פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אֵין פּוֹתְרִים מְצוּקַת דִּיּוּר בֶּעָוֶל וְגַם לֹא בְּאִוֶולֶת
יוסף אליעז (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 8:00)


אֵין פּוֹתְרִים מְצוּקַת דִּיּוּר בֶּעָוֶל וְגַם לֹא בְּאִוֶולֶת

יוסף אליעז



בישראל קיימת מצוקת דיור מסוימת - לא שאין לאזרחים היכן לגור והם מתגוללים ברחובות, כמו במדינה חֲרֵבָה לאחר מלחמה, כמו באירופה בשנת 1945, או כפי שהיה בעליות הגדולות לישראל, בהן מאות אלפי בני-אדם הגיעו ארצה בתוך זמן קצר. אלא שאין די דירות בשוק לרכישה במחירים שווים לכל נפש. בינתים כמעט לכל אדם בישראל יש קורת-גג לראשו, כך שמצוקת המחסור בדירות לרכישה הוא מצוקה יחסית.

ההצעה החדשה שמציע האוצר – להטיל מס על מחזיקי דירה שלישית ויותר, היא הצעת נפל, הפגומה כמעט מכל בחינה: מבחינת מדיניות כלכלית, מבחינה חוקתית ומבחינה מוסרית, והנה הפירוט:

מבחינה כלכלית לוקה ההצעה בכל חסרון אפשרי:
א. היו ימים והעם בישראל נקרא לחסוך, והוקמו מנגנונים, כמו קופות הלוואה וחסכון, אשר אִפְשְׁרוּ לאזרחים לחסוך, אם לימי זקנה, אם לימי מחלה ואם על מנת להציב נקודת מוצא כלכלית לילדים שהגיעו לפרקם. אחת הדרכים המקובלות היתה רכישת דירה נוספת, על מנת ששכר-הדירה שיתקבל יהווה מַטֶּה לעת זיקנה, במדינה בה לחלק גדול מאד מאזרחיה אין פנסיה, ובעיקר – אין פנסיה מספקת לקיום רמת חיים סבירה; או שהדירה תשמש למגורי הדור הצעיר בבואו להקים משפחה מִשֶּׁלּוֹ.

רכישת דירה נוספת בישראל מנעה הוצאת כספים למדינות אחרות, מנעה רכישת נדל''ן בחו''ל, תרמה לעליה ולהשקעות של יהודים בישראל, וגם היתה אחד המנופים לעידוד העליה: תושב חו''ל שרכש דירה בישראל והחליט מטעם כלשהו לעזוב את הארץ בחו''ל בה חי, אם מטעמי נישואין של ילדו עם בֶּן-עַמּוֹ, אם מחמת התנכלות לו כיהודי, ואם מכל סיבה אחרת - עדיף היה לו לעלות לישראל, בה כבר רכש דירה, מלעבור למדינה אחרת בחו''ל.

האמנם זהו אינטרס ישראלי שיהודי תושב צרפת, למשל, שהאנטישמיות שם וריבוי המוסלמים שונאי ישראל סביבו מביאים אותו להחלטה לעזוב את צרפת עם בניו ובנותיו, ואינו רוצה להוריש את הונו עוד בחייו, יקנה דירות לעצמו ולכל אחד משלושת ילדיו דווקא בקנדה, ולא בישראל?
בשנים האחרונות אימץ משרד האוצר, בברכת ראש-הממשלה, מדיניות של צריכה – קְנֵה ותרום בכך לביסוס השוק (הכלכלה?) הישראלי. לעתים המדיניות היא ממש אנטי חסכונית.
ב. אם בעלי הדירות הללו יאלצו למכור את דירותיהם - לאן יזרום הכסף? כיום ההשקעה בבורסה היא מסוכנת. הבנקים אינם משלמים ריבית על פקדונות. המוצא ההגיוני הוא להפוך את דמי-הממכר למטבע זר ולרכוש בו דירות או נדל''ן אחר בחו'', שם לא יהיו נתונים לרדיפה מטעם שר-האוצר המקומי.

האמנם בכך חפץ האוצר כאן? האם מישהו חשב עד כמה צעד כזה יעודד ירידה מן הארץ? גם כך ממדי הירידה של צעירינו נוראים. צעירים מחפשים את עתידם בחו''ל. לא מכבר, בעקבות ''מרד המילקי'', גילו צעירים רבים את נוחות החיים בברלין דווקא. שם הדירות (ו''המילקי''!) זולות יחסית והשכר גבוה, (וגם האנטישמיות כרגע רגועה, וצפוי שתתפרץ דווקא מול המהגרים המוסלמים תחילה...)
האם על הממשלה והאוצר לתת עידוד למגמה זו?
ג. בעלי משפחות ברוכות ילדים יוכלו להעביר את דירותיהם ''השלישיות'' למי מילדיהם. במה יועיל הדבר למשק או למחסור בדירות? לאף אחד! המדינה תגבה מס-שבח, עוה''ד יתפרנסו מהעסקאות בכבוד, אך ההיצע בשוק הדירות לא יגדל.
אילו שר האוצר היה צופה במחזה ''המלך לִיר'' של שקספיר אפשר ולא היה מעודד הורים להעביר כבר בחייהם את רכושם לילדיהם ובני/בנות זוגם...
ד. עד כה לא היה כל פגם בכך שאזרח, או עולה מצרפת, הבטיח את עתידו ברכישת דירות. בבת-אחת הפך אותם שר האוצר לעבריינים-לכאורה, כמעט ל''אויבי-העם'', המחזיקים בדירות החסרות בשוק, והחליט לקנוס אותם (ואין זה משנה אם לקנס יִקָּרֵא ''מס''). מדוע? כיצד זה מחליט שר האוצר להפלות חלק מהאזרחים לרעה לעומת אחרים שבחרו להשקיע כספם בתחומים אחרים, כמו בתעשיה , בחיים הטובים הכוללים נסיעה עם המשפחה מדי קיץ לחו''ל ונסיעה מדי חוֹרֶף לִסְקִי בָּאֲרָצוֹת הַשֶּׁלֶג?

מַדּוּעַ לֹא יְמוּסֶה כך מי שרכש 3-4 מוניות? רכש חלק מֵנִיב בבית-מלון? רכש בעלות בבית-חרושת או בחנות? מנין הסמכות להפלות בין אזרחים?
ה. הצעת החוק מציעה לַמָּסוֹת כל דירה שלישית (ואילך) בקנס/מס של 1,500 ש''ח לחודש לכל דירה, ונזכור – זה בנוסף למס ההכנסה הקיים, לארנונה המשולמת כשהדירה ריקה עד שימצא שוכר, לתשלום דמי ביטוח והאחזקה. המס אינו פרוגרסיבי, אינו משתנה לפי ערך הדירה או גובה שכר-הדירה, ובכך הוא מטופש בשני קצותיו: מהצד האחד דירה זולה בפריפריה, בת 2-3 חדרים, מושכרת כיום בכ-‏2,000 ש''ח לחודש. המס המוצע יביא לכך שלמשכיר לא רק שלא תשאר פרוטה מההשכרה, אלא שלא ישאר בידו כסף מספיק לביטוח הנכס או למימון הארנונה והמס החדש כאשר לא יעלה בידו- וזה קורה תכופות – להשכיר את הדירה והיא עומדת ריקה, לעתים למשך מספר חודשים. פה הבעלים יִקָּנֵס בהוצאה מכיסו לארנונה ולמס החדש, על עצם חוצפתו להיות בעלים של אותה דירה בפריפריה...
בו בזמן בעלים של שתי דירות פאר בלב ת''א, המכניסות לו 20,000 דולר בחודש, לא ישלם פרוטה בשל החוק החדש, ואם ירכוש דירת פאר שלישית, וירויח מכל דירותיו 30,000 דולר לחודש - הוא ישלם רק 1,500 ש''ח מס!! אכן – הגיון כלכלי...
ו. באופן כללי – שוק הנדל''ן רותח. האמנם זה הזמן לסבך את חייהם של עשרות אלפי אנשים שחסכו פרוטה לפרוטה וקנו דירות? וזה כאשר אין חלופה של ממש היכן להשקיע את דמי הממכר?
האמנם זה הזמן לעודד בריחת מטבע זר לחו''ל?
ז. בפריפריה, ששם הפגיעה בבעלי הדירות תהא קטלנית, אפשר וישתחררו לשוק דירות ישנות טעונות שיפוץ של 2-3 חדרים. האמנם יהא להן ביקוש? כיום, כאשר צעיר יכול לקבל כמעט 100% מימון מהבנק (משכנתא) ולרכוש דירת 4 חדרים איזה ענין יהא לו לרכוש דירה ישנה וּמְהוּהָה, שעוד תצריך החלפת מערכות ושיפוץ יסודי?
התוצאה תהא שהדירות הללו ימכרו, אם אמנם, בהרבה פחות מערכן והנזק לבעלים שלא חטאו עוד יגדל.
ח. בדלית ברירה המשכירים יֵאָלְצוּ להעלות את דמי השכירות כדי לממן, חלקית לפחות, את המס/קנס החדש. בינתיים יפגעו השוכרים שהינם אותם חסרי דיור להם רוצה שר האוצר לעזור...



ההיבט החוקתי:

בעקרון- מדינת-חוק דמוקרטית מגינה על רכושם וזכויות-הקנין של תושביה. אמנם יש מקרים בהם רשאיות המדינה או הרשות המקומית להפקיע רכוש פרטי לצרכי ציבור, אך הדבר מוסדר בחקיקה חמורה המבטיחה פיצוי הוגן, ככל הניתן, למי שרכושו מופקע. למרות שהדברים ברורים מצא המחוקק לכלול את ההגנה על הקנין בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, שזו לשונו:
''שמירה על הקנין... 3. אין פוגעים בקנינו של אדם''.

חוק יסוד נוסף, חופש העיסוק קובע: ''חופש העיסוק 3. כל אזרח או תושב של המדינה זכאי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד.''

אין כמובן, בשום חוק, כל הגבלה על עיסוק ברכישת או השכרת דירות.
א. אכן, במשטרים חשוכים, לא ניתנה הגנה לזכות הקנין. כך, כאשר סטאלין החליט על קוֹלֶקְטִיבִיזָצְיָה של החקלאות לצורך הקמת הקולחוזים וְהַסּוּבֹחוֹזִים בבריה''מ של אז, המשטר הפקיע מכל האיכרים , גדולים כזעירים (ה''קולאקים'' –מילה שהפכה לשם גנאי), את אדמותיהם. אלפים שהתנגדו הוצאו להורג ללא משפט. אחרים הוגלו לסיביר או לאורל, החקלאות הסובייטית התמוטטה, כ-‏10 מיליון איש מתו ברעב באוקראינה לבדה - מדינה שהיתה קודם ''אסם התבואה של אירופה''.

גם בסין של ימינו, לקראת האולימפיאדה שנערכה שם, גורשו אנשים מבתיהם שנהרסו לצורך סלילת כבישים לכפר האולימפי ולמתקני הספורט.

ראינו מצב דומה , אולי נוסיף ''להבדיל'', גם בגרמניה הנאצית, בה נאסר על יהודים להחזיק בעסקים. תחילה אולצו להכניס לעסקיהם ''שותפים'' גרמנים ולאחר מכן נשללו כל זכויותיהם ורכושם.
ב. החוק המוצע פוגע בעקרון השוויון ומפלה בין בעלי דירות לבעלי כל רכוש אחר. זהו חוק אנטי דמוקרטי מובהק.
ג. בתום המנדט הבריטי היה מצב של מחסור קיצוני בדירות. אז גם נחקקו חוקי הגנת הדייר השונים. עולים חדשים וחיילים משוחררים שוכנו בבתים שהפליטים הערבים שהותירו אחריהם, במחנות צבא ובבתי-ספר. עם בוא העליה הגדולה מצפון אפריקה. הוקמו מעברות ואנשים שוכנו באוהלים, בַּדַּוֹנִים ופחונים. בימי גולדה מאיר, כשרת העבודה והשיכון, הוקמו במהרה בתי בטון בישובים שונים (כמו ''בתי התותח'' בשכונה א' בבאר-שבע) ותוך מספר שנים באה רגיעה.

גם בעליה הגדולה מבריה''מ אריק שרון רכש והקים בתי-עץ ומבנים קלים אחרים, שנבנו חיש בערים שונות, כולל בנגב.

עד לבואו של שר האוצר הפופוליסטי הנוכחי איש לא חשב שיש לפגוע בזכויות קנין של אזרחים שלא פשעו מאומה, ולהטיל עליהם קנסות אדירים על-לא עוול בכפם, אפילו ללא הפקעה וללא מתן כל פיצוי, ואפילו ללא כל הקלה במסי השבח או מסי המכירה בהם יחוייב כל מוכר-בעל-כרחו.
ד. אם נראה בחוק המעוות הזה חוק-מס, ולא חוק-קנס שהוא השם הנכון לו, הנה כלל נקוט במדיניות מס במדינות מתוקנות: אין מטילים מס למפרע. אם האוצר חפץ להלחם ברכישת דירות לשם השקעה – עליו להטיל מס זה מיום חקיקת החוק ואילך. הטלת מס/קנס על מי שבתום-לב רכשו דירות כחוק היא עוול משפטי וחריגה מכללי המיסוי המקובלים במערב.



ההיבט ה(בלתי) מוסרי

די באשר נכתב עד כאן כדי להצביע על חוסר המוסריות שבחוק המוצע.
החוק מפלה בין שווים, ולמעשה גוזל מבעליהן הנוכחיים של הדירות את רכושם, על מנת להעמידו לזכות אזרחים אחרים, אשר השר חפץ ביקרם (ובקולותיהם בקלפי!) השיטה הנוהגת כיום בישראל אינה השיטה הקיבוצית, או הקומונה, בה הרכוש משותף. אם הרכוש אמור להיות משותף ראוי להפקיע גם את יתר הרכוש מדינה ולחלקו בין כלל התושבים.

אנו חיים במדינה קפיטליסטית, יותר ויותר רכוש ציבורי מועבר לידיים פרטיות, תוך שימוש במילה ''הפרטה'', ודווקא מציבור זה, של בעלי הדירות, גוזלים את רכושו.

ראוי שגם נזכור כי רבים מבעלי הדירות הם קשישים שזהו מטה לַחְמָם לעת זיקנה, בהם ניצולי שואה רבים שבפיצויים שקבלו רכשו עוד דירה, במקום להשקיע את כספי הפיצויים בחו''ל, אילו צפו את הרעה ששר האוצר הנוכחי מתכוון להביא עליהם. חלקם – אנשים בודדים ללא בני משפחה קרובים שניתן להעביר אליהם, בחוג המשפחה, את הדירה ''היתירה''.

אם המשק זקוק מיד לדירות וזאת שעת חרום (והשעה אינה כזו) – תתכבד המדינה ותרכוש את אותן דירות מיד בעליהן הנוכחיים תוך הקלה בנטל מסי המכירה.
הצעת החוק גם מתעלמת מכך שרבים מבעלי אותן דירות עדיין משלמים משכנתא על רכישתן, והמס החדש שיוטל עליהם ימוטט אותם כלכלית.

לסיכום: החוק המוצע הוא חוק רע, שיגרום עוול נורא לאלפי אנשים מבלי שיועיל הרבה למבקשי הדיור.

שר אוצר המבקש להטיל מס רק על קבוצה מסוימת באוכלוסיה, במגמה להכניס עוד כסף לקופת המדינה, או להציג מצג פופוליסטי של דאגה לחסרי-דיור, ולשם כך פוגע בזכויות קנין מוקנות ובעקרון השוויון אינו ראוי לתפקידו, אפשר ושר האוצר מחפש פופולריות, ולכן הוא מחוקק חוק פופוליסטי מרושע. אם כך הדבר, ונראה שכך הוא, ראוי שיתפטר מתפקידו ואם לא יתפטר – ראוי שיפוטר, בטרם יגרום נזקים נוספים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לא הבעיה היא חוק ההסדרים!
דוד סיון (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 9:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטענה שהטלת מס על מחזיקי דירה שלישית ויותר היא לא שוויונית בטעות יסודה. ראשית משום שאין מערכת מס שהיא באמת שוויונית. למשל מס ערך מוסף פוגע יותר בעניים מאשר בעשירים משום שהוא מוטל על המוצרים. כך כל מי שקונה שעון ב-‏100 שקלים משלם עליו %X. ברור שהמס מכביד יותר על העני. שנית מס הכנסה גובה שיעור יותר גבוה מהכנסות יותר גבוהות ולכן מקפח את היותר אמידים. בקיצור אפשר להעלות נימוקים שמראים שמיסוי פוגע בשוויון. לכן אפשר לטעון שהטלת מסים בכלל היא אנטי-דמוקרטית. נשאל השאלה אז מה?

מסתבר שממשלות צריכות לממן את פעולתן ומן הראוי שאזרחי ותושבי אותה מדינה בה שולטת הממשלה ישאו בעול. זה נכון לגבי כל סוגי המשטרים המוכרים. כלכלנים יסבירו שמיסוי פוגע בשוק החופשי, בקפיטליזם, משום שהוא מוסיף לשיקוליו של בעל עסק עוד משתנה שהוא לא כלכלי-עסקי וכמובן עשוי (רק עשוי) לפגוע ברווחיות העסק.

הטענות שהטלת המס הנזכר פוגעת בחופש העיסוק או בזכות הקניין נופלת גם היא משום שאין בחוק כל הנחיה או ציווי שמבטל את זכות הקניין או חלק ממנה. אין בו גם שום סנקציה בקשר לחופש העיסוק.

הבעיה שלנו היא חוק ההסדרים. זה חוק שנחקק לראשונה בקייץ 1985 כאשר המשק היה במשבר קשה – היה מצב חירום – והיה צורך לחלץ אותו מהמשבר. כדי לעשות זאת היה צריך לחוקק בו זמנית חוקים ורפורמות במסגרת המדיניות הכלכלית. אכן החוק עצר את החרפת המשבר וגרם להתחלת השיפור במצב הכלכלי. שמאז 1985 מאפשר לממשלה לשנות שורה של חוקים, לחוקק רפורמות, בכמעט כל תחום בו יש חקיקה, בהצבעה אחת. ביום עבודה רגיל של הכנסת כאשר עולה הצעת חוק דנים בה בכמה שלבים ובכמה מסגרות לפני שהיא הופכת לחוק. הדיון בחוקים בענייני בטחון עובר בועדת חוץ וביטחון ובעייני רווחה בועדת העבודה, הרווחה והבריאות... כך יוצא שלמחוקקים יש זמן לשקול את עמדתם ולהתייעץ ובדרך כלל עובר זמן לא קצר עד שהצעת הצעות חוק מאושרות ובמהלכו הן גם משתנות. אבל במקרה של חוק ההסדרים הממשלה ''חוסכת'' את התהליך הדמוקרטי שמאפשר למחוקק לשקול את עמדתו. זאת משום שהחוק הזה כורך בתוכו הצעות חוק בתחומים רבים כמיקשה אחת. בנוסף ההצבעה על חוק ההסדרים תמיד כרוכה בחוק התקציב, ומאחר ואי אישור התקציב מוביל לפיזור הכנסת חוק ההסדרים תמיד זוכה לתמיכת הקואליציה.

במקרה הנוכחי, בחוק ההסדרים 2016, ישנן לא מעט הצעות שמעוררות ביקורת ומחאה, אבל לא שמעתי ביקורת רצינית על המנגנון שמאפשר לכרוך ביחד הצעות חוק קשורות ולא קשורות במהלך חקיקה קצר אחד. לא שמעתי ביקורת רצינית על כרוכת חוק ההסדרים עם חוק התקציב (דיון 3888).

השרה מירי רגב שלחה ליועץ המשפטי לממשלה מכתב נגד הכוונה לשנות את חוקי ההימורים משום שהם עשויים לפגוע בתקצוב הספורט. גם ראשי רשויות יצאו למאבק משום שהם חוששים שהשינוי הזה יפגע בתקציבם. גם התנועה הקיבוצית יצאה למאבק משום שבמסגרת חוק ההסדרים ישנה הצעת חוק שמשנה באופן קרדינלי את שיטת המס שמשלמים הקיבוצים. בלי לרדת לפרטים ברור לגמרי שצריך וראוי לשקול כל אחד מהצעות החוק האלה (ואלה שלא נזכרו כאן) באופן שקול ורציני ולא להנהיג שינוי בחטף.

הכי חשוב זה לזכור שהחוק נועד לטפל במצב חירום ושזה לא ממש המצב כעת. הגיע הזמן שיאפסנו את חוק ההסדרים לימים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



בנוגע לשקר העלאת השכירות
דניאל143 (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 12:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גילוי נאות-אין לי דירה בבעלותי.

טיעון שחוזר שוב ושוב,אומר,שהמס החדש יגרום להעלאת שכר-הדירה.

-שקר!

בעלי הדירות,גובים לרוב את השכר המקסימלי שהם יכולים.לא קשור לכלום.עניין של היצע וביקוש.
זה לא שעד היום הם ריחמו על השוכרים,ונתנו הנחות.ממש לא.

אם יהיה אפשרי ליקר את שכ''ד,הם יעשו את זה,ממילא.לא המס החדש,ישנה משהו.
_new_ הוספת תגובה



זה לא שקר
דוד סיון (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 13:02)
בתשובה לדניאל143
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היצע תלוי במספר גורמים ועיקרי שבהם כמה זה עולה למציע ההיצע (בעל הדירה במקרה שלנו) בין המשתנים שקובעים את העלות יש גם סך המס שישולם על ההכנסה. הביקוש תלוי גם הוא במספר גורמים שעיקרי בהם הוא המחיר=שכר-הדירה.

כמו שכתבת בסופו של דבר שכר הדירה שישולם יהיה זה בו נפגשות פונקציות ההיצע והביקוש. לכן קיימת אפשרות ששכר הדירה יעלה בגלל הוספת המס.
_new_ הוספת תגובה



זה הכל ספסרות
דניאל143 (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 17:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מחירי הדירות בישראל.שנת 2,016.ובתוכם שכר-הדירה לא קשורים לכלום.
אלה מחירים של ספסרות חזירית.

עוד מס פחות מס לא שייך.

את המס החדש יש לקבוע לפי מ''ר,ולא לפי מספר הדירות.בהתאם לתשלום הארנונה.

לדוגמא-בעלות מלאה על שטח מצטבר של 200 מ''ר,ישלם מס בגובה של
פי עשרה מתשלום הארנונה השנתי,על דירה שלו, שבה הארנונה היא הנמוכה ביותר.

יש להצמיד את המס החדש לארנונה.כי הארנונה היא מס שמתחשב בגודל,סוג,איזור ומחיר הדירה.מי שפטור מארנונה(נכים,ניצולי שואה) יהיה גם פטור מהמס החדש.

בעלות מלאה על שטח מצטבר של 400 מ''ר,ישלם כפול,וכן הלאה.
_new_ הוספת תגובה



טענותיך הן ספסרות בשטויות!!!
דוד סיון (יום חמישי, 11/08/2016 שעה 19:25)
בתשובה לדניאל143
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



?????????????
דניאל143 (יום שישי, 12/08/2016 שעה 8:35)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האומנם?
_new_ הוספת תגובה



מס הדירה השלישית,אושר בממשלה
דניאל143 (יום שישי, 12/08/2016 שעה 10:21)
בתשובה לדניאל143
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הנימוקים היפים,לא עזרו בינתיים.
מס הדירה השלישית,אושר בממשלה.

כל מי שיש לו שלוש דירות....אוי אוי אוי....דמעות שליש...

וכן.
מי שיש לו ווילה מפוארת בהרצליה פיתוח,בגודל של 800 מ''ר.
לא ישלם כלום.

לעומת מי שקנה שתי דירות קטנות,בשכונת התקווה,ת''א.

''צדק חברתי''...''תודה'' לשר כחלון הגאון!
_new_ הוספת תגובה



הממשלה מתעסקת בעניין בעייתי שיתמוסס עד אישור התקציב
בצלאל פאר (יום שני, 15/08/2016 שעה 0:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקום זאת ראוי שיוקם גוף, מנהלת, שיוביל את עניין האצת הבנייה, משהו כמו ששרון עשב בשנות ה-‏90 כאשר ישראל הוצפצה בכמעט מיליון עולים מהגוש הסובייטי בתוך כ- 5 שנים. אבל במקום לבנות קרוונים, ייבנו בתי דירות בגדלים שונים ובאיכות גבוהה. בשלב ראשון בניית כ-‏120 אלף דירות בכל רחבי הארץ, במקומות בהם יש כבר תוכניות בניה ופיתוח שכונתי. המנהלת תוציא מכרזים בארץ וגם לחברות בניה בינ''ל, שיועדפו וייבחרו לפי ניסיון מוכח, איכות בניה, קצב בניה וכמובן, מחיר הוגן וזול. לפחות בפעימה הראשונה מן הראוי לבחון הורדת מיסים לחומרי בניה, עבודה, תוך שהוועדה תפקח שהורדה זו תחול גם על הורדת מחיר הדירה. כל תהליך הבניה יפוקח בצורה אינטנסיבית גם על ידי צוותים של המנהלת הייעודית.

במקביל הממשלה יכולה להוריד ממחיר הקרקע לקונה, בעת הקניה, ואל מול מנהל מקרקעי ישראל או עיריה, כשכסף זה חלק די נכבד ממחיר הדירה.חשוב להניע תהליך רציני להורדת מחירים, כי בישראל מחיר דירה ממוצעת הוא כ-‏160 משכורות בעוד באירופה הוא נע בין 30 ל-‏70 משכורות. ההבדלים אדירים, גם אם ניקח בחשבון שמשכורת חודשית ממוצעת ברוב מדינה אירופה יש לה כוח קניה ריאלי גדול יותר ממשכורת ממוצעת בישראל. צריכים לשבור את העלייה המטורפת וחסרת הפרופורציות של מחירי הדירות, גם ע''י בניית דירות מהר, גם בטכנולוגיות חדישות, ע''י חברות קבלניות רבות ומעט מעל הדרישה הקיימת היום לדירות. ובמקביל כאמור, שהממשלה תוריד את מחיר הקרקע ישירות למשתכן, בלי למכור את הקרקע לחברה הבונה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי