פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סמרטוט אדום / טור שבועי
גדעון ספירו (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 3:47)


סמרטוט אדום


גדעון ספירו



יום ראשון 29 בספטמבר 2002





* ה- 30 בספטמר 2002 מציין מלאת 16 שנה לפעולת הטרור של ממשלת ישראל שנציגיה חטפו את טכנאי הגרעין מרדכי ואנונו מלונדון דרך רומא. סוכני המוסד, שחיכו לו בדירת מסתור ברומא, כבלו וסיממו אותו, העבירוהו לאניה ישראלית שחיכתה בלב ים, ומשם הובל לישראל.
פעולת הטרור של החטיפה בוצעה בניגוד לחוק הבינלאומי, שהרי ישראל ואיטליה חתומות על הסכם הסגרה. ממשלת ישראל החליטה כי חוקים בינלאומיים לא חלים עליה והיא נהגה כארגוני הטרור בלבנון בשעתו שעסקו בחטיפת אזרחים.
חטיפת ואנונו היתה התגובה הישראלית למידע שמסר לעיתונות על יצור נשק גרעיני בישראל.

מרדכי ואנונו, שעבד כטכנאי בכור הגרעיני בדימונה, למד תוך כדי עבודתו כי הוא מהווה בורג במכונת המוות הישראלית העוסקת בחשאי ביצור פצצת האטום הישראלית. מרגע שהבין כי הוא לוקח חלק בפרויקט שעלול להוביל את כולנו לשואה חדשה, שואה אטומית, החליט כי חובתו האזרחית, המצפונית והדמוקרטית, לגלות לעולם את הנעשה מאחורי חומות הכור, בהתאם לעקרון שחייב להנחות משטר דמוקרטי: זכות הציבור לדעת. החליט ועשה מעשה. הוא החדיר מצלמה לכור, צילם את מחלקותיו השונות, ולאחר מסע סביב העולם, נחת במשרדי העיתון האנגלי הידוע ''לונדון סנדיי טיימס'' ומסר לו את כל המידע. ואנונו תושאל ארוכות על ידי המומחים המדעיים של העיתון, ולאחר שעורכי העיתון שוכנעו כי יש להם סיפור אמין בעל חשיבות בינלאומית ראשונה במעלה, ולאחר שמאמצי ממשלת ישראל למנוע את פירסום הידיעה ניכשלו, יצא העיתון בראשית אוקטובר 1986 בידיעה הסנסציונית כי ישראל היא מעצמה גרעינית שברשותה כבר אז היו למעלה ממאה פצצות אטום.

היותה של ישראל מעצמה גרעינית היתה הנחת עבודה של מרבית המומחים בעולם בתחום נשק השמדה המוני. אולם גילוייו של ואנונו היו ההוכחה הממשית והממוסמכת הראשונה שאישרה את הערכות החוקרים במכוני המחקר השונים. ההפתעה היתה לגבי היקף החימוש הגרעיני הישראלי שהיה גבוה ממה ששיערו והעריכו המומחים.
בישראל ערכו לואנונו משפט סגור שהיה למעשה משפט מבויים היטב, שתוצאותיו היו ידועות מראש. הוא הורשע ב''ריגול ובגידה'' ונדון ל- 18 שנות מאסר. 13 שנים ישב ואנונו בבידוד מלא, עונש שהוגדר על ידי אמנסטי אינטרנשיונל כ''אכזרי, משפיל ובלתי אנושי''. עתה הוא מסיים 16 שנות מאסר ונישארו לו עוד שנתיים עד לשיחרורו. שלטונות ישראל שניסו לשבור את ואנונו ולהוציאו משיווי משקלו הנפשי באמצעות הבידוד המתמשך, ניכשלו. ואנונו נחרץ מתמיד, שלם עם מעשהו, מודע לשרות האדיר שעשה לאנושות במאבק לחיסול הנשק הגרעיני, וגם זכה להערכה בינלאומית רבה על אומץ ליבו ועל נכונות להקריב את חרותו למען רעיון נשגב, של עולם ללא נשק השמדה המוני. בניגוד לשמועות שהפיצו סוכני שרותי הביטחון בתקשורת, ואנונו לא קיבל פרוטה מהעיתון בעד גילוייו, והכל נעשה לשם שמיים. לא במקרה זכה ואנונו במספר פרסי שלום, ביניהם פרס הקיום הנכון שמוכר גם כ''נובל האלטרנטיבי'', פרס השלום הדני, דוקטור כבוד מאחת האניברסיטאות בנורבגיה (שם קיבלו אותו גם הנשיא האחרון של ברית המועצות גורבצ'וב והבישוף דסמונט טוטו). מזה שנים הוא נימנה עם המועמדים לפרס נובל לשלום.

הרשעתו של ואנונו ב''ריגול ובבגידה'' היא כמובן חלק ממכבסת המלים של הצדק והמשפט הישראלים שמושגיהם הלכו והשתבשו עם השנים עד שהפכו לסניף משנה של מכונת הכיבוש והרצח הישראלית.
מי שמוסר מידע לעיתונות על מחדלי ממשלתו, אינו יכול להיות מרגל, אלא בדיוק היפוכו של דבר. הוא ממלא חובה ראשונה במעלה של חשיפת פשעי ומחדלי הממשל, שרק עם חשיפתם יש לציבור אפשרות להיאבק נגדם. מי שבגד בציבור האזרחים הוא לא ואנונו, אלא ממשלות ישראל לדורותיהן, שהכניסו את האזרחים לפיתחו של הר געש גרעיני, יזמו את מרוץ החימוש הגרעיני באזורנו, יצרו סכנה אקולוגית נוראה בכל הקשור לפסולת הגרעינית ההולכת ונערמת ומסכנת את הקרקע, המים והאויר ובאמצעותם את חיי כולנו. כל זאת עשו הממשלות תוך שהן משקרות את האזרחים בהצהרה כי ''ישראל לא תהיה הראשונה להכניס נשק גרעיני לאזור'', הצהרה שואנונו הוכיח את הכזב הטמון בה.
גם ללא מלחמה קיימת סכנה כי הכור, השוכן על השבר הסורי אפריקני, מועד לפורענות מפאת התחזית לפריצתן בעתיד של רעידות אדמה. אם תתרחש רעידת אדמה בעלת עוצמה חזקה, יתבקע הכור ומדינת ישראל תזוהם בענן רדיו אקטיבי שיהפוך אותה לבלתי ראוייה למגורי אדם.

בימים אלה, כאשר הולך ומתעצם צחצוח החרבות של המלחמה שיוזם הנשיא בוש בעיראק, בתמיכתם הנילהבת של הכסילים שרון ופרס, גובר החשש משימוש הרפתקני בנשק גרעיני, בילוגי וכימי.
נשק אטומי בידי שרון והחבורה הקיצונית ימנית שסובבת אותו, לא פחות מסוכן מאשר נשק כזה בידי סדאם חוסיין. ההבדל ''הפעוט'' הוא, שלסדאם חוסיין אין נשק גרעיני ולישראל יש. הסכנה ששרון הכוחני והאימפולסיבי יקבל קריזה ויחליט להשתמש בנשק אטומי, צריכה לעורר חיל ורעדה לא רק באזורנו אלא בכל העולם. מה עוד ואין אנו יודעים מהו הליך הפעלת הנשק האטומי הישראלי. מערכת הבקרה הציבורית בנושא זה לא קיימת, ולכן יש חשיבות עליונה לשלטון אחראי, מתון, שוחר שלום, ולא נגוע בקיצוניות דתית לאומנית, כפי שהדבר עתה בישראל. בימים אלה שלח ''הועד הישראלי למען מרדכי ואנונו ולמען מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי, ביולוגי וכימי'' מכתב למזכ''ל האו''ם קופי אנאן, בו הוא תובע ממנו להחיל על ישראל את כל אמצעי הפיקוח והבקרה שהאו''ם החליט עליהם לגבי עיראק.
כל החפץ חיים (''מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב'' - תהלים ל''ד) , מן הדין שיצטרף לתביעות הבאות מישראל: להפסיק את פעולת הכור בדימונה; לפתוח אותו לפיקוח בינלאומי; לפרק את נישקה האטומי, הביולוגי והכימי כחלק מתהליך אזורי שיקיף את כל ארצות האזור; לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולשחרר את אסיר המצפון מרדכי ואנונו.




* בלגיה נתונה עתה בחשבון נפש נוקב אל מול עברה הקולוניאלי. ספר על הקולוניאליזם הבלגי בקונגו שיצא לא מכבר לאור חושף את האכזריות והפשעים הנוראים שאיפיינו את הקולוניאליזם הבלגי. מתברר כי בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20 רצחו הבלגים 10 מיליון קונגולזים. שואה שעולה בממדיה על מה שאנו מכירים משואת היהודים והצוענים במלחמת העולם השנייה.
המימסד היהודי והישראלי נאחזים בשואה בבחינת דבר יחודי שלא היה כמוהו. אלא ששואות היו לפני שואת היהודים וגם אחריה. המימסד היהודי נאבק למען יחודיות השואה היהודית, והדברים מגיעים לאבסורדים שלא יאמנו, ממש התאהבות מוזרה בגזענות של היטלר.

בויכוח שהתנהל בגרמניה על אנדרטת השואה שהוחלט להקימה בברלין, ביקשו הצוענים כי זו תהיה אנדרטה לקרבנות השואה, שהם חלק ממנה, לא פחות מהיהודים. גם הם איבדו שליש מעמם במחנות הריכוז וההשמדה. היהודים התנגדו בנימוק שהיטלר שנא יהודים יותר מצוענים, שהיהודים היו במידרג הגזענות הנאצי במקום נמוך יותר מזה של הצוענים, והכל בכדי שלא תהיה אנדרטה משותפת להם ולצוענים. כל הנימוקים האלה הם כמובן עורבא פרח, ואין כל נימוק שמצדיק את ההיבדלות היהודית מהצוענים, זולת הגזענות היהודית שמגובה בגזענות כללית כלפי הצוענים (שלהם אין תנועה ציונית, מדינה וארגונים רבי עוצמה שדואגים להשבת כספים ורכוש).

ההתעקשות היהודית על ''יחודיות השואה היהודית'' בהחלט מובנת משום שיש לה קודם כל היבטים כלכליים ברורים. היחודיות הזו היא כלי רב עוצמה במהלכים השונים להשבת רכוש, בעיקר במקרים שבו אין לקורבנות יורשים. כך הצליחו הארגונים היהודים לסחוט מהבנקים השויצרים מיליארדים. היא גם כלי מאד יעיל להשתקת ביקורת על מדיניותה של ישראל.
שואת הקונגולזים מחייבת לראות את התופעה הנוראה מנקודת מבט אוניברסלית ולא פרטיקולרית. או אז נראה כי שואה היתה גם לשחורים בארה''ב בתקופת העבדות, ושואה היתה לקמבודים, ולארמנים, ולשבטי הטוטסי ברואנדה, והמאבק בנושא צריך להתנהל על בסיס עקרונות של שמירה על זכויות אדם, שהרי כל השואות, ראשיתן ושורשן נעוץ בגזענות, בקולוניאליזם, במלחמה, בהפרות זכויות אדם. המימסדים היהודים והישראלים, ובעיקר מימסדי השואה, מפחדים פחד מוות מהגישה האוניברסלית. הם יפסידו בלעדיות, ומה שיותר נורא, עלולים להפסיד הכנסות.




* החרדים והדתיים בכנסת משפשפים ידיהם בעצבנות ונוהמים קריאות קרב, לקראת השבעתו של חבר הכנסת ההומו הראשון, פרופ' עוזי אבן ממרצ. הגישה שלהם לתופעה ההומו לסבית, מבטאת בבהירות של כדור בדולח את כל הפרימיטיביות והפיגור שמאפיינים את הגישה של הקנאות הדתית לנושא.
הם ממשיכים לדבר במונחים של ''מחלה'' וכאלה הבלים ושטויות, הגם שכבר הוכח באין ספור מחקרים שמדובר בוריאציה מינית מולדת המקיפה כעשרה אחוזים מהאוכלוסיה. הקבוצה הזו זכאית כמובן ליצוג בחיים הציבוריים והפרלמנטריים.
אילו הקנאים הדתיים והחרדים, שהם היום נושאי הדגל במאבק נגד ההומואים, היו לוקחים ברצינות את האמונה שלהם כי האדם הוא נזר הבריאה האלוהית, הרי שהיו מקבלים את ההומואים והלסביות כאחים ואחיות, שהרי אלוהים רצה בהם, אחרת לא היה בורא אותם.

אבל הם אנשים לא רציניים, ועל כן נאחזים באיזה פסוק מטופש שכתוב בתנ''ך על איסור משכב זכר. אבל התנ''ך הוא בסופו של דבר ספר שניכתב על ידי בני אדם שהמציאו את האלוהים וגם, לא עלינו, היו קצת מפגרים ופרימיטיבים (למשל הם האמינו כי אלוהים מוריד גשם ומסוגל לבצע תחיית מתים וכאלה שטויות) , ולכן הכניסו לפה של האלוהים את האיסור הזה. מי יודע, אולי אלה שהכניסו את האיסור, היו בעצמם הומואים שפחדו מהצל של עצמם וברחו מכך באמצעות איסורים ועונשים שהאלוהים כביכול מטיל על בני האדם.

טפשותם של חרדים ודתיים קנאים בנושא זה היה יכול להיות נושא ממש מבדח, אלמלא היו בעמדות שררה שגורמות עוול וקשיים לציבור ההומואי. בעיקר עלינו לחוש חמלה וצער על סיבלם הנורא של ההומואים החרדים. אם הם עשרה אחוזים מהאוכלוסיה, הם גם כמספר הזה בין החרדים.
ההומואים החרדים חייבים לחיות בחרדה, בפחד, בשקר, בהסתר מפני זעמם של הרבנים. ח''כ בניזרי הפרימיטיבי אמר בנאום בכנסת, כי לפי הצו האלוהי דינם של ההומואים מיתה.
אני מקווה ש''הנקמה'' המתוקה ביותר של פרופ' אבן בחרדים הרוצים להחזיר אותנו לימי הביניים, תהיה, אם הוא יהווה כתובת של עצה טובה להומואים חרדים שחשים מחנק בחברה בה הם חיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ספירו, משפט מבויים ורק 18 שנה ?
יוסי (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 6:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אההה גדעון גדעון
מי שזוכר (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 9:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כל כך הרבה דברים שאותם צריך לבקר ובהם צריך להלחם...
קשה לי להבין למה אתה מרשה לעצמך לכתוב הבלים (כגון ''משפט מבויים'') ובכך להפחית מהאמינות ומהאפקטיביות של דבריך.
_new_ הוספת תגובה



למי שזוכר - על משפט מבויים
גדעון ספירו (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:19)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מתכוון להתווכח עם חבורת השוטים שלועסת וחוזרת ומקיאה את המזון השקרי של השב''כ והמוסד. בנושא ואנונו, ולא רק בו, הם מתגלים כאנשים חסרי יכולת חשיבה עצמאית, עבדים נירצעים של המערכת. שיתבוססו בקיאם ויהיו בריאים.

מאחר ואתה להערכתי לא נימנה עימהם, אנסה להסביר מדוע הגדרתי את משפט ואנונו, משפט מבויים, בדין היתה.
אם שמת לב, דיברתי על משפט מבויים ולא משפט ראווה. כל משפט ראווה הוא גם משפט מבויים, אבל לא כל משפט מבויים הוא משפט ראווה, שבו הקהל צופה בהצגה.
משפט ואנונו היה תבשיל מיוחד במינו. זה היה משפט מבויים, וסגור, ועל כן לכאורה לא ראווה, אבל דיווחי העיתונות בתקופת המשפט, שכולם היו פרי הדלפות מכוונות של השב''כ והפרקליטות, יצרו את אפקט הראווה והעוינות שצריכה לבוא בעקבותיה.
הקהל חזה בהצגה דרך הפילטר השיקרי של דיווחים מטעם. העוינות הנישפכת כאן מכמה מגיבים, הם עדיין הד לרעלי המימסד המשפטי והביטחוני שהתקשורת קנתה אז כאילו מדובר במזון טבעי ללא חומרים משמרים.

מתי ניתן לדבר על משפט מבויים? כאשר התוצאה ידועה מראש; כאשר אין לנאשם את היכולת הנאותה להגן על עצמו משום שחלק ניכר מ''חומר התביעה'' הוא חסוי והנאשם ופרקליטו אינם רשאים לראותו ולחקור עדים; כאשר התביעה והשופטים עושים יד אחת, גם בפגישות ביניהם תוך כדי המשפט, לתאום עמדות; כאשר השופטים מקבלים את מרבית ההתנגדויות של התביעה וחוסמים את נסיונות הנאשם ופרקליטו להגיע לחקר האמת.
כל האלמנטים האלה, ועוד, מתקיימים בדרך כלל במשפטים הקשורים בזוג המלים הקסום ''ביטחון המדינה''. זוהי מנטרה המשדרת למעשה את תפילת האשכבה של הנאשם.

אתן לך דוגמה ממשפט ואנונו. מרכיב חשוב בתכנון ההגנה של ואנונו, היה העלאת נושא הבאתו לישראל. טענת ההגנה היתה, כי כל המשפט מן הדין שיתבטל כי הבאתו של ואנונו לישראל נעשתה בדרכים בלתי חוקיות, מדובר בחטיפה הנוגדת את החוק הבינלאומי שמחייב גם את ישראל. לעניין זה היה על פרקליטו של ואנונו לחשוף את כל הפרטים באשר לשיטת החטיפה ולחקור את המעורבים בדבר. באה התביעה ואמרה: מה זה חשוב כיצד ואנונו הגיע לישראל? זה לא רלבנטי. הוא כאן וזהו זה. השופטים קיבלו את הטענה ואבן יסוד מהותית בהגנה של ואנונו נישמטה.

זו אינה דוגמא יחידה, יש רבות כאלה במהלך המשפט, אבל אני מתמקד בה, כי היא מזדקרת לנוכח מקרה אחר, דומה מאד לזה של ואנונו. ששם החליטו השופטים אחרת.
מדובר בפרופ' דניאל אלסברג, שעבד בשנות ה- 70 באחת ממערכות הביטחון של ארה''ב. בתוקף תפקידו היתה לו גישה למסמכים סודיים ביותר. הוא האיש שחשף את מסמכי הפנטגון הסודיים ל''ניו יורק טיימס''. אלסברג הואשם בהאשמה דומה לזו של ואנונו, מסירת מידע סודי לעיתון מבלי שהיה מוסמך לכך. אלסברג עשה את מעשהו ממוטיב דומה לזה של ואנונו (ולימים אלסברג תמך בואנונו). הוא שמע נאום של הנשיא ניכסון לאומה שכלל גם נושאי ביטחון (אם אינני טועה, קשור לויטנאם), והיה לו ברור, מתוך ידיעה אישית, שהנשיא משקר במצח נחושה. מסמכי הפנטגון הסודיים אותם חשף לציבור באמצעות העיתונות (כך עשה ואנונו) הוכיחו חד משמעית שהנשיא משקר, כפי שמסמכיו של ואנונו הוכיחו את שקריה של ממשלות ישראל שטענו כי ''ישראל לא תהיה הראשונה להכניס נשק גרעיני לאזור''.

במהלך משפטו של אלסברג הוכיחו פרקליטיו כי ממשלת ארה''ב, באמצעות סוכנויותיה, עברו על החוק ופגעו בזכויות האזרח של אלסברג, ועל כן תבעו לבטל את המשפט מכל וכל. השופט האמריקני קיבל את הטענה וכתב האישום בוטל והאיש זוכה מבלי בכלל להיכנס לסוגיית מסירת המסמכים. אילו היו השופטים בישראל נוהגים באורח דומה, היו מזכים את ואנונו מפאת חטיפתו הבלתי חוקית, שהיתה פגיעה חמורה בזכויות האזרח שלו, ומבטלים את כתב האישום מבלי להיכנס לכל הסוגיות האחרות. אבל במשפט ואנונו היו השופטים למעשה זרוע מוארכת של התביעה, ועל כן סיכוייו למשפט הוגן לא היו קיימים מלכתחילה.

אני מציע לך, מי שזוכר, ללמוד בעניין זה דווקא מהתגובות הרשמיות של המימסד הפוליטי, השלטוני והתקשורתי בישראל כאשר מדובר במשפטי ריגול בארצות ערביות או מוסלמיות. לפני כשנתיים הרשיע בית משפט באירן מספר יהודים בריגול למען ישראל ובפגיעה בביטחון המדינה. בעקבות ההרשעה ועונשי המאסר שניגזרו על הנאשמים, התקיים דיון בכנסת וכל הסיעות הציוניות התאחדו בגינוי המשפט והגדירו אותו ''פוליטי ומבויים''. (דרך אגב, העונשים שהוטלו על היהודים האירנים היו נמוכים מאלו שמטילים בתי משפט בישראל על מורשעים בעבירות דומות). לפני מספר חודשים הרשיע בית הדין לביטחון המדינה במצרים מהנדס מצרי בריגול לטובת ישראל, והתגובות בישראל היו דומות, ''משפט מבויים''. אז מה, רק אצל הערבים והמוסלמים יש משפטים מבויימים? אני דווקא נוטה לקבל את ההגדרות האלה כאשר מדובר בארצות ערב וליישם אותן גם על המציאות הישראלית. דומה, שבנושא זה של מה שקרוי ''ביטחון המדינה'' יש הבדלים מינורים בין משטרים דמוקרטים וטוטליטריים. יש מעט מאד מדינות שבהן אנשים מועמדים לדין על פגיעה בביטחון המדינה וזוכים למשפט הוגן.
ישראל אינה יוצאת דופן. בוודאי לא במשפט ואנונו, במשפט זה, לא זו בלבד שלא היתה פגיעה בביטחון המדינה, אלא ואנונו פעל על פי צו התורה (לא שזה חשוב לי כל כך, אבל בשביל המאפיה דתית ימנית לאומנית בפורום) ''הוכח תוכיח את עמיתך''. על כן אני מציע לך, לא למהר ולתת תווית כשרות למשפט, שהכל היה בו חוץ מקיום הליכים הוגנים על פי נורמות דמוקרטיות.
_new_ הוספת תגובה



גדעון הבלתי נלאה
מי שזוכר (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:36)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני משתדל שלא להאמין לממשלות ולממסדים, אבל יש כמה דברים שעדיין נראים לי הגיוניים וסבירים גם במציאות המפוקפקת שלנו.

מערכת המשפט הישראלית נתנה לוענונו את מה שהחוק הישראלי נותן לו. ואם עלה בדעתו להגן על עצמו בטענה שהוא הקרבן בסיפור, לא נראה לי שהייתי מזדעק להגיד שהמשפט מבויים או מכור או בלתי הוגן.

כשאני מקבל בקורת אני קודם כל מנסה להבין היטב מה אומרים לי ורק אחר כך אני מתחיל לחבר את תשובתי, ואני אומר לך שאתה מקדיח לא מעט מהדברים החשובים, הנכונים, הכואבים והטובים שאתה אומר בכל מני ביטויים בעייתיים שאינם תורמים דבר.
_new_ הוספת תגובה



המשפט לא בויים וההשוואה אינה רלוונטית
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 16:11)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסיבה לכך שבית המשפט לא התחשב בנסיבות הבאתו של ואנונו לארץ היא שהחוק בישראל שונה מהחוק האמריקאי. יש מרכיב בחוק האמריקאי, המכונה, כמדומני, ''הפרי המורעל'. בהתאם לעיקרון זה, ראיה שהושגה באופן לא חוקי - מתבטלת, בדומה לפרי מורעל הפוסל את כל העץ.

לדוגמא - אמריקאי יכול לצאת זכאי מאישום רצח אפילו אם הגופה וכלי הרצח נמצאו בביתו, אם יוכיח שמלכתחילה החיפוש בביתו היה לא חוקי. בישראל לא קיים עקרון 'הפרי המורעל', ונראה לי שטוב שכך.

כלומר, בית המשפט בישראל נהג על פי החוק בישראל. צריך קצת יותר מזה כדי לדבר על משפט ראווה או על משפט מבויים.

גם חטיפתו של אייכמן לישראל לא תאמה את מושגי החוק הבינלאומי. בכל זאת הכירו רוב ארצות העולם בזכותה של ישראל לשפטו.

מה, לדעתך, חוקי יותר? הפצצת מחנהו של בן לאדן או תפיסתו והבאתו למשפט בארה''ב?

ומלה אחרונה: ''משפט ראווה'' הוא דבר המוגדר היטב. משפט ראווה הוא משפט שבו פסק הדין וגזר הדין ידועים מראש. אינני מכיר הגדרה ל''משפט מבויים''. אני מניח שאם נאסוף הגדרות מבני אדם אקראיים, נגלה שמשפט מבויים הוא משפט שבו כל המהלך מתוכנן מראש, ולא רק סופו.
_new_ הוספת תגובה



מי היה הבימאי והתפאורן?
אבנר בן בסט (יום שני, 30/09/2002 שעה 11:20)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דרך אגב האם הידיעה ב''הצופה'' נכונה?
נתן גפן (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 10:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עיתון ''ירושלים'' והעיתונאי ספירו יפצו את קצובר על לשון הרע

ראו קישור מצורף

קישורים:
ידיעה ב''הצופה'': http://www.hazofe.co.il/web/katava6.asp?Modul=24&id=...
מסמכים וקטעי עיתונות: http://n.jemix.co.il
_new_ הוספת תגובה



אז מי אמר שספירו אינו תורם להתיישבות ביש''ע?
מנשביק (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 13:18)
בתשובה לנתן גפן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



250,000 לירות סטרלינג
נתן גפן (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 10:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מחיר ''המצפון'' של ''הלוחם החופש'' מרדכי וענונו
_new_ הוספת תגובה



לעזאזל האמת, העיקר הסיסמה
אבנר בן בסט (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 11:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

* ואנונו הוא סתם איש שוליים שמכר את נשמתו לשטן בעבור כמה לירות שטרלינג וזיון לילי של אנגליה. אין להאציל על ואנונו שום ערכים שהוא לא ניתכוון לשאת אותם, בטרם הוא סרח בעבור חופן שטרלינגים.

ישראל היא חברה מתגוננת אל מול איומים ממשיים של הרוצים להשמידה (אך למזלנו, עד כה, לא מסוגלים לממש זאת). ולא משנה המנטרות שאתה זורק עלינו. אנחנו מקשיבים לצדאם, לחמנאי, לנסראללה, למובראכ, לערפאת ממקור ראשון ולא דרך פרשנויתיך המוטות.

מעשיהו של ואנונו הוא בגידה תוך סיכון חיי אדם, אותם הוא הבטיח וחתם לשרת ולהעניק להם ביטחון. אבל הוא מכר אמון זה בנזיד עדשים ובתקווה להשיג זיון בלילה לונדוני קר.

ואנונ לא ''למד תוך כדי עבודתו'' את משמעויות הגרעין, כי הוא ידע, כמו כל אחד אחר, להיכן מובילות אותו רגליו. ומהיכן אני יודע זאת? פשוט כל מה שהוא פירסם אודות כמות הנשק שבידי ישראל (אף שטעה כמובן, כי הוא רק חשב שהוא יודע הכל) כבר פורסם העיתונות בחו''ל. החידוש היחידי שהשזיף בו את עיני העולם, הם שרטוטי הסכימה של מבנה הכור, שאינם נותנים הרבה לעיני החוקר ממול. וזה למזלינו, ובגלל זה הוא קיבל יחסית, עונש קל.

הדבר הנוסף שעשה, שהוא העלה את סוגיית הגרעין הישראלי על דפי העיתונות. אך כרגיל, ובניגוד להמיית ליבך, היקף הדיונים היה מצומצם. כי מה כבר אפשר לומר בנושא זה?

אין שום איש בחברה דמוקרטית הרשאי לפרסם דברים מסווגים, עליהם התחייב בשירבוט חתימתו לא לחשוף. זו א''ב של התנהגות ציבורית, אישית ומוסרית נאותות. מרגע שהפר התחייבותו זאת, היה ראוי לכל עונש הרשום בחוק.

אין אדם הרשאי לברוח מתשלום על פשעיו, גם אם הוא שמאלני.

* נו טוב, אז אם הבלגים רצחו 10 מיליון קונגולזים, אז לעם היהודי אין יותר טענות כנגד הנאצים ועוזרים ..........

נראה לי שאתה מרבה לחגוג על הטבח הגדול שעשו הנאצים ימ''ש ביהודים. בעיקר בכל מקום בו אתה מתקשה לנתח ולהסביר את הנושא בו אתה דן. אבל עיוותי הגיון ועיוותי המוסר שלך זועקים לשמים. אתה עוסק שוב ושוב במלאכת המיצווה שלך להוזיל את השואה, רק כדרך לתקוף את היהודים בליבם. כי היו כאלה שתקפו אותם כבר בכיסם, במוחם, במשרתם ובכל אשר להם.

וכי מי טען אי פעם שלא היו מעשי טבח אחרים בעולם?
אך אין זה תפקידם של היהודים לכנות כל מעשי טבח שהוא כשואה (HOLOCAUST).די ליהודים בצרתם, ואם היהודים לא ינציחו אותה, אף אחד אחר לא יעשה זאת עבורם. עוד לא קם גדעון ספירו פלסטיני, או גרמני שיעשו זאת.

בכל מקרה ישנה יחודיות בשואה היהודית, בשל הטוטליות והאפקטיביות שלה:

א. עמים שלמים מתגייסים תחת הכיבוש הנאצי לטבוח במיעוט שלם החי בשלום בקירבם מזה דורות. מיעוט, אשר תרם תרומה תרבותית ניכרת מעבר לגודלו הפיזי, לתרבות החברה המארחת. מיעוט אשר היה נאמן בכל ליבו לשליט.

ב. הטבח היה טוטלי ע''ב רעיונות אידיאולוגיים גזעניים ולא על בסיס פוליטי-כלכלי-קולוניאלי. שום מאבק על טריטוריה.

ג. הטבח היה תעשייתי ומשונע. רכבות, מחסני אדם, סרט ייצור מוות נע.

אבל מה זה חשוב. הלאה העובדות. העיקר שכעת אתה נלחם את מלחמת הרשעים הנגזלים, חברי האגודות והמחתרות למלחמה באוייב הציוני שגזל את ארץ ישראל מידי העם הפלסטיני.
_new_ הוספת תגובה



שתי שטויות
מי שזוכר (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 12:13)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האחת , אם וענונו לא גרם כל נזק אלא סתם הפר התחייבות שחתם עליה, למה כזה עונש חמור?

והשניה, זו שטות מהסוג שספירו מרבה להשתעשע בה, להגיד שספירו (או כל סביר אחר) משתעשע ברצח ששת המיליונים הוא דבר הבל הפוגם בצורה חמורה ברצינות ובאמינות של טיעוניך.
_new_ הוספת תגובה



אכן שתי שטויות
אבנר בן בסט (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 12:29)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. אמרתי שהעונש שקיבל ואנונו קל. ע''פ דין הוא היה אמור לקבל עונש חמור יותר. והנזק המעשי שהביא ואנונו הוא שולי בהחלט.

מה אתה יודע היום על הגרעין הישראלי? בעצם כלום. רק ליחשושים, ציטוטים שוליים מקטעי עיתונים (כולל המתארים את 'תרומתו' של ואנונו).

העונש ניתן משום שהוא הפר קוד מוסרי ברור ועקרוני. הבגידה אסורה בהחלט!

ב. לגבי הטענה כנגד ספירו. פשוט עליך לקרוא את כל סיכומיו בשבועות האחרונים ותראה שכל דבר אצלו קשור לשואה המזוייפת של היהודים.

הכיבוש, היחס לגר, החינוך, הכלכלה, מקומה של ישראל בתודעה היהודית, אופיה של הציונות, החקלאות .........

אז תודה רבה שהעלת לפנינו את שתי טעויותיך.
_new_ הוספת תגובה



גם העז שלי, האסורה עלי על פי חוקי [*]
מנשביק (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:15)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] הוסר כינוי לא הולם [המערכת]

התורה, כועסת על ניצול השואה בידי כל הסטרייטים המאמינים בתורה. רק במדינה האוסרת על יחסים ביני לבין העז שלי, ואוסרת על העז שלי להיבחר לכנסת, אפשר לנצל כך את השואה, שאירעה רק בשל תאב שלטון אחד, ברגע של חולשה.
_new_ הוספת תגובה



שלח את העז שלך לאישפוז בגוש שלום
אבנר בן בסט (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:26)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי הדתיים ישנו דעת תורה.
_new_ הוספת תגובה



העז שלי אולי חולת מין, אבל לא מזוכיסטית
מנשביק (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:31)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



בהזדמנות מנשביק, נשמח לשמוע על המעיין
מי שזוכר (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 14:43)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האפל ממנו אתה שואב את אוצר הדימויים הנפלא שלך. אינך חייב להתמקד בעיזים שוקקות וחולות מין, אשמח לקרוא גם על נושאים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



על משפט ומוסר
דוד פלד (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 16:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למקרא דבריך איני יכול להימנע מהשוואתם עם סגנונו של פרלמן בפורום. שניכם אנשים מאמינים. שניכם משוכנעים, כל אחד לפי דרכו, בצדקת הדרך. ההבדל היחידי בנינכם הוא מקור הסמכות. פרלמן שואב סימוכין מהאלוהים היהודי ואילו אתה מהדת האוניברסאלית הומניסטית, שאינה שונה כהוא זה מכל דת אחרת. תשאל כיצד? הרי אלוהי הוא האדם ההומניסט החי ונושם על פני האדמה ואילו פרלמן תולה יהבו בישות טרנסצנדנטית? ובכן אין כל אפשרות להתווכח לא אתו ולא אתך. עקרונותיך הם כה נעלים שאינם נתונים כלל לויכוח.

הרשה נא לי להסתמך (גם לי מותר) על הפילוסוף הסקוטי בן המאה ה- 18 David Hume. כאשר המהפכה המדעית כבר יצאה לדרך, הטיל Hume את הפצצה שלו, שעד היום מנסים לפרק אותה בכל מיני אמצעים. הוא התייחס לשלושת העקרונות שעליהם נבנתה ההשכלה: סיבתיות, חוק הטבע והרכוש הפרטי. לגבי הסיבתיות הוא טען שאינה אלא צורה של הרגלים וציפיות לגבי תופעות החוזרות על עצמן בתדירות זו או אחרת. באשר לצדק הטבעי, אנו מפתחים עקרונות שיענו על הצרכים שלנו. רעיון הצדק אינו מענה לרגש או השבעת הרעב. כמערכת אינטלקטואלית, הצורך בצדק הוא מסדר שני מאחר והוא נגזר מדרישה לסדר חברתי. הצדק מיוצר בדיוק להצדקת המוסדות החברתיים ולייצובם. הוא מבוסס על מוסכמות חברתיות. משום כך אף לא מרכיב אחד של הצדק עומד בפני עצמו; משום שלהיות צודק תלוי בהכללות, בלכידות הסכמתית ובהתאמה לעקרונות מקובלים אחרים. הצדק אינו יותר או פחות מאשר מערכת אינטלקטואלית מספקת, המתוכננת להבטיח את התיאום של מערכת מסוימת של מוסדות.

מובן שספקנות מסוג זה, למרות היותה מעוגנת היטב בלוגיקה, נדחתה רגשית גם על ידי כל מי שניכס את Hume כאחד מאבות המדע המודרני, עד תקופתנו אנו. האנתרופולוגיה של המאה ה- 20 סיפקה מספיק הוכחות לצדקת קביעתו של Hume לגבי תלות הצדק בהגדרה של מוסדות חברתיים (שגם אתה נמנה עליהם).

ברור לגמרי שאתל ויוליוס רוזנברג לא היו מוצאים היום להורג בארה''ב, גם אם הספקות לגבי ההליך המשפטי היו מתבדים. המושג ''בגידה'' היום שונה לחלוטין מאותו מושג בתחילת שנות החמישים. אם זאת איני משוכנע לגמרי שלו ועננונו היה נשפט היום על עבירה דומה בארה''ב, גזר דינו היה שונה מזה שבית במשפט הישראלי גזר עליו. בשני המקרים, או אולי כדאי יותר להשוות אותו לקלאוס פוקס, מסירת סודות הפצצה לצד השני, או גילוי היכולות, נעשו מטעמים אידיאולוגיים. אז מה? האם התוצאה משתנה בגלל המניעים?

נושא דומה לחלוטין הוא נושא הסירוב לשרת בשטחים. איני כופר ברצון ובאמונה של הסרבנים ובשכנוע העצמי שלהם, ממש כפי שאיני מטיל ספק באמונתו או באמונתו של ועננו, או באמונתך בצדק עולמי או אפילו באמונתו של הרב עובדיה יוסף. הבעיה אינה אם אמונתך נכונה או שגויה (לדעתי אין יצור כזה ''אמונה שגויה'') אלא כיצד מגיבים המוסדות. כל עוד הינך חלק מהחברה הישראלית הרי שמעשיך או מחדליך נועדו לשנות או לשמר את ערכיה הנוכחיים, אחרת היית עוזב למקום אחר. השאלה חוזרת למקור הסמכות. אם אתה סבור שמקור הסמכות הוא מצפונך האישי, העומד בסתירה כלפי המצפון המוסדי, עליך להביא בחשבון את המחיר שעליך לשלם עבור הנונקונפורמיזם שלך. אין בכך הטלת ספק בנכונות עמדתך אלא רק הצגת תו המחיר. צדק, מוסר ומשפט הם מוסדות חברתיים - פרי של מוסכמות חברתיות. ליציאה מהתלם יש מחיר.

הסוציולוג הצרפתי Durkheim טען שהבעיה העיקרית של ההתייחסות החברה לפשע היא זווית הראייה. לדעתו הפשע אינו סטייה המעידה על מחלה, אלא חלק מובנה של החברה האנושית. לא כולם רואים עין בעין את מה שמקובל על הכלל. התוצאה היא שלא אחת מי שנחשב לפושע בעיני סביבתו, הפך למשנה עולם לאחר ששונו המוסכמות (לא רק גליליאו וקופרניקוס).

הרשה נא לי להטיל ספק ''בצדק אוניברסאלי'', בהסכמים בינלאומיים לגבי צדק (בלגיים או נורווגי) העונים על הצרכים המוסדיים של מי שהמציאם. פול סארטר ישב בראש ''בית המשפט לשלום'' שדן את ארה''ב לחובה בשל מעשיה בוייטנאם. אותו סארטר, הפציפיסט לעת מצוא, העריץ את כנופיית באדר מאינהוף כהתגלמות ''הכוח הטהור'' (מסתבר שהיה מי שהאמין במושג הזה) ונפשו יצאה לפלסטינים המדוכאים לחומייני ולפול פוט (כל זה מתועד). זוהי כנראה משמעות האקזיסטנציאליזם.

זוהי גם הסיבה שאתה מעורר בי פחד ממש בדומה לפחד שמעורר בי עובדיה יוסף. שניכם יודעים את האמת. אני - לא!
_new_ הוספת תגובה



לא רק עמדה מוסרית
נתן גפן (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 17:55)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד פלד,

העניין הוא שלגדעון ספירו לא רק שיש עמדה מוסרית מסוימת, אלה גם כשמנסים להתווכח איתו הוא עובר להתקפות אישיות.

אני פעם הגבתי על טענותיו על ''אכזריות הכיבוש'' ע''י הבאת דוגמה מקבילה של כיבוש גרמניה ע''י צבא האדום. תגובתו הייתה, בין היתר, שאני רוצה באופן כיבוש מהסוג הזה.

ברור שהדרך הנלוזה של הדבקת תוויות מסיימת התייחסות עניינית לכל נושא.

נתן גפן

קישורים:
מסמכים וקטעי עיתונות: http://n.jemix.co.il
_new_ הוספת תגובה



לספירו אין שום תשובות עינייניות
ישראל בר-ניר (יום שני, 30/09/2002 שעה 3:15)
בתשובה לנתן גפן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן תשובותיו הן תמיד התקפות והדבקת תוויות.
_new_ הוספת תגובה



לדוד פלד - ציון נכשל באבחנה פוליטית
גדעון ספירו (יום שני, 30/09/2002 שעה 1:32)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי ממש בדאגה את דבריך כי אתה פוחד ממני. זה הכניס אותי ללחץ. שנים שאינני מעורר פחדים אצל אנשים (כשהייתי חייל כיבוש חמוש במזרח ירושלים למחרת כיבוש ירושלים המזרחית ביוני 1967, אז פחדו ממני), אפילו ילדים קטנים מחייכים כשהם רואים אותי, והנה אתה פוחד ממני. ברצוני להסיר חשש מליבך. אל פחד. אני אדם נוח לבריות, לא מהפכן אלא סוציאל דמוקרט מתון שקשור בכל נימי נפשו בכללי הדמוקרטיה הליברלית. רק לפני שבוע התנהל באתר ''אינדימדיה'' ויכוח נוקב ביני לביו אנשי קבוצה טרוצקיסטית שהתאגדו תחת השם ''ברית הפועלים הסוציאליסטית'', והם שפכו עלי טונות של גידופים מבית מדרשם, שאני בורגני וציוני וגזען (נגד ערבים דווקא, משום שסברתי שזכות השיבה לא צריכה להתממש באופן דווקני בכל כפר ושכונה בתחומי הקו הירוק - ממש מצחיק לעומת הגידופים ההפוכים שאני מקבל כאן) ומשרת האימפריאליזם ודבק בדמוקרטיה הבורגנית הרקובה, והכל בגלל התנגדותי לאמונתם העמוקה של אנשי החבורה הטרוצקיסטית, שהגאולה לאנושות תבוא באמצעות הדיקטטורה של הפרולטריון. אני נגד דיקטטורה אמרתי להם, נגד כל דיקטטורה, אין דיקטטורה טובה. וזה כאמור מאד הרגיז אותם, בערך כפי שמתרגזים אנשי הימין כאן כשאני מדבר נגד ההתנחלויות והכיבוש. (דיקטטורה אף היא). מחמאות דומות קיבלתי בשעתו גם מהקומוניסטים בימים שעבדו את האלילות הסובייטית. את כל זאת אני אומר לך, ובלבד שלא תפחד ממני. אני באמת לא מסוכן.

כאשר אתה טוען כי אין הבדל בין הדת שמקורה באלוהים לבין השקפתי ההומניסטית אוניברסלית, שאף היא ''כמו כל דת אחרת'', אתה סתם מתחכם. הרי גם אני יכול להחזיר לך באותה מטבע ולומר לך שאתה נימנה עם דת ''הסטטוס קוו'' של רק אל תעשו גלים.
מפליא אותי שאינך מבין כי יש הבדל בין התפיסה הדתית ''הרואה בחזיונות העולם גילוי של פעולת כוחות על טבעיים'' לבין התפיסה החילונית שמבטאת ''עמדה רוחנית הרואה את העולם כניתן להסבר רציונלי, שוללת את מגמתה של כל השקפה דתית להיות מוחלטת, סמכותית וטוטלית, כלומר להיות מקיפה ופוסקת הלכה בכל תחומי החיים''. (לקוח מהאינציקלופדיה למדעי החברה, כרך ב').

בניגוד לאמור אצלך, אין לי שום קושאן על האמת המוחלטת, וכאדם חילוני ערכיי ניגזרים לא מסמכויות אלוהיות וצווים דתיים או לאומניים בלתי רציונליים, אלא מהכרעה על פי ערכים שהם הסך הכל המצטבר של התבונה האנושית ההומניסטית. אינני מוותר על סמכות הבחירה וההכרעה שלי.
הצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, שהתקבלה באו''ם ב- 1948, מהווה עבורי את התשתית הערכית לאורה אני פועל. אתה צריך לקרוא את 30 סעיפי ההצהרה ולומר לי מה לא מקובל עליך, ואם תשכנע אותי כי ההצהרה שגוייה, כי יש אלטרנטיבה טובה יותר, צודקת יותר, אני פתוח לשינוי.

אבל גם אם אקבל את הגדרתך כי השקפתי ההומניסטית בדבר שמירה על זכויות אדם היא דת, אזי אתה טועה לחלוטין בתוספת שלך שהיא ''כמו כל דת אחרת''. מה, אין הבדל בין הדתות? הדת של הקוויקרים, פצפיסטים המתנגדים לכל מעשה אלימות, דומה לזו של הפונדמנטליסטים הנוצרים שמקבלים זיקפה וגומרים כל אימת שהם מדברים על ''ארמגדון'', מלחמת גוג ומגוג?
האם איו הבדל בין הדת של החמאס או הג'יהאד האיסלמי לבין הסופים שוחרי השלום והאי אלימות? האם אין הבדל בין דתם של רבנים הפועלים במסגרת הארגון שוחר השלום ''רבנים למען זכויות אדם'' לבין קנאי גוש אמונים ורבני ההתנחלויות שקוראים לגרוש, לרצח, לחיסול, לטרנספר? הכל אצלך מישמש אחד?
אדון פלד, לא מתאים לך.

אינני מבין מדוע גררת לויכוח את סארטר. הוא מעולם לא היה מורה הלכה שלי. הוא אמר וכתב לא מעט דברים שאינם מקובלים עליי, בצד דברים אחרים שאיתם אני מסכים. כאשר יצא נגד הקולוניאליזם הצרפתי באלג'יר הסכמתי עימו, כשכתב נגד האנטישמיות, אני מניח שאף אתה לא תחלוק עליו. אם נפשו יצאה לחומייני או לפול פוט כפי שאתה טוען (לא זכור לי, אבל אני לא עקבתי אחריו באדיקות רבה) כמובן שזה לא מקובל עליי. אבל דווקא לגבי פול פוט, היה לסארטר (אם אתה צודק כי תמך בו) בן ברית בדמות ממשלת ארה''ב. היתה זו ארה''ב שעשתה לפול פוט הנשמה מלאכותית לאורך שנים לאחר שכבר היה מוכה והתחבא ביערות קמבודיה. הממשל האמריקני התעקש כי נציגו של פול פוט ימשיך לייצג את קמבודיה באו''ם. הידעת זאת?
דומני כי באשר לסארטר התנהג נשיא צרפת הגנרל דה גול אחרת ממך. הוא הבין כי החברה זקוקה לאנשים שמבקשים לשפר ולשנות גם אם אינו מסכים איתם. ידועה אימרתו המפורסמת של דה גול בעיצומה של פעילותו הביקורתית של סארטר נגד ממשלו, כאשר הימין הצרפתי ניסה לעשות דה לגיטמיציה לסארטר, כי ''גם סרטר זה צרפת''.

מהדברים שאתה כותב מתקבלת תמונה של אל תאבק לשינוי, אל תעשה גלים, ''ליציאה מהזרם יש מחיר'', אתה אומר לסרבני ''יש גבול'' למרדכי ואנונו ומכך משתמעת הגנה על הממשל וסדריו.
אבל אם כולם היו כמוך, יושבים בשקט ולא יוצאים מהזרם, אז הכומר מרטין לותר קינג היה עדיין יושב כעברין בבתי הכלא של אלבמה (כמו סרבני ''יש גבול'' כיום) ולא מהווה היום אישיות נערצת שעל שמה יש חג לאומי בארה''ב, ואילמלא מאות אלפי סרבני מלחמת ויטנאם, המלחמה היתה אולי נימשכת עד היום וקלינטון לא היה ניבחר לנשיא, ונלסון מנדלה עדיין היה יושב כטרוריסט ובוגד בבית הסוהר כמו ואנונו, בקיצור, הארץ היתה עומדת מלכת. אבל למזלנו יש תמיד כאלה שמבקשים להאבק בעוולות, ברעב, בעוני, ומבקשים להיטיב את העולם, ואתה, כך אני מתרשם, יושב בצד, נהנה מפרי עמלם אם הם מצליחים ואם לאו, ממשיך לזרום עם מה שיש, וגם קצת מתפלסף.
גם זו עיסקה.
_new_ הוספת תגובה



לגדעון: נכשל בהבנת הנקרא
דוד פלד (יום שני, 30/09/2002 שעה 17:54)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על מסגרת הויכוח בינינו

הפעם, לשם שינוי, אתחיל מהסיפא של תגובתך, משום שאינה מתאימה לתוכנה, אך מתאימה יותר לסגנונך הרהוט בפורום. כפי שכתבת: ''כך אני מתרשם, יושב מהצד, נהנה מפרי עמלם אם הם מצליחים ואם לא, ממשיך לזרום עם מה שיש, וגם קצת מתפלסף''.

הייתי קורא להתרשמותך התרשמות פסיכודלית. אינך מכיר לא אותי ולא את דעותיי; בוודאי שלא את טבלת במחירים שלי לערכים שאני מאמין בהם. אך כעיתונאי, היה חסר לך הצבע. הוספת אותו. יבושם לך.

מאחר ותגובתי הייתה לא על מעשיך ולא על מחדליך (שאינם כלל מענייני), אלא על סגנונך, הרי שמה שהוא ''אני'', אינו ממין העניין. ביוון הקדומה, בה נולדה אומנות הויכוח, מטרת הוויכוח הייתה ביקורתית, להראות לבן השיח שהוא טועה ולא על מנת לנצח בויכוח. הרעיון שרצוי לנצח בעזרת הויכוח נראה לכל כרעיון וולגרי, ואמנות השכנוע בעזרת דיבורים נקרא בשם הגנאי ''דמגוגיה''. אפלטון סיפר לקוראיו על הוגי דעות המלמדים את תלמידיהם את אומניות-הוויכוח-לשם-ניצחון. הוגי דעות אלו היו לדעתו אסון שכן הם מפיצים דמגוגיה זולה, דוגמת הסופיסטים, במקום להפיץ את אהבת האמת.

אם מדברים ביוונים, נראה לי שהאלים חננו את הקיקלופים בכוחנות מרובה משום שהייתה להם עין אחת בלבד. בעין אחת כידוע, לא ניתן לראות אלא ראייה דו-ממדית, ללא עומק...

אך נעזוב את היוונים ונחזור למקומותינו.

על דת רציונליות ועל דתות אחרות

בהיסטוריה של הפילוסופיה, הרציונליות הוגבלה מסיבות שונות. בגישות מהזרם שקנט ייצג, המגבלות נבעו מטבעה של החשיבה האנושית, כפועל יוצא של המבנה הפסיכולוגי או הביולוגי של נפש האדם. מגבלות אחרות קושרו למגבלותיהם של החושים; או עם מגבלותיו של המדע שאינו מסוגל לענות על כל השאלות המוצבות לפניו. אחרים הדגישו את המצב הפיזיקלי של הטבע, שאינו תלוי כלל בחשיבתו של האדם, ההופכים את המחקר המדעי לבלתי אפשרי בתחומים מסוימים ; דוגמת הכאוס, מהירות האור, המגבילים את המחקר במידה מסוימת בחלקים כאלה או אחרים של העולם.

מגבלות אחרות קושרו לקיומנו ההיסטורי ולאי יכולתנו לחזות את העתיד. בין שאר הסיבות בולטת טענתו של פופר שאין ביכולתנו לחזות את גידולו של הידע האנושי. (הפרכת תיאוריות היסטוריות יכולה להתבצע מתוך התיאוריות עצמן ולא ע''י תצפית חיצונית לתיאוריה). מגבלות הכלכלה נובעות מאינדטרמיניזם וממשוב (Feedback). מגבלות אחרות נובעות מבחירת אופי התיאור. כמו''כ קיימות מגבלות לרציונליות כאלה שנחקרו ע''י פרויד הנובעות מחולשותיו של האדם וממגבלותיו הפיזיות.

שתי אסכולות צמחו מההפרכה הלוגית של הרציונליות הספקנות (Skepticism) והאמונה (Fideism). הגם ששתי הגישות עוינות לפילוסופיה, שתיהן מסתתרות מאחורי ארגומנטים פילוסופיים דומים. כדי להביס את שני שומרי הראש האלה של גבולות הרציונליות נדרש להתמודד עם הטענות הפילוסופיות שמציבות שתי גישות אלה ולהפריך את הארגומנט המצוי בבסיס גישתם.

הטענה עליה הם מתבססים הא שמנקודת מבט רציונלית הבחירה בין שתי אמונות, עמדות, דרכי חיים, במדע במתמטיקה במוסר בדת, במטפיסיקה או כל תחום אחר היא בחירה שרירותית. הטיעון הוא שלא ניתן בדרך רציונלית לבסס בצורה רציונלית כל בחירה שהיא, אף כי הרציונלית מתימרת לשלול כל בחירה שרירותית.

ליבת הטיעון של זרמים אלה היא ניתוח הדרך הרציונלית המקובלת להגן על עמדות או רעיונות. את שיטת ההגנה הזו ניתן לכנות ''ארגומנט הבומרנג''. ניתן להציג את השאלות ''מהיכן אתה יודע?'' ''נמק את עמדתך'' או ''הוכח את עמדתך''. כל תשובה לשאלות אלה תתקל באותה סדרת שאלות ותוביל לרגרסיה אינסופית. כדי לנתק את המעגל יש לעצור בנקודה העומדת מעל לכל שאלה. נקודה זו צריכה להיות סטנדרד, קנה מידה , מטרות שיש לקבלן בצורה אירציונלית על מנת להימנע מהרגרסיה האינסופית הזאת. תהליך מתן תשובות, שהחל בצורה רציונלית, יסתיים תמיד בצורה שרירותית. מאחר ועקרונית אין נקודת עצירה אוניברסלית, התוצאה הבלתי נמנעת של תהליך כזה היא רילטביזם מוחלט. גם אם כל האנושות כולה הייתה עוצרת באותה נקודה סובייקטיבית, עדין תישאל השאלה אם נקודה זו אכן הובילה לטיעון רציונלי אמיתי על העולם.

לסקפטיסיזם ולפידאיזם אכן יש טיעון מוחץ. ההבדל בין שתי הגישות הוא המסקנה המוסקת מהבניית טיעון אירציונלי בלבו של כל טיעון רציונלי. בעוד שהסקפטיסיסט ימנע מקביעת עמדה בין שתי עמדות מנוגדות, הפידאיסט יתחייב לאחת מהעמדות בהתלותו אותה בסמכות אירציונלית, שהיא המחליטה עבורו. האמונה שהרציונליות מוגבלת ע''י הצגת התירוץ של מחוייבות אירציונלית מאפשרת לכל אירציונליסט להתחייב בצורה אירציונלית בלי שיאבד את היושרה האינטלקטואלית שלו. עם זאת, כל המשתמש בתירוץ זה אינו יכול לבקר את מי שמחויבותיו שונות משלו.

אם הטיעון שהוצג לעיל נכון, אין טעם בכל ויכוח רציונלי. כל ויכוח יסתיים תמיד בהתייחסות לסמכות בה ניתלה כל אחד מהמתווכחים. אם המגבלה על הרציונליות היא ההגבלה לוגית, היא משותפת לכל בני האדם, ואין מי שיוכל להימלט מהתחייבות אירציונלית כלשהי. זוהי למעשה הצדקה רציונלית לקיום האירציונליות. עם זאת, האירציונלי משלם מחיר כבד יותר בשימוש ''בטיעון הבומרנג'' כאשר האדם הרציונלי יפנה אותו כלפי האירציונלי.

מאחר ואין בכוונתי להפוך את תשובתי לשיעור בפילוסופיה, נעצור כאן. כל מה שנאמר כאן יש לו מטרה אחת: להראות ש''ההשכלה'' החליפה אל אחד באחר. בעוד שמקור הסמכות שלפני המהפכה המדעית היה האל, הרי שמקור הסמכות הועתק לאל אחר ''הרציונליות'' עם אותן הבעיות. אל תתפלא איפה על מקור ההשוואה. אין זאת ''סתם התחכמות'' כדבריך אל ניסיון של הזרם הרציונלי של ימינו להבין את מגבלותיו, שאתה אינך מודע להן (אל תהיה מודאג. הרציונליות אכן מצאה פתרון לפרדוקס הזה שלא כאן המקום לפרטו).

על הבנת הנקרא

מאחר שאני כותב כנראה בצורה לא ''עיתונאית'', שלית רק את מה שנראה לך והתעלמת, ביודעין או שלא ביודעין, מכל השאר. להלן תמצית דברי:

1. בכל חברה שהיא, מקור הסמכות הוא מוסדותיה. בחברה דתית: הממסד הדתי, במדינה: מוסדות המדינה וכד'.
2. כל המוסדות החברתיים, ללא יוצא מן הכלל, מתבססים על מוסכמות חברתיות.
3. כל אחד יכול לחלוק על מוסכמות אלו כאשר מקור הסמכות להצדקת עמדותיו יכול להיות הרב עובדיה יוסף, עמדת המפלגה או מצפונו האישי.
4. כאשר יש התנגשות בין עמדת הפרט למוסכמות, שני הצדדים פועלים לפי אותם כללי משחק: המוסדות מגינים על עצמם ע''י כפייה והפרט משלם ע''י אבדן חירותו או חייו.
5. ''הפשע'', אינו מחלה אלא צורה של הבעת מחאה (נגד מוסכמות מוסריות או חומרית) לפי הסוציולוג הצרפתי Durkheim 1912
6. מוסר ומשפט אינם אלא מצרך, ככל מצרך אחר, שיש לו מחיר. אין דבר כזה כמו ''מוסר אוניברסאלי'' שתקפותו זהה ''לחוק טבע'' (1739 David Hume ).

המסקנות מהאמור לעיל היא:

1. וענונו שילם עבור מצפונו 18 שנה. גם הוא וגם המדינה נהגו לפי אותם כללי משחק (ראה 4 לעיל).
2. אותם כללים חלים גם על מסרבי שירות.
3. מאחר וכללי המשחק אינם חוקי טבע, אלא מוסכמות חברתיות, אין עדיפות לאחד הצדדים. כל אחד מהם נהג כשורה.

סיכום

הטענות שלי כלפיך הן לפי המסקנה השלישית.

1. אם אתה טוען, כפי שטענת, שמשפט וענונו היה המשפט מבויים, הרי לא רק שאתה טועה ומטעה אלא אתה רואה בעין קיקלופית אחת.
2. אם אתה מסתמך על מוסדות בינלאומיים בלי להתייחס למניעיהם, הרי שזו כוחנות לשמה הנובעת מראייה דו-ממדית.
3. כל מי שסבור שלא רק שקיימת אמת אוניברסאלית אחת, אלא הוא הוא היודע אותה, נכלל בקטגוריה של המאמינים, מחצר הרבי מלובביץ' מהוותיקאן או מהדת הרציונלית. אין שום הבדל ביניהם (דרך אגב, היסמכות על אנציקלופדיות אינה אלא נקודת התחלה לחיפוש. אינך יכול לתרגם משפה לשפה רק ע''י היסמכות על מילון, מדויק ככל שיהיה. ראה גם הערתי בנושא הגדרת ''טרור'' שלא מצאת מקום להתייחס אליה).

זה הראי שהצבתי מול טיעוניך להפעם.
_new_ הוספת תגובה



תוספת לענין סארטר
דוד פלד (יום שני, 30/09/2002 שעה 18:33)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחר קריאה נוספת של תגובתך נראה לי שכדאי להוסיף עוד מספר מילים בנושא סארטר.

לא טענתי שאתה חסיד של סארטר. פשוט הבאתי דוגמה של רציונליסט הומניסט, שיצא מבית מדרשו של קאנט וההומניזם המוסדי שלו (השמאל בצרפת) הביא אותו להמצאת המושג ''כוח טהור'' ששימש לו כהצדקה לטרור. זוהי בדיוק רציונלית מוסדית של חסיד שוטה בשם הערכים האוניברסליים. קבל את סליחתי אם דברי התפרשו כהשוואה בינך לבינו.
_new_ הוספת תגובה



לפלד: אחרי שירדנו מהאולימפוס, מהן דעותיך לדעתך?
גדעון ספירו (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 0:15)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם הבינותי נכון את השיעור הקצר שלך בפילוסופיה, אז כולנו דתיים וכולנו משייטים ומחליפים תפקידים ועוברים את הקווים פעם לכאן ופעם לשם בין הרציונליות לאירציונליות. בסדר, שיהיה.

מאחר והתלוננת שאני מייחס לך דעות מבלי שאני מכיר אותך ואת ערכיך, אזי, קודם כל אני מתנצל אם יחסתי לך דעות שאין לך, ושנית אני מאד סקרן לדעת אותן.
אז אנא בטובך, אמור נא לי באיזו דת אתה מאמין? ואחר כך אודה לך אם תגלה את אזני באשר לדעותיך.
אתה אומר שגם ואנונו נהג כשורה וגם ממשלת ישראל נהגה כשורה וכי משפטו לא היה מבויים. אם כולם נהגו כשורה, האם גיבשת דעה מי צודק? אתה בעד ואנונו או בעד חוטפיו ושופטיו או שמא אתה מהאו''ם?
האם אתה חושב שמשפט ואנונו לא היה מבויים בגלל שאתה חושב שבכלל אין משפטים מבויימים, או שמא יש דבר כזה אלא שהמשפט הזה היה ''כשורה''. ואשמח אם גם תסביר. (אנא, קרא את תשובתי ל''מי שזוכר'' בה הסברתי לו מדוע לדעתי המשפט מבויים).

באשר לסרבני הכיבוש, האם לדעתך גם הם וגם ממשלת ישראל ששלחה אותם למאסר נהגו כל אחד כשורה, או שיש לך עמדה בכל הקשור לכיבוש? אתה בעד, נגד?
האם אתה בעד ההתנחלויות והמתנחלים או בעד המאבק הפלסטיני נגדם או שמא לדעתך שני הצדדים נוהגים כשורה?
אני לא מבקש לדעת את מניעיך אלא רק את דעותיך.
_new_ הוספת תגובה



ספירו, כאשר אתה מטיח האשמה על תיאום עמדות...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 1:14)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין התביעה לבין השופטים, מן הראוי שהאשמה כה חמורה תהייה מגובה - בצמוד אליה - בעובדות ממשיות.

ודוק: השופטים - כדבר שבשגרה - מתאמים עם באי כוח הצדדים עניינים פרוצדוראליים שונים הקשורים לאופן ניהול המשפט במטרה לייעלו וכו'.

האשמתך התייחסה, מן הסתם, לתיאום עניינים מהותיים, כגון תיאום תוכנו של פסק הדין.

האשמה מעין זו הנזרקת לחלל האוויר בלא משהו ממשי שיתמוך בה - מטיבעה שהיא מתפוגגת כנפיחה יגעה (כלשון השופט אליגון).
_new_ הוספת תגובה



ליוסי- על משפט מבויים ותאום עמדות
גדעון ספירו (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 12:31)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתברר שלמרדכי ואנונו השפעה מאגית עליך (וגם על דוד פלד) בכך שהוא ממית אצל שניכם את יסוד הספקנות, ואתם אצים רצים להגן על שופטים ותביעה שנהגו כחברי מאפיה הניפגשים בחדר האחרוי של המסבאה. פתאום אתה מגן בצורה כה נחרצת על מערכת המשפט, במשפט שהיה אחד משיאי העיוות המשפטי (ולו בגלל היותו משפט סגור, שהרי במקום שבו עין הציבור הביקורתית לא יכולה לשזוף את המערכת, מתפתחת מדגרה של שחיתות וזוהמה, כפי שאמר שופט בית המשפט העליון של ארה''ב, דומני שזה היה השופט ברנדייס, שאור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר. במשפט ואנונו כל המימסד, משפטי ופוליטי פחדו מאור השמש).

דומני כ בתשובתי ל''מי שזוכר'' הסברתי היטב למה המשפט היה מבויים, ואם מלה זו מפריעה לך לא אכפת לי להמירה בביטוי משפט מכור.
תאום העמדות בין התביעה והשופטים היו לאורך כל המשפט. גם מפגשים שבאופן פורמלי אתה מכנה ''עניינים פרוצדורליים'', אינם תמימים כלל ועיקר. מדובר למעשה בנושאים הקשורים לדרך ניהולו של המשפט שקובעים מה יהיה בו ומה לא. כאשר ההגנה לא יכולה היתה לחקור עדים מסויימים ולהביא אחרים, כאשר התביעה היתה מגישה לשופטים ''חומר חסוי'' שלהגנה אסור לראותו והשופטים מאשרים זאת, הם הופכים לחלק ממאפיית הממשל ומאבדים בכך כל זיקה למערכת משפט דמוקרטית כפי שלומדים אותה בפקולטות למשפטים.

התביעה לא היתה צריכה להכתיב פורמלית את פסק הדין לשופטים, כי השופטים, כזרוע מוארכת של התביעה, ידעו היטב את תפקידם בפרטיטורה ''הפטריוטית'', הם הרי באו מאותה סמטה אפלה של ''ההאש האש'' הביטחוני ממנה הגיחה התביעה.
אבל נראה שבנושא זה אני מכלה דבריי לשווא כי ההבדלים בין התגובות הפרימיטיביות נוסח סוריא או בן בסט לבינך, האמור להיות מעט יותר מתוחכם, הוא באמת יותר בסגנון, אבל לא כל כך במהות. כולכם בסופו של דבר שפוטים של מערכת מניאקית הנגועה בסינדרום התאבדות והשמדה עצמית, בכל הקשור לנשק אטומי, ביולוגי וכימי.
_new_ הוספת תגובה



ספירו, כשאתה אומר שאני מגן על מערכת...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 12:50)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשפט, אני לא יודע אם לבכות או לצחוק.
בעצם, אתה יודע מה ? אני דווקא מגן על מערכת המשפט. אני - הקטן - מגן (ואם להיות קצת עניו: מנסה להגן) עליה מפני אלה המנהלים אותה כיום.
ואומר לך עוד משהו: אתה - גדעון ספירו - עוד לא יודע כלום על מה שקורה בתוך המערכת הזו.
ולעניין וענונו:
התיאומים הפרוצדוראליים עליהם דיברתי מתקיימים - חייבים להתקיים - תמיד בנוכחות באי כוח שני הצדדים.
שיחה של שופט עם ב''כ צד אחד שלא בנוכחות הצד השני, היא עילה ברורה לפסלותו.
שופט - ואפילו אינו חכם במיוחד - לא יפול בפח שכזה.
ככל שאני מנסה לדלות מדבריך בדל אפשרות ששופטים תיאמו עמדות עם הפרקליטות - אני מוצא חשדות על דרך הדרש והאלימינציה, אך ''בשר'' של ממש - אין.
האמן לי ספירו, המערכת הזו חולה מספיק (מאניאקית אתה אמרת), אבל לא צריך להדביק לה מחלות שאין בה (או שלא ניתן להוכיח את קיומן).
_new_ הוספת תגובה



ליוסי- שאלת תם
רפי גטניו (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 15:04)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה בדבר טענתו של גדעון על חומר חסוי שההגנה לא יכולה להתגונן מפניו מהטעם הפשוט שהוא חסוי מעיניה.

ומה בדבר טענתו על עדים שלא ניתן להגנה לחקור.

אם דברים אלה נכונים, מה הטעם לנהל משפט עם סנגוריה.

אפשר לדון במעמד צד אחד ולסגור עניין.

לא כן ?
_new_ הוספת תגובה



רפי, האם האמנת - אפילו לרגע - שניתן...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 21:33)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במדינת ישראל להרשיע אדם על סמך ראיות שלא הוצגו בפניו ושלא ניתנה לו אפשרות סבירה להתגונן מפניהן?

האם האמנת שוענונו הורשע על סמך ראיות מבלי שיראה אותן - עד האחרונה שבהן?

אתה יודע מה? אני בטוח שאפילו ספירו לא חושב כך.

עכשיו קצת סדר משפטי:

ישנן ראיות שלגביהן מוציאים תעודת חיסיון של שר הביטחון.
מרגע שראייה מסויימת הופכת חסוייה - ניתן שלא להציגה בפני הנאשם, ואז ה''מחיר'' הוא שגם לא ניתן להציגה בפני בית המשפט.

חוק סדר הדין הפלילי קובע בעניין זה:

''לא יגיש תובע לבית המשפט ראיה ולא ישמיע עד אם לנאשם או לסניגורו לא ניתנה הזדמנות סבירה לעיין בראיה או בהודעת העד בחקירה, וכן להעתיקם, אלא אם ויתרו על כך''.

ההוראה הזו - שהיא מאושיותיו של משטר דמוקרטי - היא קטגורית וחד משמעית שאין כל אפשרות לעקוף אותה.

אם סבור ספירו, שוענונו הורשע על סמך ראיות - או עדויות - שהוא לא ראה אותן ושלא ניתנה לו אפשרות להתגונן בפניהן, הדבר אינו מוסיף לו - לספירו - כבוד.
אכן, מערכת המשפט חולה וראוייה לביקורת ולניעור רציני - אבל תקיפת המערכת המשפטית דרך המקרה של וענונו, ועוד באמצעות טענות סתמיות, איננה תורמת - בלשון המעטה - להבראת המערכת החולה הזו.
_new_ הוספת תגובה



יוסי- אני רק שואל שאלות- ועוד אחת.
רפי גטניו (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 1:29)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם הראיה היא חסויה, מה הטעם בהצגתה מלכתחילה אם תוצא עליה תעודת חסיון ? וסופה כדבריך שלא תובא לבית המשפט ?

אלא אם כן הכוונה היא להביא ראיות חסויוות על מנת ליצור את האווירה המתאימה (כי לראיה על פי דין היא לא תוכל להחשב) ולסמוך על כך שגם השופטים הם בסופו של דבר רק בשר ודם, ולא רובוטים המתוכנתים לשפוט רק על פי מה שמוגדר כראיות.
_new_ הוספת תגובה



רפי, ראייה חסוייה אינה מוצגת בפני...
יוסי (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 1:53)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גורם כלשהו - כולל לא בפני בית המשפט הדן את הנאשם (כולל לא בדלתיים סגורות).
אם הנאשם רוצה להתנגד לחיסיון, ישנו הליך מיוחד של עתירה לגילוי אותה ראייה.
העתירה מתבררת - בדלתיים סגורות - בפני שופט של ביהמ''ש העליון, והוא זה שבוחן את הראייה ומחליט אם מוצדק הדבר להמשיך בחיסיון או שיש להסירו ולגלות את הראייה (לנאשם ולביהמ''ש שיושב בעניינו).

אם השופט העליון מחליט להסיר החיסיון, פתוחה הדרך לפני התביעה לעשות אחד משני דברים:
א. לגלות את הראייה.
ב. להחליט שאינה מוכנה לגלות את הראייה, ואז למשוך את כתב האישום ולגרום לזיכוי הנאשם (גם זה כבר קרה).
_new_ הוספת תגובה



יוסי-יש לך בעיה בהבנת הניקרא
גדעון ספירו (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 2:55)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא כתבתי שאתה מגן על מערכת המשפט בדרך כלל (אם כי גם זה יתכן, אבל אין לי מספיק מידע באשר לכך), אלא הדגשתי כי משפט ואנונו משתק אצלך את הביקורת (אם היא קיימת) כי אתה, כמו ישראלים רבים, שפוט של המערכת בנושא הגרעיני בכלל ובסוגיית ואנונו בפרט. לשאלתך אם אתה צריך לצחוק או לבכות, עצתי לך שתבכה.

אינני יודע מאיפה אתה יודע שאני ''עוד לא יודע כלום על מה שקורה בתוך מערכת המשפט''.
יש לי חדשות בשבילך. אני יודע הרבה, אינני יודע אם אני יודע יותר ממך, אבל אני מקווה שתוכל להתרשם לבד על ממדי הידיעה שלי אם יעלה בידי לסיים בקרוב את כתיבת הספר שאני שוקד עליו: ''גזענות, אפלייה ועיוותי דין במערכת המשפט הישראלית''. (צריך למצוא מו''ל אמיץ).

מתגובתך אני מבין שאינך מבין את טענותי באשר למשפטים מבויימים ומכורים במערכת המשפט הישראלית, כפי שהיו הדברים במשפט ואנונו וכמעט בכל המשפטים שמתכסים בשמיכת ''ביטחון המדינה''. בכדי שמשפט יהיה מעוות, מכור ובזוי, השופטים לא צריכים לעבור על הכללים הפורמליים. הם יכולים לשמור על כל תג ותג של הפורמליסטיקה ולהוציא מתחת ידם מלאכה של כפיפות והרכנת ראש בפני התביעה, עד כדי אימוץ תמליליה. גם אם הם מוסיפים משלהם, הרי זה מתוך כניעות יתר לשלטון, בבחינת תראו כמה אנחנו נאמנים לביטחון המדינה. כאשר ההגנה במשפט ואנונו ביקשה להעלות את נושא החטיפה, התביעה התנגדה, והשופטים היו יכולים לקבל את בקשת ההגנה וגם לדחותה. בשני המקרים אין חריגה מהמותר הפורמלי. אבל כחבורה של שפוטי המערכת השופטים כמובן קיבלו את עמדת התביעה.

אין כל משמעות אם נציג הנאשם נוכח בפגישות שהתביעה יוזמת עם השופט. הוא שם בבחינת נוכח נפקד, מוצג סטטיסטי למען הפרוטוקול, מה שחשוב וקובע זה מה התביעה רוצה, ואת אשר תרצה, כך יקום.

בנוסף לאמור, יש אכן גם אין ספור מקרים שבהם השופטים עוברים על הכללים הפורמליים וניפגשים ביחידות עם התובעים, וכאשר הדבר נודע לפרקליטי הנאשם, הם מביעים מחאה, וברמבית המקרים השופטים לא פוסלים עצמם. אני הייתי עד לתופעה זו באחד המשפטים בהם ניתבעתי על ''זילות בית המשפט''.

כל העסק הזה של תעודות חסיון משר הביטחון נועד קודם כל להתנכל ליכולת פרקליטי הנאשמים להגן עליהם. לכן זה עסק מסריח ונבזי.
בבתי המשפט בכלל ובעתירות בעליון בפרט בנושאי ''ביטחון המדינה'', התאזרח נוהג לפיו המדינה מגישה לשופטים חומר חסוי לעיונם בלבד, כמובן בהסבמה כפוייה של העותרים, כי אם יסרבו, ישדרו מסר שאינם סומכים על בית המשפט, והם הרי מחפשים כל דרך לרצות את השופטים כדי שלא יהיו עויינים. כך נופלים העותרים שוב ושוב למלכודת הפתאים. הצרה היא שכל הנחמדות הזו של העותרים לא עוזרת, כי השופטים מעיינים בחומר ואומרים את שתי מילות המפתח ''נחה דעתנו''... ודוחים את העתירות.
עזוב יוסי, העסק מושחת עד היסוד, ואני מתרשם מהדרך בה אתה מגן על השופטים במשפט ואנונו, שאין לך מושג ירוק על ממדי הריקבון, או שיש לך מושג כזה ואתה פשוט משלים עם כך משום שאתה פטריוט גדול, כפי שאפשר להתרשם מהערותיך, המרכין ראשו בפני המנטרה ''ביטחון המדינה''.
אני ממלא כאן אחר עקרון הספקנות שדוד פלד דיבר עליו (אבל לא יישם, לא בנושא ואנונו ולא בסוגיית סרבני הכיבוש.).
_new_ הוספת תגובה



ספירו, לעניין וענונו:
יוסי (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 10:23)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם הבנתי נכון את עיקר טענותיך - הן סובבות סביב סירובו של בית המשפט לדון באופן הבאתו ארצה.
בוא נניח, שוענונו היה מוכיח בביהמ''ש את כל מה שהוא טען בענייןזה. כיצד היה בכך להשפיע על חומרת האישומים שהואשם בהם ?
אכן, מידי פעם עולים במערכת המשפט הירהורים אם לא הגיע הזמן ''לחנך'' (בעצם, בלי מרכאות) את הרשויות ולהפעיל את ''תורת פירות העץ המורעל''.
אבל גם אתה - אם אתה רציני - הרי לא תטען שראוי להתחיל ולהפעיל את התורה הזו עם וענונו דווקא.
הרי אין מחלוקת על העבירות שעבר וענונו. הוא עצמו הודה בעובדות.
גם אם נניח שוענונו נילחם - מבחינתו - למען מטרה צודקת, הרי שחלק אינטגרלי ממאבקו זה היה לבצע אותם מעשים שמדינת ישראל - מה לעשות - רואה בהם עבירות חמורות.
כלומר שאין זה המקרה שאדם מודה בגניבה, שהיא - גם לשיטתו של הגנב - מעשה לא ראוי.
אצל וענונו, ביצוע המעשים - שישראל רואה בהם עבירה -נחשב למעשה ראוי.
אילו וענונו היה טוען שהוא לא ביצע את מה שמיוחס לו והכל שקר וכו' וכו' - גם אם בתוך תוכו הוא יודע שביצע - כי אז כל הסיפור היה מקבל פרספקטיבה שונה.
אבל, וענונו הרי לא טוען לחפות. להיפך - הוא מתגאה במה שעשה.
האם אתה כופר בסמכותה של המדינה - כל מדינה - לשפוט אדם שלפי חוקיה עבר כלפיה עבירות ?
ועוד מילה על פירות העץ המורעל: תורת זו - עניינה, או לפחות עיקר עניינה, הוא איסוף ראיות באופן לא חוקי.
אופן הבאתו של וענונו ארצה - חוקי או לא חוקי - איננו, בשום אופן, חלק מתהליך חקירתו או איסוף הראיות כנגדו.
ובכלל, אני מתקשה להבין אדם שעבר - בגאון - עבירות חמורות, ואחר כך מנסה להאחז בזיזים פרוצדוראליים בדרכו לבית הסוהר. הרי בכך, מבחינה מסויימת, הוא יורה לעצמו ברגל. הלא כן?
_new_ הוספת תגובה



יוסי - אתה יורד כל הזמן לשולי הכביש, וגם שם מסלף
גדעון ספירו (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 12:26)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א) שוב חוזר על ענין פירות העץ המורעל כדי להוכיח שהשופטים היו בסדר, ואני מנסה להסביר לך, וכנראה לא מצליח להגיע אליך, שזה בכלל לא חשוב לי בנושא סוגיית המשפט המבויים או המכור. צריך להיות ברור לך, שאילו היו יושבים במשפט שופטים, אפילו שופט אחד, שרואים בנשק גרעיני אסון שהממשלה מביאה לפתחנו עד כדי סכנת השמדה עצמית, כל המשפט היה נושא אופי אחר.
ציוות השופטים בנושאים ביטחוניים נעשה כך, שישבו שם כאלה שהשב''כ נתן להם סיווג ביטחוני הכי גבוה, כלומר אלו שופטים שפוטים שמראש יעקמו כל דבר נגד הנאשם.
ואין דבר קל יותר מאשר לקחת את כללי הפרוצדורה ורק על פיהם להוציא להגנה את כל האויר מטעוניה.
אני מציע לך להיפגש עם אביגדור פלדמן והוא יספר לך סיפורים מסמרי שיער איך שופטים עוסקים בפרוש שרירותי של עובדות, עד כדי סילוף מוחלט, כדי שיתאימו לדעותיהם הקדומות והגזעניות. זה לא רק לגבי ואנונו.
קח את הדוגמא של רצח חגית קיקוס. תפשו את סולימן עביד, בדואי עם מנת משכל מאד מוגבלת, והלבישו עליו תיק והשופטים הלכו עם התביעה על אף כל האבסורדים שבדרך. ולאחר שמצאו את הגופה במקום שונה לחלוטין ממה ששיערו, וכשהיה ברור שהנאשם אינו הרוצח, אבל בוודאי קיים יותר מספק סביר, חזרו והרשיעו אותו עד לעליון. למה? כי גזעני מערכת המשפט אמרו לעצמם בערך כך: ''יכול להיות שהוא לא הרוצח, אבל אולי כן? אז אנחנו השופטים לא ניתן לבדואי (מה עוד שחור - איזה שילוב שאין לו סיכוי בישראל - ג.ס.) להלך חופשי בגלל הספק שרצח נערה יהודייה''. זה לא נאמר כך בפסק הדין. שם, בפסק הדין יש כל הבירבורים המשפטיים המקובלים עליך, נו, אז מה?
קח את ענין רצח דני כץ. במשפט החוזר ישבה שופטת שהיא גם תובעת לשעבר גם בוגרת חינוך מפד''ל, ושופט ששרת בעבר בשב''כ והם כתבו בפסק דינם אבסורדים מוחלטים (למשל בענין העינויים, איך הם סגרו את זה? באמירה,''נו אז אולי היו כמה כאפות'', זה לא בסדר אבל בגלל כאפות לא נזכה אותם.). גזענותם של השופטים שעמדה ביסוד החלטתם להרשיע את הנאשמים היתה כה חזקה, עד שהם התגלו כקתולים מהאפיפיור. בעוד השב''כ הגיש חוות דעת, עוד במשפט הראשון בחיפה, כי לא מדובר בארוע לאומני, וכי כל הסימנים מראים שהם לא הרוצחים, החליטו השופטים במשפט החוזר כי כן היה רקע לאומני, ובכך כמובן כיוונו לדעת ההמון המוסת והגזעני בישראל בימים סוערים אלה של אינתיפאדה.
כאשר שופטים מחליטים להיות עויינים לנאשם, אז אין כל חשיבות לסעיף זה או אחר בפרוצדורה. הם כבר יעקמו כל דבר כך שנציגות המדינה תהיה מרוצה.

אתה טועה לחלוטין כאומרך שואנונו לא כפר באשמה. ועוד איך כפר. הוא טען כי מה שעשה לא היה ריגול ולא היה בגידה; כי מסירה לא מוסמכת של מידע לעיתונות על ידי עובדי מדינה היא עניין של יום יום. איך אתה חושב תתקיים העיתונות במדינה דמוקרטית אם לא תהיינה הדלפות של מיסמכים סודיים או מסירת מידע על ידי מי שלא הוסמך? כיצד אתה חושב ניפנף נתניהו, שעה שכיהן כראש האופוזיציה, במסמך סודי של צה''ל (דומני כי קראו לו מסמך שטאובר) בעניין מו''מ עם הסורים על הגולן? הוא הביך את הממשלה בגילוי מידע סודי, משום שמישהו בצבא שלא היה מוסמך מסר לו. זה בדיוק מה שעשה ואנונו. כל הידיעות שהתפרסמו לפני זמן מה על חולי סרטן אצל עובדי הכור בדימונה נבעו מגילוי מסמכים סודיים. כל החשיפות של כרמלה מנשה ברדיו על מחדלים בצבא מבוססים על הדלפת מידע על ידי מי שלא הוסמך. כלומר, ואנונו טען כי הוא אכן מסר מידע אבל זה היה נחוץ וחשוב במסגרת כללי משטר דמוקרטי וזכות הציבור לדעת, וגם אם עבר עבירה פורמלית כלשהי, אין לה קשר לריגול ובגידה.

אני לא מבין את הראש שלך כאשר אתה אומר כי מי שגאה במה שעשה, צריך להינות לשבת בכלא. למה? תסלח לי, כאן אתה כבר מידרדר לאזור הדמדומים שבין הרשעות לכסילות.
היועץ המשפטי יושב כבר מספר שנים על המדוכה אם להעמיד אותי לדין על מכתבים חריפים שכתבתי לשופטים כמחאה על פסקי דין. חלק מהשופטים הגישו תלונות נגדי. הצטברו אצל היועץ איזה 100 תלונות. כל תלונה כזו על ''זילות בית המשפט'' וגם ''העלבת עובד ציבור'' (לכשעצמם סעיפים עריצים לפיהם נתנו לחתול לשמור על השמנת) שווה שלוש שנות מאסר, יחד כבר צברתי איזה שלוש מאות שנים. הודעתי ליועץ וכך גם אמרתי בחקירות במשטרה, שאני מאד גאה במכתבים האלה וכי בכתיבתם מילאתי חובה אזרחית. נו, אז אתה חושה שאני אשמח לשבת בבית הסוהר? לא, אני אעשה כל מאמץ להיאבק בבית המשפט (אם יוחלט להגיש נגדי כתב אישום) ואנצל כל חריר פרוצדורלי, כדי לצאת זכאי.
נראה שהמשפטן שבך גבר על הדמוקרט שבך. אתה כבר חושב כמו שופט שב''כניק, שסבור כי אם בן אדם גאה על מעשיו, הוא בוודאי ישמח לשבת בבית הסוהר.
אני חושב שפשוט התחרפנת.
יאללה, תהיה בריא ותגיש מועמדות למשרת שופט.
_new_ הוספת תגובה



ספירו, אשיב לך תוך...
יוסי (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 14:48)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמץ להתעלם מ''הרעשים האישיים'' שאתה מנמר בהם את תגובתך.
בעצם, אתה יודע מה ? אני דווקא מבין אותך: קיימת ביננו אי סימטריה מסויימת, בכך שאני יודע עליך הרבה יותר ממה שאתה יודע עלי. ואת הפער הזה אתה משלים בעזרת פיגומים הבנויים מהתייחסויות אישיות.
כך או כך, נדמה לי שאתה יכול כבר לבזוק מלח על הכובע שלך, שאותו תיאלץ - כך אני מקווה - לאכול בשלמותו תוך זמן לא רב.

ולעניין:
כדי לסלק אי הבנה מעל השולחן, אספר לך שאני חותם על כל מה שאמרת בעניין השופטים, שהם שפוטים של המערכת (בטחונית, משטרתית וכו'). כמעט ואמרתי ש''זה דרכו של עולם''.
לדעתי - וככל שאני מכיר את המערכת המשפטית - כל ניסיון להאבק בתופעה הזו, משול פחות או יותר למאבק גיבורו של מיגואל דה סרוונטס.

ועכשיו לעניין וענונו:
וענונו לא כפר - למיטב ידיעתי - באף לא אחת מהעובדות שיוחסו לו. הוא כפר במשמעותן המשפטית.

מרגל, בוגד, גנב, נוטל שוחד וכיוצא באלה תארים הם משמעויות משפטיות של מעשים פיזיים.
נדירות תמצא גנב שיגיד ''גנבתי'' הוא יעדיף תמיד לומר ''לקחתי''.
האם ציפית שוענונו יודה שהוא בוגד או מרגל ?!
מי שמוסמך - עפ''י חוקי מדינה פלונית - להגדיר, משפטית, את מעשיו של עבריין הוא בית המשפט.
ושוב, אני לא כופר בכך שלבית המשפט יש אג'נדה בטחונית/משטרתית.

אגב, כאשר אתה מפנה אותי אל עו''ד פלדמן, אני מפסיק להיות אובייקטיבי. זאת כיוון שאני אוהב את האיש היקר הזה (בגלל מה שהוא). לקרוא את מה שהוא כותב זו חגיגה אמיתית. השופטים - כולל בעליון - יודעים היטב בתוך תוכם שהם חגבים לעומת עו''ד פלדמן (אגב, אני מקווה - לטובתך - שעינו של עו''ד פלדמן תשזוף את הספר שלך קודם שייצא לאור).

ועוד משהו: אל תבקש ממני לאכול מהחרא המצוי בצלחתו של עו''ד פלדמן. יש לי מספיק בצלחת שלי.

אלא שהבעייה של השופטים היא לא בכך שיש להם אג'נדה בטחונית/משטרתית (דבר שכאמור לא ניתן למגרו).
הבעייה היא בכך שישנם שופטים - לצערי לא מעט, וגם לא באיזו עיר שדה נידחת - שיש להם אג'נדה אישית.

אני לא מאחל לך ליפול - חס וחלילה - קורבן בידי שופט עם אג'נדה אישית (ואם נפלת - לא אוכל לנחם אותך).

לורד דנינג אמר פעם:

''השופטים אינם כליל השלמות, הם עשויים לשגות ולגרום עוול... שגיאותיהם נובעות מאי ידיעה, מחוסר כישרון, ממשוא פנים ואפילו מתוך יחס של איבה''.

ובאשר להצעתך שאגיש מועמדות לשפיטה - אני לא מתאים, כי אני תמיד עם הצודקים.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי, אל תדאג, לא אוכל שום כובע
גדעון ספירו (יום חמישי, 03/10/2002 שעה 3:36)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו כמובן חוכמה קטנה מאד לומר שאתה יודע עלי יותר ממה שאני יודע עליך. בוודאי שזה כך וישאר כך כל עוד אני מופיע בשמי המלא וקורותיי הם כספר הפתוח ואילו אתה מעדיף להישאר באלמוניותך.
יחד עם זאת יש בכך גם יתרון. מאחר ואיני מכיר אותך הרי שאני מתייחס אליך על פי מה שרואות עיניי בלבד בטקסט הכתוב. ''הרעשים האישיים'' (ביטוי נחמד שאני מאמץ) מהווים אף הם תוצאה של התרשמותי מהכתוב.
אינני חושב שאני עומד לאכול כובעים, כי כל אימת שיתווסף מידע חדש, גם הרעשים האישיים ישונו בהתאם.

בתגובתך הנוכחית שופר מצבך בעיניי לאין ערוך לנוכח הדברים החמים שאמרת על אביגדור, הסכמתך עם דבריי על האג'נדה של השופטים וסרובך לקבל מינוי של שופט.

בעניין ואנונו נמשיך כנראה להיות חלוקים, כי בנושא זה, כפי שכבר ציינתי, אתה מאמץ אורחות חשיבה של השופט הביטחוני המצוי. לכן אתה מייחס לסרובו של ואנונו להודות בריגול ובבגידה, את אותה משמעות שגנב מייחס למעשהו (''רק לקחתי'') ואני מייחס לכך משמעויות הרבה יותר עקרוניות, כפי שפרטתי בהרחבה בקטעים שכבר פרסמתי, ולא אחזור עליהם.
_new_ הוספת תגובה



לגדעון: שוב בעיות בהבנת הנקרא
דוד פלד (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 16:04)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכיון שאתה מסתמך על הספקנות שלי כדאי שלא תשמיט את השאר, אחרת אחשוד שלא קראת או שלא הבנת.

1. לעניין וענונו

השבתי לך תשובה עקרונית משום שאיני מצוי בפרטים מעבר למה שנכתב בעיתון. וכל מה שכתוב שחור על גבי לבן, במיוחד בעיתון, תמיד מעורר אותי לשאול מי כתב? ולמה בדיוק עכשיו? לא תמיד יש לי תשובות מושכלות וממרומי גילי אני יכול להבטיח לך שהתשובות מגיעות בסופו של דבר, אם כי לא תמיד מה שניחשתי.

בתמצית לענין עצמו:

זכותו הבסיסית של וענונו לפנות אל מצפונו כאל מקור הסמכות למעשיו. אל יתפלא אם המדינה, שמקור הסמכות שהיא נתלית בו הוא מערכת החוקים שלה, מגוננת על עצמה ושולחת אותו לבית הכלא. הוספתי גם שח''י שנים לא הפתיעו אותי בהשוואה לגזרי דין אחרים שנתנו הן במדינת ישראל והן בארה''ב בעד עבירות דומות.

האם עבר על חוקי המדינה? התשובה חיובית, אלא אם אינך מכיר בחוק הישראלי (דוגמת חברי המחתרות בבתי המשפט הבריטיים או מקרים מוכרים אחרים מהאקטואליה של היום). טענה מקדמית כזאת נדחית על הסף, אלא אם השלטון מודיע שאין לו זכות ריבונית על אזור השיפוט.

האם המשפט היה הוגן? על כך השבתי לך שאין לי כל מידע. אני רוצה להניח שרמת ההוגנות במשפט לא הייתה שונה מרמת ההוגנות הממוצעת במשפט הישראלי.

פה אתה מעלה שאלה נוספת לגבי אותה רמה ממוצעת. כל מה שתגיד - אקבל. זה לא התחום שלי ואין לי כל מקורות מידע זמינים בנושא; זאת בתנאי שהעובדות שהגיעו אליך לא עברו סינון אפילו ברמה של השימוש שלך בטיעוני. תשובתי הקצרה שאני עוסק רק במה שאני יודע ורק במה שאני יכול, קבלה כאן הרחבה. במילים אחרות: אני מצהיר שאני בן אדם מוגבל במיליון שטחים ואפילו מודע לכך. לכן מאמצי מכוונים לפי סדר עדיפות פנימי שלי כאשר תיקון מערכת המשפט בישראל אינו נכלל בהם.

2. נושא הסרבנות

על כך קבלת תשובה מאד מפורטת ומנומקת שאין בדעתי לחזור עליה. אתה יכול לטעון שאינך מקבל את טיעוני (ואז אבקש ממך לנמק, אולי טעיתי). אתה יכול לטעון שלא הבנת אותם ואז אנסה להסביר בצורה טובה יותר. אינך יכול להתעלם לחלוטין מהכתוב ולטעון שלא נכתב.
_new_ הוספת תגובה



לספירו, אני מעדיף לעסוק רק במה שאני יודע, או יכול
דוד פלד (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 13:12)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לגדעון ספירו - תשובה אישית
דוד פלד (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 3:12)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנסה להשיב לך בקצרה

הדת שלי היא הספקנות, בראש ובראשונה לגבי דעותיי שלי. נקודת המוצא שלי היא שאני טועה, וכל מסכת חיי היא ניסוי ותהייה אחת מתמשכת. לעתים אני עולה על פתרונות שמניחים את דעתי והרבה פעמים לא. זוהי תוצאה של הצבת דעותיי מול אותו ראי שהצבתי כלפיך.

לא הייתי חבר אף לא במפלגה אחת, מה שלא הפריע לי בכלל לנסות להעניש את ממשלת המערך אחרי שבמלחמת יום כיפור מצאתי עצמי מושלך כבשר תותחים בגזרה הסורית. אם לפני המלחמה הצבעתי למפלגות שמאל קטנות (לוקסוס שהרשיתי לעצמי בגלל רגישות כלשהי לצדק חברתי), הרי שאחרי המלחמה הצבעתי לבגין. הרציונל מאחורי ההצבעה היה שכמו שהשלטון הציל את גולדה מסרטן, והפך את טרומן, העסקן האפור בחסות המפיה לאחד הנשיאים הישרים וחשובים של ארה''ב, השלטון יוריד את בגין מהכיכרות ויעשה אותו למנהיג. מכל מקום הצבעתי בעד הדמוקרטיה: בעד החלפה שיטתית של השלטון ונגד השליטים האינסופיים..

הסתבר לי שטעיתי באיש, אך לא בבחירה.

אני סבור שהאיש מתאים ביותר לעמוד בראשות הממשלה בשעה זו הוא ביילין. כאשר העמיד עצמו לבחירות מול ברק, תרמתי ככל יכולתי למערכת הארגונית שלו (ההתמחות שלי היא בקרה ניהולית). הפעם עשיתי מה שעשיתי לאחר שבחנתי היטב את האיש ואת פועלו. הרעיון המרכזי מאחורי עמדתי היה שהגיע הזמן שאת המדינה ינהל מישהו שלא צמח במערכת הביטחון. היכולות הארגוניות שלו מוכחות הפועל (השר הראשון שביטל משרד שהועמד בראשו משום שחשב שהוא מיותר; השר שייעל בזמן קצר ביותר את משרד המשפטים; השר שכמעט ייעל את משרד הדתות לאחר שלא בצליח לבטל אותו למרות תמיכתו הבלתי מסוייגת של ברב הראשי באקשי-דורון). בפוליטיקת פנים הצליח ליצור קשב גם אצל המתנגדים הפרלמנטרים הגדולים ביותר שלו (המתנחלים) והגיע אתם להדברות באותה מידה שהגיע להדברות עם הפלסטינים ולהציג תכנית מגובשת למדינה יהודית שאינה שולטת בעם אחר, בעלת רוב יהודי יציב של כ- 75%.

טענותיי העיקריות אליו שהוא ברח מהמערכה ובחר סדרי עדיפויות שגם הוא מסכים שאינם נכונים, כפי שאפרט להלן:

הבעיה העיקרית של מדינת ישראל היא שאף לא ממשלה אחת, מאז ששת הימים, למעט ממשלת אשכול, לא קבעה את גבולותיה הריבוניים של המדינה. לא שרון עם הויתורים הכואבים שלו, לא העב''מים ביבי ותאומו ברק, לא פרס לא רבין ובוודאי לא ראשי ממשלות הליכוד שלפניהם. לא שאין תפיסת ביטחון לממשלות. לא שאין גבולות התואמים לתפיסה זו. פשוט אין מנהיג. לדידי לא משנה עם שרון היה קובע את הגבולות לפי תפיסתו (לא בהכרח לפי תפיסתי), או אפילו ליברמן. גבולותיה של מדינת ישראל עמומים ממש כמו הנשק הגרעיני שלה. הס מלהזכיר מפאת עין הרע. למה? משום שאת המדינה הזאת מנהיגים הרב כדורי ול''ו צדיקי ההתנחלויות. מול כוח 17 שכזה אין אף מנהיג אחד שיכול לעמוד. בעצם מנהיג היה יכול לעמוד, אך לא כשהוא פועל מאחורי הקלעים של תפוח או אשכולית ז'.

ופה אני חוזר לביילין. היחידי שהצליח להגיע אתם להסכמים של Non Paper הוא אותו אחד שהגיע ל- Non-Paper עם אבו-מאזן. אני חושד בו שהוא חושש מכישלון קולוסאלי באקלים הנוכחי ולכן הוא מתחבא.

אחד ההישגים הגדולים ביותר בתקופת הממשלה הנוכחית, הוא הקמת ''גדר הביטחון''. שרון לא סתם גרר רגליים. לא משנה איזה שם יקראו לגדר הזאת, היא יוצרת עובדות פוליטיות בשטח שאי אפשר להתעלם מהן. כל הטענות המטומטמות שלא ניתן בשטח להפריד בין יהודים לערבים צוחקות למעלים אותם בפרצוף. ניתן גם ניתן. מישהו צריך להוביל ולעמוד מול ביקורת. לדעתי (וכמו שיכולתי לטעות עד כה אני יכול לטעות גם בנקודה הזאת) לאידיאולוגיה יש ריח חריף של כסף. ''זכרנו את שוק העבדים הפלסטינים'' אולי, כאשר ישוב להם השכל, אחרי שנשבור להם את העצמות, נמשיך להעסיק אותם בחקלאות ובבניין, ואנו נחזור לכלכלה הנכונה.

דומני שבנושא המדיני הייתי מספיק ברור.

באשר לסרבנות

ביילין העלה פעם הצעה בכנסת, עוד בימים הטובים, שקוממה עליו את כל העולם. הוא הציע שהשירות בצה''ל יהיה על בסיס התנדבותי + צבא מקצועי. כלומר: כל מי שאינו רוצה לשרת בצבא, דתי או חילוני, ערבי או יהודי, פשוט יצהיר שאינו רוצה בכך. הביטוח הלאומי שלו לא ייפגע וממילא גם לא זכותו לעבוד. את בלון הניסוי הוא שלח למפלגות החרדיות. התגובה הייתה מהומה גדולה. הממסד הדתי שולט בנתיניו דרך הפטור. לו ניתנה זכות הבחירה לתלמידי הישיבות, הנהרגים באוהלה של תורה, לצאת לשוק האזרחי, בלי ששוט הממסד התורני הייתה מונפת עליהם, פני החברה החרדית (וממילא האזרחית), היו משתנים מיד. אלא מה, הממסד הדתי היה מאבד מאד מכוחו. באשר לביטחוניסטים, נו להם היו ההתבטאויות המתאימות להם. התוצאה הייתה שהחוק לא עבר אפילו לשלב ניסוח.

על הסרבנים

ישנם דברים המכונים Public goods. כל מיני שירותים לקהילה שעל הפרט לתרום מעט אך כל הקהילה נהנית מהם. לדוגמה: כבישים, אכיפת חוק, צבא. ככל שירבה מספר המשתתפים, כן תקטן התרומה היחסית של כל אחד מהן. התכונה הרציונלית, זו המכתיבה לפרט לדאוג לענייניו בצורה המיטבית, עובדת קשה כאשר אין תכונה המכונה סולידריות. כל פרט חושב שאף אחד לא ירגיש אם הוא לא יתרום את חלקו ''למה שמשה לא יעשה את זה?''. את התוצאה אנחנו מרגישים היום בעומס על אנשי המילואים.

מכאן עמדתי לגבי הסרבנות. איני סבור שמי שאינו מוכן להתאבד, מוכן לוותר על ההגנה שמעניק הצבא. אין זה מצב שאם הסרבן ישכנע את כולם לנהוג כמותו, הוא עצמו יהיה מוכן לחיות במדינה שמצב מלחמה ללא צבא. מישהו יצטרך לעשות את העבודה ''הבזויה''. ''שמשה יתגייס!''. חברה שאינה רוצה להתאבד תכניס את הסרבן הזה לכלא לתקופה העולה לפחות פי כמה על תקופת המילואים אותה אמור היה הסרבן לשרת. היא תמשיך לקרוא לו למילואים מיד לאחר צאתו מהכלא והוא יחזור או לשטחים או לכלא. הכל לפי צו מצפונו ותג המחיר של המצפון. עד מתי? עד שישונה החוק, עד שישראל תצא מהשטחים, עד שיבוא המשיח. אין מי שיכריח את הסרבן המצפוני לעשות יותר מאשר להציל את חייו ואת חיי האנשים שהוא אחראי עליהם, בדרך שאומן לכך. החלופה: תמצא חברה שמתאימה לך בחו''ל.

תשאל למה הוא ולא גאוני התורה? פשוט משום ששכחת שהרב כדורי הוא זה שמנהל ממרומי מאה שנותיו את מהמדינה. שרון, או מי שיחליפו, רק קבל ממנו אישור.

אלה הן דעותיי, אותן ניסיתי לנסח בקיצור נמרץ, הגם שאיני חושב שהן רלוונטיות. אני מצהיר קבל עם ועדה שיכול להיות שאני טועה בכל אחת מהמילים שנכתבו על ידי. גם כך אין זה משנה. אם מישהו ישכנע אותי שאמרתי שטויות הדבר היחידי שיקרה הוא שהבנתי שלי את העולם סביבי תשתנה. אך לא יותר מכך. נו באמת, מה זה חשוב מה אני חושב חוץ מאשר לי עצמי ולראי?

למרות מה שאמרתי, לעולם לא אקבל שיש מישהו שיודע פחות ממני יטען שהוא יודע מה טוב בשבילי משום שהתגלתה לו השכינה או סמכות ''רציונלית'' כלשהי שאינה מתבססת על טיעונים רציונליים (דרך אגב, יש לי מומחיות אקדמית בנושא, כשם שאני מנסה ללמוד ממומחים את הנושאים האחרים שמעניינם אותי ובונים את ההשקפות שהבעתי לעיל).

כאן כנראה ההבדל הקטן בינינו.

אני מתנצל מראש לפני מי מהפורום שעשוי היה להיפגע מדברי. הם נועדו בראש ובראשונה למי ששאל.
_new_ הוספת תגובה



מר פלד, לאור תמיכתך ביילין, ועל רקע העובדה...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 9:53)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהינך מתמחה בבקרה ניהולית היה מעניין לדעת מה דעתך על שיטות הבקרה של ביילין עצמו שעה שהוא כיהן כשר המשפטים.
במילים אחרות, מה דעתך על כך שביילין - השר - התחפש כדי לסייר ברחבי ממלכתו ?
אולי ארחיב קצת:
כשביילין נכנס לתפקידו כשר המשפטים תליתי - כמו גם רבים אחרים - תקוות שהנה בא אאוט סיידר שיראה את הדברים מזווית קצת אחרת ואולי רחבה יותר.
העובדה שביילין ביטל בזמנו את המשרד שהוא עצמו עמד בראשו - משרד הכלכלה - דיברה כמובן לזכותו כמי שחושב בצורה רעננה, רואה דברים בראייה ממלכתית וכו' וכו'.
כניסתו של ביילין למשרד המשפטים לוותה על ידי - ועל ידי רבים אחרים - באותה תקווה, שאולי הוא ישחט שם כמה פרות קדושות, והעיקר - יאלץ את פקידי משרד המשפטים לחשוב.
העובדה שהנה בא אדם שלא מתכופף מול נשיא בית המשפט העליון - היתה חשובה כשלעצמה.
עד שהגיע הרגע המטופש ההוא של ההתחפשות. במשרד המשפטים לא היו צריכים ליותר מזה.
האיש חלב בסבלנות את הפרה וכשהתמלא הדלי הוא בעט בו ברגע של חוסר שפיות. אין הסבר אחר.
תמיכתך בביילין מחייבת - כך נראה לי - התייחסות למעשהו חסר התקדים הזה ולתבונה המונחת בבסיסו.
_new_ הוספת תגובה



ביילין במשרד המשפטים
דוד פלד (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 10:39)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רקע

1. כפי שאולי ידוע לך משרד המשפטים הינו מוסד מקצועי עם מסורת רבת שנים לטוב ולרע. הוא גם מתנהג כמוסד ממשלתי. התוצאה התבטאה בכפל תפקידים בנושאים שונים ובהוצאות תפעוליות העולות בהרבה עשרות אחוזים על תפעול של משרד עו''ד פרטיים בהיקף דומה.

2. כל מי שעמד בראשות המשרד הגיע ממערכת המשפט, ובמידה לא מעטה של צדק, משום שזה משרד מקצועי פר אקסלאנס. טבעי הוא, כך בני אדם עובדים, שמערכת השיפוט נוהלה למעשה ע''י נשיא בית המשפט העליון, שהוא שופט מעולה אך גם מנהל שהבקרה רק תועיל לו.

שיטה

השלב הראשון לפני שניגשים לשנות מערכת הוא לימוד תפקודה. הנחת המוצא היא שכל מערכת ממוצעת, במגזר הפרטי או הממשלתי, פעלה לפני שהגיע מנהל חדש ותפעל גם הרבה אחריו. שלב זה הוא, שלב איסוף המידע לגבי האפיונים של המערכת הספציפית ודרכי עבודתה הוא קריטי לצורך לימוד הפונקציונליות שלה. רק כדי לסבר את האוזן, מנהל במגזר הפרטי עובד לפי יעדים ואילו מנהל במגזר הציבורים עובד לפי מגבלות (בכך ניתן להרחיב אך אני מעדיף לדחות זאת אם יהיה צורך).

מאחר והגורם המוביל הוא מגבלות שמקורן בנהלי העבודה הקבועים של הארגון, בתקנות בחוקים במסורות ארגוניות, ובמיוחד במשרד מסוגו של משרד המשפטים, תהליך איסוף העובדות ממקור ראשון הוא יותר מאשר חיוני למי שעומד לקבל החלטות לגבי האג'נדה שלו, ואשר הגיע מחוץ למערכת; אחרת, הכישלון מובטח מראש.

תוצאות

1. אגפים של המשרד אוחדו ולבעלי התפקידים הכפולים נתנה אפשרות לסיים את תפקידם בלי שיתמנה להם מחליף. מהפכה שעברה בשקט ומתוך הסכמה.

2. יחסי העבודה בין שר המשפטים לנשיא בית המשפט העליון עברו תהפוכות רבות מאבקי כוח, כתוצאה מהבדלי גישות שהסתיימו בהכרה במגבלות הכוח של כל אחד מהם, מה ששימש כצעד הראשון לקראת יעול מערכת המשפט. להזכירך, עד ביילין לא היה שר משפטים אחד שהטיל ספק במעמדו של אלוהים, קרי אלוהים הוא סגנו של השופט. התחילה להיתנסח שיטה שונה למיון ובחירת שופטים ששטרית מנסה להחילה בדרכו. עבודת החריש נעשתה ע''י ביילין.

תשובה לשאלתך

האם גם אתה סבור שביילין תיאם את ביקורו בבית המשפט עם עו''ד עקיבא נוף? האם גם אתה סבור שתגובת השופט הנכבד לביקור לא הצדיקה את הביקור בדיעבד?
_new_ הוספת תגובה



מר פלד, התחפשויותיו של ביילין...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 11:30)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הצטמצמו לארוע בודד.
חשובה לי דעתך - כתומך ביילין - לדרך איסוף אינפורמציה בתחפושת, וזאת טרם שנברר את טיבה ואיכותה של אותה אינפורמציה.
אגב, מה עניין עקיבא נוף לכאן? אנא עדכן אותי.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי - התחפשות ועקיבא נוף
דוד פלד (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 12:01)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צר לי שאתה מתייחס לעניין הטכני ולא למהות. עקרונית, כאשר מפקד בצבא מודיע על בואו לביקורת, הצבא מפעיל את נהלי שגרת ביקור מפקד: ''כל מה שזז - תצדיע לו וכל מה שאינו זז, סייד אותו''. נוכחות של בעל תפקיד משנה את ההתנהגות השגרתית ומקנה נופך שונה לאירוע. למידע, שהוא תמיד מוטה בעיני המתבונן, נוספים רעשים נוספים. אני מוכן להסכים אתך שהטכניקה של הרון אל ראשיד (אותה חיקה ידינו הירדני ללא הצלחה) אינה הטכניקה היחידה. אם אינה לטעמך, אני מקבל את דעתך. אך האם לא השיגה את מטרתה?

התחפושת נחשפה בדיון לפני השופט, ששמו זרח מפרחוני כרגע, כאשר עקיבא נוף שטח את טיעוניו. השופט הנכבד פסק לרעת מי שנוף ייצג, ובהנמקה לפסק הדין טען שעורך הדין עשה קנוניה עם שר המשפטים ותיאם עימו את ביקור האינקוגניטו מראש. הנושא, למיטב ידיעתי עדין בדיון לפני בית המשפט העליון כאשר עילת הפנייה הייתה הענשת הלקוח על מה שנראה לשופט התנהגות בלתי נאותה של עורך דינו, בלי שהשופט ינהג לפי סדר הדין ויברר אם להרגשתו יש על מה לסמוך. כאמור, איני מעודכן אם נתנה פסיקה בעניין.

לפי צורת התבטאותך, אני מניח שאתה בא מהתחום. אתה מודע היטב ''למזג השיפוטי'' השונה של השופטים שנובע לא אחת ממידת קרבתם לאלוהי המשפט. המקרה הזה, לדעתי, הוא אחד מהחריגים, שעו''ד מן השורה נתקל הבן לא אחת בהופעותיו, ומשר משפטים, מטבע הדברים, נחסך ההיבט של ''שירות ללקוח'' שעל בית הדין לספק.
_new_ הוספת תגובה



מר פלד, שמו של השופט...
יוסי (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 22:48)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למיטב זכרוני הוא טל שחר.
אני מתקשה לראות את התחפשותו של ביילין כעניין טכני.
ראשית, ביילין סיפר בריאיון שהוא נהג כך לא פעם אחת, אלא כמה פעמים אך בשאר הפעמים הוא לא נחשף.
דבר שני, המדובר למיטב ידיעתי בהתנהלות חסרת תקדים של שר.
דבר שלישי וזה החשוב, האם השר התעלם מהאפשרות שבמעשהו זה הוא מעמיד עצמו באור מגוחך כלפי הכפופים לו וכלפי כולי עלמא?
מה שמדאיג כאן הוא שיקול דעתו המוטעה של השר כשהחליט לבצע - אישית - את מעשה הקונדס המביך הזה.
מזל שביילין לא היה שר החקלאות. שכן אז הוא היה יורד לסיור בשוק הסיטונאי כשהוא מחופש ל...מלפפון.
אגב, ביילין היה גם שר הדתות. ניתן, אם כן, להניח שהוא סייר בבתי הדין הרבניים כשהוא מחופש ל...קונילמל.
אתה יודע מה ? תוך כדי כתיבת הדברים אני מגיע למסקנה שביילין הוא קצת אינפנטיל. קשה למצוא הסבר אחר למעשה.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי: תודה על העדכון
דוד פלד (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 10:48)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצורך הענין אני מוכן לקבל את טיעונך (וכבר קיבלתי אותו בתשובתי הקודמת) שיש פן מגוחך בהתחפשות. וודאי שיש שיטות אחרות מכובדות יותר. אך האם אתה מקבל את התנהגותו של השופט טל-שחר כתואמת את האתיקה? כאן כבר הסיפור אינו מעורר גיחוך.

המילים אחרות - שקלול. האם הישגיו המוכחים במשרד, והעלאת עדיפות הטיפול בנושא שירות הלקוח לא עושים את בילין למלפפון ירוק יעיל וחכם? לטעמי, פרצוף הלפלפ הביליני, המסתיר כמות של יושרה שאינה מצויה בפוליטיקה, עדיף על שמירת הפסון של הטל-שחרים.

אך זה עניין של טעם.

אולי אחזור למקור ממנו התחיל הדיאלוג בינינו. אין לי כל כוונה לשכנע אותך שאני צודק. יתכן שראייתי מוטעית והעדפה שלי לפוליטיקאי שמעשיו גלויים עמדותיו בהירות בצורה מספקת שניתן לחלוק עליו, מאפילים על מסכותיו הגלויות. אצל האחרים המסיכה היא הן על המעשים והן על העמדות.
_new_ הוספת תגובה



מר פלד, לגבי עקיבא נוף...
יוסי (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 11:01)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יספרו לי עליו סיפור פנטסטי, אהסס אם לדחות אותו על הסף.
ומעשה שהיה כך היה:

לפני כשנה ישבתי בספריה של בית אריאלה וחיפשתי בעיתונים סיפור מסויים משנות השבעים - כלומר מלפני כעשרים וחמש שנים.
תוך כדי עילעול בעיתונים נפלו עיני על כתבה גדולה העוסקת בעקיבא נוף עם תמונת שער וכו'.
מתוך סקרנות התחלתי לעיין בכתבה (למרות שחיפשתי דבר מה אחר לחלוטין).
וכך, בעוד אני מעיין בכתבה (שהיא כאמור מלפני כעשרים וחמש שנים), נפתחת הדלת ונכנס...עקיבא נוף.
באותו רגע הבנתי איך הלוטו עובד.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי על עקיבא נוף
דוד פלד (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 11:16)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא הרבה יותר ציורי מהפיס או מהלוטו, כפי שבוודאי הסתבר לך מאותה כתבה. אני מעדיף את הפיס, ששם לפחות ניתן לך סיכוי להרויח, גם אם אחד לעשרה מיליארד.

חוץ מזה, אני יכול לספר לך סיפורים דומים, של פגישות בלתי אפשריות ובלתי מוסברות שתמיד מחזירות אותי לפתיח של ''פגישה בסמארקאנד'' של סומרסט מוהאם.

הסופר מספר ששלח את משרתו לשוק לקניות.לאחר שעה קלה המשרת חזר מבוהל וחיוור וביקש ממנו את הסוס הכי מהיר שיש לו. הסופר מסר את הסוס ושאל את המשרת לסיבת הבהילות שקפצה עליו. השיב המשרת'' ''פגשתי את מלאך המוות בשוק ועלי לברוח ממנו כמה שיותר רחוק - עד סמארקאנד''.

ירד הסופר לשוק, פגש את מלאך המוות ושאל אותו מדוע הבהיל את משרתו?

''מאד הופתעתי לפגוש אותו כאן'', השיב המלאך, ''הרי יש ליפגישה אתו היום בסמארקאנד!''.
_new_ הוספת תגובה



ביילין במשרד המשפטים - כמו חתול ששומר על החלב
מנשביק (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 14:25)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהרי הוא עצמו מתגאה כיצד הפר את החוק ''הלא דמוקרטי'' האוסר מפגשים עם אש''ף. ויש גם כמה הפרות חוק אחרות שבהן אינו מודה, כמו למשל, האשמתו בספטמבר 1979 על ידי רבין במעורבות ב''ווטרגייט נוסח ישראל'' (לדברי רבין). ומעשה שהיה כך היה: ביילין כעס על שידור קטעים מיומנו של משה שרת בקול ישראל, המגנים את שמעון פרס קשות. הוא התקשר ל''קול ישראל'', ולחץ על השדרן (בניגוד לתקנות רשות השידור) לחפש בארכיון קטע מיומנו של שרת המכוון נגד רבין ולהשמיעו ברדיו. השדרן אמנם מצא קטע כזה אך ביקש לא לשדרו כדי שלא להפר את התקנות. ביילין, בעצת הפרסומאי דוד פוגל, שהועסק במשך שנים על ידי מפלגת העבודה, שלח את הקטע למערכות ''דבר'' ו''הארץ'', ואז קבע רבין כי הקטע מזויף ומסולף והאשים את ביילין ש''בישל'' את הפרשה. ביילין הכחיש כל מעורבות בה. ומי שרוצה עדות כתובה לפרשה זו יעיין נא בספרו של העיתונאי הוותיק משה מייזלס ''מבן-גוריון עד פרס''.
_new_ הוספת תגובה



למנשביק: אתה מתכוון אולי לשומר החלב הנגבי?
דוד פלד (יום רביעי, 02/10/2002 שעה 14:57)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לדוד פלד, חן חן על התשובה
גדעון ספירו (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 11:51)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עתה קווי המיתאר של המחלוקת (וגם ההסכמה) בינינו הרבה יותר ברורים, קודם כל משום שהם גלויים, אם כי אני חייב לציין שהפרוט שלך תאם פחות או יותר את אשר שיערתי. רוצה לומר, מי שנטוע במרחב הלאומי חילוני ליברלי שמתנייד בין בגין לביילין.
אני שותף לך ביסוד הספקנות, (דת גם היא?), וכפי שכתבתי לך, אם תשכנע אותי שההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם היא מסמך שגוי, ויש להמירו בקודקס אחר (הרי אנשים דתיים אנחנו) אשנה את דעתי.
_new_ הוספת תגובה



על מגילת זכויות האדם
דוד פלד (יום שלישי, 01/10/2002 שעה 12:57)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת היסטוריה למחשבה

היה איזה מתמטיקאי פילוסוף צרפתי, במאה ה- 18 (1785), בשם קונדורסה, שעסק בשאלה של הכרעת הרוב במשטר דמוקרטי. השאלה שעסק בה היא האם הכרעת הרוב, כאשר ניתנת אפשרות להצבעה חוזרת, אכן מייצגת את עמדת ציבור המצביעים. הפתרון המתמטי שלו שהראה שלוגית זו אפשרות אך לא בהכרח האפשרות היחידה. לדוגמה, כאשר יש שלוש הצעות להצבעה, A,B,C. יתכן מצב שהמצביע יעדיף את הצעה A ע''פ B, ואת הצעה C על פני B, אך יעדיף את C על פני A. אפשרות זו נדחית ע''י חוקי הלוגיקה, אך היא קיימת בחברה האנושית. התוצאה הלוגית, במקרה זה אינה התוצאה היחידה.

ב- 1948, כלכלן ידוע בשם Arrow, חקר את השפעת ההצבעה של בעלי מניות בחברה ציבורית והגיע לאותה מסקנה. מאחר וחשד שהוא עומד על כתפי ענק ומשם הוא מביט על העולם, חזר להיסטוריה וגילה את המחקר של קונדורסה.

המסקנה שהוכחה מתמטית ספקה שלכאורה נוצר מצב שלארגון יש מטרות משלו (האם ארגונים חושבים?) שאינן מייצגות בהכרח את רוב הרצונות של מרכיביו.

על מגילת הזכויות של האו''ם מ- 1948

האו''מ נוצר ע''י המנצחים במלחמת העולם, ועל רקע הזוועות שמלחמה זו גרמה, וניסח את המגילה ברוח ההשכלה המערבית. העקרונות כלליים במידה מספקת שכל אדם עם השכלה מערבית יקבל אותה ללא היסוס. הבעיה מתעוררת במשהו טריוויאלי - היישום. המציאות מוכיחה שהיא יודעת להמציא מצבים מאד מאד בלתי חזויים.

נקפוץ קצת קדימה, 1975, אמנת הלסינקי לזכויות. הישג מפואר לרוח האדם שאפילו ברה''מ חתמה עליו תמורת חיטה אמריקאית.

הבעיה ששתי האמנות האידיאליסטיות האלה הולידה התגלתה בשנות השמונים. הניצנים שלה היו ''הירוקים'' וההמשך שלה ''בתי הדין לפשעי מלחמה''. שוב, רעיונות נהדרים אלא שהם הופיעו בעולם שאינו מוכן להם בהכרח, וזאת בלשון המעטה. החלטות אלו הניחו מוקש מתחת למוסד הריבונות. שאלה היא אם יש מקום לריבונות, ואולי עדיף ממשלה עולמית, אך תסכים אתי שזב לא הזמן ולא המקום לדבר על כך. האם מדינות מוכנות להתפרק מריבונותן בשם אידיאל הצדק המערבי?

ניקח לדוגמה את האיחוד האירופי. תהליך מאד ממושך (ששוב לא זה המקום להיכנס לניתוח שלו) גרם לויתורים קטנים, אך משמעותיים על סמלי ריבונות זה התחיל מאיחוד המשפט, שאפילו בריטניה, שנכנסה לשוק ברגלים קרות ונגררות, קבלה את עליונות פסיקת בתי המשפט של האיחוד על פני פסיקת בתי הדין שלה. רק לסבר את האוזן, בית המשפט האנגלי הוא סוברני לגמרי. הוא יכול לשנות אפילו את החלטתו שלו בנושא מסויים שלא לדבר על פסיקות של בתי דין אחרים. זה היה הצעד המשמעותי הראשון של בריטניה שמשמעותו ויתור על אחד מסימני הריבונות.

השני אירע לא מזמן. איחוד המטבע.

כאשר נעשית עבודת הכנה שכזאת בין קבוצת מדינות, הצעד הבא ברור. ''הקמת בתי משפט לדיון בפשעי מלחמה שבוצעו על פני הגלובוס''. ארה''ב הגדולה וישראל הקטנה שואלות קודם כל כיצד הדברים יפגעו בריבונותם, אח''כ, האם אין הדברים עומדים בסתירה לאינטרסים הלאומיים המוצהרים שלהן, ובסוף האם ההגדרות המשפטיות של בית הדין בהאג לגבי פשעים, עולות בקנה אחד עם ההגדרות המשפטיות שלהן.

מניסיוני המקצועי, כאשר מעתיקים שיטת ניהול של מפעל מצליח למפעל זהה לו מכל הבחינות, בלי להתאימה לסביבה הארגונית החדשה, הכישלון מובטח. תשאל למה? הרי במפעל התאום השיטה הניבה ענבים למה כאן היא מניבה ביאושים? פשוט ווטסון. אנשים שונים.

עכשיו, לאחר שיש עלי תווית של ''בין...
לבין..'' אני מקווה שדברי מובנים יותר.
_new_ הוספת תגובה



ספירו - לגבי הומואים, אתה צודק חלקית, יש כאלה
ראובן גרפיט (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 18:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שזו בעיה גנטית, מולדת, וקל לבדוק זאת ואלה - יש לקבלם . אך יש רבים שהפכו להיות הומואים (גברים או נשים) כתוצאה מסוציאליזציה. למשל - המשכילים היוונים בתקופת סוקרטס ואפלטון (יש סיפורים פיקנטים בנושא, למשל שתלמיד מחונן שלו ניסה לפתות את סוקרטס אך ללא הצלחה ) שראו בזה סטטוס מעמדי של הפילוסופים. דוגמה טובה יותר הינה בתי סוהר, שבה שוהים לאורך שנים ותנאי הסביבה גורמים למהפך בתפיסה המינית או פנימיות של ילדים הגדלים במוסד סגור (באנגליה התופעה היתה ועדין נפוצה בעיקר אצל בני אצילים אשר מתפטרים מהילדים שלהם ומפקידים אותם בפנימיות יוקרתיות ואחת מבין מספר התוצאות המרות של שהות זו הינה הפיכתם לדו-מיניים). יש בנושא באנגליה לא מעט ספרות. כן ידועה התופעה בחברות שמרניות כמו האיסלאם - במיוחד בעבר שחלק ניכר מהגברים לא יכלו לזכות בנשים עקב דרישות המוהר הגבוהות ולעתים מחסור פיזי בנשים.
_new_ הוספת תגובה



לגדעון ספירו: מאמר מאיר עיניים ומחכים עד-
רפי אשכנזי (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 19:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

-עד שאתה מתחיל להתעסק עם הדתיים.
מאמרך עומד על רגליו איתן ומכובד על כל פסיקותיו. עזוב את הדתיים תן להם לחיות בהשקפתם. דעתי על הפרו' עוזי אבן לא תושפע מאיזה פוסק זה או אחר אלא מפעילותו הציבורית באופן הרחב של המילה.
כל טוב לך.
_new_ הוספת תגובה



רפי אשכנזי -בנושא זה אני איתך עם השגות
soria (יום שני, 30/09/2002 שעה 22:48)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מר ספירו---דוד ויהונתן היו נאהבים
soria (יום שני, 30/09/2002 שעה 9:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

'נעמה לי אהבתך מאהבת נשים 'מתוך קינתו של דוד על יהונתן אני לא חושבת שיש לחרדים בעיה בהבנת נושא זה ?
_new_ הוספת תגובה



סוריא: למה סימן שאלה? הבנת הנקרא...
מוטקה צביאלי (יום שני, 30/09/2002 שעה 9:25)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחד מפרשני התנ''ך ר' צדוק הכהן,אמר דבר מהמם על הפסוק הזה.
''נעמה לי אהבתך מאהבת נשים''
דברי דוד היו מכוונים לאמהות מהם הם יצאו. דוד היה צאצא של לאה ויונתן היה צאצא של רחל. שכן דוד היה צאצא של יהודה שהיה בנה של לאה ויונתן בא משבט בנימין שהיה בנה של רחל.
וכמו שרחל ,שאהבה את לאה , נתנה לה את סימניה בליל הכלולות עם יעקב אבינו כדי שהיא לא תתבייש, כך ''ויתר'' יהונתן על המלכות לדוד המלך כי הוא היה קשור אליו בכל נימי נפשו.
כלומר''מאהבת נשים'' מדוגמת שתי הנשים,רחל ולאה, שהיו אימותינו למדנו הקרבה אישית ואהבה שלא תלויה בדבר.
_new_ הוספת תגובה



מוטקה קשה לי לקבל את הסבר
soria (יום שני, 30/09/2002 שעה 9:32)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

-אבל יש יותר חכמים ממני בנושא המקרא בכל אופן תודה על ההסבר
_new_ הוספת תגובה



סוריא ויוסי: יש עוד פירושים. נכון.
מוטקה צביאלי (יום שני, 30/09/2002 שעה 15:49)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מוטק'ה, תנועת האגודל המקראית הזו, אינה אלא...
יוסי (יום שני, 30/09/2002 שעה 13:59)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התחכמות והתפלפלות. אם הכוונה היתה אכן לרחל ולאה, למה הן לא הוזכרו במפורש בשמותיהן ?
אם היתה כוונה לנשים ספציפיות כלשהן, היו מקדימים ה''א הידיעה (הנשים) ולא נשים בעלמא.
_new_ הוספת תגובה



מר ספירו- למלשנים כ-וענונו אין תקוה וגם כפרה,
soria (יום שני, 30/09/2002 שעה 9:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הצחקת אותי. חכי שהוא ישתחרר. הוא ייצא, כנראה
אבנר בן בסט (יום שני, 30/09/2002 שעה 11:13)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לבריטניה, יילך לכומר שלו להתוודות על מעשה גבורתו ומיד יישב לכתוב את ספר הדימיונות שלו שכנראה יכניס לו כמה לירות שטרלינג.
_new_ הוספת תגובה



ובעקבות כתיבת ספר כזה, יחטפו אותו שוב.
יוסי (יום שני, 30/09/2002 שעה 14:39)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אבנר והיה וישוחרר חייו יהיו כחיי כלב שוטה- האמן לי
soria (יום שני, 30/09/2002 שעה 22:37)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא) [*]
ישראלי (יום שני, 30/09/2002 שעה 11:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] מהודעה זו הוסרו ביטויים לא הולמים [המערכת]

התגייסותו של האדון למען המרגל והבוגד השפל אינה מפתיע. אבל אני מסכים איתו שלא היו צריכים לחטוף אותו בניגוד לחוקים וההסכמים הקיימים. כל מדינה אחרת היתה פשוט ''מעלימה'' כלבים שוטים מהסוג הזה וכך והיה זה נכון לנהוג. עוד נקודה למחשבה, אתם שמים לב שניתן להחליף את יגאל עמיר בואנונו בטקסט של האדון? ולהבדיל, המציאות הקיימת היום תומכת במעשהו של האחרון שעשה את שעשה כנסיון אחרון להציל אותנו מההסכם שגרם למותם של מאות ישראלים.
----------------------------
כדאי להקשיב לדעתו של האדון לגבי השואה. היא זהה לדעתם של הנאצים בכלל אבל לפחות הוא מתבטא בעברית צחה.
---------------------------
תזכורת לאדון המכובד. משכב זכר ובהמה היה נפוץ בימי הביניים, ומי שרוצה להחזיר אותנו לאותם ימים הם ''''גיים'' בלשונך, ממרץ ושינוי.
----------------------------
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי