פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בכל הכבוד איני שותף למהלליו של סגן הרמטכ''ל
יוסף אליעז (יום שלישי, 10/05/2016 שעה 8:00)


בכל הכבוד איני שותף למהלליו של סגן הרמטכ''ל

יוסף אליעז



בכל הכבוד לסגן הרמטכ''ל, אשר הגיע לתפקידו הרם ככל הנראה באומץ לב, נחישות ובהצטיינות בכל שעשה.
אך גם בדרגות הכי-בכירות צריך להשתמש בשכל ישר, צריך לזכור באיזה תפקיד המדבר נושא, מי יקשיב לדברים ומי יעשה בהם שימוש לרעה בכלל, ונגד המדינה שעליה ועל טובתה הקצין הבכיר מגן בפרט.

בצד כל אלה - צריך לחשוב מה הוא היום ומה היא השעה. חז''ל אמרו שאין מנחמים אדם שמתו מוטל לפניו.

לא היתה חכמה יתרה באמירת הדברים שאמר סגן הרמטכ''ל בערב יום הַשּׁוֹאָה, כאשר כמעט כל עם ישראל מתייחד עם שליש העם שנכרת, עם ששה מיליון יהודים שנרצחו על לא עוול בכפם, ובהם מיליון וחצי ילדים, ובהם אחי הקטן, שלא זכו לגדול, לפרוח ולהפריח.

החכם באדם אמר: לַכֹּל, זְמָן; וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ, תַּחַת הַשָּׁמָיִם. הוא הרחיב על כך את הדיבור, בפסוקי-חכמה חדים וברורים, כמו: ... כִּי-עֵת לְכָל-חֵפֶץ (קהלת ג', 17), ... עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר (קהלת ג', 7); וגם ... וְעֵת וּמִשְׁפָּט, יֵדַע לֵב חָכָם (קהלת ח', 5); ובהתאמה ליום השואה, כדבר הנביא: לָכֵן, הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא—יִדֹּם (עמוס ה' 13).
גם אם הדברים נכוחים - יש מספיק הזדמנויות לאמרם: וְדָבָר בְּעִתּוֹ מַה-טּוֹב (משלי ט''ו, 23).

אולם האם הדברים אכן נכוחים? מכל הזוועות והמשטרים הרעים לא מצא אותו מפקד למי להשוות תופעות שהוא ראה, אלא למשטר הנאצי הרצחני?
השואה היא ערך כה כאוב עד שהייתי מעז לומר שהוא ערך מקודש, מקודש בדם. אין להכנס אליו בכל עת במגפיים גסים ולחללו בהשוואות שונות ומשונות. אמנם מפקד זה אינו הראשון המחלל את הקודש. כבר שמענו אדם חכם, מלומד ומלמד, שבטרוף הגותו המתעתעת השתמש בביטוי הנורא ''יְהוּדוֹנָאצִים''; גם ראש ממשלתנו היקר קָדַם לקצין והוא משתמש בזכר השואה במקרים רבים מדי שלא לצורך, ובכך מחלל את הקודש והופכו לחול.
כלום מצווה היא על סגן הרמטכ''ל ללכת אף הוא דווקא בדרך זו, ועוד בערב יום השואה? בכל הכבוד - האמירה בזמנה ובמקומה היתה אִוֶלֶת וְגַסּוּת רוּחַ.

בית המקדש היה מקום מקודש, קודש הקודשים, לשם איש לא נכנס, רק הכהן הגדול, אחת לשנה, במלבוש מיוחד ולאחר הכנות מדוקדקות הורשה להכנס, אפילו לגבי הכהן הגדול נצטוונו: וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ (ויקרא ט''ז, 2).

אינני חושב שיש לפטר את סגן הרמטכ''ל, זכויותיו עומדות לו וסגולותיו כקצין בכיר וכמצביא נחוצות לעמנו. לוּ שָׁעַה לעצתי הייתי מציע לו להגיש את התפטרותו והייתי מיעץ לראש הממשלה, לשר הבטחון ולרמטכ''ל שלא לקבל התפטרות זו ובכך לסיים את הענין שפגע בכה הרבה אנשים ביום כְּאֵבָם.

לא זה המקרה לעשות הון פוליטי מטעות אנוש, ואפילו אותו בן-אנוש נושא בתפקיד בכיר, וגם אין בדבריו אלו סיבה לתקוף את ראש הממשלה או מי משריה.

מדינה דמוקרטית קיים חופש הדיבור. לעתים חופש זה מוגבל לגבי הנושאים בתפקידים בכירים, אך גם כאשר משתמשים בחופש הדיבור, או אפילו חובת ההתרעה והזעקה, חייבים להשתמש בשכל ישר ולברור מקום, פוֹרוּם ומועד לאמירת הדברים, ואפילו הַמְּדַבֵּר מאמין שכולם אמת טהורה. אולי אוסיף: בצד חופש הדיבור קיים גם חופש השתיקה, וחופש מציאת הזמן והמקום להשתמש בחופש הדיבור.

חג עצמאות שמח





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא הייתה זו טעות .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי